Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl og rasestandard


Mirai

Recommended Posts

Har din rase forandret seg gjennom tiden, og finnes det forskjellige hunder innenfor rasen? Feks at noen er lavere enn andre og fremdeles godkjent, noen oppdrettere avler på mer kraftigere hunder enn andre..

Er det stor variasjon innen rasen din?

Eller er den som den var for flere hunder år siden (om den eksisterte) ?

Legg gjerne ut bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Ja, desverre.. BC er ikke så pen som den var før! Før hadde den mye pels, ikke så "spiss" og spinkel som mange er nå..

Nå er det veldig mange korthåra/ minimalt behåret BC'ere, og ikke så mange med skikkelig bra pels. Selvfølgelig har dette mye med pelsstell å gjøre. Jo mer man passer pelsen, jo flottere blir den. Men når man driver med sau og gjeting, så er jo ikke pelsen den viktigste, dermed blir det sånn..

BC'en jeg liker:

10403bordercolliebg.jpg

Sånn er veldig mange BC'er idag:

border_collie.jpg

Sjekke beina på den nederste. Eso sine bein er jo kraftigere enn den, selv om Eso bare er 4 mnd enda! :D *håper og tror klumpen min blir en kraftig kar*

Se tømmerstokkene der da :roll:

IMG_1032_lite.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wheaten terriern ahr pelsen forandret seg, den opprinnelige pelsen som nå kalles Irsk var på de opprinnelige gårdshundene som bodde i Irland:

irish_softcoated08.jpg

Her er en veldig Irsk pelstype

Den irske pelsen er en lettstelt pels, den klippes kun hver 12.uke.

Den andre pelstypen ble avlet frem i usa, og kalles derfor amerikansk pelstype, det er en mer fluffy, kompakt og tjukkere pels, bør klippes hver 6-8.uke og må børstes daglig, den vokser fortere og har ikke den samme glinsende fargen som iren.

sftctwht.jpg

Et godt eksempel på Amerikaneren!

Du kan også se stor forskjell på mine hunder, Oscar er irsk og Nena er amerikaner, rasen ses på som den samme og pelsetypene skal helst krysses ved avl.

Kroppen til iren er lettere og tynnere, en amerikaner er ofte kraftigere, veier mer og er høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Chow Chow'en regnes som uforandret siden den først kom til england..

Men ifølge meg (:D) så syns jeg folk avler på 2 forskjellige utseende på Chow'en..

Disse har jo ett såkalt hengetryne. :D:P

Og det utseende ville jeg ikke hatt på en Chow

02frisco.jpg

T21.jpg

chow_chow.gif

Derimot dette er mer hva jeg syns er fint.. Og alikvel har

det typiske Chow chow utseende.. :D

wieselburg8a.jpg

Størrelsen tror jeg ikke er avlet så mye på..

Men noen er jo som sagt større enn andre..

dog046.jpg

Mark.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack Russell er godkjent som både høystilt/langbent opg lavstilt/kortbent.

Den lavstilte er den opprinnelige, og den fineste syns jeg!

De høystilte blir gjerne alt for store, og kan lett tas for å være en Parson...

Lavstilt:

Jack%20Belgium%20Import%20registered%20with%20FCI.jpg

Høystilt:

jackrussel-04.jpg

h%F8ystiltjrt.JPG

Parson:

parson-jack-russell-terrier01.jpg

Fant selvfølgelig ikke bilder av hunder med samme hårlag, men det får så være :D

Høyden blir da alt fra 22 - 40 cm.

Godkjente og "utstillbare" i NKK er jack'er mellom 10" og 12".

Syns selv at de fineste JRT'ene kommer fra Australia!

SUCH Myrmidon Jack Leader (norskeid, australsk import)

leader1-03.jpg

Hvis man ser bort ifra den kuperte halen, er det akkurat sånn en JRT bør se ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to typer labradorer, de som egner seg best på jakt og jaktprøver og de som egner seg best på utstillinger. Jaktlabradorene er slankere i kroppen og har lengre ben enn utstillingslabradoren, og har også bevart jaktinstinktet litt bedre enn utstillingslabradoren. Jaktlabradorene er dessuten så og si svarte hele gjengen (nesten altså :wink: ) Mange oppdrettere avler i dag på dual purposelabradorer, altså labradorer som gjør det bra både på jaktprøver og i utstilling, for å "samle" rasen litt bedre igjen.

Her er forskjellen:

AliceUppstalldUspen.jpg

boomer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser det bildet så tror jeg faktisk aldri jeg har sett en jaktlabrador før!

Det er ikke så rart, for en ekte jaktlabrador det har ikke jeg sett heller. Selv om jeg har tråkka opp i skogen sammen med Tinka og vært med på jakttrening sammen med retrieverklubben. Tinka og jeg gjorde ikke noe annet enn å øve på innkalling vi da men. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm ja man kan trygt si at pommen har forandret seg :wink: For før så den nemlig slik ut:

kees.jpg

Pomeranian stammer fra keeshond.

Så ble de avlet mindre til mittelspitz:

mittel.jpg

Så til kleinspitz:

kleinspitz.jpg

og til slutt Zwegspitz altså pomeranian.:

Natalia.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Old english sheepdog blir mer og mer hvite og skal ha lengre hals. I USA er det veldig vanlig med mer og mer hvite og det blir mer og mer vanlig i resten av europa også. Selvom det står i rasestandarden at det ikke er ønskelig. Jeg syns det er veldig synd :D Utstillingsfrisyren er grusomt stygg syns jeg da.

Amerikansk:

mistral-1.jpg

Utstillings med lang hals:

EUBobtailBushybeara.jpg

Den fineste sheepdoggen:

Bobtailsdg.jpg

joar-1.jpg

Den gamle,gårdsrtypen:

OES207192.jpg

look_habille.jpg

Olenshe4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns utstillings frisyren på OES er drit kul jeg! :D  Elsker når de "poffer" hundene opp! :D

Uff, nei det er jo grusomt! Man ser jo ikke hvordan hunden egentlig ser ut, hvordan den er bygd. Blir stor og POFF, altfor POFF for en sånn stor hund. Spesielt det bak på rumpa er skikkelig stygt.

Men ellers er rasen fin den, alle skulle vært som Lunah, hu ser hvertfall naturlig ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker når hundene ser velstelt ut. Og det gjør ikke gårds OES'en. De ser skitne ut spør du meg. Det er ikke frisyren i seg selv om er kjempefin på OES men da ser de velstelt ut. Jeg mener ikke at en hund ikke kan bli skitten altså :D Ikke misforstå meg. Men tenk å troppe opp med en ugredd,skitten og altfor krøllete OES på utstilling da :-o

Eller en uklippet pomeranian... :D Syns ikke det blir rett jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Er det ikke hunden som skal bedømmes da, bevegelse og ekstreriør? Greit nok, stell pelsen, klipp den og børst den, men det de gjør på utstillinger er latterlig. Bikkja er fremdeles den samme og løper minst like fint uten at den ser tre ganger feitere ut.

Forresten.. du syns at dersom de ikke er klare for utstillinger ser de lurvete og møkkete ut. Hva med en ulvehund, som faktisk skal stilles som den er? Det eneste som skal nappes vekk er litt hår på brystet og på hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I eksteriøret er jo pelsen en del av det da :D Det går ikke an å komme med en hund med sikksakk pels og si "ja men se så fint eksteriør den har!"

Ulvehunden er ikke langhåret så det blir annerledes. Det er jo som dachsen det. De skal nappes men det nytter ikke begynne å klippe og fluffe dem :D Var ikke noe av OES'en sin opgave og "menge" seg med sauene? Altså ligne litt på sau? Syns å ha hørt det?

Uansett JEG liker best utstllingsklippen på OES for da ser de mest velstellte ut. Men jeg har INGENTING i mot hunder som er SVART på fritiden fordi at de er full av jord f.eks :D Men jeg syns at på UTSTILLING så kan langhårede hunder se velstelt i pelsen ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...