Gå til innhold
Hundesonen.no

Trøndere


Toller

Recommended Posts

Nå begynner klokka å bli mye, og jeg er syk og hjemmeværende! Sittet å surfa på nettet også kom jeg over noe om trøndere.. Er trønder selv så er veldig interessert i andres synspunkter her! :Laugh:

Om noen har sett Charterfeber og den trøndergutta der, så tekster de faktisk det de sier! (geniale gutter forresten)

Tatt fra Cornelius.blogg.no (han sikter til Charterfeber)

"Trøndere

Sist ble vi kjent med en ny guttegjeng fra Trøndelag, og da jeg så reprisen i går var det noe som vekket min oppmerksomhet: trønderne blir tekstet!

Der har vi altså folk fra nord og sør, øst og vest, og alle skal vi skjønne hva sier, men trøndere?

Nei, der går grensen!

Trøndere har altså blitt den nye uforståelige språkgruppen blant nordmenn, og vi ifra Oslo får heldigvis hjelp fra TV3 til å tyde hva disse festglade guttene egentlig mener når de prøver å snakke.

Så får det heller være at de unge trønderske guttene egentlig er de, etter mitt syn, mest oppegående på øya og de eneste jeg egentlig skjønner hva sier i utgangspunktet.

Rai, rai

Cornelis"

Også kom det en kommentar:

"Eh, artig med østleninger, forstår ikke annet enn seg selv.

Trønder, men forstår da alt i skandinavia foruten de fra Jæren..Dansker og skåninger er lett match i forhold til en hissig dude fra Jæren"

Er vi virkelig SÅ sære?? Eller er det bare østleningene som ikke skjønner stort mer enn det de selv sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Jepp, dere er utrolig sære og snakker bare tull! :) Neida, men jeg må nok skjerpe meg og lytte skikkelig konsentrert for å få med meg hva folk sier, hvis de har en eller annen dialekt med mange ord som vi ikke bruker her. Om det er spesielt Oslo og omegn innbyggere som har litt tungt for det, vet jeg ikke. Vi er nok litt bortskjemte med å ha et talespråk som hele landet forstår, iallfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i Trøndelag et år ifjor jeg (ble ikke det en rar setning?), og til tross for at hele klassen skrøyt på seg å ha hørt østlendinger på barnetv under hele oppveksten, så forsto ikke de hva jeg sa oftere enn omvendt (nå hender det at jeg prater litt fort da.. hehe) Men det var bare 4 trøndere i klassen, av 14.. Det var et par bergensere, sørlendinger, nordlendinger og østlendinger og.. :tongue:

Men en ting som irriterte meg, var at om jeg sa "Hæ?", så slo samtlige over til "østlandsk" - og alle bar preg av å ha lært det på barnetv, for da ble plutselig alt sagt mellom kjempeblide men sammenbitte tenner, liksom. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg var nødt til å forklare at Hæ ikke betyr at jeg ikke forstår, det betyr faktisk at jeg ikke hørte.. Det var ingen av de andre dialektene de gjorde sånt med, om f.eks sørlendingene sa hæ, ble det bare gjentatt det som hadde blitt sagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRO MEG! Dere er ikke noe bedre :tongue:

Jeg slår om til østenlandsk øyeblikkelig hvis jeg hører at den andre snakker det! Hvis ikke får jeg kommentarer på stort sett ALT jeg sier.. Og hvordan jeg sier det blir viktigere enn HVA jeg sier! :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, trøndere er virkelig ikke de vanskeligste å forstå (har riktignok bodd der i syv år, da). Men når jeg flyttet til sørlandet og gikk på en skole med alt fra mandalinger (æh lie rææge æh), til jærbuere (æg ska ut og stedla i floren) til folk lenger oppe på vestlandet, ja da tok det noen mnd med "ehh, unnskyld, kan du snakke litt saktere? Eventuelt ta det på bokmål?" før jeg fikk innstilt hjernen min på det nye språket. DET var en utfordring det. I forhold til visse vestlendinger (kremt, jæren, kremt) så synes jeg trøndere og nordlendinger er barnemat. Akkurat nå sliter jeg litt med folk oppi "dalom" på østlandet, f.eks oppi hallingdalen, men det er fordi jeg er så innkjørt på skarre-r'er og rare måter å bøye ord på at jeg må skru over på en helt annen frekvens. Stakkars, stakkars utlendinger sier bare jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig kun de fra Stavanger og Jærenområdet jeg har litt problemer med å forstå (og Benedicte når hun snakker for fort). Hvorfor noen skal ha problemer med å forstå østlendinger har jeg ingen forståelse for, men så er mamma fra Oslo og jeg har dermed hørt det hver dag siden jeg ble født.

Jeg slår ikke over til østlandsk om jeg ikke blir forstått av noen. Jeg snakker litt saktere, bare. Oslofolk får værsågod å lære seg å forstå andre dialekter de også, på samme måte som folk fra resten av landet er plent nødt til å forstå østlandsk om de i det hele tatt skal ha sjans til å henge med på alle tv-programmer (bortsett fra de hvor det blir gjort narr av trøndere og nordlendinger - det er forresten latterlig å høre på når oslofolk prøver seg på trønderdialekt. Det blir bare et sammensurium av sånn som de selv snakker, fintrondheimsk og breitrønder fra Verdal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke trøndere er så vanskelig å forstå. For å være ærlig syns jeg de fra Stavanger området er vanskeligere å forstå.

Jeanette du vil ikke snakke trøndersk når du er med meg, jeg prøver å få deg til å snakke men ikke tal om :) Syns at trøndersk er en veldig fin dilekt jeg :) Ikke så veldig vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg snakker trøndersk! Blandings av trønders og...og..Ehh..Nord-Trøndelags eller no :tongue:

Det er da ikke såå vanskelig å forstå da?

Jeg har litt vanskelig med å forstå folk fra Stavanger, Bergen osv osv..Jeg er dialektblind! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med oss trøndere er at vi er "flinke" til å snakke i raskt tempo -og det gjør ikke saken lettere for en stakkar østlending lol

Har selv problemer med at kjenninger, spesielt ifra Sverige, ikke skjønner "bæra" om jeg snakker trøndersk til de. Må slå om til gebrokken østlandsk for at de skal forstå. Skjønner de godt, trøndersk er nesten et annet språk hehe.

Selv jeg, kav trøndersk som det går an, ler når jeg hører folk på TV snakke trøndersk. Synes selv det høres "malplasert" ut. Forstå det den som kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke trøndere er så vanskelig å forstå. For å være ærlig syns jeg de fra Stavanger området er vanskeligere å forstå.

Jeanette du vil ikke snakke trøndersk når du er med meg, jeg prøver å få deg til å snakke men ikke tal om :D Syns at trøndersk er en veldig fin dilekt jeg :) Ikke så veldig vanskelig å forstå.

Hihihi... Dream on. Hjernen min er HELT instillt på at jeg skal snakke østenlandsk når jeg e r med østleninger.. Jeg klarer rett og slett ikke snakke Trøndersk med dere... Anyways. JEG syns også Trøndersk er en fin dialekt :) Det er by the way blitt kåret til Norges fineste dialekt.. Nå står det stille om hvem som faktisk hadde denne kåringen... Jeg er ikke så sikker på om jeg syns det er den fiiineste, men fin er den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt spesielle problemer med å forstå noen dialekter... Hele slekta mi er jo spredd utover hele landet, spesielt i Nordland, vestlandet og trøndelag, så kan jo ha noe å gjøre med at jeg er så vandt med det.

Synes dialekter er fint, og syns det er skikkelig kjipt at jeg snakker som jeg skriver. Altså bokmål.

Konklusjonen er at jeg ikke syns tørndere er vanskelige å forstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er FRYKTELIG vanskelig å forstå trøndere! Og skulle de gud forby skrive trøndersk så må jeg bare melde pass!

Når dere snakker fort har dere samme tonefall som kinesere! (det er ikke tull en gang!)

Ser ut til at wesminster og jeg hadde hatt det fint en helg alene på hyttetur.... jeg forstår ikke trøndersk og hun forstår ikke stavangersk :)

(vi klarte det da litt på Hamar :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig kun de fra Stavanger og Jærenområdet jeg har litt problemer med å forstå (og Benedicte når hun snakker for fort). Hvorfor noen skal ha problemer med å forstå østlendinger har jeg ingen forståelse for, men så er mamma fra Oslo og jeg har dermed hørt det hver dag siden jeg ble født.

Jeg slår ikke over til østlandsk om jeg ikke blir forstått av noen. Jeg snakker litt saktere, bare. Oslofolk får værsågod å lære seg å forstå andre dialekter de også, på samme måte som folk fra resten av landet er plent nødt til å forstå østlandsk om de i det hele tatt skal ha sjans til å henge med på alle tv-programmer (bortsett fra de hvor det blir gjort narr av trøndere og nordlendinger - det er forresten latterlig å høre på når oslofolk prøver seg på trønderdialekt. Det blir bare et sammensurium av sånn som de selv snakker, fintrondheimsk og breitrønder fra Verdal).

Bare for å ta det først - østlendinger er ikke automatisk "Oslofolk", like lite som at alle trøndere bor i Trondheim, alle vestlendinger bor i Bergen, alle sørlendinger bor i Kristiansand eller alle nordlendinger bor i Bodø/Harstad (det er forøvrig stor forskjell på de to dialektene.. Og har du prøvd å snakke med en av disse nordlige havgap-nordlendingene? De har noen merlige R'er.. Høres litt ut som når engelsktalende prøver å snakke norsk, liksom.. hehe) :)

For det andre, det høres sikkert like teit ut når østlendinger prøver å snakke trøndersk, som når trøndere prøver å snakke østlandsk. Det blir som regel veldig "Oslosk", og av en eller annen merkelig grunn så må man visst bite tennene sammen når man snakker østlandsk? Får helt vondt i kjeven av å se på jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta det først - østlendinger er ikke automatisk "Oslofolk", like lite som at alle trøndere bor i Trondheim, alle vestlendinger bor i Bergen, alle sørlendinger bor i Kristiansand eller alle nordlendinger bor i Bodø/Harstad (det er forøvrig stor forskjell på de to dialektene.. Og har du prøvd å snakke med en av disse nordlige havgap-nordlendingene? De har noen merlige R'er.. Høres litt ut som når engelsktalende prøver å snakke norsk, liksom.. hehe) :)

For det andre, det høres sikkert like teit ut når østlendinger prøver å snakke trøndersk, som når trøndere prøver å snakke østlandsk. Det blir som regel veldig "Oslosk", og av en eller annen merkelig grunn så må man visst bite tennene sammen når man snakker østlandsk? Får helt vondt i kjeven av å se på jeg :rolleyes:

Hehe... skjønner poenget her, men vi sier bare oslo-folk til alle østleninger :) Sånn er dte bare blitt!

Og JA, det høres helt korka ut når trøndere skal snakke østenlandsk! haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest når østlendinger skal prøve å snakke trøndersk, forandrer de litt på tonefallet når de prater og legger til "sjø" på slutten av hver setning. Høres utrolig idiotisk ut, men det er ikke så mye bedre når folk fra nord-norge, vestlandet osv. skal snakke oslodialekt. :) Det blir bare merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med å forstå de fleste dialekter, og er og har alltid hvert fra østlandet.

Men som du tar opp det : ang filmen "Lange flate ballær" (eller åssen den skrives). Så har den slått av hos mange rundt om i landet, men ikke hos de "der oppe", hvorfor ikke? Fordi dem ikke forstår kommentarene :) (måtte bare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vel, for det første er ikke trøndere det minstre vanskelige å forstå. For det andre er man ikke nødvendigvis idiot bare fordi man er fra østlandet, og dermed er sansynligheten stor for at man forstår hva dere sier (ikke det at man må være idiot hvis man ikke forstår altså :unsure: ). Og for det tredje er ikke alle østlendinger fra oslo. Hehe, det er få steder i norge at innbyggerne føler seg så spesielle i forhold til resten av befolkningen som trøndere. Sorry, men dere er faktisk en del av norge dere også.

Som oftest når østlendinger skal prøve å snakke trøndersk, forandrer de litt på tonefallet når de prater og legger til "sjø" på slutten av hver setning. Høres utrolig idiotisk ut, men det er ikke så mye bedre når folk fra nord-norge, vestlandet osv. skal snakke oslodialekt. :) Det blir bare merkelig.

hehe, det har ikke falt deg inn at det er et forsøk på å mobbe?? Jeg tror ikke jeg har møtt en eneste østlending som prøver å snakke trøndersk seriøst, og i som kanskje er kjent er det vanelig å overdrive når man parodierer. Det er ikke nødvendigvis et resultat av mangeltfult utviklede sjelsevner at østlendinger overdriver når de snakker trøndersk. Det betyr forsovet heller ikke at det bare bor smartinger på østlandet <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at det er mye sant i det sersjanten sier! :Laugh:

Hmm - jeg så begynnelsen - så jeg tolker deg sånn at det som du mener er mye sant i er kommentaren "det kjæm kun to typa folk i fra oslo, rompisa og vif-fans" :)

Hehe, det er få steder i norge at innbyggerne føler seg så spesielle i forhold til resten av befolkningen som trøndere. Sorry, men dere er faktisk en del av norge dere også.

Nåja - enn bergensere da?? De tror jo de er fra et eget land de.... :rolleyes:

(og jeg er ikke trønder selv da, ikke i nærheten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at trøndersk dekker alt i Nord- og Sør-Trøndelag blir som å påstå at alle på Østlandet har samme dialekt. Man snakker jo om Nord-Trønder, inntrønder, frøyværing og hitterværing, Trondhjemsdialekt osv. Men utenfor trøndelagsfylkene heter det trøndersk okke som hvordan man snakker. Hva har det seg at vi her oppe klarer å skille f eks øssfollingær fra osloensere mens andre ikke klarer å skille en trondhjemmer fra en iiiiiintrønder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for det første er ikke trøndere det minstre vanskelige å forstå. For det andre er man ikke nødvendigvis idiot bare fordi man er fra østlandet, og dermed er sansynligheten stor for at man forstår hva dere sier (ikke det at man må være idiot hvis man ikke forstår altså :unsure: ). Og for det tredje er ikke alle østlendinger fra oslo. Hehe, det er få steder i norge at innbyggerne føler seg så spesielle i forhold til resten av befolkningen som trøndere. Sorry, men dere er faktisk en del av norge dere også.

hehe, det har ikke falt deg inn at det er et forsøk på å mobbe?? Jeg tror ikke jeg har møtt en eneste østlending som prøver å snakke trøndersk seriøst, og i som kanskje er kjent er det vanelig å overdrive når man parodierer. Det er ikke nødvendigvis et resultat av mangeltfult utviklede sjelsevner at østlendinger overdriver når de snakker trøndersk. Det betyr forsovet heller ikke at det bare bor smartinger på østlandet <_<

Jeg skjønte ikke helt hva du egentlig ville ha frem med innlegget ditt, men jeg kan si at joda, det har falt meg inn at det kan være et forsøk på å mobbe. Som den østlendingen jeg er(og jeg vet forresten at ikke alle østlendinger kommer fra Oslo) har jeg tullet med trønderdialekta mange ganger. :) Jeg har møtt mange av de østlendingene som overdriver bruken av f.eks. sjø-greia for å mobbe trønderdialekta. Men det er også mange av de som ikke gjør det for å mobbe, men som bruker sjø i hver setning fordi de faktisk ikke kan trøndersk, men prøver å snakke det likevel ved å bruke sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...