Gå til innhold
Hundesonen.no

Fornøyd med 2006?


Guest Vicky

Recommended Posts

Ja, som overskriften sier. ;) Er dere fornøyde med årets hunde-år? Hva har vært årets lysepunkt/er enten det er hundesport eller annet?

Og ser dere frem til et nytt år med hund i fokus? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten ikke vente til jaktprøvesesongen starter igjen! Har utrettet masse i 2006 og 2007 blir et spennende år med debut på kaldt vilts prøve, valpekull jeg vet er under planlegging i både Norge og Sverige, treningssamling med retrieverligaen på vårparten, Norsk lagmesterskap osv. Hvis 2006 var bra så kommer 2007 til å rocke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt! ;) Vi har kommet godt i gang med å løse mange av problemene våre, og jeg har sett fremgang. I treningen (LP hovedsaklig) går ting gjevnt framover, om ikke i super fart så går det. ;)

Vi har gjort det brukbart på utstillinger, og han er godt over kravene eksteriørmessig.

Ask har gjenomført og bestått K-test..var sikker på at han strøk, men dømmekraften min når det gjelder den hunden har vist seg å være heller ubrukelig.

Jeg synes selv jeg har fått mye ut av året. Jeg mener, og trur jeg er blitt en bedre fører og eier, og at jeg nå komuniserer bedre med hunden min!

Så 2006 var absolutt et bra år! ;) Gleder meg til neste år, med mer trening både på LP og hverdagslige ting som andre hunder og generell oppførsel. Vi skal også begynne litt med dummy trening i vann og på land, det gleder jeg meg til!

Du da, Astrid? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du da, Astrid? ;)

Året har vært helt ok ;) Har vært en del ting på andre fronter som har tatt tid og krefter, men jeg syns vi har fått til mye bra i år! ;)

Ting som jeg syns har vært artig:

-Jeg har kommet et steg videre mot drømmen om å bli en god trener.

-Jeg har fått opp mye motivasjon, og bedret treningsrutinene mine.

-Selv om vi har trent relativt lite har det vært full fremgang hver gang vi har trent. Hver gang har jeg oppdaget noe nytt med hvordan effektiviteten kan økes.

-Jeg føler vi har blitt et bedre team.

-Debuten i klasse 3 gikk som et skudd, med direkte opprykk til Eliteklassen og finfin plassering.

-Vi har fått opp interessen for Agilityen, og fått 2 opprykksnapp foreløpig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Å avlive en veldig ung hund, samt å få en annen veldig ung, og veldig syk hund er vel ikke en jubeloppskrift. Men jeg synes jeg har lært enormt mye, jeg har blitt flinkere til å belønne riktig, og jeg føler at jeg har gjort endel riktig med Felix, iallefall. Mye gjenstår, men. Ellers har det vært et langt og slitsomt år på mange andre området. Ikke akkurat mitt beste år, men et år som har lært med mye og gitt meg mye nyttig ballast- både på hundefronten og på andre fronter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydepunktet med året som har gått er nok at jeg endelig kom meg på kurs til Nordenstam. Noe jeg fikk så mye ut av, og de fikk bevist at det umulige faktisk var mulig. At Rex faktisk kunne holde seg nær meg, ligge i en fellesdekk, ligge i fellesdekk med skjult fører osv osv uten noe langline eller hjelp.

Vi har ikke fått kommet oss noe videre, men får jobbe med min sikkerhet nesteår (kan vel være et mål), så kanskje vi får til å starte LP en vakker dag.

Ellers begynte året ikke fult såå bra ;) (eller mye veterinærbesøk), kastrering, kraftig øyebetennelse, betennelse på tissen (ikke at de ikke har gjort nok med utstyret hans), og øyebetennelse igjen. Men etter første kvartal var over, så har det ikke hvert noe ;) Vi har gått tre kurs (tror jeg) dette året. Prøvde å gå opp til bronsjemerket, men det funket ikke denne gangen. Nederlaget ble stort, men fikk opp selvtilliten litt når jeg kom meg til nordenstam. Jeg forresten to kurs der, ett sommer (ukes)-kurs og et weekendkurs i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ups & downs her og.

På LP-fronten har det gått over all forventning: har gått 6 stevner med Tayron hvor vi fikk opprykket på 5 av dem, vant vandrepremien i LP, ble klubbmester 2006 og fått "Den røde pris" som deles ut til collie med 3 x opprykk. Nå gjenstår det å se om vi også blir mestvinnende.

Har også klart opprykket 2 ganger med Kenny og fått tilbake hunden min etter lang og tøff sykdom. Han var på nippet til å bli avlivet i sommer da det sto på som verst, men nå ser jeg endelig et lys i tunnelen.

Største nedturen i år er vel at Tayron ble HD-røntget med grad D. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Året har vært bra!

Jeg hadde som mål å få opprykk til B-spor og vi klarte å komme oss til Godkjent B-spor. Jeg hadde også håpert på Godkjent C-rundering, men litt dårlig planlagt (manglene innsyn i øvelsen) og feil innlæring som ingen andre enn jeg så, har gjort at den er utsatt på ubestemt tid. Jeg avsluttet året med å håpe på opprykk til A-spor, men så ble vi litt arrogante både jeg og hunden på den konkurransen... ;) vi manglet en pinne i sporet til opprykket. den var sur...

Lydighet: Jeg hadde tenkt å starte Elite lp, men det er utsatt på ubestemt tid ettersom jeg sliter med motivasjonen når det gjelder det. Fokuserer heller på bruksen.

Utstilling: Laaaaangt over forventningen. Nuch, Such og Nv06 klarte vi iløpet av dette året. Ikke minst BIS på rasespesial!

Valper: I det ble ingen valper på Blaze, hun tok seg ikke. Noe jeg syns var meget trist. Nå er det mange som skal bruke akkurat dem linjene som hannhunden jeg parret med iløpet av 2007. Så ny hannhund er funnet også får jeg vende tilbake til dem linjene senere. Nå håper jeg 2006 avslutter med parring.

2007 har jeg nok en gang store mål! Først valper så Håper jeg på Cert poeng i Spor og at vi klarer å løse litt problemer slik at vi får startet rundering. Lp tviiiiler jeg litt på at det blir noe start i... må lete litt etter motivasjonen. Mulig vi jakter¨på det siste Cacib'et til IntUch. Også kommer vell det muligens...kanskje en liten rød jævel til i huset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, 2006 var hærlig!

Lydighet: Vi kom mye lengre, og fikk en stor framgang. Han har blitt "bedre" å trene, og har skjerpet seg innmari når det gjelder innkalling

Agility: Vel, denne har vi ikke satset så mye på. De få treningsøktene vi har hatt har vært sånn midt på treet. Det pga av at jeg får null conection med han på banen, pga flere km med åkre rundt, og mange fugler. De øktene vi hadde inne gikk som smurt! Konsentrasjonen var på topp, og jeg merket fobedringer i fart og presantasjon. Dog, litt ivrig under hinderpassering, som kan ende i fall og riv. Slalomen har blitt mye bedre, og går selvom jeg ikke går rett ved, og støtter han. Ellers så er alt mye bedre og kvikkere med en rypevinge i slutten av banen

Utstilling: Det har ikke vært det vi har satset mest på akuratt.. Vi stilte han 3 ganger i 2006, og det endte med 1 rød, og 2 blått. Er uansett veldig fornøyd. Ellers så fikk jeg opp motet litt, og gik en Juniorhandling på NKK utstilling. Skummelt, men noe i meg vil at jeg skal gå handler-kurs også prøve flere ganger ;) På de utstillingen vi har sett på har han vært eksemplarisk, og jeg har fått mange kommentarer om en rolig og avslappet hund.

Kløv/trekk/kondis: I kløven har jeg økt vekta betraktelig, og han takler det bra! Når det gjelder trekk så har han fortsatt vært slapp, og giddeslaus. Han er egentlig ikke selvstendig nok. Etter at kickbiken kom i hus hos veninna mi, og vi begynte å kjøre 4-spann så har trekkinga blitt myyye bedre iallefall! Kondisen har vel også økt litt etter kickbiken ;)

Jakt: Det beste med 2006, var da vi var på jakt, og han gjorde godt arbeud, Instinktene ligger der jo fortsatt. Det at han endelig har blitt skudd-fast var det beste med 2006!

2007:

Lydighet: Ikke lige store planer...Vi skal nok fortsette og trene, men ikke mot bronsemerket/konkurranse.

Agility: Planer om et Agility 2 kurs, med konsentrasjon om fart og føring.

Utstilling: Blir sikkert 2-3 utstillinger, for å få høre flere dommere dømme han. Tenker ikke på cert liksom :P

Kløv/Trekk/Kondis: Skal nok fortsette som før... Vekta i kløven tror jeg ikke at jeg trenger å øke mer nå.. Når det gjelder trekk, så tror jeg kanskje at jeg skal skaffe meg en kickbike jeg også, og trene mer på den. Skal ha en del kondis arbeid neste år..Mer målretta.

Jakt: Masse, masse, masse jakt-trening/trening på fugl. Skal nok en del til fjellet ja, for å dra på jakt. Skal kanskje begynne å trene i Stjørdal, hvor det er plass for å trene hund. Blir nok en del jakt, med både meg og pappa.

Ellers:

- Jeg skal ta jegerprøven

- Kickbike i hus?!

- Min konfirmasjon, hvor pengene går til en bestemt ting:

- Valp

- NKK Hamar

Edit: Endra alt jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt sett må jeg vel si at det har vært et bra år. Vi har slitt en del med hormonproblemer ca de tre første månedene og nå den siste, men vi har ikke bare fått klarhet i hva som høyst sannsynlig er årsaken - vi har også fått gjort noe med det. Cystene på eggstokkene har Tinka antageligvis hatt i et par år eller så... Stakkar hunden, det er ikke rart hun har oppført seg som hun har gjort. Men nå er heldigvis både cyster, eggstokker og livmor bortevekk. ;)

På lydighetsfronten har vi endelig kommet ordentlig i gang og har trent langt mer målrettet enn hva vi har hatt mulighet til å gjøre tidligere (pga hormonproblemene), og nå er tanken på lydighetsdebut langt fra så skremmende som den var for en stund siden.

Tinka har forøvrig bare viderutviklet sin evne til å koble ut når det er unødvendig å bry seg om noe - kort sagt sover hun med mindre hun er i aktivitet eller er etterlatt alene i et bur uten noen kjente rundt seg.

I sommer startet vi veldig friskt med apporteringstreninga og kom veldig godt i gang med den, men nå i det siste har det dabbet av litt igjen. Men hun er jo flink når hun prøver stort sett, og hun bør få lov til å bruke instinktene sine litt, så jeg har planer om å sparke meg selv i rævva og komme meg på jaktkurs til våren.

Ja. 2006 har vært et veldig fint hundeår egentlig. Jeg har vært på Hund og Helseseminaret og lært veldig mye fornuftig der, og vi har vært rundt på utstillinger og møtt mange kjente. Vi gleder oss til 2007 med lydighetsdebut, jaktkurs og freestylekurs. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke noen store mål i 2006.. Planen var å få inn mesteparten av grunnferdighetene, få ham trent i forskjellige miljøer, få "laget" virkelig gode belønninger og få en velfungerende hund i hverdagen (jeg vet hvor mye det betyr..). Hadde også som mål å få ham egnethetstestet i NRH og få tatt grunnkurset selv, noe som bare gikk fintfint! ;) Vi kunne kanskje ha trent litt mer, men pga litt uforutsette hendelser dalte treningsmotivasjonen i vår, noe som gikk litt utover resten av året, men men:)

For 2007 håper vi på å få startet i agilitykonkurranse og kanskje lp. Så er planen å få ham MH-testet, litt sent etter min smak, men det får bare være... Ellers håper jeg at vi trives like godt i lag til neste år som vi har gjort i år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Året 2006 har vært det store utstillings året for meg og Felix!

Felix ble stillt 7 ganger, dårligste resultat var HP og bare rødt i CH. klasse. Felix fikk 2 CK før vi på 1-2-3 dro inn 3 cert. Største gleden var vel da vi tok storcertet på NKK Stavanger med 22 påmeldte, der slo vi både mestvinnende og flere andre champions! Vi stillte en gang i ch. klasse (NKK Hamar, nordv-06), men der hadde vi ikke store hellet med oss, Felix ville ikke gå og vi ble sendt ut med den korteste kritikken jeg har sett..

Vi har også tatt 2 nybegynner kurs i agility! Utrolig gøy! 2007 kommer vi til å satse agility for fult, først skal vi ta et til kurs, så skal vi trene, trene, trene og atter trene. Tror nok ikke det blir noe debut før 2008 i hvertfall, men vi får nå se. Kanskje vi får prøvd oss på bronsemerket..

For meg har det vært både opp og nedturer, som alle andre år. Men på hundefronten så er jeg veldig fornøyd med å ha kvalifisert meg til NM i junior handling, og deltatt der. Selv om det ikke ble noen suksess fordi Felix ikke ville gå der heller.. :rolleyes:

Jeg gleder meg til året 2007! Det blir en del junior handling, og jeg håper jeg får kvalifisert meg til Hamar før jeg blir for gammel i Juni. Så skal vi trene masse agility!

Godt nytt år alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss ble 2006 noe anerledes enn hva vi hadde "planlagt" i slutten av 2005. Ny hund i hus, og det har blitt lagt en del arbeid ned i den hunden de siste mnd, samt ny jobb og ingen ferie...

Så konkurranser med Nirm har blitt nedprioritert. I tillegg har mer eller mindre alt av store begivenheter falt på arbeidshelgene mine, og det er ikke spesielt motiverende...

Det ble to konkurranser på oss, der vi viste "fremadsending til rute i flere ringer" på NKK Drammen, men kom tilbake sterkere i Sverige et par uker senere og tok vår første 1.premie.

Vida bestod sin K-test, og fikk gjennomført en MH-test. Planene om ferdselsprøve på de begge har blitt utsatt, samt sykkelprøva til Vida. Sistnevnte veit vi ikke om vi får tatt, pga ryggen hennes.

Ellers har vi gått RIK grunnkurs, trent mye C arbeid og vært med på en treningssamling i C arbeid med en tysk instruktrør.

Slutten på året har ikke blitt slik som jeg ønsket, med skadet og nyoperert hund. Så 2007 for Vidas del er ikke planlagt, annet enn at vi håper på at ryggen skal bli bra igjen. Så håper vi på en ferdselsprøve, samt få debutert i klasse 1 lydighet og kanskje i noe spor (SPH og/eller SL). Og så var det denne utstillinga vi skulle ha fått unnagjort da...

Med Nirm så er N S LCH tittelen vårt mål. Om det blir NM kvalik eller ikke på oss, kommer an på hvor mye vi får konkurrert til våren. En ferdselsprøve på han satser vi og på. Just for fun.

For Bogar sin del starta 2006 rett og slett forferdelig. Han var mye dårlig, og jeg hadde bestemt meg for å avlive han. Men. Han kom seg plutselig veldig bra, og har vært frisk og fin resten av året. Han var til og med på fjellturer i sommer. Så det har egentlig vært der beste med hele året. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2006 har vært et berkbart år for meg!

Kanskje det beste året noensinne, jeg kjøpte verdens nydligste valp, 3 gode utstillinger med bra resultat, masse treninger, bronsemerket i lydighet.

Dette året gikk over alle forventninger og jeg kan ikke vente til et nytt år med treninger, konkurranser, gleder meg enormt, og håper Mike holder seg frisk :rolleyes:

God jul alle sammen!

Silje & Mike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 2006 har vært bra... Nesten.

Måtte jo avlive Figo i mai, og det var veldig trist! Men så fikk jeg jo berta i hus, og det var jo en stor opptur! Mye enklere å ha med å gjøre, og det er jeg veldig glad for.

Det eneste vi har gjordt i år er å gå valpekurs, og det har jo gått kjempebra. (kanskje fordi jeg har blitt bedre til å lære henne?) Og vi har jo vært på et valpeshow også! Det gikk jo kjempebra det også!

Håper 2007 blir et bra år, og håper Sara holder seg frisk og rask, og at vi får gått på masse kurs (ja, det trenger vi!) og at vi får dratt på masse utstillinger/valpeshow! I tillegg håper jeg det blir noen jaktkurs på oss...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2006:

Største opptur: Jeg fikk Misty i februar :wub:

Største netur: Det visste seg at Misty er en veldig vanskelig hund som krever ekstremt mye ;)

Neste Opptur: Misty har blitt mye bedre og tryggere på de tingene hun har vært redd for og hatt problemer med :P

Neste neste opptur: geisha begynner endelig å forstå klikker trening og er snart over "Crossover" stadiet :P

2007:

Håper å kunne gå noen kurs osv. Har lyst å strarte litt LP med Geisha og Misty. Tror Misty beynner å bli såpass trygg at jeg kan ta henne med til hundehytt (der det er endel folk og hunder som hun hater)..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...