Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan?


Mirai

Recommended Posts

Trente sitt ved å presse litt på baken til Felix, så satt han seg, så sa jeg sitt..Ganske originalt tror jeg :D Men det er litt kjekt når jeg skulle ha han til å sitte fra dekk, for da bare tokk jeg på "rompa" hans så satt han seg opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt kunne hun, men vi har perfeksjonert det - samme med bli.

På dekk lot jeg hun sitte mens jeg tok hånden ned til bakken og sa dekk idet hun la seg ned.

Hun kommer bort til meg når jeg roper. Når hun er hos meg leder jeg henne bak, rundt benet fra høyre til venstre side og kommanderer sitt.

Fot er enkelt - hun følger meg og ser på meg når jeg snakker til henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere trent inn:

Sitt

Dekk

På plass

Fot

Bli

Litt interessert i å høre forskjellige fremgangsmåter!

Sitt: Godbitmetoden, førte en godbit fra snuten og oppover helt til han satte seg. Satte på kommando etterhvert.

Dekk: Akkurat det samme, men førte godbiten nedover

På plass: Ehh.. Det husker jeg nesten ikke! Hver gang han har vært på "bli", så må jeg si "på plass", ellers kommer han ikke, hihi..

Men jeg startet vel med å snakke vanlig til han, som "komma da Eso!" Og gikk gradvis over til "på plass". Jeg vil at han skal sitte ved utgangstilling når jeg sier på plass, han kommer mot min venstre side, men ikke helt skjønt hvordan han skal snu seg rundt enda, hihi.. Men det blir bedre og bedre :D

Meningen er (når vi har fått til dette 100%) at når jeg sier på plass, så skal han komme å sette seg i utgangstilling. Mens bare vanlig "kom" eller "hit" er helt enkel innkalling, da skal ha komme bort til meg, sånn at jeg får hatt på båndet eller hva jeg skal gjøre.

Bli: Han skjønte med en gang hva bli betydde. Men hvis han lå, så sa jeg: "Bli, dekk, bli, dekk.. ellers reiste han seg og kom etter. Etterhvert så sa jeg bli - bli - bli med jevne mellomrom. Jeg så alltid på ham når jeg gjorde dette.

Nå kan jeg si bli, åsså snu ryggen til å gå ifra ham. Da kommer han ikke før jeg sier "på plass" (vanligvis da, *host*..)

Fot: Det sitter ikke helt enda. Men jeg snakker vanlig til ham, og hver gang han ser opp på meg, så belønner jeg! Å da går han å kiker på meg for å få enda mere belønning. Avstander for hver belønning øker stadig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forandra måten jeg trener på siden jeg lærte inn de kommandoene der da, så nå ville jeg gjort det annerledes. Allikevel, her er sånn som jeg gjorde det:

Sitt: Førte godbit over hodet, ga godbiten og satte på kommando når hun hadde skjønt poenget.

Ligg: Ventet til hun satt seg, holdt en godbit i hånda og la hånda på gulvet. Først når begge albuene var på gulvet fikk hun godbiten. Etterpå satte jeg på kommando.

På plass: På plass betyr for Tinka (selv om hun har blitt dårlig på det i det siste) å være på min venstre side. Samma om jeg står stille, går eller løper. Lærte inn det ved å fange oppmerksomheten hennes og gi henne godbit når hun gikk tett inntil min venstre side. Ville at hun skulle gå lengre og lengre før hun fikk godbit etterhvert, og også at hun skulle se ordentlig på meg før hun fikk den. Når jeg stoppet førte jeg automatisk hånda over hodet hennes før hun fikk godbiten, sånn at hun automatisk måtte sette seg ned for å få den. Satte på kommando etterhvert.

Bli: Kommanderte sitt, så sa jeg "bli" og holdt opp håndflata mot henne, gikk et par skritt fra henne og tilbake med en gang. Roste og ga godbit. Økte deretter både avstanden og tiden gradvis, men noen ganger krympet jeg det igjen. Passet på sånn at hun ikke fikk reist seg opp før jeg hadde kommet tilbake og sagt "ja, da kan du gå!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt: Viste at eg hadde snop, venta til ho satt seg og ide ho satt seg sa eg sitt.. Dette lærte ho ganske kjapt..

Dekk: Akkurat som med sitt, ventet til ho la seg og sa dekk..

På plass: Lærte på valpekurset å la hunden komme inn på venstre side, så ved hjelp av godbit snu hunden inn "på plass". Så de ble til at hver gang eg skulle ha "på plass" måtte eg gjøre en liten bevegelse med hånden. #-o Nå har eg ikke lenger "på plass" men bare "plass". Dette kan ho vel ca 99% nå, og det har eg lært inn ves å rose enormt hver gang ho sitter "plass".. Gjikk gaske kjapt siden ho delvis kunne på plass fra før av da.. :wink: Noen så forstof detta? :oops:

Fot: Sa fot når vi gjikk å roste og gav godbit.. Gjikk ho foran meg eller ikke såg opp, så bare stoppa eg. Så etter som eg følte ho kunne det bedre drøyde eg lenger og lenger før ho får go'bit..

Bli: dette husker eg egentlig ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt: Ventet til hunden tilfeldigvis satte seg - klikk godbit. Når hun kunne øvelsen satte jeg navn på...

Dekk: Samme som sitt

På plass: En av de få gangene jeg "hjelper" hunden. Første godbit rundt meg og fikk henne til å sitte, men shapa veldig mye. Satte til sist navn på...

Fot: Når hun så på meg når vi gikk tur klikket jeg og gav godbit. Til slutt så hun hele tiden på meg for å vente på klikket. Så tok det lenge og lengre tid før jeg klikket. Så satte jeg krav om at hun måtte gå tett intill meg for å få klikket. Når hun drog i båndet stoppet jeg opp. Klikket og gav godbit når hun satte seg inntil meg igjen, men så ble belønningen kun at hun skulle få lov til å gå videre. Satte til slutt navn på øvelsen

Bli: Når hun skulle få mat ba jeg henne først sitte/dekke/stå e.l

Så satte jeg ned matskålen og i begynnelsen reiste hun seg for å forsyne seg. Men da tok jeg raskt matskålen bak ryggen og fikk henne til å sitte seg igjen. Etter noen slike repetisjoner bare ble hun sittende og da sa jeg straks "værsågod" og hun fikk forsyne seg av maten. Så økte jeg og økte jeg og nå sitter alltid Cita i 2 timer og "ser på" at maten bløtes opp av vannet uten å røre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hvordan har dere trent inn:

Sitt: si sitt, også venter du 3 sec, deretter setter du hunden ned. Du kan gjerne belønne med godbit eller leke, men husk å ikke vise godbiten før hunden har satt seg. Godbitsitter er ikke pene... derfor viktig at du lærer hunden at å sette seg ned kan føre til godbit, men ikke gjør sånn at du må føre godbiten nedover...

Dekk : Gjør på samme måte som med dekk. Belønn gjerne med godbit, men ikke før etter. Ros for rett adferd :D

På plass: Begynne med å gå pent med hunden. Tren kontakt, ha gjerne en leke som du kaster frem plutselig. Dette vil øke interessen. senere kan du få henne til å gå lengre og lengre inntill deg, og når hun går ved siden av beinet ditt kan du si hva det heter: "på plass! ja det er plass!" husk å aldri si at det heter på plass før hun går helt riktig. Dette vil gjøre at på plass kun betyr på plass. i denne øvelsen er det lurt å vende hunden til at ikke den skal følge etter noen godbit. Bruk stemmen, og gjerne belønn med godbit helt plutselig :P

Fot: Det er det samme som på plass?

Bli: Ha langline på. Sett hunden på rompa også prøver du å roe den til å sitte på det samme stedet. Si bli når hunden sitter: "ja det er bliii". Etter hvert går du lengre og lengre fra hunden. men gå ikke alltfor langt fra i begynnelsen :P

Lykke til!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere trent inn:

Sitt

Dekk

På plass

Fot

Bli

Litt interessert i å høre forskjellige fremgangsmåter!

Sitt:

Holder godbiten høyt over nesa, og presser litt på baken og sier sitt. Det lærte de begge på 2 minutter. :wink:

Ligg:

ber han om å sitte, holder godbiten fremfor føttene hans, sier ligg og gir han godbiten når han legger seg ned.

Fot:

sier fot og gir han godbit hver gang han går pent ved foten.

På plass:

får hunden til å gå rundt meg med godbiten som lokkemiddel, lærer han at han skal sitte når han går rundt og gir kommandoen på plass når dette sitter.

Bli:

Ber hunden sitte, går i første omgang en meter bort, gir godbit når han sitter stille i 3 sekunder bare i begynnelsen, etterhvert øker jeg tiden og avstanden og går også rundt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...