Gå til innhold
Hundesonen.no

Ånde som lukter avføring


Poter

Recommended Posts

Noen som har opplevd at ånden til hunden lukter avføring? Ikke bare når den har spist noe, men generelt ellers? Vår eldste hund, Coyote, som snart er 8 år, har til tider en ånde som lukter direkte avføring. Dette er gjerne samtidig som han har løs mage eller er dårlig i magen. Har aldri opplevd det før på en hund at den får dårlig ånde samtdig som den er dårlig i magen og begynner jo å lure litt, spesielt siden han er blitt tynnere og avpelset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisj :P Hadde tenkt en tur til veterinæren, ja *telle penger* Synes alle tennene hans ser dårlige ut, jeg... De fleste har mørk prikk øverst på tanna, som så vidt jeg forstår tyder på at emaljen er slitt og at nerven vises. Auau! Tannstein har han også. Jaja, godt det er storstipend nå i januar...

-----

Kommer akkurat i fra veterinæren. Tennene var dårlige, en er knekt og et par er slitt, så de bør trekkes, men det ble ikke gjort nå. Ble tatt to blodprøver som vi får svar på i løpet av dagen og fant også at han har urinveisinfeksjon. Det er derfor de andre to hundene har sleiket på tissen hans, det har nemlig smakt salt... Kan jo være forklaringen på hvorfor han har vært pjusk. Vi får se hva blodprøvene sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avføringsånde kommer som regel i forbindelse med andre mageproblemer, og har sjeldent noe med tennene å gjøre. Vanlig dårlig ånde derimot, skyldes som regel tenner.

Da min hund luktet sterk avføring i tillegg til å ha hatt diare i to uker, fikk jeg beskjed av en svært arrogant veterinær på vet.høyskolen om at jeg måtte innse at den lille hunden min var blitt voksen og slik luktet voksne hunders ånde (hun sa det på en sarkastisk og nedlatende måte). <_< Jeg fortalte rett ut at selv om jeg hadde med den ene lille hunden, hadde langt blondt hår, høyhælte sko og var pen i klærne så hadde jeg vært borti hund før og dette var ikke normal hundeånde. Damen himlet med øynene, men undersøkte hunden (dog altfor hardhendt noe som førte til at hunden min skrek av smerte og advarte henne) og tok prøver - de viste camfelybactor (aner ikke hvordan det skrives). Veterinærstudenten var for øvrig enig med meg - at ånden luktet horribel avføring - og hun sa (bak ryggen på veterinæren som må ha hatt luktproblemer) at det tydet på en mageinfeksjon.

Vet ikke hvor jeg ville med denne historien - jeg er fortsatt sint over måten damen behandlet hunden på, og meg, så det var bare en liten avsporing. Hihi :tongue:

Men tilbake til spørsmålet; ja, jeg har vært borti det. Og da var det sterk mageinfeksjon som var årsaken. Antibiotika var nødvendig.

God bedring til hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

I dag fikk vi svar på blodprøvene og der var alle verdiene fine :) Det beste av alt er at vi allerede merker en forskjell på Coyote! Han er mer med, kvikkere og gladere. Det gjorde seg nok med litt antibiotika rett i kroppen. Herlig å se :icon_fun: Nå skal han få antibiotika noen dager fremover, så får vi se om det bedrer seg. Ånden har vi ikke kjent noe til på noen dager nå. Hvis den kommer tilbake skal vi få noe magesyreregulerende tabeletter og gi ham. Så var det de tennene da, som bør trekkes... vi får se hva vi gjør med det.

Spurte vetten om vi kunne gi ham biola eller yogert eller noe lignende som magesyreregulerende, men han mente at hunder ikke tåler melk så godt, så det var ikke å anbefale. Vi bruker å gi hundene våre yogert når de er dårlige i magen, noe som gjør at de blir god i magen igjen, så jeg vet ikke helt, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, vi fikk anbefalt å gi biola til Luna når hun var treg i magen. Veterinæren som anbefalte dette. Og det er jo det rådet vi fikk av flest da vi sleit med Buffy også. Tror vi snakket med MINST 3 forskjellige veterniærer da, og alle anbefalte biola.

Luna hadde vokst opp på vanlig melk blandet i maten sin. Hun viste ingen spes reaksjon på biola hos oss, men jeg vil vel kanskje anta at hun var treg i magen hos oss pga at jeg sluttet med å gi vanlig melk når hun kom til oss. Samtidig som vi byttet for på henne. (Vekk fra Labb og over på Hills)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har jo selv fått anbefalt det flere ganger når hundene har vært dårlige i magen. Er jo helt vanlig praksis å gi dem det. Men det er kanskje litt for "alternativt" for enkelte veterinærer :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...