Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexibånd?


Recommended Posts

Nå er det snart 2 små tibber her i huset! :) å derfor har jeg ett spørsmål; finnes det flexi bånd med 2 utløpere? altså slik at begge hundene går i samme bånd? mener jeg har sitt dette en gang, men sist jeg var på dyrebutikken så var det slettes ikke mye hjelp å få:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så galt med den såkalte idiotkassen? Jeg syns det er et bra alternativ til turen iblandt, slik at hunden kan gå gått litt mer omkring, og jeg får en rask og trygg innsnurring av båndet hvis det skulle være noe. mye mer praktisk enn tau når du går i bebygde områder. Hunden går fot som vanlig, og så sier jeg fri, og hunden kan bruke lina. eneste forskjell er at hunden får mer å gå på. Så lenge en hund kan gå i bånd, så syns jeg ikke det er noe galt å bruke flexi.

Og har folk små hunder og vil at de skal gå som de vil, og ikke kjenner at de drar, så la de få holde på. :wink:

Går det ikke an å bruke sånn kråkefot og så feste flexien i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanskelig nok å få god kontroll over begge hundene med et vanlig kobbel og hanefot, til tross for at tibbene er små. Å få kontroll over et flexibånd med hanefot høres enda vanskeligere ut.

Jeg vil nok heller anbefale deg å bruke to vanlige kobbel, eventuelt et vanlig kobbel med hanefot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke at flexibånd er noen "idiotkasse", men det finnes selvfølgelig "idioter" som bruker dem på feil måte. Kan ikke huske at jeg har sett flexibånd med to liner noen gang. Kan heller ikke se for meg at det kan være særlig praktisk. Hunder har en tendens til å løpe rundt hverandre og krysse hverandre hele tiden, og det må da bli mye surr? Jeg bruker enten to flexiliner eller to vanlige bånd til mine hunder. Blir litt mye sjonglering med to flexiliner, men det er greit å ha på de turene hvor hundene må gå mye i bånd. Ellers syns jeg det fungerer best å ha to vanlige bånd (1,50 - 2m). Hanefot syns jeg egner seg dårlig til vanlig turbruk, fordi den ene hunden da lett blir hengende på slep etter den andre. Du får heller ikke så god individuell kontroll på hundene med hanefot som du gjør med to vanlige bånd. Flexi med hanefot syns jeg høres veldig upraktisk ut, både for deg og hundene.

Og lykke til med ny hund, forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en vanlig kråkefot, da har du èn line med to hunder.

Flexibånd er genialt i mine øyne. For det første er det ingenting som sier at man MÅ ha full line hele tiden, de kan like godt ha kort bånd, for deretter å ha mulighet til å gi hundene mer bevegelsefrihet når forholdene tilsier det. I båndtvangsperioden er det ypperlig, da langline er et herk å gå tur med.

Mine hunder har lært seg å jobbe like godt i flexibånd som et hvilket som helst annet bånd. Selv om mange hundetrenere ikke vil at man skal trene i sele eller flexibånd, sier jeg omvendt. Først lær hunden å gå pent i halsbånd og vanlig kobbel, og deretter tren det samme med det utstyret man bruker til vanlig. Hvis man bruker sele eller for eksempel flexibånd til vanlig, eller vil at hunden skal gå pent selv med det utstyret, så er det gull verdt å legge like mye trening i det.

De hundene som vimser og/eller trekker med flexibånd er de som kun er trent med vanlig kobbel.

Selv bruker jeg det meste av utstyr som finnes, og jeg forventer lik oppførsel uavhengig om hunden har sele, halsbånd, kort kobbel, langline, flexibånd etc. Så lenge man bruker flexibåndet til det det er ment som; å gi hunden litt slack, og ikke automatisk tror at båndet tilsier at lengden skal være maks hele tiden uansett om man møter folk eller dyr, så er det ingenting i veien med "idiotkassen". Riktig bruk, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke kråkefot/hanefot? Her er det et :)

Også et langt bånd :rolleyes:

Eller bruke bare to bånd???

Det var et fint bånd! :) ja når dere sier det , så hørtes ikke flexi bånd med 2 utløpere så trygt ut ;) mye surr, ialfall når jeg har en hann som skal snuse overalt og ei tispe som ikke er så interessert i å tisse overalt!:) takk for all hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ihvertfall bedre med 2 flexibånd, ellers surrer linene seg helt sikkert sammen! Jeg bruker 2 flexibånd av og til og det funker kjempefint! Har (faktisk!) god kontroll! Men det er nok lurt å kunne innkalling, og jeg har lært mine hunder å holde seg på venstre side av veien! Da funker det veldig greit! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...