Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære inn følgende øvelser?


Aya

Recommended Posts

Fix er for det meste shapet inn, men mest frishaping, ikke brukt noe særlig target. Ønsker å lære han følgende øvelser:

* Knele

* gå slalom

* rygge bort fra meg

* nikke

Dessuten, løpe ut fra meg og rundt meg i sirkel- noen som har noe tips til dette? litt stor sirkel, kanskje fem meter i diameter.

Dessuten sliter jeg med utgangsstilling. Han setter seg for langt ut og bak, eller foran meg. Å bruke vegg eller hjørne funker ikke. Hvordan skal jeg løse dette? Er åpen for ikke-klikkerske måter, men ikke lokking- det har vi ikke gjort på en eneste øvelse, og han vet igrunn ikke hva det "betyr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har relativt god bakpartskontroll, skal det ikke være noe gedigent problem å prøve å få fram rygging mens han står foran deg. Tilby at han rører på et bakben, og vips så rygger han plutselig lenger. Sier jeg som har stoppet på det å røre på et bakben.

Ang. utgangsstillinga, tenker du da på når han kommer inn fra innkalling eller når dere gjør holdt? Og hva slags innkomst har du - rett inn eller rundt?

Resten av øvelsene dine er jeg mer enn villig til å få tips om jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han rygger og rygger, men det var mer det å få han til å rygge mens jeg rygger andre veien. Forresten burde det bare være å hjernevaske øvelsen og legge på kommando, kanskje. Utgangsstilling fra inkomst, rett inn, ikke rundt. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rygginga, begynn å ta noen små skritt på stedet mens han rygger, øk det på etterhvert før du etterhvert begynner å gå bakover mens han rygger. Lita så omtrent sånn ut de første gangene: :ahappy: *knis* Men hun skjønte greia etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort det selv, men dette er hva jeg ville forsøkt:

* Knele

Ha stående hund og før en hånd eller target mellom frambeina fra under magen, som en hjelper. Tanken er at han skal oppsøke hånden med snuten og dermed bøye hodet mellom frambeina. Om han er vant til shaping så ville jeg relativt tidlig fjernet hjelpen for å sjekke om han tar poenget og prøver selv.

* gå slalom

Target eler annen hjelp for å få ham til å gå mellom beina. Samme som over at du tidlig fjerner hjelpen og har litt is i magen for å se om han gjør seg selv. Om han velger å gå gjennom beina fra samme side hele tiden ville jeg sett bort fra det i begynnelsen.

* rygge bort fra meg

Her ville jeg stått helt oppi hunden, med hunden i front og brukt meg selv til å presse ham bakover. Jeg ville klikket for ethvert forsøk på å flytte labbene bakover, både fremlabber og baklabber. Samme som de to foregående hadde jeg underveis sett om han selv ville rygge etter kort tid. Gjør han ikke det, så ville jeg gått tilbake og presset ham bakover. Etterhvert vil han rygge på eget initiativ og når han virkelig har skjønt poenget, så ville jeg samtidig begynt å rygge, men da ikke krevet at han rygget like lenge. Senket kriteriene altså.

* nikke

Nesten det samme som knelingen kanskje? Bare ikke like overdrevet? Hånd eller target under haken, kanskje en godbit for å øke lysten til å gjøre noe som her helt unaturlig for ham?

Dessuten, løpe ut fra meg og rundt meg i sirkel- noen som har noe tips til dette? litt stor sirkel, kanskje fem meter i diameter.

Ingen gode forslag her egentlig. Om du kan på noen måte klare å klikke frem en avstand og så påvirke ham til å løpe i "kroppsretningen" din? Tror kanskje det kan være en fordel med mye kroppsspråk her?

Dessuten sliter jeg med utgangsstilling. Han setter seg for langt ut og bak, eller foran meg. Å bruke vegg eller hjørne funker ikke. Hvordan skal jeg løse dette? Er åpen for ikke-klikkerske måter, men ikke lokking- det har vi ikke gjort på en eneste øvelse, og han vet igrunn ikke hva det "betyr".

Her ville jeg shapet! Stå helt stille, ikke rett deg etter hunden (veldig vanlig feil!). Kommer ikke hunden inn rett, så start på nytt. Det er kjedelig, men for meg eneste måten å gjøre det på. Skal du trene fri ved fot eller lineføring, men ikke har tid eller ork til å trene innsittet, så ville jeg ikke startet i utgansttiling, men startet "i fart" i stedet slik at du ikke fortsetter å tillate skjeve sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lært inn en av de øvelsene jeg. Rygging.. det var det første Loke lærte seg ved hjelp av frishaping.

Det jeg gjorde var å stille meg forann han og konsentrere meg veldig om tyngdepunktet hans. Med en gang han la det bakover så klikket jeg. Så fokuserte jeg på bakbeina hans, klikk ved en minste bevegelse bakover. Slikt bygde jeg det opp.. Det tok utrolig nok maks 5 minutter på en ikke særlig klikkerklok hund som sliter med å holde en tanke og det er fortsatt noe av det han synes er morsomst å gjøre!(men akk så unyttig i seg selv :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Forrige hund kunne både slikke seg rundt munnen på kommando, og perfekt utgangsstilling etter ti minutter, men det knøttet jeg har nå er en smule treigere i nøtta:p Godt poeng Yngvil, det har gått vane i å sette seg skjevt også, så er vel litt med det. Skal holde dere oppdatert hvis jeg klarer det, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips er som følger:

Kneling (går ut i fra at det er bukking som jeg kaller det, altså lekestilling, strekk...) Dette fanget jeg. Min hund strekker seg myyyyye, både når han våkner, når han er frustrert og mange ganger ellers. Enkel sak å fange det.

Slalom:

Target. Her ville jeg startet med target. Jeg bruker selv hånda mi som target, noe som gjør det enkelt å trene inn slalom. Benstilling i seg selv er en såpass stor hjelp i denne øvelsen, så targethånda er forholdsvis enkel å fjerne.

Rygging:

Om jeg forstår deg rett, så kan han rygge, men ikke når du rygger motsatt vei...? Har du det på kommando? i såfall ville jeg bare terpet og terpet så kommandoen sitter, og han kan det i alle mulige situasjoner, så ville jeg tatt ett og ett skritt bakover selv...

Rundt deg et stykke utenfor...

Hmmm.... Kanskje ved hjelp av kjegler? Først satt de tett rundt meg og kanskje ved hjelp av target fått han til å gå rundt. Når han tilbyr dette frivillig uten target ville jeg gradvis flyttet kjeglene lenger og lenger fra meg, og satt på kommando når kjeglene er på den avstanden jeg ønsker å ha hunden... Kanskje...?

Nikke:

Den tror jeg vel jeg og ville ha fanget kanskje... Evt prøvd meg med targethånden igjen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fix er for det meste shapet inn, men mest frishaping, ikke brukt noe særlig target. Ønsker å lære han følgende øvelser:

* Knele

* gå slalom

* rygge bort fra meg

* nikke

Vicky kan alle disse bortsett fra nikke, Kelly kan så langt bare knele og rygge fra meg.

På Kel har jeg kun brukt frishaping. Bare vært kjapt ute når hun gjorde det tilfeldig. (Med knele mener du det samme som å bukke?).

På Vicky lærte jeg inn knelingen/bukke også ved frishaping, rygge fra meg også med frishaping. (belønnet bare at hun satte en fot bakover til å begynne med. Alt tilfeldig. Og etter hvert raste hun bakover). Gå slalom fremover brukte jeg godbit(lokking faktisk) mellom bena. Skulle jeg lært det inn igjen ville jeg heller brukt frishaping, men resultatet var jo like bra da...

Slalom baklengs lærte hun tilfeldig. Vi gikk en fri ved fot uten noen som helst kommandoer, og når jeg rygget klarte hun å gå mellom beina mine mens jeg gikk bakover. Belønnet det, og etter hvert prøvde hun seg frem selv videre. Og nå har vi slalommen baklengs :kiss:

Dessuten, løpe ut fra meg og rundt meg i sirkel- noen som har noe tips til dette? litt stor sirkel, kanskje fem meter i diameter.
Det har jeg ikke lært inn selv, men min venninne med border har lært gutten det. Hun belønnet rett og slett step by step. Gikk han rundt henne(kort avstand til å begynne med) belønnet hun ganske enkelt. Og etter hvert fikk hun en hel sirkel, hvor hun så økte avstanden.

Dessuten sliter jeg med utgangsstilling. Han setter seg for langt ut og bak, eller foran meg. Å bruke vegg eller hjørne funker ikke. Hvordan skal jeg løse dette? Er åpen for ikke-klikkerske måter, men ikke lokking- det har vi ikke gjort på en eneste øvelse, og han vet igrunn ikke hva det "betyr".

Belønn kun når han går som du ønsker :hug: Jeg har aldri brukt vegg eller lokking på det der. Lureste er å ikke blande inn noen vegg uten at det er nødvendig.(på fri ved foten rett frem altså). Rett og slett belønn den fri ved foten du vil ha, og stopp hvis han gjør det du desidert ikke vil ha :ahappy:

Finnes ikke noe fasit-svar på innlæringen, men det er hvertfall sånn jeg ville foretrukket å gjort det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...