Gå til innhold
Hundesonen.no

Tid for skrekkhistorier


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Ja, det er kanskje ikke så veldig hunderelatert - men litt - litt fordi vi som hundeeiere generelt synes at nyttårsrakketter er en ***** uting - uansett form og farge...... - altså hunderelatert.... he he he

Men nå dukker de opp - historiene om de som har blitt skadet av raketter - blitt blinde, mista fingre, ører og whatever. Og da lurer jeg på - er det meningen at jeg skal synes synd på de og tenke "stakkars"?

Mandag og tirsdag kommer årets skrekkhistoriene om årets uhell......... og det er sikkert meningen at jeg skal synes synd på de også.......... da..

MEN, jeg klarer ikke - ikke engang litt laaaaaaaaaangt inni meg ett sted å finne så mye som ett fnugg av medfølelse. Det eneste jeg klarer å tenke er "skyld deg selv" liksom.........

Er det bare meg eller er det flere som har det sånn?

Er det det at jeg er hundeeier som gjør at jeg ikke helt klarer å få den helt store medfølelsen for disse tullingene som i stupfylla på død og liv skal skyte opp raketter?

Joda, jeg synes det er litt moro å se på raketter jeg - så sånn sett så kan de gjerne ha en type offentlig rakettgreie ved midnatt, men jeg klarer meg fint uten også - og det tror jeg de firbente gjør også faktisk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje ikke så veldig hunderelatert - men litt - litt fordi vi som hundeeiere generelt synes at nyttårsrakketter er en ***** uting - uansett form og farge...... - altså hunderelatert.... he he he

Men nå dukker de opp - historiene om de som har blitt skadet av raketter - blitt blinde, mista fingre, ører og whatever. Og da lurer jeg på - er det meningen at jeg skal synes synd på de og tenke "stakkars"?

Mandag og tirsdag kommer årets skrekkhistoriene om årets uhell......... og det er sikkert meningen at jeg skal synes synd på de også.......... da..

MEN, jeg klarer ikke - ikke engang litt laaaaaaaaaangt inni meg ett sted å finne så mye som ett fnugg av medfølelse. Det eneste jeg klarer å tenke er "skyld deg selv" liksom.........

Er det bare meg eller er det flere som har det sånn?

Er det det at jeg er hundeeier som gjør at jeg ikke helt klarer å få den helt store medfølelsen for disse tullingene som i stupfylla på død og liv skal skyte opp raketter?

Joda, jeg synes det er litt moro å se på raketter jeg - så sånn sett så kan de gjerne ha en type offentlig rakettgreie ved midnatt, men jeg klarer meg fint uten også - og det tror jeg de firbente gjør også faktisk......

Er så hjertens enig med deg BP! Raketter er for undermålere! Og må vi på død og liv ha det så får vi begynne å betale en rakettskatt til finansiering av kommunalt arrangerte oppskytninger på dertil egnede steder.

My 5 cents worth.

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, enig, jeg synes ikke synd på de som blir skadet av egne raketter.. Men for noen år siden ble onkelen min nesten drept av en død rakett på vei ned igjen- ikke en han hadde skutt opp selv. Og faren min (klinkende edru) fikk nesten et helt batteri med raketter i magen nyttårsaften 2000, den kom fra naboene. Uansett hvor forsiktig man er selv så KAN man bli hardt skadet av andres uforsiktighet, også om du er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, stemmer aya! jeg synest heller ikke synd på de som er dritas og plant skal kyte opp raketter eller de som bare ska utforske litt og se hvor langt grensen går. men de som er helt uskyldige.. de som står på terassen og kikker på rakettene.. blir de skadet, ja da synest jeg synd på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker raketter, så jeg syns det er bra at privat personer får lov til å skyte opp raketter. Selv om min hund hater dem, så betyr ikke det at jeg må automatisk hate dem også. Det er alltid noen inne med henne når vi skyter opp raketter, men selv vil jeg stå ute og se på dem.

Men jeg syns heller ikke synd på dem som mister lemmer pga uaktsomhet og ren dumskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fælt at folk blir skadet. Både for de det gjelder og de nærmeste. Selv om det er pga fylla. Og dessuten blir både barn og uskyldige seere skadet også. Raketter er farlige, og jeg syns det blir for lett tilgjengelig. Ser selv hvis jeg skal kjøpe raketter, at ungdommer under aldersgrensen får kjøpt, gjerne av unge selv.

Nyttårsaften feires over hele verden, og helt ærlig tror jeg folk gir blanke i at folk har bikkjer som er redde. Det blir liksom hundeeiers problem siden de har tatt det frivllige valget og skaffet seg et dyr. Det gidder ikke resten av samfunnet å bry seg om, når de heller kan kose seg og ha de gøy med raketter og fest. Synd? Ja klart det, men samtidig aksepterer jeg det siden sannsynligheten for at raketter skal forbys eller what ever, er ganske usansynlig. Og dette er ikke snakk om kun her i landet, men over hele verden hvor det finnes redde hunder og folk skader seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsaften feires over hele verden, og helt ærlig tror jeg folk gir blanke i at folk har bikkjer som er redde. Det blir liksom hundeeiers problem siden de har tatt det frivllige valget og skaffet seg et dyr. Det gidder ikke resten av samfunnet å bry seg om, når de heller kan kose seg og ha de gøy med raketter og fest. Synd? Ja klart det, men samtidig aksepterer jeg det siden sannsynligheten for at raketter skal forbys eller what ever, er ganske usansynlig. Og dette er ikke snakk om kun her i landet, men over hele verden hvor det finnes redde hunder og folk skader seg.

Nyttår og raketter kommer nok alltid til å være en kombinasjon som vil fortsette, og egentlig er det jo stas med et virkelig flott fyrverkeri. Men jeg klarer ikke å se ett eneste godt argument for hvorfor vi er nødt til å tillate privat oppskyting av raketter.

Så et rungende ja til offentlig fyrverkeri som er pent og som varer et begrenset tidsrom. Da vet alle med redde hunder når og hvorfra det kommer, og kan innrette seg etter det - samtidig som risikoen for brann og skader som følge av uvettig bruk reduseres dramatisk. De har klart det mange andre steder i verden, så hvorfor ikke her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat oppskyting av fyrverkeri burde vært forbudt for lenge siden. Jeg kan ikke engang fatte at folk gidder å bruke store penger på noen sekunders glede - og helt ærlig ? De rakettene og fyrverkerigreiene man som privatpersoner får kjøpt er jo ikke mye stilig ? Eller ? Dersom det offentlige hadde stått for oppskytingen tror jeg vi kunne få se langt mer spektakulært fyrverkeri :icon_redface:.

I sommer satt jeg sent på kvelden ved min PC og hørte det begynte å dundre i det fjerne. Jeg gikk ut for å se hva det kunne være og fikk se DET fantastiske fyrverkeriet over Jessheim. Det var hjerter i eksplosjon og alskens stilige rakettformasjoner - antakelig komponert av en dyktig pyrotekniker. DET kaller jeg severdig fyrverkeri - det man ser nyttårsaften som hvermannsen sender i været er jo bare tull og tøys. Og en annen ting: hva er gleden ved å smelle av ting som - ja - bare SMELLER ? Disse bombe-batteriene er da totalt meningsløst ?

Jeg er enig: jeg nærer ingen sympati med dem som i fylla skader seg selv på fyrverkeri pga dumskap og undommelig overmot. Tullinger !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nabolaget mitt bor det noen små gutter på rundt 20 år som sender opp raketter fra midt i desember til utpå våren en gang. Og så gøy som det er! Voldsomme lattersalver hver gang rakettene tar en uventet vei. Jeg har så lyst til å servere en bitende bemerkning om det å prøve å bli voksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sympati med de som ødelegger seg med raketter fordi de er beruset når de holder på. Men de som derimot skades av andres oppskyting har jeg medfølelse for. Jeg håper det kommer et forbud mot privat oppskyting, selv om jeg syns raketter er festlige. Det må da være mye bedre at det offentlige tar seg av det, de kan da tross alt lage et mye penere rakettshow enn man kan som privatperson med de fisrakettene man får kjøpt. Så kan stjerneskudd være det eneste man som privatperson kan kjøpe :icon_redface: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med BP og Lotta.

Eier ingen medfølelse for folk som "selvforskyldt" blir skadet av raketter.

Verre med folk som får brent opp huset sitt av at andre sender opp raketter i fylla. De eier jeg medfølelse for, siden de ikke kan noe for dette.

Synes raketter er fint, men de kan holde seg til nyttårsaften og kl 24. Og ikke sende opp i utide i hele desember og januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg heller ikke har store sansen for denne voldsomme rakettopskytingen. Hadde det bare vært klokka tolv på nyttårsaften også da! Men det er jo for søren meg fra morgnen til langt ut på natta, og det folk ikke rekker å skyte opp, det skyter de opp et par kvelder til uti januar. Faktisk så har jeg aldri opplevd å ha hund på nyttårsaften (kan ikke si jeg gleder meg <_< ) , men alikevel syns jeg det er en uting at ikke folk kan ha litt mer vett når de skyter opp raketter.

Og, jeg er nok dessverre så dum at jeg syns synd på både de som blir skadet under et uhell og de som er idioter nok til å skyte opp i fylla. Det er bare sånn jeg er, har empati for folk som kanskje ikke bruker hodet sitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt nordover, her er det veldig lite raketter sånn utenom nyttårsaften. kanskje en og annen i dagene før og dagen etterpå, men ellers er det mest i 24 tiden. kanskje derfor jeg syns det er overkommelig? Og enda mindre på landet da jeg bodde der. Da var det rakettoppskyting 5 på 12 og 10 over 12 var det helt stille igjen. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke gjøre det kanskje, men jeg synes synd på disse tullingene som skyter av seg syn og lemmer. Er helt imot privat oppskyting av raketter, ønsker meg et megasmell kl. 24 på nyttårsaften, i offentlig regi, og så : Fred og ro til neste år! Skal ha første rakettøvelse med ny valp om 3 dgr., og håper han "står han av". Vi bor på landet, og vi har vært flittige tilskuere/tilhørere på politiets skyteøvelser uten at han har tatt skade på sin sjel av det, men svaret er jo kort tid unna, da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med de fleste her. Ja til offentlig fyrverkeri. Ola Nordmann er ikke akkurat den mest smarte "arten" på to bein, siden så mange ikke lærer... (De tenker vel "det skjer ikke meg"...).

Sorry. Men jeg klarer heller ikke å hente fram sympatien for disse menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, enig, jeg synes ikke synd på de som blir skadet av egne raketter.. Men for noen år siden ble onkelen min nesten drept av en død rakett på vei ned igjen- ikke en han hadde skutt opp selv. Og faren min (klinkende edru) fikk nesten et helt batteri med raketter i magen nyttårsaften 2000, den kom fra naboene. Uansett hvor forsiktig man er selv så KAN man bli hardt skadet av andres uforsiktighet, også om du er inne.

Der er jeg veldig enig med meg. Nyttårs aften 2004 til 2005 døde en mann her i bygda. Han var ute å gikk da noen skøyt opp en rakett. Raketten gikk bortover i stedenfor oppover og traff han rett i ansiktet. Han døde momentant. og ja, han syntes jeg synd på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, folk som skader seg på sine egne raketter kan skylde seg selv, jeg synes det er verre når det går utover andre, som faktisk klarer å oppføre seg.

Jeg fikk en rakett i hodet for noen år siden, som slo meg i svime så jeg datt i bakken (og slo påfølgende hodet i asfalten). Jeg stod ganske langt unna og så på raketter som ble skutt opp fra en egen plass som var satt av til det. Så var det noen et lite stykke bak meg som fikk en fiks idé, og med tanke på bråket var jeg ikke klar over at de befant seg der engang, langt mindre hva de holdt på med. Jeg rakk å høre "fssssss", og så ble det mørkt. Moroklumpene som hadde skutt den opp, stakk av da de så hva som skjedde, fikk jeg høre.

Og for ordens skyld: Jeg var edru (og stod altså på det jeg trodde var trygg avstand fra alt sammen).

Det er mye skrekkhistorier der ute som går utover "alle andre", selv om de skyldes idioter.

Edit: Jeg oppholder meg ikke ute på nyttårsaften uten å ha oversikt over omgivelsene lenger.

Men jeg synes det er litt for galt at det er JEG som skal passe på at andre ikke skyter raketter i hodet på meg. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje ikke så veldig hunderelatert - men litt - litt fordi vi som hundeeiere generelt synes at nyttårsrakketter er en ***** uting - uansett form og farge...... - altså hunderelatert.... he he he

Men nå dukker de opp - historiene om de som har blitt skadet av raketter - blitt blinde, mista fingre, ører og whatever. Og da lurer jeg på - er det meningen at jeg skal synes synd på de og tenke "stakkars"?

Mandag og tirsdag kommer årets skrekkhistoriene om årets uhell......... og det er sikkert meningen at jeg skal synes synd på de også.......... da..

MEN, jeg klarer ikke - ikke engang litt laaaaaaaaaangt inni meg ett sted å finne så mye som ett fnugg av medfølelse. Det eneste jeg klarer å tenke er "skyld deg selv" liksom.........

Er det bare meg eller er det flere som har det sånn?

Er det det at jeg er hundeeier som gjør at jeg ikke helt klarer å få den helt store medfølelsen for disse tullingene som i stupfylla på død og liv skal skyte opp raketter?

Joda, jeg synes det er litt moro å se på raketter jeg - så sånn sett så kan de gjerne ha en type offentlig rakettgreie ved midnatt, men jeg klarer meg fint uten også - og det tror jeg de firbente gjør også faktisk......

Jeg leste om en slik sak for noen dager siden. Klarte heller ikke å synes synd på han ( trodde det bare var jeg som var så kald :rolleyes: ).

Selv skal jeg ikke ha raketter i år. Begge hundene skal på kennel ( det er ikke mulig å ha to liv redde border collier i hus ved nyttår... Så derfor sender jeg de til skogs). Jeg skal ikke "støtte" rakett selgerne med en krone. Greit nok, de merker nok ikke å mye til det, men jeg har i hvert fall bestemt meg for det. Det er ikke bare at jeg ikke vil kjøpe de, jeg er redd for å sende de opp. Dessuten, hvorfor skal jeg kjøpe masse raketter? Den eneste gleden jeg får, er at jeg kan få sende den opp. Jeg kan se 100 vis av andre raketter helt gratis.

Nå er det bare å håpe på å vi får en løsning som sier at det kun er noen få personer som får sende opp ( noen i hver kommune) . Så får vi heller samles, og se på de i lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...