Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan kaller du inn katten din?

millis

Recommended Posts

Skrevet

Når jeg skal ha inn kattene roper jeg navnet til den eller di pusene jeg vil ha inn. Om dem ikke kommer da så lokker jeg med psvsvsss... Kommer dem eller den ikke da så har jeg en egen plystrelyd jeg alltid har brukt.

Hvordan kaller du inn?

Skrevet

Roper navnet på kattene, plystrelyd (aner ikke hvordan jeg skal forklare den.. men sikker flere som bruker den samme) også selvfølgelig "pspspspspspspsssssssssssssssss"... Så kommer en eller to katter rasende rundt hjørnet :whistle:

Skrevet

Da jeg var lita og foreldrene til veninna mi hadde katt så husker jeg så godt at mora hennes alltid stelte seg på trappa å stod å slo med skje på kattematboksen :whistle:

Skrevet

Rikke kommer som regel i full fart når jeg roper på henne. Men hvis ikke så lager jeg kysselyder eller hva jeg skal kalle det, hehe, ikke lett å beskrive lyd. Uansett er det mest effektivt å riste med godisboksen :tongue:

Skrevet

Nå er jo ikke mine to ute noen gang da, men skal jeg lokke på Psycho inne så er det bare å krølle sammen en papirbit, så er han på plass tvert. (han skal apportere må vite). Lucifer roper jeg med navn på, og evnt pssspssps. Samme med Schnappi, men Schnappi kommer jo aldri om han ikke hadde planer om det på forhånd. <_<

Skrevet

Roper navnet hennes. Hvis det ikke virker, pleier jeg å riste på matboksen (har en liten boks jeg oppbevarer tørrfôr i, så jeg slipper å gave ned hodet i den enorme sekken hver gang), eller fyller mat i skåla, så hun hører det.

"If all else fails" roper jeg tunfisk, men helst bare når jeg faktisk HAR tunfisk å gi henne (eller noe annet like godt, som honningmelon), men etter at jeg har brukt det et par ganger uten å gi henne noe, har effektiviteten faktisk tapt seg. Katter er smarte dyr. :rolleyes:

Jeg har med vilje ikke lært henne det vanlige kallelyden folk bruker på katter, fordi jeg ikke vil at fremmede skal kunne lokke på henne. Dessverre har hun "pus" i navnet sitt, noe som var lite gjennomtenkt i forhold til den problematikken. Men det gikk jo greit, trodde jeg, i og med at hun stikker hvis hun treffer folk når hun er ute (er kjempesosial mot alle inne).

Uansett har det vist seg at folk, det kan man visst ikke gardere seg mot, uten å ha katten inne.

Skrevet

Jeg roper "piiiiiisan!pspspspsspsps" så kommer de begge stormende..

De er i det hele tatt helt rå på innkalling begge to, sannsynligvis fordi jeg bare kaller de inn når jeg har kjøpt noe ekstra snadder på butikken til de:P

• 2 months later...
Skrevet

Klikkertrening. Har trent pusn til å komme med en gang jeg klikker slik de ofte trener hunder med. Nå setter hun inn turbofart idet hun hører klikkelyden.. Må bare passe på å alltid ha favorittnammisen når hun kommer spesiellt i innlæringsfasen, slik at hun ikke går lei. Funker som bare det! Smart ? :-)

• 2 weeks later...
Skrevet

han pleier ikke å komme da, ikke det at vi pleier å rope på han heller.

men om jeg gjør det sier jeg:

pssspssspsss

snorre!!

pspspsps

komme då pussipussipus

Skrevet

PLeier å slippe å rope på henne for enten så henger hun i vinduskarmen på soverommet og vil inn, ellers så står hun og "klatrer" på kjøkkenvinduet og ser på meg med tryglende øyne. Må nesten sparke henne ut for å gå på do noen ganger, skikkelig innegris.

Men når jeg roper så sier jeg "pusiiii,pspspspspspsps"

Skrevet

Jeg sier enten navnet Oskar:P

Eller pus/pys..

Eller så sier jeg ost, Siden han elsker det.. Da kommer han med ei gang:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...