Gå til innhold
Hundesonen.no

"Bare en hund".


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg syns ikke det er noen diskusjon engang. Barnet, selvsagt.

Edit: Jeg kom på at jeg skulle skrive at jeg for det første ikke er særlig begeistret for unger i det hele tatt, og at jeg heller ikke kan se for meg at Tinka ikke hadde fulgt etter meg ut av det brennende huset (alternativt stukket ut lenge før meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Jeg hadde uten tvil valgt ungen! Tenk så mye det hadde forandra/ødelagt livet hans! Når du har valget mellom en hund som kanskje lever i 7 år til og en ungen som skal leve ut hele livet hans, også velger du hunden??? Jeg tar det som et tegn på at du ikke har noe slags følelser for typen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil valgt et barn fremfor en hund, uansett hvor glad jeg var i hunden.

når du kjøper en hund så er du klar over at en dag kommer dagen da du må ta avgjørelsen om at din hund skal dø. Du vet at hvis du ikke oppdrar den ordentlig og den blir aggressiv så kommer andre til å ta den avgjørelsen for deg. Du vet at hvis hunden blir syk, eller skadet så er det du som må avgjøre om hunden kan ha et godt liv videre. For en hund så er det livskvaliteten som har mest å si, ikke lengden på livet.

Ett menneske kan kontrollere sitt eget liv, og bedre livskvaliteten på egen hånd. Ett menneske kan uttrykke seg på flere måter enn en hund, ett barn har åtti år fremfor seg, med gleder og sorger og egne hunder.

Men mest av alt så er ett menneskebarn noens barn, ett par foreldre elsker dette barnet, det er deres eget blod, gener som blir ført videre, med egne talenter og fremtid.

Jeg kan elske hunden min over alt, men jeg hadde taklet å miste han. Jeg hadde ikke taklet å miste ett barn. Og jeg ville ikke stått i en begravelse full av sørgende og visst at jeg valgte at barnet skulle dø, for å redde hunden min.

Utrolig godt innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad dette er teoretisk problemstilling!

(tror denne var på canis også en gang i tidenes morgen)

1.jeg ville pririotert hunden, men satser på begge.

legger til et par andre funderinger:

2) Ettersom dette er slike en fantastisk problemstilling så¨regner jeg med at henrik hopper ut av vinduet selv -i Lassie /Rex stil.

3) er jeg den eneste personen der? hva gjør et fremmed barn i dette huset med meg?

4)Hvem kan klandre meg om barnet omkommer og ingen er der for å kunne betrakte situasjonen?Kan ikke den observatøren da bidra også?hvorfor har jeg en selvfølgelig plass i en evnt begravelse?

5) tipper vi ville sove i samme rom jeg, både meg og barn og hund.Hvordan er det da umulig å få ut begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man ikke vet har man ikke vondt av.. :) (som svar på spørsmålet stillt over) Ens egen samvittighet derimot..det blir noe annet.

MEN..om jeg noen gang skulle finne meg i en slik situasjon hadde jeg ikke gått ut før begge var ute..og som wesminster sa, Ask hadde nok kommet ut samtidig, om ikke før meg og barnet, uten at jeg ba han om det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad dette er teoretisk problemstilling!

(tror denne var på canis også en gang i tidenes morgen)

1.jeg ville pririotert hunden, men satser på begge.

legger til et par andre funderinger:

2) Ettersom dette er slike en fantastisk problemstilling så¨regner jeg med at henrik hopper ut av vinduet selv -i Lassie /Rex stil.

3) er jeg den eneste personen der? hva gjør et fremmed barn i dette huset med meg?

4)Hvem kan klandre meg om barnet omkommer og ingen er der for å kunne betrakte situasjonen?Kan ikke den observatøren da bidra også?hvorfor har jeg en selvfølgelig plass i en evnt begravelse?

5) tipper vi ville sove i samme rom jeg, både meg og barn og hund.Hvordan er det da umulig å få ut begge?

Memo til meg selv; husk hvem som ikke skal spørres om man skulle trenge barnevakt noen gang..

EDIT: Og hvis man allikevel skal basere seg på at hunden er som Lassie - selv om det er bare i teorien - så ville vel Henrik reddet barnet..

For min del så har det noe med verdisyn å gjøre. Et menneskeliv er mer verdt enn et dyreliv, samme hvor mye JEG personlig foretrekker hund fremfor folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memo til meg selv; husk hvem som ikke skal spørres om man skulle trenge barnevakt noen gang..

EDIT: Og hvis man allikevel skal basere seg på at hunden er som Lassie - selv om det er bare i teorien - så ville vel Henrik reddet barnet..

For min del så har det noe med verdisyn å gjøre. Et menneskeliv er mer verdt enn et dyreliv, samme hvor mye JEG personlig foretrekker hund fremfor folk.

enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig dette er en utrolig tåpelig diskusjon, men må svare på en liten ting!

Ja jeg ville ha hjulpet barnet med å komme ut først! Jeg tror ærlig talt at jeg ville fått så panikk at bikkjene hadde blitt livredde og gått å gjemt seg!

Hadde man klart å holde nogenlunde roen, så kunne man jo prøvd å lokke med seg hundene mens man bærer med seg barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel 2ne.. når scenarioet er nå fiktivt så tillater jeg meg å provosere- så klart lassie henrik hade slått til, vi hadde ikke luktet røyke en gang..

Stiller meg undrende til hvordan det har seg at en blir plassert helt alene der med brennnede hus.Det er vel naboer?

og nei jeg er ikke barnevakt materiale.Det visste du vel, 2ne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...