Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes du om drakamp?


Line_

Hva synes du om dra kamp med bikkja?  

70 stemmer

  1. 1.

    • Kjempe bra!
      45
    • Er du gal?
      2
    • Veit ikke
      4
    • gjør det noen ganger..
      19


Recommended Posts

Jeg ser ikke noe problem i det å ha drakamp med hunden, så lenge lederskapet er iorden. Birko og jeg har ofte drakamper, noen ganger vinner jeg, andre ganger vinner han. Vi lager mye lyder begge to under disse "scenarioene", men det er aldri tvil om hvem det er som har den høyeste rangen av oss, og han ville heller aldri tenkt på å utfordre meg. Ser at det øker selvtilliten hans når jeg lar han gå av med seieren, og han er ganske fornøyd der han rusler avgårde med "trådfilla" si. :D

Så, jeg ser ikke noe problem med en drakamp i det hele tatt, så lenge hunden vet sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakamp er NEI, da utfordrer man hunden, det er bedre å leke med hunden, går nesten ut på det samme, man leker med hunden ved å dra leken fram og tilbake - ikke bakover!! Siden det oppfattes som en kamp!

Har du sett et rovdyr som har fanget et bytte? Den rister da på hodet, frem og tilbake, for å knekke nakke /rygg på byttet. Hva er da forskjellen på å dra bakover og fra side til side. Du vil jo uansett stimulere de samme instinktene?? :?

Ingen av hundene jeg har hatt opp igjennom årene har noengang prøvd å overta lederskapet mitt, verken gjennom drakamper eller andre "aktiviteter", men det er jo opp til hver enkelt, som selv kjenner sin egen hund best, hva de kan tillate. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett et rovdyr som har fanget et bytte? Den rister da på hodet, frem og tilbake, for å knekke nakke /rygg på byttet. Hva er da forskjellen på å dra bakover og fra side til side. Du vil jo uansett stimulere de samme instinktene?? :?

Ingen av hundene jeg har hatt opp igjennom årene har noengang prøvd å overta lederskapet mitt, verken gjennom drakamper eller andre "aktiviteter", men det er jo opp til hver enkelt, som selv kjenner sin egen hund best, hva de kan tillate. :D

Forskjellen er at hvis du drar fram og tilbake så leker du med hunden, drar dere fra hver deres kant så har du en kamp mot hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at hvis du drar fram og tilbake så leker du med hunden, drar dere fra hver deres kant så har du en kamp mot hunden...

Den typen "lek" er jo uansett, sett fra naturen sin side, kamp- og jaktøvelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns drakamp er positivt. Det er artig å bruke som belønning og ellers også, og hunden lærer seg forskjellen på aktivitet og passitivitet. Av og til vinner Tinka, av og til vinner jeg. Vi bytter på.  :wink:

Helt enig med deg!!! :D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en omplasserings hund. Når vi fikk henne var hun veldig usikker... Vi begynte å leke drakamp med henne, men i begynnelsen var det såvidt hun turde ta i tauet. Etterhvert lot vi henne vinne mer og mer og vi merket en stor forbedring i selvtilliten hennes! I dag vinner hun bare en sjelden gang for det er ikke behov for mer. Men der har virkelig hjulpet oss! Så lenge drakampen er gjennomtenkt i forhold til hvordan hunden din er, ser ikke jeg noe problemer med det!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa... nå har jeg en valp som blir lett giret da, pluss at hun ikke veit hva slipp betyr enda. Så drakamp er ikke noe jeg holder mye på med. Da får jeg heller jobbe med slipp først, så det heller kan bli en slags belønning under trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes drakamp er bra, bare ikke for altfor ofte, og hvis man har en selvsikkerhund, så må man alltid passe på og vinne!

Og det skal også alltid være eieren (eller lederen, kall det hva du vil) som oppfordrer til drakamp, ellers synes jeg det er positivt, og som webminster skrev, er det jo fin belønning også, for hunder som liker drakamp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forresten.. Skal drakampen ende med at hun slipper av seg selv, for da må jeg regelrett RIVE den ut av munnen hennes, eller vente i ti minutter til hun glepper.

Jeg pleier å ta å åpne munnen hennes for å få henne til å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakamp kan være veldig positivt for å styrke forholdet mellom deg og hunden, vel og merke dersom man bruker det rett! Som jeg ser det, er det du som skal invitere hunden til drakamp, og det er du som skal avslytte seansen. Hunden kan gjerne få vinne av og til, men det er du som ha det avgjørende ordet her.

Har man en "treig" hund kan drakamp som belønning etter innsats være motiverende. Har man derimot en overgira hund ville jeg vel unngått denne belønningsformen og heller belønne på en mer rolig måte.

Jeg ser ikke noe negativt i å bruke drakamp som belønning/lek, men det er hele tiden viktig at det er du som bestemmer start og slutt. Og gjerne ikke overdrive det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt kjempe maxsse forskjelling..At det bare er bra og at du ALDRI må gjøre det.... :?

Dette kommer vel mye ann på erfaring og..? For ikke å snakke om rase?

Jeg har drakamp med min hund. Dette kalles sosial kamplyst,og jeg har det med ham for å få ham til å gripe hardt og fullt,med hele munnen (ikke kun fortennene) - lager han så mye som en liiten knurrelyd, er det "slipp" kommando og passivitet. Dette fordi de får ikke knurre på IPO trening,da det er et tegn på dominans/agressivitet.

Nå må vi og begynne på jaktlyst, som blir å løpe etter ting (fille),og denne skal og fanges og "drepes".Der har jeg en ulempe med Odin,fordi han ikke har jaktlyst,men og en fordel fordi han da kan konse seg mer under andre øvelser om det skulle komme noe/noen flygende forbi.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...