Gå til innhold
Hundesonen.no

Glatt å gå tur...


Symra&Pippin

Recommended Posts

Nå er det skikkelig glatt ute her vi bor. Da jeg gikk kveldsturen med Pippin nå nettopp, skulle jeg passere en dame i en bratt nedoverbakke, og så gikk jeg plutselig ned i spagaten liksom. Siden jeg følte meg temmelig fjollete prøvde jeg å gi Pippin skylda. "Gå pent!" sa jeg. Pippin så rart på meg, for han gikk da pent... :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Nå er det skikkelig glatt ute her vi bor. Da jeg gikk kveldsturen med Pippin nå nettopp, skulle jeg passere en dame i en bratt nedoverbakke, og så gikk jeg plutselig ned i spagaten liksom. Siden jeg følte meg temmelig fjollete prøvde jeg å gi Pippin skylda. "Gå pent!" sa jeg. Pippin så rart på meg, for han gikk da pent... :Laugh:

:Laugh: Det er sånn det går for seg på vinteren!

Har du prøvd brodder? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen i den der. Her er det glatt på gangfeltene mer eller mindre hele vinteren, og da er det ikke bestandig like lett å gå tur med hund. Jeg har investert i gode brodder, og angrer ikke et sekund på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere prøvd piggsko?

Anbefaler det på det varmeste! jeg føler meg som en pingvin på glatt føre! Og spesielt med hund da! :icon_redface:

Er fullstendig avhengig av piggskoene mine! Altså det er vanlige joggesko (også fóret), som sportsbutikker setter i bilpigger i! Det blir en drøm å gå på glatt føre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No mercy! her er det brodder for alle penga- og muckboots for alle penga!

og så sier jeg bestemt til henrik at det er "glatt, så nå går du pent"

( og klart han hører på sånt!)

Samme her, bare at bikkjen min ikke hører på "gå nå pent" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det skikkelig glatt ute her vi bor. Da jeg gikk kveldsturen med Pippin nå nettopp, skulle jeg passere en dame i en bratt nedoverbakke, og så gikk jeg plutselig ned i spagaten liksom. Siden jeg følte meg temmelig fjollete prøvde jeg å gi Pippin skylda. "Gå pent!" sa jeg. Pippin så rart på meg, for han gikk da pent... :Laugh:

Hehe kjente meg litt igjen her... :icon_redface: Kan av og til være godt å ha noen å skylde på når man tabber seg litt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv nå uten hund (men med hund i tankene, hehe) datt jeg rett på rumpa/ ryggen.

Slo meg godt også, så ja, piggsko skal til når Peico skal ut på tur neste vinter, ikke planer om noe annet.

Nå er jeg øm, blå og hoven ved halebeinet, men like blid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen...

Jeg har vært så heldig å fått meg et par piggsko i bursdagsgave, jeg har prøvd is brodder jeg også,, men da føler jeg at foten blir helt rar når jeg går fordi man blir høyere på ett punkt..

Men de piggskoene er helt fantastiske å gå på de er ikke onde i det hele tatt, vil anbefale dere på det sterkeste å kjøpe slike,, min tror jeg kostet litt over 1000; men de er gull værdt med tanke på hvor mang turer man går i løptet av vintertiden og hvor glatt det er . Husk jeg går med 7 hunder 2 salukis og 5 whippets og de er ikke akkurat svake når de ser en katt i full fres over gata;) he,he..

Lykke til med glattisen

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere med de gigantiske hundene har vel de største problemene tenker jeg :ahappy:

Neida.. men jeg kan absolutt si jeg skjønner problemet :twitch:

Du skal ikke undervurdere styrken på små hunder...

Men er det noen som har bilde av slike piggsko, og hvor får man kjøpt slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke undervurdere styrken på små hunder...

Men er det noen som har bilde av slike piggsko, og hvor får man kjøpt slike?

Nei, de kan nok dra de også, men jeg vil tørre å påstå at det er verre å gå tur med en ulvehund som plutselig drar avgårde, enn det er med en hund som veier maks 30 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg brodder. Synes pigger høres skummelt ut, for hva skjer med hundelabbene

om du skulle komme til å tråkke på dem? :twitch:

ho sa pigger som de har på piggdekk på biler. De er da ikke værre enn brodder de vel? Skulle trodd broddene var værre spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke undervurdere styrken på små hunder...

Men er det noen som har bilde av slike piggsko, og hvor får man kjøpt slike?

sportsbutikker har slike! i hvert fall her i Trøndelag.. Men regner med det finnes flere stedet i landet! Det er helt vanlige joggesko..den gangen jeg kjøpte fikk jeg velge joggesko..mine er omtrent aerobicsko..såå gode og gå i!

og de er ikke SÅÅ store piggene da:) Små pigger altså, det bare høres litt brutalt ut med bilpigg! Brodder kan ofte skli mer på foten og føre til at man har mindre kontroll p hvor piggene er i forhold til å tråkke på labber.. og de er ikke så store at de skal gjøre så stor skade! Jeg gjør større skade om jeg faller oppå valpen på isen vil jeg tro:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flir.. Jeg har 2 hunder som syns det er glatt jeg, så jeg vil vel si at det er meg som har minst problemer med å gå nå.. Jeg stoler nesten fullt på at muckbootsene holder meg på beina.. Bikkjene derimot har ikke noe annet enn klørne til hjelp :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brodder om det blir for glatt, og det har det sannelig blitt. Skulle gå tur med bikkja istad, men kom ikke mere enn 100 meter borti vegen før hun synes det var ekkelt å gå på så glatt føre. Så hun snudde selv og datt på alle fire bena, jeg løftet henne der da var skikkelig glatt, men så fikk hu gå den lille biten hjem selv. Stakkars bikkjer, sånt føre er helt på tryne og i tilegg så strør de jo ikke borte her hos oss!. Skikkelig dritt spør du meg, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ta bilde av mine sko i morgen jeg og legge ut:)

Ikke noe værre med pigg sko enn brodder for hundelabber. Bedre at du står fast enn at du faller oppe på bikja... Jeg har aldri vært uheldig med det og både jeg og gubben går turer med 7 hunder og vi bruker skoa våre flittig.

Ha en flott natt.

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det råglatt nå! Det kom 10cm snø i går som la seg oppå all isen rundt her så i går hadde eventuelle tilskuere fått seg en god latter om dem hadde sett meg stabbe med ut på tur med Mikey. :P Med en hyper hund flyende rundt beina (han blir "litt" hyper av snø) og en jentunge på 6 i hånda som sklei like mye som meg var vi nok litt av et syn.. Det beste var nok da både jeg og vesla gikk fullstendig på tryne i skauen og bikkja bare sto og så dumt på oss.. :rolleyes: (Ingen av oss som slo seg heldigvis.. ;) )

Det frister veldig å kjøpe brodder for å si det mildt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kjøpte brodder i går jeg, de hadde ikke piggsko her.

Men disse ser ikke ut som de er farlige for hunden.

Hun som solgte meg dem har hund selv, og hun sier hun ikke vil unnvære dem.

De sitter godt, og er uhyre enkle å ta av og på!

Man kan bruke dem innendørs også, men jeg er redd det kan bli glatt, men det finner jeg ut.

Men de skader ikke gulv!

Legger ut bilder jeg.

DSCF3227.jpg

DSCF3226.jpg

Jeg betalte 299 kroner for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix synes is er festlig (skliiiiiii :innocent: ), og tar helt av. Det er helt grusomt vanskelig å gå bak en hund som IKKE kan gå pent, som tar helt av hvis han ser mennesker, hunder, katter, biler, sykler osv. Tror jeg må kjøpe meg brodder jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix synes is er festlig (skliiiiiii :innocent: ), og tar helt av. Det er helt grusomt vanskelig å gå bak en hund som IKKE kan gå pent, som tar helt av hvis han ser mennesker, hunder, katter, biler, sykler osv. Tror jeg må kjøpe meg brodder jeg og.

Kjenner igjen den der :)

Og om det i tillegg er litt snø på veien så tar han løpefart og sklir bortover med forlabbene. Veldig festlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...