Gå til innhold
Hundesonen.no

Shetland Sheepdog

WheatenMali

Hvilken farge liker du best på sheltie?  

31 stemmer

1. 1.

• Tricolor
      5
    • Sobel
      9
    • Blue Merle
      10
    • Svart bicolor
      3
    • svart/tan
      4

Recommended Posts

Har planer om en sheltie om 2-4år og prøver å finne ut mer om gemyttet og oppførselen dems, noen som kan fortelle litt, f.eks hmm Silje? :D

Jeg har mest erfaring med dem på agilitybanen og har trent en gang med "Junior" i agility, men ellers en det kjenner jeg bare det jeg ser, bodde noen i gata før som var skikkelig gneldrebikkjer og skikkelig nervøse ovenfor fremmede, typisk sheltie? eller et "to" gangstilfelle?

Blir hvertfall ei blue merle eller svart/hvit tispe med årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

blue merlene er finest spør du meg

Angel234.jpg

er hun ikke vakker??

Angel236.jpg

samme hunden bare fra andre siden.

dette er bilder av sheltien til en japaner eier, hun har moren til denne tispen også og hun også var blue merle men datteren var den peneste av dem. :wink: fikke sååå lyst på shelti igjen når jeg traff på denne hunden for de er jo så utrolig pene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er søte men det er så mange som har den rasen her jeg bor. naboen har en tispe som er dritt nervøs og kjøpe tøff og aldri i bånd og den går og dritter i vår hage.

og følger etter nåe jeg går på tur med mine.

hun prøvde til og med og angripe bonnie mine families hund.

så er det en gutt han virker snill men er skeptisk og redd,

han er heller ikke ofte i bånd.

så har vi en 3 familie som hadde 2 nå har de bare 1

og de er/var så herlige .

de var heller ikke i bånd men de gikk aldri i fra sin eiendom.

når jeg kom gående så måtte dem bare hilse på meg

så jeg brukte og ta meg tid på deres eiendom og kose og snakke med dem.

hadde jeg bare kjent dem så kunne nok valget mitt ha havnet på shetlan sheepdog.

jeg bare lurer skal ss være så redd skeptisk som de 2 første hundene jeg skriver om eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så nyyydelige :):P:D

Synes alle fargene er fine jeg!

Sheltier har jo et herlig gemytt! Eller skal ha i alle fall.. Aldri møtt en sånn nervøs og gneldrete sheltie som dere beskriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort og blu bi er det samme :P Det er blue merle, uten tan fargene. Det vil da altså si at en svart/hvit sheltie har merle genet :P

Og så til gemyttet :)

Ja, sheltier kan være gneldrete! Mye av dette er på grunn av, etter min mening, uvettig avl. En periode ble det avled bare på utsene, og da spsielt etter en spsiell hanne som var veldig fin, men med et elendig gemytt. Dette resulterte i mange gnedrebikkjer, og et dårlig rykte på sheltien.

Men nå, på grunn av bedre kunnskap og viten om avl er dette et mye mindre problem. Ingen av mine hunder er gneldrete, ingen av dem er nervøse (heller stikk motsatt:) )

Men det er viktig å være veldig konsekvent i innlæringen av å ikke bjeffe. Mine hunder boffer 3-4 ganger når det ringer på, og når noen går tett inn på huset.

En annen ting som mange gjerne ikke kommer på når de anskaffer seg shelti så er det at de trenger MYE hjernetrim. Hvis de ikke får det kan det resultere i at de blir gneldrete og "sure".

Sheltien skal være reservert for nye mennesker. (noe som den ene mi absolutt ikke er :D )

Ellers så er sheltien myk i gemyttet, de er meget lettlærte og kan brukes til det meste. I fjor vant jo et sheltie team VM i agility, de gjør seg bra i lydighet og jeg kjenner faktisk ei tispe som er autorisert jakthund (ryper :P )

Er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eller noen andre et bilde av en sort eller blue bicollor....?

Sorry Silje, men hverken Beate eller jeg skønte helt hva du mente... :oops:

Jeg ser at jeg har skrevet det litt dumt også :P så det var ikke så lett å se :P

Det jeg mente var at sort bi color og blue bi color er det samme.

Hvis du tar en vanlig blue merle (som shatinas øverste bilde) og tar bort tan-fargen (det brune) da har du en bi-blue/bi svart :P

Shatinas nederste bilde kan se ut som en bi-blue... (eller så er det en sort hvit som er overtegnet :P )

var det lettere å forstå nå, eller har jeg rota det enda mere til?

Jeg har desverre ikke bilder på masinen av av dem nei.. har stort sett bare hauger og lass med bøker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Silje, det blir uten tvil ei sheltie frøken her om noen år!

Her er en svart bicolor(svart og hvit, altså tricoloren uten tan fargen):

jasper3.jpg

Her er en blue bicolor, blei litt usikker på hva jeg skal si om den etter det Silje sa, men det er en blue merle uten tan farge hvertfall :P :

Shadymist_Timeless_Tapestry_-_bi_blue.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Silje, det blir uten tvil ei sheltie frøken her om noen år!

Her er en blue bicolor, blei litt usikker på hva jeg skal si om den etter det Silje sa, men det er en blue merle uten tan farge hvertfall :P :

Shadymist_Timeless_Tapestry_-_bi_blue.jpg

Det var akkurat det jeg mente jeg og :P Men i tilleg så sa jeg at svart bicolor og blue bicolor er det samme. Og på norsk er det det. ¨På det øverste bildet er en black and white (svart/hvit) og på norsk kalles ikke den for bi-svart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er sheltien myk i gemyttet, de er meget lettlærte og kan brukes til det meste. I fjor vant jo et sheltie team VM i agility, de gjør seg bra i lydighet og jeg kjenner faktisk ei tispe som er autorisert jakthund (ryper :) )

Trenern min som har trent dom :P *stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...