Gå til innhold
Hundesonen.no

Årstider og valp..


MarieR

Recommended Posts

Når på året mener dere det er best å annskaffe valp? Tenker dere på dette når dere ser etter kull?

Jeg tenker at det ville være best å få den i løpet av sommeren. Da får man god tid til å bli kjent, og før skole/arbeid er i gang igjenn er valpen vant til å være hjemme. Ikke alle kan ta uker med fri fordi det er kommet valp som ikke kan være alene en hel dag enda. Å få valpen på sommeren forutsetter selfølgelig at man ikke skal på ferie og må sette den lille i kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en fordel å få valpen tidlig på sommeren. Da har dere hele ferien sammen og du kan gradvis venne den til å være hjemme alene. Også vil det sikkert være lettere å få den stueren. Ikke alle valper som gjør fra seg ordentlig når det er dårlig vær og kaldt ute :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutten av juni er ideelt for de fleste. Man er mer ute og det blir en mer naturlig prosess det der å gjøre fra seg ute i stedet for inne. Det er ofte lettere å finne gode miljøtreningssituasjoner, f.eks. foregår det flere hundeting (utstillinger, stevner). Dessuten passer det gjerne litt med alderen å gå et valpekurs som starter opp på høsten (når valpen er ca fire mnd gammel). Om man går på skole/studerer, har man fri og kan ta seg av valpen, slik at den slipper å være alene.

Men om man går inn for det, går det også totalt utmerket å skaffe seg valp på vinteren (slik jeg gjorde). Så lenge man har mulighet til å gi valpen tilstrekkelig med hjemme-alene-trening (evt ta med valpen på jobben) før den må være alene, spiller det egentlig svært liten rolle hvilken årstid man kjøper valp. Eller ... for en student kan det nok være litt slitsomt å skaffe seg valp midt i eksamenstiden, og noen syns kanskje det er litt unødvendig stress med valp + jul + nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få seg valp på vestlandet nå i januar med vinterstorm og regn på tvers er IKKE no gøy!! <_<

Er ikke lett å overtale lille valpen til å gjøre sitt fornødne ute, når det regner og blåser sånn at hun velter og blirvåt over hele seg.....

Matmor syns heller ikke det er så artig... menmen... vi får vel klare det likevel :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å få valp i mellom januar og februar er topp synes jeg.

grunnen til dette er at valpen er i en meget fin alder mot våren og på sommeren,slik at sosialisering,møte med andre hunder,mennesker og ting og tang i verden generelt sett er lett og greit.

det er lysere tider,bedre vær.Folk kommer ut av "dvale" og i motsetning til å sitte inne pga dritvær går man ut og koser seg med valpen.dette skaper en trygg og sosial hund.

selfølgelig kan man gjøre det godt om vinteren,men da treffer man langt mindre mennesker ute,mindre hunder i parken og det er mørkt og ekkelt for både hund og eier..hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg personlig syns sommeren.

Vi fikk Milo første uka i Juli, og da hadde vi to mnd på å bli kjent med han osv. Husrein var han når han kom, så han varslet når han skulle ut. Var innmari herlig, fordi det var varmt i været, og vi tilbringte mye tid sammens ute :ahappy:

Planen med neste er også mot slutten av Juni/beg. av Juli, fordi da har jeg disse mnd på å bli kjent med den, få den husrein, sosialisere den, bli kjent med Milo, hjemme aleine trening osv osv.

Jeg kunne sikkert ha gjort som ei jeg kjenner gjorde: hu putta valpen i buret første natta, og dagen etter dro hun på skolen, mens valpen satt hjemme alene i buret. Det er ikke min måte å gjøre det på, og to mnd fri for å bli kjent med valpen er perfekt!

Dessuuten, så er det mest valpeshow i Trøndelag mot August- September :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintervalper er noe dritt...

Det er ikke så festlig å gå ut å stirre på valpen en gang i timen når man fryser stumpen av seg i prossesen. I tillegg er det mye færre aktiviteter det er naturlig å ta med valpisen på om vinteren..folk er liksom ikke så sosiale..

Skal man ha golden eller en annen vanlig rase så kan man sikkert ha sånt i bakhodet når man velger kull, men i en rase som er sjelden på verdensbasis så må man faktisk bare kaste seg rundt og få ting til å fungere når det plopper ut et bra kull. (nå er det faktisk enda et knallbra kull i nederland for tiden. 2 bra laekenkull i et EU land med få måneders mellomrom er reine overprodukjson, løp og kjøp!:ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Lyng kom til meg i slutten av oktober 05.. Første snøen kom, så ble det sørpe, kaldt, mørkt og fælt.. Ikke fikk vi trent mye på rolighetstrening når vi var på hundeklubben som jeg hadde lyst til, det var litt for kaldt og vått til å la valpen sitte ute i så veldig lange strekk... Og ikke kunne jeg sitte i skogen mange timer å lese bøker mens valpen surret rundt på egenhånd.. Det positive var at jeg studerte og leste til eksamen, så jeg var stortsett hjemmeværende fram til midten av desember (avbrutt av noen eksamener). Også blehan vandt til litt dårlig vær;)

Huskyen fikk jeg i slutten av juni 06. Nydelig tid til å få valp, vi var ute lenge på ettermiddagene; jeg leste bøker og hun surret rundt meg på egenhånd, lekte litt og sov litt. Hun var ute stortsett hele dagen og ble veldig fort renslig!:ahappy: Minuset var at jeg var student og måtte jobbe på formidagene,og noen kvelder. Så Laska måtte bli passet av min "ikke så hundeinteresserte mor" eller av min "litt mer hundeinteresserte bestemor"!

For min del har det til nå faktisk vært best å få hund midt i skoletida, for da har jeg hatt mulighet til å være hjemme så mye jeg har hatt lyst til. Nå er det best å få hund når det ultimate kullet kommer, om en 4-5år forhåpentligvis;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassa kom til meg i slutten av desember. Som Silje sier, været på vestlandet er ikke så bra på denne tiden... Det tok lang tid før eg fikk henne hus ren. For det var selvfølgelig mye bedre å gå på do inne på varmekablene, enn å stå ute i regn og kuling...

Mallevalpen kommer til meg i mai, det synes jeg er en kjempe fin tid. Da har jeg passepike til henne den første måneden når jeg er på skolen, så har jeg 2 måneder til å ha henne med meg hele tiden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peico kommer 17. februar.

Jeg kommer nok til å savne varme netter når vi skal ut om natta.

Denne rasen trenger vist litt tid på å bli renslige uansett, så sånnsett tror jeg det går bra at han kommer nå, så er han litt større til sommeren, målet er at han blir renslig da. Men det tar vi som det kommer.

Og til sommeren er han jo stor nok til å bli med på ting, sosiale ting, utstilling etc.

Jeg ser frem til valp, men ja, vet det er MYE jobb! Og kommer nok til å savne snøfri netter med vindstille og milde temperaturer.

Hatt februar valp før, og det gikk fort å få han rein også, tenkte ikke så mye på at det var vinter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at juni/mai er den beste tiden å få valp. Da jeg var hos en oppdretter i ei arbeidsuke overhørte jeg noe som jeg tror kan være ganske sannsynlig. Han jeg var hos sa det at en statistikk han hadde sett eller hørt om(det er to år siden, så jeg husker ikke helt) at valper som ble født på sommeren hadde lavere HD-statistikk enn valper som ble født på høsten eller vinteren. Dette fordi valper som ble født på sommeren var mer ute og fikk brukt bena og fikk bygd muskler mer enn valper som ble født på høsten eller vinteren. Jeg synes dette er ganske sannsynlig.

Jeg kommer nok til å velge valper etter årstid, hvrtfall mens jeg fortsatt går på skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår/sommer er det beste syns jeg. ;) Fikk Oscar i Mai og Tequila i Juli. Passet meg utmerket, mye enklere med tanke på renslighetstrening også.

Zico fikk jeg i Oktober og Robin i Januar. Ikke alltid så moro nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Pia, Blackie og Sniff kom om vintern, mens Nikki og Bamse kom om sommeren, var mye lettere å få Nikki og Bamse rensligere, de som kom til oss på vinteren brukte mye lengre tid på å bli renslig enn Nikki og Bamse. Det har vell en del å gjøre med at vinter gjengen nektet å gjøre fra seg ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...