Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om galopp-arter


TonjeM

Recommended Posts

Tidligere var det en diskusjon om mynder og lydighet her, og jeg (snever og innskrenket og fiksert) begynte som vanlig å mase om basenjier som i USA ofte regnes som mynder. Bla. er jeg blitt fortalt av de "myndetilhengende basenjifolka" at basenjier er mer mynde enn spisshund pga de har såkalt "double suspension galopp". Lotta forklarte så glimrende hva det var (slik at jeg endelig skjønte hva det var for noe! Takk Lotta!). Mitt spørsmål er da - double suspension galopp - er det kun mynder som har den løpsformen? Kan ikke alle hunder løpe slik?

Nedenfor skal jeg nå forsøke å legge inn bilder som viser clouet (såvidt jeg har forstått ihvertfall) ved den galoppen - nemlig 0 bein i bakken!

Det første bildet viser Kanzi (Maridada's et eller annet), som vant BOB på Crufts i 2005 (eller var det 2004..) og hennes 11 måneder gamle datter Polly (Maridadas noe annet) i treningsløp (de bor i Frankrike og eier, Annechien Smith som tidligere bodde i England, driver og trener dem. Hun har litt problemer for i Frankrike må hundene starte fra startboks og det er ikke hennes hunder vant til). Der ser man tydelig at det er ingen kontakt med bakken. Det andre bildet har jeg med bare fordi det er litt rørende synes jeg - det er 14 år gamle Clara, viss løpsdager er forlengst over, men som får lov hvis hun har lyst å løpe på banen når løpene er over. Så hun legger inn 200-300 m råspurt uten lure eller noe - bare fordi hun synes det er morsomt antagelig. Men hun er så søt på det bildet, gamle skrukkebikkja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det en diskusjon om mynder og lydighet her, og jeg (snever og innskrenket og fiksert) begynte som vanlig å mase om basenjier som i USA ofte regnes som mynder. Bla. er jeg blitt fortalt av de "myndetilhengende basenjifolka" at basenjier er mer mynde enn spisshund pga de har såkalt "double suspension galopp". Lotta forklarte så glimrende hva det var (slik at jeg endelig skjønte hva det var for noe! Takk Lotta!). Mitt spørsmål er da - double suspension galopp - er det kun mynder som har den løpsformen? Kan ikke alle hunder løpe slik?

Den eminente Curtis M Brown, forfatter av Dog Locomotion and Gait Analysis sier dette:

"In dog show circles, it is commonly believed that sighthounds are the only breeds of dogs using the double suspension gallop. Not so. Any dog which travels swift enough is likely to use the double suspension gallop, and many do (dobermans and basenjis, some of the pointers, corgis, dachshounds, etc). On page 44, American Dachshund, January 1978 is a picture of a dachshund in the extended phase of the rotary gallop. A sighthound´s primary function is to follow game by sigth with speed in open areas as opposed to scent hounds following a trail by odor. High speed causes the double suspension gallop to occur. It is not the criterion used to determine what is or is not a sighthound. Because a basenji or a doberman uses the double suspension gallop does not make them a sighthound; neither has a primary function of hunting game by sigth in open areas with speed."

Nedenfor skal jeg nå forsøke å legge inn bilder som viser clouet (såvidt jeg har forstått ihvertfall) ved den galoppen - nemlig 0 bein i bakken!

0 bein i bakken under 2 sekvenser av galloppen, jeg siterer Brown igjen (bær over med ev skrivefeil, jeg sitter med boka i fanget...:)

"To undertand gallops, let us return to basics. Symmetrical gaits are usually distinguised by footfall sequences and rythm of footfalls. For gallops, the naming of gaits is somewhat different. The number of feet on the ground (support formula) or the number of times all feet are off the ground are usually used to distinguish one kind of gallop from another. Rythm is not used.

A) Howell was probably first to point out that as speed increased, the number of feet on the ground at the same time decreased. When a support formula, which is based on the number of feet on the ground during each stage of a gait, changes from a slower to a faster speed, the number of zeros (when no feet are on the ground, called suspension) in the formula increase and the numbers indicating the number of feet on the ground decrease. Let us write a number of a support formulas for gallops as they change with increased speed. In the gallops, normally 8 support positions must be shown before a cycle reperats itself. Each foot has one stage when it is on the ground and another when it is in the air. Since there are 4 feet and there are 2 stages for each foot, there will be 8 support positions. Sometimes when simultaneous footfalls happen, less than 8 positions occur. The slow gallop support formula is one foot on the ground, then 2, then 3, then 2, then 3, then 2, then 1, then none (written as follows: 1-2-3-2-3-2-1-0) before the cycle repeats itself. The heavy gallop (single suspension diagonal gallop of horses or gallop of heavy dogs) is 1-2-1-2-1-2-1-0. The light gallop (called the double suspension gallop in dog usage) is 1-2-1-0-1-2-1-0. The fast gallop (triple suspension as rarely seen in cheetahs and once seen on a greyhound film by the author) is 1-2-1-0-1-0-1-0. The very fast gallop is 1-0-1-0-1-0-1-0 (quadruple suspension never seen by man). These names of gallops are those used by Gambaryan (pg 34) and are not necessarily the same used by others. (...)"

Med vennlig hilsen

Lotta

PS: Doberen på bildet over ser ut til å hoppe, ikke løpe veldig fort - men rasen kan altså oppvise double suspension gallop når hastigheten blir høy nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte finne en film som viser hunder som løper, men jeg fant en som illustrerer halvbra. Jeg måtte ta skjermbilde av det, så det ble ikke voldsomt godt, men her er en schäfer fra WUSV-VM 2004 (på det nederste bildet er bakbena på vei opp, så det synes ikke så godt, men på filmen ser man tydelig at alle bena er i luften):

post-554-1166561776_thumb.jpg

post-554-1166561792_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både trav och galopp har ett svävmoment och alla hundar galopperar väl genom att sväva i luften någon gång i sekvensen, eller hur? Som jag tolkade det, handlade det mer om hur ofta svävmomentet inträffade? Jag har massor av biler på mina hundar som galopperar utan att ha en enda tass i marken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte finne en film som viser hunder som løper, men jeg fant en som illustrerer halvbra. Jeg måtte ta skjermbilde av det, så det ble ikke voldsomt godt, men her er en schäfer fra WUSV-VM 2004 (på det nederste bildet er bakbena på vei opp, så det synes ikke så godt, men på filmen ser man tydelig at alle bena er i luften):

Jeg har brukt disse henvisningene i en tidligere tråd, de illustrere veldig godt hva double suspension gallop er:

Bilde nr 5 ovenfra i denne linken viser det samlede "svevemomentet":

http://www.greyhoundclubofamerica.org/greyhound-type.html

og her; klikk på "Lure coursing" så ligger det et fantastisk bilde av en greyhound i "utstrakt svevemoment"!

http://www.greyhoundklubben.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare takke og bukke - spesielt Lotta - ser frem til å kunne kaste meg ut i masse kverulering neste gang mynde/spisshund-diskujonen dukker opp på basenji-lista! Double suspension i seg selv gjør ingen mynde! HA!

Vedr den galoppen så er det altså 2 posisjoner i løpet av 1 syklus hvor det er 0 bein i bakken, i motsetning til de langsommere galoppene som hadde henholdvis ingen posisjon med 0 bein i bakken og en posisjon med 0 bein, i løpet av 1 syklus.

Hvis jeg kan henvise til basenji-bildene jeg la ved ovenfor (som av en eller annen grunn av og til opptrer som bilde direkte og som av og til opptrer som en "download fil", datamystikk!) så er det øverste bilde av Kanzi i en utstrakt "0 i bakken" mens det nederste av tapre gamle Clara viser en "sammenkrøllet 0 i bakken" - er det disse 2 posisjonene som utgjør de 2 "0 i bakken" i en double suspension?

Syntes også følgende var interessant:

"Because a basenji or a doberman uses the double suspension gallop does not make them a sighthound; neither has a primary function of hunting game by sigth in open areas with speed."

Jeg vet ikke, basenjier har ingen spesiell jaktform som "primær jaktform" men de har utstrakt bruk av synet, mye mer enn vanlige hunder. De scanner feks trær for å se - og jeg mener se, nesa brukes ikke da - etter fugl, ekorn, katt whatever som kan jaktes på. De studerer himmel for fugl osv (og åpne sletter skal jeg ikke snakke om - men det gjelder kanskje de fleste hunder..) Også basenjier løper ned bytte, men det gjør vel alle hunderaser hvis de får sjansen? Så forskjellen mellom mynde/ikke mynde på det nivået er meg fortsatt uklart - definisjonen blir altså hunder som er spesielt utviklet av mennesker til en bestemt jaktform? Urhunder, uansett type, vil således ikke passe inn i myndebildet uansett fordi de ikke er menneskeutviklet? Hva da med de eldgamle mynderasene? Jeg trodde de var fremkommet mer pga beskaffenheten til naturen de levde i - sletter - enn at menneskene nødvendigvis har dyrket frem med viten å vilje akkurat den kroppsformen osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget interessant tråd... Takk for informative svar, Lotta!

Jeg har holdt på med hester lenger enn jeg har holdt på med hunder. Hestens galopp beskrives på følgende måte:

Galopp er en tretaktig, asymmetrisk gangart med svevemoment. Vi har

høyregalopp og venstregalopp. Hesten har ett, to, tre eller ingen ben i bakken.

Hesten har med andre ord dette svevemomentet. Men slik jeg forstår det, er en double suspension galopp en gangart der antall ganger null føtter er i bakken to i løpet av "ett galopp-slag"?

Altså; De fleste dyr har et svevemoment i galoppen, men kun mynder, basenjien og dobermann (+) har såkalt double suspension?

Uansett er det en utrolig glede å få lov til å se en mynde- eller en Basenji- i fullt firsprang (alle andre hunder/ dyr også, for den saks skyld). Ørene (på basenjien iallefall) er brettet tett inntill kroppen, halen er brettet ut, og hunden flyter nesten lydløst i en enorm fart over marken. Man kan nesten se livgnisten og gleden i hver bevegelse og øynene lyser av spenning... Hvilket herlig syn!

Det jobbes forresten for fullt med et samareid mellom myndeklubben og basenji klubben for at også basenjien her i norge skal få lov til å delta i lure cursing.

Jeg har vært med på det et par ganger. En klar forskjell på myndene og Basenjien når det gjelder lure cursingen er at mynden gjerne vil nedlegge "byttet", mens en basenji somoftest er ferdig med jakten så snart "byttet" stopper. Et kjapt "sniff" på byttet, og løpingen fortsetter. Nedleggelssen er ikke like interessant som selve jakten. Derfor har ofte basenji folket egne "catchere" i målområdet. Når byttet stopper løper basenjien ofte videre på jakt etter nye eventyr :)

Dette fenomenet gjør seg også synlig ved for eksempel pinne- eller ball- kasting. Basenjien elsker å løpe etter slike "flygende objekter", men så snart byttet lander, gjør de som regel ikke annet enn å gi den et kjapt "sniff" før de løper videre- uten pinnen/ballen.

Jeg vet ikke, basenjier har ingen spesiell jaktform som "primær jaktform" men de har utstrakt bruk av synet, mye mer enn vanlige hunder. De scanner feks trær for å se - og jeg mener se, nesa brukes ikke da - etter fugl, ekorn, katt whatever som kan jaktes på. De studerer himmel for fugl osv (og åpne sletter skal jeg ikke snakke om - men det gjelder kanskje de fleste hunder..)

Synet er en veldig viktig del av Basenjiens jaktform, ja. Dette kan man tydelig se dersom man f.eks slipper en basenji i en kornåker/ område med høyt gress. Den vil da hoppe som en kenguru gjennom sletta for å få en visuell oversikt over omverdenen. Et festlig syn :rolleyes:

Både snute og ører blir også hyppig brukt under jakten.

Har jeg forresten rett når jeg tolker det dit at grunnen til at enkelte hunderaser besitter evnen til å ha en "double suspension galopp" er høy hastighet over åpne sletter? Vet du om f.eks ulven, sjakalen, geparden eller noen andre dyr mestrer denne løpsformen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at dette ser fælt ut - ikke f om jeg får quotefunksjonen til å virke - får jo ikke poste med feil der lenger... Og jeg var ikke kar om å finne årsaken! MODERATOR!

Jeg må bare takke og bukke - spesielt Lotta - ser frem til å kunne kaste meg ut i masse kverulering neste gang mynde/spisshund-diskujonen dukker opp på basenji-lista! Double suspension i seg selv gjør ingen mynde! HA!

Det var da så lite. :) Faktisk et veldig interessant tema og noe alle burde vite litt om i disse "funksjonalitet kontra utstillingsdebattider"!

Vedr den galoppen så er det altså 2 posisjoner i løpet av 1 syklus hvor det er 0 bein i bakken,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; De fleste dyr har et svevemoment i galoppen, men kun mynder, basenjien og dobermann (+) har såkalt double suspension?

Alle dyr har (minst) ett svevemoment i galoppen, om de får fler avhenger av farten. Kvadruppelgallopen som Brown viser til er bare sett som spor etter en villgeit (eller var det -sau?) og er aldri (så vidt han vet) observert IRL.

Galopp er en tretaktig, asymmetrisk gangart med svevemoment. Vi har

høyregalopp og venstregalopp. Hesten har ett, to, tre eller ingen ben i bakken.

Det var interessant at du beskriver gallopp som en tretaktig gangart - slik har også jeg tenkt på det (gammel hestejente, vet du :) ) - men Brown er altså ikke enig: For gallops, the naming of gaits is somewhat different. The number of feet on the ground (support formula) or the number of times all feet are off the ground are usually used to distinguish one kind of gallop from another. Rythm is not used.

Uansett er det en utrolig glede å få lov til å se en mynde- eller en Basenji- i fullt firsprang (alle andre hunder/ dyr også, for den saks skyld). Ørene (på basenjien iallefall) er brettet tett inntil kroppen, halen er brettet ut, og hunden flyter nesten lydløst i en enorm fart over marken. Man kan nesten se livgnisten og gleden i hver bevegelse og øynene lyser av spenning... Hvilket herlig syn!
Enig! Lykken er! (Ta gjerne en titt på http://www.greyhounds.no - for lykkebilder!)

Jeg har vært med på det et par ganger. En klar forskjell på myndene og Basenjien når det gjelder lure cursingen er at mynden gjerne vil nedlegge "byttet", mens en basenji somoftest er ferdig med jakten så snart "byttet" stopper. Et kjapt "sniff" på byttet, og løpingen fortsetter. Nedleggelssen er ikke like interessant som selve jakten. Derfor har ofte basenji folket egne "catchere" i målområdet. Når byttet stopper løper basenjien ofte videre på jakt etter nye eventyr :)
Kan dette forklares historisk iforhold til bruksområde - eller er det en "ny egenskap" (at de ikke er interessert i å "felle byttet")?

Synet er en veldig viktig del av Basenjiens jaktform, ja. Dette kan man tydelig se dersom man f.eks slipper en basenji i en kornåker/ område med høyt gress. Den vil da hoppe som en kenguru gjennom sletta for å få en visuell oversikt over omverdenen. Et festlig syn :rolleyes:
Jeg så nettopp et klipp på AFV som viste en bordercollie oppføre seg på samme måten... Det er kanskje naturlig for alle hunder å forsøke å få byttet i syne der det er mulig?

Har jeg forresten rett når jeg tolker det dit at grunnen til at enkelte hunderaser besitter evnen til å ha en "double suspension galopp" er høy hastighet over åpne sletter? Vet du om f.eks ulven, sjakalen, geparden eller noen andre dyr mestrer denne løpsformen?

Geparden blir jo veldig ofte brukt som et eksempel da - og jeg forstår det dit hen at evnen til double suspension gallop avhenger av at man har 4 ben, kan gallopere (firfisler utgår, antagelig?) og kan komme opp i store nok hastigheter til å "lette fra bakken"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med de eldgamle mynderasene? Jeg trodde de var fremkommet mer pga beskaffenheten til naturen de levde i - sletter - enn at menneskene nødvendigvis har dyrket frem med viten å vilje akkurat den kroppsformen osv?

Det er vel en kombinasjon av begge deler, tenker jeg. De første myndene kom vel fram gjennom at mennesker tok spesielt vare på de hundene som var best i stand til å nedlegge bytte i det landskapet menneske og hund befant seg. Etter hvert har vel det betydd en ensretting i forhold til eksteriøre grunntrekk også. Landskap og bytte har nok til en viss grad vært medbestemmende for forskjellene mellom mynderaser også - salukien og den spanske galgoen er f.eks. i mye større grad lang-/mellomdistanseløpere enn sprinterne greyhound og whippet, og det reflekteres i eksteriøret deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen på mynde - sighthound - er vel at den bruker primært syn og fart til å jakte ned byttet. Wikipedia, som ofte er ganske pålitelig, sier vel noe om hodeform også - som igjen har noe å si for synet, at de ser bedre med tanke på synsjakt (stereoscopic vision) enn hunder med øynene plassert mer "på hver side".

Så du har SIGHThound og du har overgruppen HOUNDS (i utlandet). Ifølge samme artikkel hevdes det at noen hevder basenji er en sighthound, mens andre - deriblant både den amerikanske og engelske kennelklubben, kaller dem hound. Og i houndgruppen går jo alt fra basset til blodhund og elghund og ridgeback...

Her hjemme ble jo podencoene, i flere varianter, og faraohund flyttet ut av myndegruppen, og wikipediartikkelen kaller dem "half-sighthounds", fordi selv om de ligner i fasong, så bruker de lukt såvel som hørsel i hovedsak når de jakter, i tillegg til syn. Noen steder sies det endog at de bruker luktesans og hørsel MER enn synet.

Men det er et godt spørsmål: Hva ER egentlig definisjonen på en mynde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, etymologien til det norske ordet mynde er visstnok at det er avledet av det norrøne "mjåhund" - som betyr "smal hund" - hva vikingene la i ordet er nok ikke så lett å vite. Jeg synes vel de rasene som i dag finnes i FCIs myndegruppe stort sett passer ganske godt inn - lettbente og raske hunder som jakter ved hjelp av godt syn og stor fart.

Dagens ulvehund er muligens et tvilstilfelle, men jeg har sett noen forholdsvis lette eksemplarer av rasen på LC-trening, og de kan ha både interesse og bra kliv. Dessuten er alle mynder i første rekke selskapshunder i dagens Norge, og de ulvehundene jeg har møtt har i hvert fall vært utmerkede sådanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klar forskjell på myndene og Basenjien når det gjelder lure cursingen er at mynden gjerne vil nedlegge "byttet", mens en basenji somoftest er ferdig med jakten så snart "byttet" stopper. Et kjapt "sniff" på byttet, og løpingen fortsetter. Nedleggelssen er ikke like interessant som selve jakten.

Hmm, jeg lurer på om ikke det har mer å gjøre med hvor "ur" basenjiene som brukes er. Når jeg ser på min lille Amy, så er ikke hun interessert hvis det ikke dreier seg om levende bytte - er det ikke levende så er det til de grader uinteressant at jeg er sannelig ikke sikker på at hun ville løpe i lurecoursing hvis hun skjønte at luren bare er fiktivt bytte.. Du får henne til å apportere tennisballer, pinner etc men ikke søren om hun løper etter slikt frivillig! I praksis har hun tatt hare noen ganger ( :P) og hun er absolutt interessert i nedleggelsen for å si det slik - men heldigvis er hun tydeligvis uerfaren med å drepe noe så stort samt veldig myk i munnen - så "slipp" kommando og haren har greid seg uskadd hver gang (unntatt den ene gangen Kark, flatten blandet seg i det - trodde retrievere skulle være myke i munnen jeg - han moste den stakkars haren med ett jafs!).

Videre så er det jo også ganske velkjent at en del basenjier som har skjønt at luren følger trinser etc heller piler bort til der lina går gjennom trinsen og venter på at "byttet" skal komme til dem - de er altså ikke så interessert i jakten som å faktisk få tak i det der hersens byttet uten å måtte løpe vettet av seg.. (var en her om dagen som "bannet og svertet" - hennes basenji manglet bare noen få poeng til å få en eller annen tittel - og da fant bikkja ut at det var mye smartere å løpe rett bort til svingen og vente der.. den ble diskvalifisert og det er alltid vanskelig/umulig å få de basenjiene til å følge luren etter de har oppdaget "trikset"). Så jeg undres på om det med å være mer interessert i jakten enn byttet, er kanskje en "domestiseringseffekt"?

Nei, basenjien er nok ingen mynde når man tenker "klassisk myndebygning", men de er veldig veldig elegante bare for å ha sagt det - på det punktet synes jeg ikke de står tilbake for "klassiske mynder" i det hele tatt. Jeg ser jo at basenjien er har mer "kropp" men jeg synes jo de er rimlig langbeinte for å være spisshunder da.. Nedenfor skal jeg prøve å sette inn 2 bilder av min (svakt!) overvektige (hun sliter med hypotyrose, vanskelig med medisineringen av og til - men når det er jaktsesong tør jeg ikke slanke henne for mye - hun har lange dager ute i tungt skogsterreng, så jeg er redd for å tøyse for mye med stoffskiftet hennes da) skjønnhet - vår egen lille gremlin - men hun har da ganske lange bein!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe tull da.. legger inn nydelige bilder av bisken og masse kloke ord, og så oppdateres ikke "svarlisten" på emnet.. Mitt innlegg ovenfor er visst "hemmelig" iflg oversikten! Jaja, kanskje dette hjelper da. *krysser fingre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om man kan plusse på amstaff på den lista over hunder som bruker kvadruppel galopp?

Ja? Nei? Share your infinate sighthound wisdom, please! :P

Her er Bacon i det jeg tror er sånn fancy galopp.

Her ser det ut som hun har en fot i bakken, men jeg garanterer at hun ikke hadde det! (Du ser at foten er over gresset forøvrig)

Bacon jakter på ballen

Dette er tatt i frasparket, men hun svevde virkelig et halvt sekund etterpå. Jeg lover! :P

Svevefraspark

Ellers jaktet hun på synet hun også, og med en voldsom intensitet og fart. Heldigvis var det bare ball/pinne/katt som utløste den eksplosive jakten, men fy så utrolig herlig å se på!

Artig diskusjon forresten! :P

Og Tonje? Hun er til å dø litt av... :P De må være en av de vakreste rasene som noen gang er satt på kloden de der rare Basenjiene. Hadde de bare vært noe for meg.. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om man kan plusse på amstaff på den lista over hunder som bruker kvadruppel galopp?

Såvidt jeg vet har INGEN mennesker noensinne sett et dyr i kvadruppel gallopp -men man formoder at det finnes en slik gangart fordi en forsker har sett spor etter en fjellgeit/-sau som tyder på det...

Så dessverre må jeg knuse alle forhåpningene dine akkurat der... :P

At en amstaff kan ha "double suspension gallop" derimot er vel godt mulig, selv om bildene du har lagt ut ikke akkurat dokumenterer fenomenet ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har INGEN mennesker noensinne sett et dyr i kvadruppel gallopp -men man formoder at det finnes en slik gangart fordi en forsker har sett spor etter en fjellgeit/-sau som tyder på det...

Så dessverre må jeg knuse alle forhåpningene dine akkurat der... :P

Ah... Litt begrepsforvirring med andre ord. Doh. :P

At en amstaff kan ha "double suspension gallop" derimot er vel godt mulig, selv om bildene du har lagt ut ikke akkurat dokumenterer fenomenet ... :P

Ikke? Utdype forskjellen for en uvitende stakkar? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Tonje? Hun er til å dø litt av... :P De må være en av de vakreste rasene som noen gang er satt på kloden de der rare Basenjiene. Hadde de bare vært noe for meg.. *sukk*

:P Du har skjønt det Mari! Nettopp - synes jeg også! Og så deilig med noen som sier "så vakre de er, hadde de bare vært noe for meg" - sånn skal det være når man velger hunderase ja - man vet hva som "passer" og hva som ikke "passer"

---

Ja nå vet jeg ikke om de myndekyndige orker å lese videre her, men jeg lurer på en ting til vedr mynder kontra ikke-mynder - og det er dette med kroppsfett hos mynder

På basenji-lista har jeg lært at basenjier skal dopes som mynder for mynder må ha egen type anestesi. Mynder har så lite kroppsfett at en del anestesi-stoffer blir for konsentrerte og de har derved lett for å "sovne inn" litt vel permanent. Derfor er det helt eget "dop oppsett" for mynder. Stemmer det? Er dette i så tilfelle bare noe mynder plages av eller vil det gjelde generelt alle veldig tynne hunder? Denne "myndetynnheten" den er vel en typisk myndegreie - kan de overhodet bli tjukke (muligens et fryktelig dumt spørsmål..)? Har de noe spesielt med sitt stoffskifte som gjør at de er så tynne, eller er det slik at man som mynde-eier driver å passer på at de ikke legger på seg? (Jada, spør som jeg har vett jeg..)

*Dobbelpost, endret av mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke begge hundene på dette bildet i svev, en i samlet og en i utstrakt?

Sigrid_og_Gustav.jpg

Belgeren har og doubel suspension galopp, tror jeg? Om jeg har forstått det riktig? hehe :P

Yepp - det er et fantastisk bilde! (Hundene er forresten den verdensberømte (bamsevinnende før 2 års alder) Jet´s Something in The Way U Smile og bakers søsteren hans "Sigrid" (er for gammal til å pugge navnene på alle disse Jet-hundene jeg :P )

Det (sammen med bildet på den amerikanske greyhoundklubbens side) illustrerer helt ypperlig de to "suspended" stadiene i "double suspension gallop"...

Kommer tilbake til fettet - jeg er av den oppfatning at mynder ikke nødvendigvis skal være tynne (atletiske ja!) jeg da (selv om enkelte av rasene blir beskrevet med hoftebein, ryggknoker og ribbein stikkende ut, selv i standarden...) - Greyhounds skal ihvertfall ikke være magre (jo feitere jo bedre under oppveksten - og det er vanskelig...)... Återkommer som sagt :P (Jul i stua, pliktene kaller!)

EDIT: Men sånn spontant - da den første mynden min (den meget elegante whippethannhunden Speedy på 9 kilo...) skulle trekke en tann så fikk han nok dop til å slå ut en middels labrador (ifølge veten) og fortsatt så sprellet han når tanna ble trukket...

EDIT2: Og "for the record" - det er vel ingen myndeeiere som frivillig går glipp av en eneste anledning til å snakke om mynder vel!? Keep it coming! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg forstår 'double suspension gallop' riktig vil jeg tro at alle eller de fleste hunder skifter over til denne løpsformen bare farten er høy nok.

Hos hest er vel dette skillet mellom canter og gallop - på norsk kort galopp og full galopp?

Illustrasjon og video av gangarter hos hest.

http://www.wisc.edu/ansci_repro/101equinel...aits/gaits.html

Definisjoner

Canter

The canter is a 3 beat gait. The beat sequence begins with a rear leg, moves to the paired diagonals and then finally the front leg diagonal to the hind leg in the first beat. The horse is then briefly suspended before the sequence is repeated. If the right hind leg strikes the ground it is refered to as a left lead will if the left hind leg strikes the ground first it is a right lead.

Gallop

The gallop or run is an extension of the canter. As the horse moves faster it can not maintain the 3 beat sequence of the canter and the paired diagonals separate to give a 4 beat gait. In a left lead, the right hind strikes first followed by the left hind, right fore and left fore. The opposite is true for the right lead.

Illustrasjon av canter hos hest: http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBreak...echCanter1.html

a three-beat gair of the horse where legs on opposite sides and leading strike the ground at the same time. Faster than the trot and slower than the gallop.

Hund:

Fastest of the dog gaits, has a four-beat rhythm and often an extra period of suspension during which the body is propelled through the air with all four feet off the ground.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...