Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie oppdrett

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Jeg hjelper for tiden å finne oppdrettere for ei venninne, og ho vil ha en aussie.

Så om noen hadde giddi å lagt ut link til diverse oppdrettere (ikke FOR lang kjøretid fra Oslo) Evt i sverige?

Skrevet

Ikke for å være frekk, men altså: reiseveien bør vel være den minste bekymring når man skal ha valp? Har vært det for meg ihvertfall..ingen av mine har vært fra nærområdet til tross for at jeg ikke engang har hatt førerkort før nå nylig. Aussier er en rase som sliter litt med frykt så vidt jeg har forstått så da hadde jeg heller fokusert på linjer og tatt det som en gledelig overaskelse hvis det fantes noen i Norge eller sverige som var intressante..

Skrevet
Ikke for å være frekk, men altså: reiseveien bør vel være den minste bekymring når man skal ha valp? Har vært det for meg ihvertfall..ingen av mine har vært fra nærområdet til tross for at jeg ikke engang har hatt førerkort før nå nylig. Aussier er en rase som sliter litt med frykt så vidt jeg har forstått så da hadde jeg heller fokusert på linjer og tatt det som en gledelig overaskelse hvis det fantes noen i Norge eller sverige som var intressante..

Jeg bryr meg for all del ikke om reisevei, og skjønner at du reagerer. Men spør på vegne av min venninne. og jeg foreslår jo å titte på litt utenfor "området" også. Så er nok ikke umulig det skjer :) Så ja, folkens, dere kan godt komme med oppdrettere som dere kommer på (uansett hvor i landet de befinner seg). SÅ får heller henne luke ut.

Takk :)

Skrevet

Blacktorne: www.home.no/blacktorne om jeg ikke husker feil :) De driver her i tr.heim, så det blir langt, men uansett.

www.brunoen.com skal begynne med oppdrett av aussie, men det blir ikke noe kull på noen år enda. hvertfall ikke før hun har fått tispevalp, og den er gammel nok.

Skrevet

Jeg kan kun snakke ut ifra min nokså korte erfaring med aussien og oppdretter:)

Men med den ene oppdretteren jeg har erfaring med så kan jeg varmt anbefale dem utifra synet de har på rasen, måten de har hundeholdet sitt på og preger valpene.

Meget seriøse og koslige oppdrettere. Så ta en titt på vokterens kennel.

Finnes sikkert mange bra oppdrettere der ute så bruk god tid på å finne den rette. oppdrettere er jo hundefolk som oss dem også med like mange forskjellige meninger og treningsmetoder. Så man må finne en man kjenner seg litt igjen i når det gjelder hundesyn.

Skrevet

Jeg tenker også som Loke at jeg ville først sett meg ut linjer før jeg så på kennel. Bli kjent med linjenes karakteristiske trekk og snakk med folk som har hatt rasen lenge, og som kjenner til hva de fleste linjene står for. Så dukker det ofte opp kenneler med det man er ute etter.

Skrevet
Jeg tenker også som Loke at jeg ville først sett meg ut linjer før jeg så på kennel. Bli kjent med linjenes karakteristiske trekk og snakk med folk som har hatt rasen lenge, og som kjenner til hva de fleste linjene står for. Så dukker det ofte opp kenneler med det man er ute etter.

som sagt det er ikke jeg som skal ha meg aussie. Jeg bare spurte for ho, så får resten være opp til henne. ;)

Skrevet
som sagt det er ikke jeg som skal ha meg aussie. Jeg bare spurte for ho, så får resten være opp til henne. ;)

Da ville jeg anbefalt henne å sette seg godt inn i de forskjellige linjene og snakke med forskjellige aussiefolk ;)

Ellers kan hun også kontakte aussieklubbens valpeformiddler ;)

• 1 month later...
Skrevet

Ho får nå valpen om 2 uker :P Og jeg gleder meg til å komme på besøk å kose :P

Det er en blue merle hann. Skikkelig herlig gutt.

Ho var ganske heldig for ho ringte en kennel ho var veldig interessert i og ho hadde fått valper da nylig. Men pga en kjøper var veldig usikker (eller noe sånt noe), så fikk ho den. Planen hennes er jo å trene lydighet, evt bruke hund i jobb og stille ut. Så dette blir gøy :P

men takk for svar alle sammen :P

Guest Vicky
Skrevet
Ho får nå valpen om 2 uker :P Og jeg gleder meg til å komme på besøk å kose :P

Det er en blue merle hann. Skikkelig herlig gutt.

Ho var ganske heldig for ho ringte en kennel ho var veldig interessert i og ho hadde fått valper da nylig. Men pga en kjøper var veldig usikker (eller noe sånt noe), så fikk ho den. Planen hennes er jo å trene lydighet, evt bruke hund i jobb og stille ut. Så dette blir gøy :P

men takk for svar alle sammen :P

Så morro! Hvor skal hun ha fra da?

Guest Vicky
Skrevet
Aussie gården :P

Ok! :P Det er vel fra kullet til Nectar og Quatro da :P

Skrevet

Gå in på www.yoker.se och in på länkar. Där finns det samlat en hel del svenska kennlar som har just Aussie!

Skrevet
Gå in på www.yoker.se och in på länkar. Där finns det samlat en hel del svenska kennlar som har just Aussie!

Hun får nå en Aussie om en uke :angry: Men ellers takk...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...