Gå til innhold
Hundesonen.no

Trøndere


Toller

Recommended Posts

Må jo bare legge til da at jeg snakker ikke skikkelig stavangersk.... jeg har ikke bløte konsonanter og jeg har veldig mye østlandsk i dialekten... pluss at jeg har en liten swung fra ryfylke.... så jeg har en HEELT egen dialekt, unik som jeg er :)

nå skal ikke du ødelegge for meg, jeg skjønte finito hihi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Du har jo en god del bygdedialekter i Sør-Trøndelag også da, som kan være minst like breie som hos nordtrønderne...

Jojo... Det er vel sikkert det. Men er det så mange som snakker det? Nei vet ikke jeg.. skal ikke legge meg oppi sør trøndelag. Har hytte der, og de som kommer derfra snakker en meget spesiell "fjell-dialekt" som jeg kaller det... Det er langt fra trøndersk i allefall!

Vi si itj "læl" men "læll". Dobbel konsonant folkens lol

Haha! Skal du begynne å rette på "trøndergramatikken" her nå! ;)

Enig, trønderdialekt på radio og tv høres skikkelig malplassert ut!

Nå skal du passe deg litt her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er opprinnelig fra Trondheim, og store deler av familien min kommer derfra, så jeg forstår vel trøndersk sånn brukbart tenker jeg! Skal ikke ta meg vann over hode å si jeg forstår det kjempegodt, men jeg forstår da i alle fall familien når de snakker til meg!

Jeg er vokst opp med å si "Tronhjæm", tror ikke jeg har tatt "Trondheim" i min munn frivillig ennda :)

Prøver å forklare venninner av meg at å si Trondheim isteden for Tronhjæm, blir det samme som når vi fra Skien hører folk si Skiien, istedenfor "Scheen" som det skal uttales ( førstnevnte skjærer i ørene omtrendt)!

Det har i alle fall jeg blitt lært opp til, men dere er kanskje ikke så nøye på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med å si "Tronhjæm", tror ikke jeg har tatt "Trondheim" i min munn frivillig ennda ;)

Prøver å forklare venninner av meg at å si Trondheim isteden for Tronhjæm, blir det samme som når vi fra Skien hører folk si Skiien, istedenfor "Scheen" som det skal uttales ( førstnevnte skjærer i ørene omtrendt)!

Dette er en evig debatt... :) Selv sier jeg Trondheim, fordi jeg synes Trånnhjæm rett og slett høres stygt ut. Men beinharde bytrøndere tviholder på trånnhjæm ja... Jeg har foreldre fra utafor bygrensa, og har derfor en "avslappet" bydialekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Ang. itj, sjø og læll... Altså. Jeg har bodd i Trøndelag hele livet mitt - ved Stjørdal til jeg ble fem og i Trondheim siden da. Faren min er fra ei bygd ved Stjørdal og snakker mye breiere enn meg (han sier poddes, sopijn osv, og har minst fem betydninger av ordet bohrl (det ble jo overhodet ikke riktig skrevet, men ok)). Læll sier jeg en del, det gjør jeg - men sjø bruker jeg bare i nødstilfeller når jeg går helt tom for ord, og ikke bruker jeg laaangt oftere enn itj.

Det er de brede uttalene folk har problemer med å si, bevist med sangen Flash satte inn, og stort sett er det vel antageligvis at vi snakker for fort (Christine er et skoleeksempel på det) som gjør at folk har problemer med å oppfatte hva vi sier. Samt at det sikkert er en del morsomme ord og uttrykk man kan gjøre narr av. Krikjle i kjakan, fårra nålles, itj vær så frøyn osv.

Ja, jeg syns vi klarte oss supert. Sa ikke hæ en eneste gang, noen av oss.

Hahaha :Laugh: Har da alltid vært et flott skoleeksempel i det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta det først - østlendinger er ikke automatisk "Oslofolk", like lite som at alle trøndere bor i Trondheim, alle vestlendinger bor i Bergen, alle sørlendinger bor i Kristiansand eller alle nordlendinger bor i Bodø/Harstad (det er forøvrig stor forskjell på de to dialektene.. Og har du prøvd å snakke med en av disse nordlige havgap-nordlendingene? De har noen merlige R'er.. Høres litt ut som når engelsktalende prøver å snakke norsk, liksom.. hehe) ;)

Endeli nån 'sørlænninga' såm skjønne at nordnorge e delt inn meire enn bære 'alt nor førr trøndelag'. :icon_fun:

Menne, du måkje gjøre narr av R'an vårres, så galt e d nu ikkje? :P

-The Harstadværing-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeli nån 'sørlænninga' såm skjønne at nordnorge e delt inn meire enn bære 'alt nor førr trøndelag'. :icon_fun:

Menne, du måkje gjøre narr av R'an vårres, så galt e d nu ikkje? :P

-The Harstadværing-

Jeg har en onkel fra Lofoten, ei venninne fra Tromsø, en kompis fra Bodø, en eks fra Harstad (vel, utenfor byen da, men allikevel) og en tja.. eks/kjærste/kompis (stryk det som ikke passer) fra Brønnøysund (der snakker de knapt nordlandsk da *flir*), og har fått mye kjeft fordi jeg ikke hørte forskjell på dialektene.. I learned the hard way, liksom.. hehe :rolleyes:

Det er ikke harstadværingenes R'er som er værst heller, ene læreren vi hadde ifjor kom fra en eller annen øy uti havgapet lenger nord, men han var IKKE finnmarking (det ble presisert). Han hadde noen merkelige greier, hørtes nesten ut som når amerikanere snakker norsk, bare at han snakka nordlandsk, liksom.. Vi lo mye av han (av mange grunner, ikke bare dialekta.. hehe)

Og prøv å kalle en finnmarking for nordlenning.. Oooh.. Da blir det månelyst da ;)

EDIT: Jada, jeg VEIT at Tromsø ligger i Troms og ikke i Nordland :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er opprinnelig fra Trondheim, og store deler av familien min kommer derfra, så jeg forstår vel trøndersk sånn brukbart tenker jeg! Skal ikke ta meg vann over hode å si jeg forstår det kjempegodt, men jeg forstår da i alle fall familien når de snakker til meg!

Jeg er vokst opp med å si "Tronhjæm", tror ikke jeg har tatt "Trondheim" i min munn frivillig ennda ;)

Prøver å forklare venninner av meg at å si Trondheim isteden for Tronhjæm, blir det samme som når vi fra Skien hører folk si Skiien, istedenfor "Scheen" som det skal uttales ( førstnevnte skjærer i ørene omtrendt)!

Det har i alle fall jeg blitt lært opp til, men dere er kanskje ikke så nøye på det?

Det kan virkelig ikke sammenlignes med Skiien og Scheen. 90% av de trønderne jeg kjenner sier "Trondheim". Vi kan derimot begynne å sammenligne hvis vedkommende sier "Trondhjem".. gah! Det skjærer virkelig i mine ører ;) hehe

Etter at jeg fikk meg trønderkjæreste syns jeg det går overraskende bra ;) Men det var en del "hææææ?" fra meg i starten ;)

Naw.. Heldig! Jeg skal gifte meg med en trønder! :love2:

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke harstadværingenes R'er som er værst heller, ene læreren vi hadde ifjor kom fra en eller annen øy uti havgapet lenger nord, men han var IKKE finnmarking (det ble presisert). Han hadde noen merkelige greier, hørtes nesten ut som når amerikanere snakker norsk, bare at han snakka nordlandsk, liksom.. Vi lo mye av han (av mange grunner, ikke bare dialekta.. hehe)

Tenkte med en gang myreværing. De har en ekstrem amerikaner-r . Det er enkelte steder der nord som har en sånn type R, men jeg må si at de fra Myre i øksnes har en ekstrem R. Tror ikke vi fra min havgapsøy har sånne R-er. Annet enn når vi mobber myreamerikanerne hihi.

-----------------------------

Trøndere er ikke så vanskelig å forstå, men problemet til mange (særlig i deler av nord trøndelag) er at de mumler så når de snakker. Det er liksom ikke så nøye å uttale ordene skikkelig hehe. Jeg forsto faktisk ene læreren på vgs, som var fra ei bygd en eller anna plassen i trøndelag, bedre enn trønderne i klassen min hehe.

Men jeg syns det er rart at noen ikke hører forskjellene på nordlandsdialektene. Det er ganske store forskjeller. Hadde blitt skuffet om noen ikke hadde hørt forskjell på meg som vesteråling, og noen fra mosjøen liksom.Eller, for å holde seg til trøndersk, ikke hører forskjell på en Inderøyning og en trondhjemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke forskjell på de aller fleste nordboer dialektene!

Jeg kan kanskje høre det når det sitter to i samme rom og snakker til meg... men ikke ellers.... ;)

Trøndere mumler og snakker fort.... dum kombinasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke forskjell på de aller fleste nordboer dialektene!

Jeg kan kanskje høre det når det sitter to i samme rom og snakker til meg... men ikke ellers.... ;)

Trøndere mumler og snakker fort.... dum kombinasjon ;)

Mhm... og du var fra stavanger var det så? ;)

Heter han tilfeldigvis Per Ciljan? :Laugh:

;)

Heeey! :glare:

Ikke nødvendigvis :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns det er rart at noen ikke hører forskjellene på nordlandsdialektene. Det er ganske store forskjeller.

heh.. Jeg var på ferie i Brønnøysund jeg, og ble spurt av en av de lokale om "e du fra Bindarn du?"

Bindalen er så vidt jeg fikk med meg ikke så innmari langt unna Brønnøysund, og jeg snakker skikkelig østlandsk.. Det er nok ikke bare vi "Oslo-folk" som sliter litt med dialekter rundt om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh.. Jeg var på ferie i Brønnøysund jeg, og ble spurt av en av de lokale om "e du fra Bindarn du?"

Bindalen er så vidt jeg fikk med meg ikke så innmari langt unna Brønnøysund, og jeg snakker skikkelig østlandsk.. Det er nok ikke bare vi "Oslo-folk" som sliter litt med dialekter rundt om :ahappy:

:Laugh: han kan da ikke ha vært helt ved sine fulle fem . Men jeg tror nok ikke det bare er Østlendinger som sliter med dialekter nei. Jeg fikk spørsmål fra en trønder om jeg var fra en plass i nærheten av Oslo hehe (men han var heller ikke helt god). Men det er ikke alltid enkelt å stedsbestemme en dialekt, men å høre forskjell kan da ikke være så vanskelig?

Du har forresten rett i at Bindal ikke er så langt fra Brønnøysund. Ligger bare et par tre timer unna ca.

Hmmmmmm...Vesteråling? Me like! :D

Vi er ikke så aller verst nei :closedeyes: . Og tenk, i Vesterålen ligger hele verdens navle (Andøya for de som ikke visste det :twitch: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forresten rett i at Bindal ikke er så langt fra Brønnøysund. Ligger bare et par tre timer unna ca.

*flirer*

Når du har kjørt fra Oslo til Brønnøysund, da er et par tre timer unna Brønnøysund ikke så langt unna da? :rolleyes: Fikk forresten oppklart med reisefølget mitt at det lå i Nord-Trøndelag.. Som at jeg får med meg alle steder vi passerer på veien? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flirer*

Når du har kjørt fra Oslo til Brønnøysund, da er et par tre timer unna Brønnøysund ikke så langt unna da? :rolleyes: Fikk forresten oppklart med reisefølget mitt at det lå i Nord-Trøndelag.. Som at jeg får med meg alle steder vi passerer på veien? hehe

Bare et steinkast vel :ahappy: . Trodde Bindal lå i Nordland jeg, rett ved grensen. Jeg får titte når jeg kjører forbi den veien til helgen. Men tror faktisk ikke det er over 2 timer dit hvis man kjører kysten. Ble mye geografi her nå hehe :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tenk, i Vesterålen ligger hele verdens navle (Andøya for de som ikke visste det :twitch: )

Da har jeg vandret rundt i nesten alle mine barndoms sommerferier i verdens navle uten å være klar over det! Wow - men jeg tror ikke det var så mange andre som var klar over det heller, for jeg var da nesten alene på øya :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et steinkast vel :D . Trodde Bindal lå i Nordland jeg, rett ved grensen. Jeg får titte når jeg kjører forbi den veien til helgen. Men tror faktisk ikke det er over 2 timer dit hvis man kjører kysten. Ble mye geografi her nå hehe :twitch:

Vel, du og reisefølget mitt er ihvertfall enige om at det ligger ved fylkesgrensa et sted.. Det var kanskje det han sa og, at det lå nesten i Nord-Trøndelag? Husker ikke jeg.. Jeg er ihvertfall ikke derfra, og jeg tviler på at jeg snakker bindøling.. E e fra østlandet e :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du og reisefølget mitt er ihvertfall enige om at det ligger ved fylkesgrensa et sted.. Det var kanskje det han sa og, at det lå nesten i Nord-Trøndelag? Husker ikke jeg.. Jeg er ihvertfall ikke derfra, og jeg tviler på at jeg snakker bindøling.. E e fra østlandet e :twitch:

Bindal kommune ligger i Nordland, men på fylkesgrensa :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...