Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære inn følgende øvelser?

Aya

Recommended Posts

Fix er for det meste shapet inn, men mest frishaping, ikke brukt noe særlig target. Ønsker å lære han følgende øvelser:

* Knele

* gå slalom

* rygge bort fra meg

* nikke

Dessuten, løpe ut fra meg og rundt meg i sirkel- noen som har noe tips til dette? litt stor sirkel, kanskje fem meter i diameter.

Dessuten sliter jeg med utgangsstilling. Han setter seg for langt ut og bak, eller foran meg. Å bruke vegg eller hjørne funker ikke. Hvordan skal jeg løse dette? Er åpen for ikke-klikkerske måter, men ikke lokking- det har vi ikke gjort på en eneste øvelse, og han vet igrunn ikke hva det "betyr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har relativt god bakpartskontroll, skal det ikke være noe gedigent problem å prøve å få fram rygging mens han står foran deg. Tilby at han rører på et bakben, og vips så rygger han plutselig lenger. Sier jeg som har stoppet på det å røre på et bakben.

Ang. utgangsstillinga, tenker du da på når han kommer inn fra innkalling eller når dere gjør holdt? Og hva slags innkomst har du - rett inn eller rundt?

Resten av øvelsene dine er jeg mer enn villig til å få tips om jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han rygger og rygger, men det var mer det å få han til å rygge mens jeg rygger andre veien. Forresten burde det bare være å hjernevaske øvelsen og legge på kommando, kanskje. Utgangsstilling fra inkomst, rett inn, ikke rundt. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rygginga, begynn å ta noen små skritt på stedet mens han rygger, øk det på etterhvert før du etterhvert begynner å gå bakover mens han rygger. Lita så omtrent sånn ut de første gangene: :ahappy: *knis* Men hun skjønte greia etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort det selv, men dette er hva jeg ville forsøkt:

* Knele

Ha stående hund og før en hånd eller target mellom frambeina fra under magen, som en hjelper. Tanken er at han skal oppsøke hånden med snuten og dermed bøye hodet mellom frambeina. Om han er vant til shaping så ville jeg relativt tidlig fjernet hjelpen for å sjekke om han tar poenget og prøver selv.

* gå slalom

Target eler annen hjelp for å få ham til å gå mellom beina. Samme som over at du tidlig fjerner hjelpen og har litt is i magen for å se om han gjør seg selv. Om han velger å gå gjennom beina fra samme side hele tiden ville jeg sett bort fra det i begynnelsen.

* rygge bort fra meg

Her ville jeg stått helt oppi hunden, med hunden i front og brukt meg selv til å presse ham bakover. Jeg ville klikket for ethvert forsøk på å flytte labbene bakover, både fremlabber og baklabber. Samme som de to foregående hadde jeg underveis sett om han selv ville rygge etter kort tid. Gjør han ikke det, så ville jeg gått tilbake og presset ham bakover. Etterhvert vil han rygge på eget initiativ og når han virkelig har skjønt poenget, så ville jeg samtidig begynt å rygge, men da ikke krevet at han rygget like lenge. Senket kriteriene altså.

* nikke

Nesten det samme som knelingen kanskje? Bare ikke like overdrevet? Hånd eller target under haken, kanskje en godbit for å øke lysten til å gjøre noe som her helt unaturlig for ham?

Dessuten, løpe ut fra meg og rundt meg i sirkel- noen som har noe tips til dette? litt stor sirkel, kanskje fem meter i diameter.

Ingen gode forslag her egentlig. Om du kan på noen måte klare å klikke frem en avstand og så påvirke ham til å løpe i "kroppsretningen" din? Tror kanskje det kan være en fordel med mye kroppsspråk her?

Dessuten sliter jeg med utgangsstilling. Han setter seg for langt ut og bak, eller foran meg. Å bruke vegg eller hjørne funker ikke. Hvordan skal jeg løse dette? Er åpen for ikke-klikkerske måter, men ikke lokking- det har vi ikke gjort på en eneste øvelse, og han vet igrunn ikke hva det "betyr".

Her ville jeg shapet! Stå helt stille, ikke rett deg etter hunden (veldig vanlig feil!). Kommer ikke hunden inn rett, så start på nytt. Det er kjedelig, men for meg eneste måten å gjøre det på. Skal du trene fri ved fot eller lineføring, men ikke har tid eller ork til å trene innsittet, så ville jeg ikke startet i utgansttiling, men startet "i fart" i stedet slik at du ikke fortsetter å tillate skjeve sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lært inn en av de øvelsene jeg. Rygging.. det var det første Loke lærte seg ved hjelp av frishaping.

Det jeg gjorde var å stille meg forann han og konsentrere meg veldig om tyngdepunktet hans. Med en gang han la det bakover så klikket jeg. Så fokuserte jeg på bakbeina hans, klikk ved en minste bevegelse bakover. Slikt bygde jeg det opp.. Det tok utrolig nok maks 5 minutter på en ikke særlig klikkerklok hund som sliter med å holde en tanke og det er fortsatt noe av det han synes er morsomst å gjøre!(men akk så unyttig i seg selv :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Forrige hund kunne både slikke seg rundt munnen på kommando, og perfekt utgangsstilling etter ti minutter, men det knøttet jeg har nå er en smule treigere i nøtta:p Godt poeng Yngvil, det har gått vane i å sette seg skjevt også, så er vel litt med det. Skal holde dere oppdatert hvis jeg klarer det, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips er som følger:

Kneling (går ut i fra at det er bukking som jeg kaller det, altså lekestilling, strekk...) Dette fanget jeg. Min hund strekker seg myyyyye, både når han våkner, når han er frustrert og mange ganger ellers. Enkel sak å fange det.

Slalom:

Target. Her ville jeg startet med target. Jeg bruker selv hånda mi som target, noe som gjør det enkelt å trene inn slalom. Benstilling i seg selv er en såpass stor hjelp i denne øvelsen, så targethånda er forholdsvis enkel å fjerne.

Rygging:

Om jeg forstår deg rett, så kan han rygge, men ikke når du rygger motsatt vei...? Har du det på kommando? i såfall ville jeg bare terpet og terpet så kommandoen sitter, og han kan det i alle mulige situasjoner, så ville jeg tatt ett og ett skritt bakover selv...

Rundt deg et stykke utenfor...

Hmmm.... Kanskje ved hjelp av kjegler? Først satt de tett rundt meg og kanskje ved hjelp av target fått han til å gå rundt. Når han tilbyr dette frivillig uten target ville jeg gradvis flyttet kjeglene lenger og lenger fra meg, og satt på kommando når kjeglene er på den avstanden jeg ønsker å ha hunden... Kanskje...?

Nikke:

Den tror jeg vel jeg og ville ha fanget kanskje... Evt prøvd meg med targethånden igjen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fix er for det meste shapet inn, men mest frishaping, ikke brukt noe særlig target. Ønsker å lære han følgende øvelser:

* Knele

* gå slalom

* rygge bort fra meg

* nikke

Vicky kan alle disse bortsett fra nikke, Kelly kan så langt bare knele og rygge fra meg.

På Kel har jeg kun brukt frishaping. Bare vært kjapt ute når hun gjorde det tilfeldig. (Med knele mener du det samme som å bukke?).

På Vicky lærte jeg inn knelingen/bukke også ved frishaping, rygge fra meg også med frishaping. (belønnet bare at hun satte en fot bakover til å begynne med. Alt tilfeldig. Og etter hvert raste hun bakover). Gå slalom fremover brukte jeg godbit(lokking faktisk) mellom bena. Skulle jeg lært det inn igjen ville jeg heller brukt frishaping, men resultatet var jo like bra da...

Slalom baklengs lærte hun tilfeldig. Vi gikk en fri ved fot uten noen som helst kommandoer, og når jeg rygget klarte hun å gå mellom beina mine mens jeg gikk bakover. Belønnet det, og etter hvert prøvde hun seg frem selv videre. Og nå har vi slalommen baklengs :kiss:

Det har jeg ikke lært inn selv, men min venninne med border har lært gutten det. Hun belønnet rett og slett step by step. Gikk han rundt henne(kort avstand til å begynne med) belønnet hun ganske enkelt. Og etter hvert fikk hun en hel sirkel, hvor hun så økte avstanden.

Belønn kun når han går som du ønsker :hug: Jeg har aldri brukt vegg eller lokking på det der. Lureste er å ikke blande inn noen vegg uten at det er nødvendig.(på fri ved foten rett frem altså). Rett og slett belønn den fri ved foten du vil ha, og stopp hvis han gjør det du desidert ikke vil ha :ahappy:

Finnes ikke noe fasit-svar på innlæringen, men det er hvertfall sånn jeg ville foretrukket å gjort det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...