Gå til innhold
Hundesonen.no

Tar deres katter med "gaver" hjem til dere?

SaraS

Recommended Posts

Jeg har to katter, de er nå innekatter, men gikk ute før. (de klger ikke på å være inne, men har lovt dem at neste gang vi flytter skal de få gå ute igjen.)

Den ene(Bajas) tok aldri med "gaver" til meg, men lille Tilda tok alltid med MASSE gaver.. Det gikk for det meste i kongler og mark (!) Men det kom en del fugler også! halvt levende eller døde..uff.. Også kan man jo ikke bli sint heller, siden hun gjorde det for å gi meg gaver! Lurer på om hun virkelig trodde jeg spiste kongler og mark..... Det var litt kjedelig å komme fra jobb og finne stua full av sånt!

Får dere slike merkelige gaver fra kattene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde en periode i sommer da hun var ganske gavmild, men hun ga seg heldigvis etter at jeg nektet å slippe henne inn med en mus i munnen en gang (slapp henne inn når hun la den fra seg).

Hun hoppet altså inn stuevinduet, gikk over senga vår (grøss!), kom ut på stua, og la en stakkars halvdød flaggermus på gulvet. Tror nok det var en gave, ja.

Hun tok flaggermus minst en gang tidligere, og hun er ikke spesielt "human". Det stakkars dyret var fortsatt i live, og hun drev og lekte med den. Tygget litt på vingen, fant på noe annet, for så å komme løpende tilbake og løfte den opp når den flakset bortover bakken.

Flaggermus er jo fredet, så jeg satte ikke veldig pris på akkurat det. Det var antakeligvis en koloni i nærheten av huset (under taket, kanskje). Får se om den dukker opp til sommeren igjen.

Hun har nok utradert musebestanden her, for i en periode lå det et helt lass (ok, 6-7 stykker) med døde spissmus på baksiden av huset HVER DAG (vi ryddet dem vekk, hun kom med en ny "rasjon" - kanskje hun trodde vi spiste dem?), før det plutselig ikke dukket opp noen i det hele tatt lenger. Nå er det en måned siden siste mus, og enda en måned siden den før det. Mus er tydeligvis artige leker, ikke mat.

Nå skal hun få være innepus en god stund, så da blir det ihvertfall en god pause fra ulekre presanger og opprydning etter nattens blodbad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi hører et kontant klapp i katteluka og en løve (høres i hvert fall slik ut) som brøler på kjøkkenet, da er det bare å håpe at det som er slept inn er dødt. Slakteplassen er foran TV'n, og der spises fangsten. Problemet er at skapet TV'n står på er så lavt at katten ikke kommer under, men det gjør en mus.... :glare:

Heldigvis er det bare en av fem katter som har denne vanen, de andre ordner opp ute før de kommer inn.

Hunnkatter bærer bytte til ungene sine. De ser antageligvis på oss som noen stakkarslige vesener som ikke klarer å fange selv, evt sidestiller de oss med kattunger. Det pussigste jeg har opplevd er at jeg hadde en hunkatt, så tok vi til oss en eldre hankatt. Og hun fanget og bar til ham, oppførte seg som om han var ungen hennes. Og han syntes naturligvis det var helt fantastisk service - tenk å få levert levende mus foran snuta? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...