Gå til innhold
Hundesonen.no

Renslighet- atter en gang


Oscargutten

Recommended Posts

en av mine blir liksom ikke renslig. 10mnd snart. Jada, ting tar tid! Men hun er noe stresset tror jeg, kan det hjelpe for henne å flytte? bli enehund liksom.... Eller slår det helt feil ut. her er hun jo "hjemme" og i sitt vante element. Har prøvd det meste nå, vært veldig flink me å gå ut etter måltid, lek, søvn etc... roser masse når hun er flink. Eneste jeg ikke har gjort er å "filleriste" henne hehe. Er imot det å "ta" hundene hardt.

TIPS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter jeg også :D Det vil liksom ikke gå inn..... Blir passe lei.. Promblemet her er at jeg må bære henne ned trappen for å la henne gå ut, og da får hun liksom ikke den feelingen at hun må gå til døren. Trappa her er nemlig for bratt til at hun kan gå ned den. Men tror hun greier det snart da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 mnd?! Hunden skal ha vært husrein før 4-5mnd alder. Det må være no du gjør galt siden hunden ikke forstår dette med ute og inne. Har du vært flink til å vaske grundig etter hvert "uhell"? Lukt sitter veldig godt og kan få hunden til å tro at det er greit. Vask med sterke rengjøringsmidler. Du må gi beskjed om at det er galt å gjøre ifra seg inne. Ellers vil hunden aldri forstå dette! Si strengt NEI og ta tak i hunden og ta den ut hver gang, selv om den har gjort seg ferdig. Fortsett å gå ut ofte. Prøv å lag kommando på tissing. Feks., når hunden tisser ute så sier du tisstiss. Gjør dette ofte nok så vil hunden forstå hva du er ute etter senere. Og du kan si tisstiss når du er ute. Ros mye. Så prøv å ros mye når du er ute, kjeft inne, vaske godt opp inne, gå ofte ut. Hunden skulle ha vært husrein for leeeenge siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal hunden være rein før 4 mndr :-o

det har aldri mine hunder vært og jeg har no klart å får rein 4 hunder hittil.

ingen av mine hunder har vært husrein før de er 6mndr gammle(bortset fra de jeg har fått i hus som voksne da). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal hunden være rein før 4 mndr :-o

det har aldri mine hunder vært og jeg har no klart å får rein 4 hunder hittil.

ingen av mine hunder har vært husrein før de er 6mndr gammle(bortset fra de jeg har fått i hus som voksne da). :wink:

Phu, det var en trøst :D Ja, det er ikke uvanlig at de ikke blir rene før de er 6 måneder, i alle fall ikke små raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 mnd?! Hunden skal ha vært husrein før 4-5mnd alder. Det må være no du gjør galt siden hunden ikke forstår dette med ute og inne. Har du vært flink til å vaske grundig etter hvert "uhell"? Lukt sitter veldig godt og kan få hunden til å tro at det er greit. Vask med sterke rengjøringsmidler. Du må gi beskjed om at det er galt å gjøre ifra seg inne. Ellers vil hunden aldri forstå dette! Si strengt NEI og ta tak i hunden og ta den ut hver gang, selv om den har gjort seg ferdig. Fortsett å gå ut ofte. Prøv å lag kommando på tissing. Feks., når hunden tisser ute så sier du tisstiss. Gjør dette ofte nok så vil hunden forstå hva du er ute etter senere. Og du kan si tisstiss når du er ute. Ros mye. Så prøv å ros mye når du er ute, kjeft inne, vaske godt opp inne, gå ofte ut. Hunden skulle ha vært husrein for leeeenge siden!

alle mine andre hunder har blitt husrene i normal alder. Jeg bruker "ut å tiss-kommando", de andre tisser hvis jeg ber dem om det. Ja jeg har vasket godt hvær gang, hun tisser heller ikke på samme plass. Døren kan stå åpen men hun tisser inne... Ja har tatt henne på "fersken" å kjefta å bært henne ut...

Hun tisser ALDRI på tur, venter heller til hun kommer inn... helt merkelig bikkje dette, hun kan tilogmed finne på å sette seg oppi avføringen sin hvis jeg ikke når å ta den bort hurtig nok. Må ha øyne i nakken og overalt me henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen i huset her ble stueren når han var 3,5 mnd gammel.. Nå sitter han å klynker foran ytterdøra når han må på do.

Hmm, er vanskelig det der.. Jeg har ALDRI vært streng eller sint på hunden når han har gjort ifra seg inne. De gangene jeg har tatt han på fersken så kjappet jeg meg å løfte han ut. Da stoppet han å tisse, å det kan ta 5-10 min før han tisset igjen, men jeg sto konsekvent ute med han å ventet på at han hadde gjort seg ferdig.

I begynnelsen kunne jeg stå og gå rundt i hagen opp til en time etter hvert måltid. Men han skulle gjøre i fra seg før jeg gikk inn. Ellers kunne jeg vedde på at han gjorde ifra seg innendørs 2 minutter etter vi kom inn igjen, å det er ikke lite typisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 mnd?! Hunden skal ha vært husrein før 4-5mnd alder. Det må være no du gjør galt siden hunden ikke forstår dette med ute og inne. Har du vært flink til å vaske grundig etter hvert "uhell"? Lukt sitter veldig godt og kan få hunden til å tro at det er greit. Vask med sterke rengjøringsmidler. Du må gi beskjed om at det er galt å gjøre ifra seg inne. Ellers vil hunden aldri forstå dette! Si strengt NEI og ta tak i hunden og ta den ut hver gang, selv om den har gjort seg ferdig. Fortsett å gå ut ofte. Prøv å lag kommando på tissing. Feks., når hunden tisser ute så sier du tisstiss. Gjør dette ofte nok så vil hunden forstå hva du er ute etter senere. Og du kan si tisstiss når du er ute. Ros mye. Så prøv å ros mye når du er ute, kjeft inne, vaske godt opp inne, gå ofte ut. Hunden skulle ha vært husrein for leeeenge siden!

Du skal ikke straffe en valp som går på do inne..

Det er helt feil.. Også kan det få negative konsekvenser..

Diego ble husren når han var 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke straff om den gjør fra seg inne, da lærer den at det er negativt å gjøre fra seg, og vil bare gjemme seg unna neste gang.

Det er jo mange hunder som ikke blir husreine før den på din alder, så du er ikke alene! Her i huset går det veldig bra, det har ikke skjedd noe inne på...hmm...husker faktisk ikke! :D Mona viser tydelig hvis det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniatyr hunder blir senere husrene.. I noen tilfeller.

Riktig. :wink:

Og jeg er veldig enig med de som skriver at man ikke skal straffe hunden for at den gjør fra seg inne. Da kan den bli redd for å gjøre fra seg og gjemme seg når den gjør det fremover som andre her sier. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. :wink:

Og jeg er veldig enig med de som skriver at man ikke skal straffe hunden for at den gjør fra seg inne. Da kan den bli redd for å gjøre fra seg og gjemme seg når den gjør det fremover som andre her sier. :wink:

det kommer igjen ann på hvordan hunden er som individ. Så se ann hunden din, det er noen som tåler det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer igjen ann på hvordan hunden er som individ. Så se ann hunden din, det er noen som tåler det :wink:

Syns alikevel at du IKKE skal straffe valpen for å gå på do inne.

Den lærer seg jo da at den ikke har lov å gå på do..

Uanz om det er ute eller inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke snakk om å straffe en liten valp som holder på å lære seg å gå på do, men å antyde at dette er galt (og så gå ut med den). Altså uønsket tissing inne er nei, og tissing utendørs er braa. Men eldre hunder tåler godt å bli korrigert hvis de gjør noe galt. (og det gjelder tissing inne også) Det er jo tydelig at hunden din tror at det er innendørs den skal på do, siden den holder seg til den kommer inn. Så lenge du ikke har en sart hund, kan du godt kjefte på den når den har gjort ifra seg inne. Den vil ikke bli redd for å gå på do generell. Jeg har alltid tatt hunden og sagt nei og fyy og kastet den ut hvis jeg tok den på fersken. Hunden lærer aldri at den gjør noe galt hvis du ikke forteller den det! Hunden vår ble stueren på veldig kort tid. Og den er ikke redd for å gå på do heller. Men dette ser du selv an på din hund. Det er bare en metode jeg ville ha brukt.

Et tips er å ta en avis og legge det oppå tisset, slik at det trekkes inn i avisa. Så legger du avisa utendørs, så hunden kjenner lukta der. Kan hende det hjelper. Kan jo være at hunden din ha fått en vrien uvane, og du må høre med mer erfarne hundefolk. Jeg håper du får den husren snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 mnd?! Hunden skal ha vært husrein før 4-5mnd alder. Det må være no du gjør galt siden hunden ikke forstår dette med ute og inne. Har du vært flink til å vaske grundig etter hvert "uhell"? Lukt sitter veldig godt og kan få hunden til å tro at det er greit. Vask med sterke rengjøringsmidler. Du må gi beskjed om at det er galt å gjøre ifra seg inne. Ellers vil hunden aldri forstå dette! Si strengt NEI og ta tak i hunden og ta den ut hver gang, selv om den har gjort seg ferdig. Fortsett å gå ut ofte. Prøv å lag kommando på tissing. Feks., når hunden tisser ute så sier du tisstiss. Gjør dette ofte nok så vil hunden forstå hva du er ute etter senere. Og du kan si tisstiss når du er ute. Ros mye. Så prøv å ros mye når du er ute, kjeft inne, vaske godt opp inne, gå ofte ut. Hunden skulle ha vært husrein for leeeenge siden!

Å kjefte blir HVERTFALL galt! Dette skal man IKKe gjøre - og ja..ti mndr uten å være husren er kanskje ikke det vanligste, men ok.

Heller ikke skal du vaske med STERKE RENGJØRINGSMIDLER, da disse inneholder b.l.a AMONIAKK...-dette er det stoffet dyr og mennesker skiller ut nettopp når vi går på do..! Så huset skal vaskes med MILD grønnsepe,ingenting annet.

Kommando på tisse er veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal da hunden lære seg at det er galt da? Jeg skjønner bare ikke hva som er så galt med det. Det er ikke snakk om å banke opp hunden, men å fortelle den at det er galt å gjøre det. Slik som når du forteller det når den hopper opp på stuebordet, stjeler mat, osv.

Men husk at når du straffer en hund, så straffer du HANDLINGEN....-og sier du NEI til hunden når den går på do, så kobler ikke den at "dette er galt sted å gjøre det på"...-den kobler "dette er galt"...-ser du forskjellen?

Så om hunden gjør fra seg inne, løft den ut om den kan løftes, uten å si et ORD..!

Er den for stor til å løftes opp. så sørg for å ha halsbånd/kobbel på den inne hele tiden, så en kan ta tak i dette og føre hunden ut..

Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner at du mener det. Men jeg mener selv at hunden godt forstår hva som er galt. Den får jo mye ros ute når den gjør det riktig. Blir jo samme som å stjele mat. Du straffer hunden for å ta maten, men hunden blir ikke redd for å spise av den grunn.Og en annen ting jeg gjør er at jeg ofte hiver hunden i buret når den har gjort noe galt. Det sier mange at er feil og misbruk av bur. Men hunden er ikke redd buret fordet.Den går dit ofte på dagen selv og sover der når den vil. Men uansett er det vanskelig for oss å være 100 % sikker på hva hunder oppfatter og tenker. Men jeg mener ihvertfall at hunden forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Valper pleier å si ifra at de må på do når de er 3-4 mnd... Når hunden nærmer seg 4 mnd pleier den å ha lært hva som er ute og hva som er inne. Tiden før 4 mnd er det veldig viktig å være flink med å lufte og bære hunden ut når den må på do. jeg mener at ved 4 mnd pleier de fleste hunder å være husrene.. men man må huske å lufte ofte, for hunder på 4 mnd har ennå ikke så stor blære. det gjelder å¨lære seg å lese hundens språk når den vil tisse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper pleier å si ifra at de må på do når de er 3-4 mnd... Når hunden nærmer seg 4 mnd pleier den å ha lært hva som er ute og hva som er inne. Tiden før 4 mnd er det veldig viktig å være flink med å lufte og bære hunden ut når den må på do. jeg mener at ved 4 mnd pleier de fleste hunder å være husrene.. men man må huske å lufte ofte, for hunder på 4 mnd har ennå ikke så stor blære. det gjelder å¨lære seg å lese hundens språk når den vil tisse :D

Dette er da vi alle enig om - men det å KJEFTE på hunden fordi den går på do inne, blir feil..da den ikke kobler GRUNNEN til kjeft på samme måte som oss.

Og det å kjeft på den når den stjeler mat, kan ikke sammenlignes, for da kjefter en jo på rett tid - når hunden TAR maten...-den kobler da ikke at mat som ligger i SKÅLEN sin, ikke er "lov" å spise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du får si det er feil, men jeg mener det motsatte. Så da møtes dette ved en blindvei. Jeg syns at man godt kan kjefte på en hund når den gjør noe galt. og det inkluderer tissing innendørs. Det er helt ok at du og dere andre syns det motsatte. Jeg ville bare si hva jeg hadde gjort /gjør. Dere trenger ikke å høre på meg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er greit når hunden kan det. Man gjør det jo ikke med en gang den kommer i hus, men man kan så smått begynne med å si nei når det skjer. Man skal kunne slippe det i stor grad hvis man er flink til å se kroppspråk og gå ut hele tiden. Det gjorde vi. Var ute hele tiden nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...