Gå til innhold
Hundesonen.no

Nappe ned hele hunden


Mirai

Recommended Posts

Jeg vurderer å nappe ned hele dyret. Hun har fått mer pels i det siste, så hun er normalt pelset over halen og skulderpartiet/nakken. Men sånn generelt er hun jo ikke akkurat den ulvehunden med mest pels. Oppdretterne mente det var greit å nappe henne ned nå, så vil pelsen komme tilbake i løpet av en tre måneders tid, og da er hun klar for utesesongen. Pelsen som kommer ut skal visstnok være lett å holde i stand også.

Er det noen av dere andre med napperaser som har nappet ned hele hunden? Tok dere det i omganger, eller hvordan gjorde dere det? Er det noen som vet om det er noe av håret som skal spares? Tenkte å spare det meste av skjegget, det sitter uansett så hardt og er mer normal pels enn de andre hårene som er enkle å nappe av.

Fortsatt litt i tvil jeg, liker bikkja med pels, men er fristende med den pelsen som kommer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nappet min hund ned i går faktisk, men så skal jo dvergschnauzere nappet ned 2-3 ganger i året. Når jeg napper så napper jeg hele hunden ned, lar da underullen bli værende slik at han ikke skal se helt snau ut. Har han mye underull så plukker jeg vekk deler av den også(ja, jeg er lat å greie den til vanlig). Denne gangen nappet jeg alt samme kvelden, men så var han ekstremt langhåret og hadde begynt å røyte. Bruker vel ca 5 timer på napp og klipp, av og til lengre tid(hvis pelsen sitter bedre)

Hva som skal nappes på en ulvehund vet jeg ikke, men på en schnauzer så spares skjegget, beinhårene og under magen. Der brukes saks å klippes. Men som sagt, om det er slik en ulvehund skal nappes vet jeg ikke. For de rasene jeg har nappet så er hårene ved haleroten vond å nappe for hunden, de sitter gjerne litt bedre, det samme med oppe på hodet.

Et lite tips til nappingen er å bruke en underullskam eller trimmekniv. Dette sparer fingrene dine mye, dessuten går det mye fortere.

Du får ha lykke til med nappingen hvis du bestemmer deg for å nappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig skal buksene nappes, halskragen, ørene og hodet. Man kan også nappe så det blir penere under/overlinje eller bedre vinkler på beina om man vil det. Rasen skal jo ha en del pels, så når jeg sier nappe ned, så mener jeg heelt ned :blink: Bare underulla igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en rase som skal helnappes.

Jeg tar det i etapper, slik at den pelsen som skal være lengst blir tatt først. F.eks tar jeg beina minst en måned før jeg begynner på rygg, nakke og hale, da beina skal ha litt ragg.

Pels som skal være kortere, som f.eks på hodet, har jeg kommet fram til at bør taes ca åtte uker før utstilling. Akkurat det kan variere fra hund til hund, min har bare dun på skallen når hun har nynappet hode. Etter tre-fre uker napper jeg vekk dunet får å få frem den nye hodepelsen.

Omtrent samtidig som jeg tar hodet første gangen plukker jeg bikkja bak for å få frem vinklene bedre (og litt for hygienens skyld), pluss at jeg klipper ned pelsen på/rundt vulva (det gjør jeg innimellom uansett da).

Ørene skal også nappes ned på griffonen, og det gjøres den drøy uke før utstilling. Samtidig finplukker jeg litt i skjegget. Det skal ikke nappes som resten av hunden, men vedlikeholdes ved å plukke vekk den lengste pelsen så det ser jevnt ut.

Jeg aner ingenting om pelsstell på ulvehund, men jeg vil tro at pelsen vil bli kraftigere og striere ved napping? Slik er det ihvertfall med min rase, jo flere ganger pelsen nappes ned, jo bedre pelskvalitet.

Edit: jeg går over hunden ca tre uker etter at pelsen er nappet for å ta løs ull som jeg ikke tok i først omgang for å ikke snaue hunden helt :blink: Og så bruker jeg gummi fingerhetter på fingrene, kjøpt på bokhandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden her i hus skal helst nappes ned minst to ganger i året. Vi har kun nappet henne helt ned en gang, og da ble det brukt fingre på hodet og ryggen. På sidene og bena ble det brukt trimmekniv. Dette fordi napping med fingre på ryggen gir bedre pels (altså den som kommer ut etter noen måneder). Var ikke jeg som nappet henne, men en mann her i Trondheim som napper ned strihåra raser på fritiden.

Likte veldig godt når hunden hadde mye pels, men det så ut som om det klødde veldig mye!

Den pelsen som kom ut igjen etter to måneder var kjempe fin :blink:

Og da angret jeg ikke for at vi hadde nappet henne helt ned, selv om jeg gjorde det da det først var gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden her i hus skal helst nappes ned minst to ganger i året. Vi har kun nappet henne helt ned en gang, og da ble det brukt fingre på hodet og ryggen. På sidene og bena ble det brukt trimmekniv. Dette fordi napping med fingre på ryggen gir bedre pels (altså den som kommer ut etter noen måneder). Var ikke jeg som nappet henne, men en mann her i Trondheim som napper ned strihåra raser på fritiden.

Dette har jeg aldri hørt om, er det noe grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk jeg også hørt, og det faktisk i forbindelse med uttallige kurs jeg har vært på i forbindelse med mine år i zoo-bransjen. Dog er det ingen som har kunnet gitt en god forklaring på det, det er visst bare sånn.. Kanskje har det delvis en sammenheng med faren for å kutte pelsen, men det er jo hovedsaklig et nybegynnerproblem og forklarer ikke hvorfor folk som har trimmet hund i en mannsalder sverger til "fingerbruk".

Jeg tror forresten det med kniv/ikke kniv er litt rasebetinget. Hos oss griffonfolk er knivbruk fyfy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke klippe eller bruke trimmekniver på ulvehund heller, da i tilfelle kun bittelitt for å forme ekstra pent. Men man kan jo bruke børster som tar underulla effektivt, oppdretter gjorde dette på utstilling og bikkja ble pen på fem minutter. Jeg har også hørt det at pelsen blir bedre av å nappe den ned, så jeg kommer nok til å gjøre det. Er litt skummelt dette her :blink: Men det er vel verdt det da den kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å nappe ned hunden min når jeg vet at jeg skal foreksempel på utstilling. Og hunden min hater å nappes. Så jeg har valgt at hun skal få beholde pelsen, men så snart jeg merker en utstilling fremover, så synes jeg at jeg kan nappe ned. Ikke noe før det! Hun trenger jo ikke akkurat "lide" unødvendig! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har strihårede raser som skal nappes, sånn som dachs som jeg har, er det fordi hårene vokser i to lag. Det dere kaller underull her, er egentlig det andre laget, i hvert fall på dachs, som vokser ut og nappes i neste omgang.

Strihårede raser skal jo i teorien ikke røyte, men hvis de begynner med det er det fordi man ikke napper, og de ytterste hårene løsner grunnet at det kommer enda et lag med hår.

Så alle som mener det gjør vondt for hunden; tar du det når det skal taes er hårene faktisk løsere..

Men det er jo ikke alle hårene som detter av da, typisk nok, og hvis man bare lar det gå får hunden mugg nede i pelsen.. har sett noen eksempler på det og det er ikke pent!

Nå er dette det jeg vet om dachs, men har hørt det er gennerelt for strihårede raser... men så har jo ulvehunden lite pels da...? eller??

Men det er jo overhode ingen grunn til å la vær å nappe ned, fordi det vokser jo ut igjen, og tar mye kortere tid enn man tror!

Jo oftere man napper jo striere blir pelsen - er kanskje det dere mener med bedre pels??

Men det er i hvert fall det jeg vet om napping..

Napper selv min helt ned på denne tiden ( etter jul når jakta er over) og en gang på sensommeren :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om, er det noe grunn til det?

Oppdretter fortlte meg at kniven bare kuttet pelsen rett av, og dermed var fortsatt "hårrøttene" igjen på kroppen. Men hvis man nappet, fjernet man hele håret, og det kom ut ny pels, som kom til å bli bedre. Mer stre hår, hvis skjønner.

Vet jo ikke om dette er sant. Men vi gjør det likevel vi da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke bruker trimmekniven rett så kuttes hårene og hårrøttene blir værende igjen. Bruker man trimmekniven rett å er ikke dette et stort problem.

Jeg kan fortsatt ikke se hvorfor det skal bli bedre å nappe med fingrene enn med trimmekniv, i og med at hårene nappes ut uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nappet Lyra helt ned for noen uker siden. Hun skal nappes helt ned hver 7mnd. Det er anbefalt å ta alt i en sjau, men om jeg klarer det om 7 mnd er en annen sak. Fikk beskjed om at det var det samme om jeg brukte trimmekniv eller fingre, for de brukte bare trimnmekniven for å få tak i mer pels av gangen. De kuttet ikke på noen måte. Hale og bryst skal klippes med sånn trimmesaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en ulvehund på tur og den hadde så lang pels at jeg spurte om de kom i langhåret variant også, jeg vet dumt spørsmål, men den var virkelig skikkelig langhåret og ikke nappet på leeenge sa eier, hun hadde fått flere spørsmål om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...