Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til for?


ellish

Recommended Posts

Lest mye på diskusjonene om for her nå og da lurte jeg litt på om det var noen som kunne hjelpe meg litt? har brukt pedigree, men når jeg så deres meininger om for så ble jeg litt forskrekka! følte meg rett å slett kjip mot min egen hund. han fortjener da virkelig et for som gjør at han yter mest mulig! Så nå er jeg da klar til å bytte for!:twitch: samme pris, nok er nok! :D har ikke så mange kreterier egentlig da;

- Han er i middels aktivitet.

- Kanskje et for med mindre kalorier? har gått opp 2 kilo etter han begynte med pedigree.

- god smak? han er ganske nøyen da:)

- Pen og glansfull pels

- og at han får i seg det han trenger av vitaminer og mineraler :ahappy:

Håper på litt hjelp jeg da!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og hoppsann.

Hundemat ja...et vanskelig tema, alle har sine meninger, og her kommer mine *smiler*

Har jobbet et år på dyreklinikk som praktikant, og der var jeg så heldig å få for-undervisning av Hills en gang i uka, så kan prøve å komme med noen tips, men noen guru innen emnet er jeg da ikke *ler*

Selv har jeg valgt å gi hunden min Eukanuba og Royal Canine (veksler mellom disse to slik at han ikke blir matlei) :twitch: Selv mener jeg at bruker du merker som Royal Canine, Eukanuba (min favritt) og Hills så får du et for som inneholder de næringsstoffene hunden din trenger.

Når det gjelder kresene hunder så tror og mener jeg at hunden spiser det den får, bare den blir sulten nok (sikkert mange hundeeiere der ute som er uenig med meg der, men, men, ) Theodor nekta å spise eukanuba i begynnelsen, men det var fordi oppdretter hadde foret opp valpene på vom. Men jeg stod på mitt, tre ganger om dagen ga jeg valpen tilbud om mat, når han ikke hadde spist etter 20minutter så forsvant maten. Det tok to dager før han spiste, men har ikke hatt noe problemer etter det. Men ved for som Eukanuba osv så finnes det forskjellige smaksvarianter, laks og ris, okse, kylling, tunfisk osv, så du finner nok noe som faller i smak.

Det som er vesentlig når du prøver et nytt for er å følge med på vekt, pels, hud, negler og avføring. Det er vanelig med løs mage i begynnelsen av et forbytte, men dette skal forsvinne etter noen dager. Kan tenke meg at vofsen din har rikelig med avføring nå som den går på pedegree, ved bytte til et mer næringsrikt for vil du nok se at avføringsmengden blir mindre, mørkere, og lukter mindre (mange fordeler for deg som må plukke det opp med andre ord *ler*) Har lagt merke til at Theodor har litt mer avføring når han går på royal canine, så derfor foretrekker jeg eukanuba, men dette er forskjellig fra hund til hund. Et merke kan fungere suverent for en hund, mens på en annen fungerer det ikke, så her må du prøve deg frem og finne ut hva som fungerer for hunden din.

Nå vet ikke jeg alder på hunden din, men de 2kg den har lagt på seg nå er nok grunnet foret, da pedegree inneholder mye fett og salt, så jeg tror at ved bytte til et for som man får kjøpt hos veterinær eller i dyrebutikk så vil nok hunden gå ned i vekt, uten at du trenger å sette den på noe slankefor. Men du kan jo eventuelt høre med veterinærin din om hva han mener er nødvendig.

Det jeg liker spessielt godt med Eukanuba og Royal canine er at de har for tilpasset din hund (eget for til store, små og medium raser, valpefor, voksenfor og for til eldre hunder) på den måten er du sikker på at hunden din får det den trenger.

Mange argumenterer med at disse fortypene er dyrere enn pedegree osv, men ved bruk av eukanuba, hills osv så bruker du faktisk mindre formengde pr døgn, og hunden får allikevel i seg det den trenger av næringsstoffer. Mener hun Hills-damen sa man måtte gi dobbelt så mye pedegree for til hunden for at den skulle få i seg like mye næringsstoffer som ved en normal hills porsjon. Så over tid så sparer man faktisk penger, og hunden får det på sikt mye bedre !!! Theodor er på størrelse med en schafer, og en 15kg sekk med Eukanuba holder i 1mnd til han, og det koster ca 400kroner, noe jeg ikke synes er ille, det er 13kroner i matutgifter til hunden hver dag det, og det er da disse pelskladdene våre verdt :ahappy:

Nå ble det mye rart her på en gang, og litt rotete, men håper du er litt klokere nå. Håper jeg ikke har forvirret deg helt nå :D Masse lykke til på matjakten *smiler*

Klem fra Tina & Theodor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på tråden "Fòrmerker + pris" ser du at det er utrolig mange forskjellige merker. så du må nesten velge ut et merke og la hunden prøve det. Du merker fort om hunden din ikke tåler fôret, pelsen blir matt, det blir mye avføring og gass.

Jeg har merket meg at mange med små hunder sverger til Royal Canin, så det er muligens et alternativ. Andre fôrmerker jeg har hørt mye positivt om er Eukanua, Hills, Pro Plan og Pro Pac, våtfôr kan også være et alternativ som Norwegian Polar og Vom og Hundemat. Gå på hjemmesidene og se etter forhandlere i ditt distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler helt klart Eukanuba:-) De har komt med en ny serie, hvor du blandt annet finner "sensitive weight". Fôret inneholder L-carnitin, som er en naturlig fettbrenner og hjelper med å holde på vekta. Jobber i dyrebutikk hvor vi selger dette akkurat denne typen, og har fått masse positive tilbakemeldinger. Begge mine hunder går på eukanuba, og labradoren går også på et fôr fra den nye serien (sensitive skin). har bare positive ting å si om fôret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oijoij ! :twitch: SÅ mange gode råd! tusentakk for hjelpen alle sammen! I morgen skal jeg ta meg en tur til veterinæren og dyrebutikken og kjøpe ett skikkelig for! Kjekt å høre at det kan være fore som har fått ham til å gå opp, for vi går lange turer hver dag Så nå var vi svært usikre her! Er ikke helt sikker på hva det blir enda, men skal gå innpå hjemmesidene til for-typene dere foreslo og se litt der! :Laugh:

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale en for-type, fordi det varierer veldig på hvordan forskjellige hunder reagerer på forskjellige for. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å sates på et kvalitetsfor som de selger på en dyrebutikk eller veterinæren. Da vet du stort sett at hunden får det den trenger. For en stund på den, husk myk overgang osv. Se på hunden hvordan den reagerer etter en stund. Har den blass pels, mye avføring, tørr hud og negler osv så kan det være lurt å prøve en annen formerke.

Lykke til med forvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte royal canin mini breed!:twitch: hadde ikke så stort utvalg på jeg si. ikke noe beauty, eller vekt kontroll men det sto "Weight managment" på pakken å hun sa at han troligvis ville gå ned i vekt når det ble slutt på pedigree'en så jeg satser på det, så får vi se om de har mer utvalg andre plasser en annen gang;) takk for tips og råd :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lang demonstrasjon ble det når vi byttet ut foret hans:p Og så sterk viljestyrke er det ingen i dette huset som har! Men vi sto på vårt og fjernet matfatet etter 20 min. Etter en hel dag uten mat var han både frustrert og trist. forsto ikke helt hva det var som skjedde! Så jeg tok litt for opp i hånda mi og prøvde å gi ham det, og da spiste han!:P Så viste jeg ham matfatet og gjett hva? han har aldri spist så mye for som han gjorde! :P ble skikkelig stolt av ham da! Å det var jo også mye lettere for ham å tygge dem! :P så det var en fornøyd familie som gikk til sengs den kvelden!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...