Gå til innhold
Hundesonen.no

Glatt å gå tur...

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Nå er det skikkelig glatt ute her vi bor. Da jeg gikk kveldsturen med Pippin nå nettopp, skulle jeg passere en dame i en bratt nedoverbakke, og så gikk jeg plutselig ned i spagaten liksom. Siden jeg følte meg temmelig fjollete prøvde jeg å gi Pippin skylda. "Gå pent!" sa jeg. Pippin så rart på meg, for han gikk da pent... :Laugh:

Guest Christine
Skrevet
Nå er det skikkelig glatt ute her vi bor. Da jeg gikk kveldsturen med Pippin nå nettopp, skulle jeg passere en dame i en bratt nedoverbakke, og så gikk jeg plutselig ned i spagaten liksom. Siden jeg følte meg temmelig fjollete prøvde jeg å gi Pippin skylda. "Gå pent!" sa jeg. Pippin så rart på meg, for han gikk da pent... :Laugh:

:Laugh: Det er sånn det går for seg på vinteren!

Har du prøvd brodder? :icon_redface:

Skrevet

Kjenner meg godt igjen i den der. Her er det glatt på gangfeltene mer eller mindre hele vinteren, og da er det ikke bestandig like lett å gå tur med hund. Jeg har investert i gode brodder, og angrer ikke et sekund på det.

Skrevet

har dere prøvd piggsko?

Anbefaler det på det varmeste! jeg føler meg som en pingvin på glatt føre! Og spesielt med hund da! :icon_redface:

Er fullstendig avhengig av piggskoene mine! Altså det er vanlige joggesko (også fóret), som sportsbutikker setter i bilpigger i! Det blir en drøm å gå på glatt føre:)

Skrevet

No mercy! her er det brodder for alle penga- og muckboots for alle penga!

og så sier jeg bestemt til henrik at det er "glatt, så nå går du pent"

( og klart han hører på sånt!)

Skrevet

Ja, dere med de gigantiske hundene har vel de største problemene tenker jeg :D

Neida.. men jeg kan absolutt si jeg skjønner problemet :icon_redface:

Skrevet

Jeg klorer meg fast i sparken jeg :icon_redface:

Eldar drar ikke i det heletatt, men jeg og is = blå rompe!

Når jeg får lønn skal jeg kjøpe brodder jeg også :D

Skrevet
No mercy! her er det brodder for alle penga- og muckboots for alle penga!

og så sier jeg bestemt til henrik at det er "glatt, så nå går du pent"

( og klart han hører på sånt!)

Samme her, bare at bikkjen min ikke hører på "gå nå pent" :rolleyes:

Skrevet

Hehe kjente meg litt igjen her... :icon_redface: Kan av og til være godt å ha noen å skylde på når man tabber seg litt ut...

Skrevet

Selv nå uten hund (men med hund i tankene, hehe) datt jeg rett på rumpa/ ryggen.

Slo meg godt også, så ja, piggsko skal til når Peico skal ut på tur neste vinter, ikke planer om noe annet.

Nå er jeg øm, blå og hoven ved halebeinet, men like blid:)

Skrevet

Halloen...

Jeg har vært så heldig å fått meg et par piggsko i bursdagsgave, jeg har prøvd is brodder jeg også,, men da føler jeg at foten blir helt rar når jeg går fordi man blir høyere på ett punkt..

Men de piggskoene er helt fantastiske å gå på de er ikke onde i det hele tatt, vil anbefale dere på det sterkeste å kjøpe slike,, min tror jeg kostet litt over 1000; men de er gull værdt med tanke på hvor mang turer man går i løptet av vintertiden og hvor glatt det er . Husk jeg går med 7 hunder 2 salukis og 5 whippets og de er ikke akkurat svake når de ser en katt i full fres over gata;) he,he..

Lykke til med glattisen

Klem

Kristin

Skrevet
Ja, dere med de gigantiske hundene har vel de største problemene tenker jeg :ahappy:

Neida.. men jeg kan absolutt si jeg skjønner problemet :twitch:

Du skal ikke undervurdere styrken på små hunder...

Men er det noen som har bilde av slike piggsko, og hvor får man kjøpt slike?

Skrevet

Nei, de kan nok dra de også, men jeg vil tørre å påstå at det er verre å gå tur med en ulvehund som plutselig drar avgårde, enn det er med en hund som veier maks 30 kg.

Skrevet

jeg har da motsatte problem jeg :twitch:

bikkja vil ikke ut fordi hu detter på isen.. Heldigvis er det litt snø i løypa nå så stakkars hunden får gått på tur :ahappy:

Skrevet
Selv bruker jeg brodder. Synes pigger høres skummelt ut, for hva skjer med hundelabbene

om du skulle komme til å tråkke på dem? :twitch:

ho sa pigger som de har på piggdekk på biler. De er da ikke værre enn brodder de vel? Skulle trodd broddene var værre spør du meg

Skrevet

sportsbutikker har slike! i hvert fall her i Trøndelag.. Men regner med det finnes flere stedet i landet! Det er helt vanlige joggesko..den gangen jeg kjøpte fikk jeg velge joggesko..mine er omtrent aerobicsko..såå gode og gå i!

og de er ikke SÅÅ store piggene da:) Små pigger altså, det bare høres litt brutalt ut med bilpigg! Brodder kan ofte skli mer på foten og føre til at man har mindre kontroll p hvor piggene er i forhold til å tråkke på labber.. og de er ikke så store at de skal gjøre så stor skade! Jeg gjør større skade om jeg faller oppå valpen på isen vil jeg tro:P

Skrevet

Flir.. Jeg har 2 hunder som syns det er glatt jeg, så jeg vil vel si at det er meg som har minst problemer med å gå nå.. Jeg stoler nesten fullt på at muckbootsene holder meg på beina.. Bikkjene derimot har ikke noe annet enn klørne til hjelp :twitch:

Skrevet

Jeg har brodder om det blir for glatt, og det har det sannelig blitt. Skulle gå tur med bikkja istad, men kom ikke mere enn 100 meter borti vegen før hun synes det var ekkelt å gå på så glatt føre. Så hun snudde selv og datt på alle fire bena, jeg løftet henne der da var skikkelig glatt, men så fikk hu gå den lille biten hjem selv. Stakkars bikkjer, sånt føre er helt på tryne og i tilegg så strør de jo ikke borte her hos oss!. Skikkelig dritt spør du meg, hehe

Skrevet

skal ta bilde av mine sko i morgen jeg og legge ut:)

Ikke noe værre med pigg sko enn brodder for hundelabber. Bedre at du står fast enn at du faller oppe på bikja... Jeg har aldri vært uheldig med det og både jeg og gubben går turer med 7 hunder og vi bruker skoa våre flittig.

Ha en flott natt.

Klem

Kristin

Skrevet

Her er det råglatt nå! Det kom 10cm snø i går som la seg oppå all isen rundt her så i går hadde eventuelle tilskuere fått seg en god latter om dem hadde sett meg stabbe med ut på tur med Mikey. :P Med en hyper hund flyende rundt beina (han blir "litt" hyper av snø) og en jentunge på 6 i hånda som sklei like mye som meg var vi nok litt av et syn.. Det beste var nok da både jeg og vesla gikk fullstendig på tryne i skauen og bikkja bare sto og så dumt på oss.. :rolleyes: (Ingen av oss som slo seg heldigvis.. ;) )

Det frister veldig å kjøpe brodder for å si det mildt!

• 4 weeks later...
Skrevet

Kjøpte brodder i går jeg, de hadde ikke piggsko her.

Men disse ser ikke ut som de er farlige for hunden.

Hun som solgte meg dem har hund selv, og hun sier hun ikke vil unnvære dem.

De sitter godt, og er uhyre enkle å ta av og på!

Man kan bruke dem innendørs også, men jeg er redd det kan bli glatt, men det finner jeg ut.

Men de skader ikke gulv!

Legger ut bilder jeg.

DSCF3227.jpg

DSCF3226.jpg

Jeg betalte 299 kroner for dem.

Skrevet

Felix synes is er festlig (skliiiiiii :innocent: ), og tar helt av. Det er helt grusomt vanskelig å gå bak en hund som IKKE kan gå pent, som tar helt av hvis han ser mennesker, hunder, katter, biler, sykler osv. Tror jeg må kjøpe meg brodder jeg og.

Skrevet
Felix synes is er festlig (skliiiiiii :innocent: ), og tar helt av. Det er helt grusomt vanskelig å gå bak en hund som IKKE kan gå pent, som tar helt av hvis han ser mennesker, hunder, katter, biler, sykler osv. Tror jeg må kjøpe meg brodder jeg og.

Kjenner igjen den der :)

Og om det i tillegg er litt snø på veien så tar han løpefart og sklir bortover med forlabbene. Veldig festlig :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...