Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes du om drakamp?


Line_

Hva synes du om dra kamp med bikkja?  

70 stemmer

  1. 1.

    • Kjempe bra!
      45
    • Er du gal?
      2
    • Veit ikke
      4
    • gjør det noen ganger..
      19


Recommended Posts

Vi har ofte drakamp.. Men vi lar ALDRIG Rocky vinne. Vi skal jo forestille og være lederen og være sterkest.. Så uanset hvad han udfordrer os til da vinner han ikke. Jeg stopper først når han har tabt. Og så sier jeg slutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakamp er fint :P Bra måte å lære inn "slipp"-kommando på også.

Og hunden kan godt vinne en gang inni mellom, særlig hvis den er litt usikker, eller det er en valp. Da gir du den motivasjon og selvtillit. Det viktige er at du begynner og avslutter leken. Når du vifter med leka, kan han dra, men når du slutter å røre på hånda di, bare holder den helt rolig, da skal han slippe. Når han gjør det (av seg selv), så belønner du han med å begynne å leke igjen. LiLi tok i alle fall dette veldig fort. Med en gang jeg slutter å leke, så slipper hun, for å få meg til å begynne igjen. Etter hvert kan du legge på slipp-kommandoen, funka supert for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte drakamp og Cita elsker det! Noen ganger vinner jeg og noen ganger vinner hun... Halve poenget med at hun syns at drakamp er moro er fordi jeg av og til lar henne "vinne" og løpe stolt avsted med den, før hun kommer tilbake og vil dra mer.

Også bytter jeg alltid leken med en godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte drakamp. Alletiders til motivation. Jeg vinder de fleste gange og en gang imellem vinder hundene. Men jeg bruger det kun i situationer når jeg gerne vil have at hundene kommer lidt op på mærkerne, synes der er mange situationer hvor drakamp ikke er det bedste...nå men et rodet indlæg herfra mig...Ja min mening er vel nok at drakamp er bra, men skal også begrænses under visse situationer og med visse hunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det som oftest ikke er noe galt i drakamper, men man må jo se an situasjonen og hunden. Det samme med om man skal vinne eller ikke - det kommer an på hunden. Men i de fleste situasjoner ville jeg passet på å vinne. Og jeg ville også selv tatt initiativet til slik lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener jeg med Buffy, så er det mer eller mindre ALLTID drakamp som er "premien". Bikkja elsker det og blir skikkelig motivert av det, og jeg liker det også.. (armen min derimot er litt usikker)

Jeg lar ofte Buffy vinne jeg, for det styrker selvtilitten hennes og den er det jammen meg ikke mye av.

Bikkja her hadde ALDRI prøvd seg på meg uansett for å dominere... Det tror jeg ikke hun vet hva er engang. Har d aldri måtte gjøre noe spes for at hun skal skjønne at det er jeg som bestemmer. Det er jo jeg som slipper henne ut og inn, det er jeg som gir henne maten, det er jeg som bestemmer over henne i alt hun gjør.. Hvorfor sku hu prøve å utfordre meg? nei... det er så mye mas om dominans og styr.. Lev livet med hundene deres, ikke tenk for mye.. Det blir å forstå hunden ihjel..og da går det alltid til *******...

Er MIN MENING da... Bikkja er tross alt "bare" ei bikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger nok igjen en del myter om drakamp...

Hvor morsomt er det for en hund i drakamp, og tape hver jæ... gang??? Synes du det hadde vært morsomt å leke med noen, og tape en hver konkurranse - hver eneste gang??? Hvis drakampen lekes riktig kan selvfølgelig hunden vinne. Og med å leke riktig, mener jeg at man ikke presser hunden, tar frem aggresjon osv.

Og til de som snakker om at eieren alltid skal vinne? Hvordan vinner dere leken i praksis? Hvordan håndterer dere dette?

Hvis jeg skal ha mine hunder til å slippe trenes dette inn enkelt med en godbit foran hundens nese. Da slipper i hvert fall hundene mine og samtidig legger jeg på en slipp kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Jeg bruker ofte drakamp til belønning, særlig hvis jeg ønsker høy intensitet.

Først kaster jeg kongen og når hun kommer tilbake med den bytter jeg den ut med godbit, eller så drar vi en stund før jeg bytter den tilbake. Jeg unngår å bruke "slipp" i en belønningssituasjon (med mindre jeg trener på slipp) for å ikke dempe hunden. Enten forholder jeg meg passiv til hun slipper selv, lurer den ut av munnen hennes (for veldig høy intensitet) eller bytter den ut med godbit. Jeg har også en mild "takk, takk" som kan brukes. Jeg ønsker ikke en situasjon hvor jeg drar kongen ut av munnen hennes med kraft (eller hun ut av mine hender) - dette syns jeg blir unødvendig oppfordring til kampaktiviteter.

Jeg var skeptisk til å dra mye når hunden var ung for å ikke "oppfordre til kamplyst" men heller prøvde å stimulere jaktlyst med å kaste ball - men jeg ser jo klart hva hunden min foretrekker (drakamp).

Dette er kanskje raseavhengig, men jeg er påpasselig for at det ikke skal "ta av" fullstendig. Det har hendt at jeg har giret henne for mye med det resultat at henger i kongen, knurrer, river av full kraft og nektet å slippe, uten å måtte bruke en veldig streng slipp kommando noe jeg syntes ødelegger stemningen. For sikkerhets skyld bruker jeg å ha med godbiter jeg kan bytte med hvis jeg skal ha veldig høy intensitet. På denne måten avsluttes drasiansen på en rolig og kontrolert måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker veldig lite drakamp, hvertfall under trening. Får ikke opp intensitetenhans eller noe, så for oss er det ikke noe vits i det. Men ute på tur, og når vi trener på langline er ofte drakamp, og lek med meg generelt kjepegøy.

Så lenge hunden roer seg fint ned etterpå slik at man slipper super stresset hund utover hele treningen (negativt stress altså) og vet når nok er nok, ser jeg ingen problemer med drakamp. :wub: og jeg ser jo på de som bruker det, at det funker supert i trening også.

Drakamp er jo egentlig veldig god trening. Bit og slipp liksom..For de som driver aktivt med IPO osv, er det jo mye drakamp, både når hunden jobber og under trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksfolk dyrker hemningsløst drakamp, de vil gjerne HA nettopp den greia med hunden - og så lenge man kan hund, kan styre det, så er det ikke noe problem, tvert om: Det er en SUVEREN måte å belønne på, bedre enn godbiter i endel situasjoner.

Det vanlige er at bøker for nybegynnere anbefaler IKKE å drive med drakamp, og det er vel fordi det kan være lurt å styre unna - til man skjønner litt mer... Så det er en sånn regel som det er greit å "lure" hvermansen til å tro... og så lar man være å si at ingen som er på høyere nivå bruker det masse og bruker det bevisst :wub:

Dusten som aldri har hatt hund før og kjøper rottishann og så skal leke pappalek og dra og herje, kan det gå riktig galt for.... så det er en grei "dusteregel".

For kan man det som skal til, så klarer man veldig greit å lære inn en suveren slipp også. Man skjønner da VITSEN med å kunne styre hunden. Minsten her er et villdyr i drakamp, han får vinne MASSE, og da later jeg som om jeg skal komme og ta leken og da brøler han mot meg. Men det sekundet jeg sier at "nå er det slutt", så kobler han over på brøkdelen av et sekund og er mors kosetutteluttegutt istedet. Jeg holdt på å bare drive med godis først, siden han ikke var noe gjenstandsinteressert som valp tilsynelatende, men fikk det rådet av bruksfolk å jobbe opp lek og dralek - og nå har jeg uvurderlig nytte av det i trening, også til hverdagsgreier.

Men det MÅ styres...

Så derfor er jeg FOR drakamp hvis folk vet hva det dreier seg om, og MOT dersom det er ferske folk uten et miljø rundt seg som de lytter til og lærer av... for ferskinger med førstehund kan få susende kontroll og styring de også, i rette miljøer. Lærevillighet kan være vel så bra som "erfaring" mange ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til drakamp!! Jeg har masse drakamp med Loke og han vinner omtrent alltid :wub: Desverre har de tidligere eierene trodd på diverse "dominans" myter og gitt min lekelystne hund deng for å ha drakamp med diverse uheldige ting istedet for prøve å styre leken.(du vinner bare ikke en drakamp med Loke.) Dette sliter jeg sannsynligvis med ettervirkningene av: han synes det er skummelt å ha drakamp med "fremmede" i skogen.Noe dritt når du skal trene rundering..

Jeg er faktisk IKKE enig med Akela i at drakamp ikke er for "ferskinger" og bare for brukshundfolk, alle oppdrettere med skam i sjelen burde oppdra valpekjøpere i hvordan man skal leke med valpen.De burde i det minste introduseres grundig for det under valpekurset.Sett av en hel kurskveld og jeg tør vedde ganske mye på at de valpene vokser opp til lang lydigere og mer kontrollerbare hunder i voksen alder når både valp og fører tidlig introduseres for kongens magiske egenskaper. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker titt og ofte drakamp til Atheo! Han vinner litt, og vi vinner litt! :P Det er en SUPER "oppjager" for han! Når vi har hatt litt drakamp, så er han så oppgira at han er klar for alt!

Vi fikk råd av vår oppdretter å ha drakamp med han, og det samme sa kurslederen vår på valpekurset. Det funker godt for oss iallefall.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har drakamp, og tar det ikke så tungt hvem som vinner oftest. Når vi bare leker, og har drakamp, så tar vinneren en liten seiersrunde før vi leker mer. Og hugo er så pen når han løper rundt hagen med hode høyt løftet og langer ut, at jeg egentlig nesten lar han vinne bare for å se det...

Jeg tror ikke det går ut over min rolle som sjef og mamma, og at han kommer til å bli superstressa av det, men det er viktig (ihvertfall for meg som har en hund som snart veier det dobbelte av meg) at han skjønner når leken er over og at det ikke er noe vits å da prøve å ta en liten drakamp i buksebeinet mitt.

Vi bruker drakamp i trening også, og det er en fantastisk forsterker, og hugo jobber enda bedre etter en liten drakamp, fordi han da er mer på. (en hund som liker å holde seg litt i slumremodus)

Men har sett hunder som jeg vil anbefale mer rolige belønninger, fx. godbiter, da de er for stressa fra før. I vårt tilfelle funker det supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye drakamp med hundene her, og som oftest så vinner de. Ser ikke helt at det skal være noe problem i forhold til lederskap eller noe slikt. Bruker det som belønning når vi trener, eller vi kan gå ut i hagen og bare leke litt. Eller vi leker inne. Noe hundene setter stor stas på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte drakamper med mine hunder, og lar de og få vinne "byttet". Er en mega forsterker som vi benytter på utstillinger, når vi tar frem skinnet så får vi plutselig en våken og klar hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alldri dra kamper med Gizmo. Jeg begynte en gang og da ville han ikke sleppe leka som jeg sa takk til, for han trodde at vi skulle ha dra kamp. Så nei jeg syntest ikke noe om dette :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alldri dra kamper med Gizmo. Jeg begynte en gang og da ville han ikke sleppe leka som jeg sa takk til, for han trodde at vi skulle ha dra kamp. Så nei jeg syntest ikke noe om dette :icon_redface:

Å leke "riktig" må trenes på som alt annet - det kommer ikke av seg selv. Det er DU som skal kontrollere når leken starter og slutter - noe som er fullt mulig f.eks gjennom å bruke en positivt innlært slipp-kommando.

Vi hadde en liten periode i puberteten da drakamp ikke var helt optimalt. Hun lå litt for høyt i stress, jeg hadde for lite styring, og det ble litt for ofte konflikt rundt gjenstanden. Men etter å ha trent ganske mye med et positivt "slipp" i roligere omgivelser - og i tillegg bruke to gjenstander (for å unngå de verste æresrundene), har vi nå kontrollerte drakamper der jeg kan bryte når nok er nok. Det er blitt en super forsterker som jackpot eller i øvelser der jeg vil ha opp intensiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...