Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsavl


ThomasS

Recommended Posts

Nå har ikke jeg hverken Labrador eller Rottweiler, men så vidt jeg ser, så står det ikke "skal være feit" i noen av de rasestandardene? Gjør det det i noen standard for noen rase? *lurer*

Det som står om labrador er:

Helhetsinntrykk: Kraftig bygget, kompakt, meget aktiv. Bred skalle, bred og dyp brystkasse. Bred og sterk over lend og bakpart.

Dette står forøvrig om temperament:

Godlynt, meget aktiv. Utmerket luktesans, mykt bitt, meget glad i vann. Tilpasningsdyktig og hegiven. Intelligent, ivrig og lydig med en sterk vilje til å tilfredsstille. Vennlig uten spor av aggressivitet eller skyhet
Det som står om rottweiler er:

Helhetsinntrykk: Middelsstor til stor, tettbygd, verken tung eller lett, ikke høyebeint eller luftig. Dens velbalanserte, tette og krafige skikkelse vitner om stor kraft, smidighet og utholdenhet.

Og ja, det står rett nok:

Underlinje/buk: Ikke opptrukket buk.

Men er det ensbetydende med feit?

Dette står om rottisens temperament:

Vennlig og fredelig lynne, barnekjær, meget hengiven, oppmerksom, lærevillig og arbeidsglad. Selvsikker, nervefast og uforferdet. Den reagerer med stor oppmerksomhet ovenfor omverdenen.
Spørsmålet mitt er da; Hvordan måler du disse, ifølge standarden, rasetypiske trekkene i en MH eller en FA?

Hvis du snakker om eksteriør for hunder som skal brukes i bitearbeid (vi har jo allerede slått fast at "brukshunder" er mye mer), så bør de ha bred skalle for kraft i bittet(eller velutviklet masseter- og temporalismuskulatur, om du vil), tannstillingen er faktisk ikke like viktig (siden over- og underkjeven ikke møtes i et fullt bitt), det er en fordel med fullt tannsett for å unngå tannkjøttskader, de bør være sterke og kraftfulle, ha god fart(i galopp), altså riktig vinklet og proporsjonert med fungerende sener og ligamenter osv osv.

Vel.. For oss som syns det er greit at bikkjene ser ut som de rasene de er, så blir det litt feil at maller skal ha bred skalle for kraft i bittet, når standarden sier dette om hodet:

Høyt båret, langt uten overdrivelse, rettlinjet, godt utmeislet og tørt. Skalle og snuteparti omtrent samme lengde, snutepartiet er høyst en anelse lenger, noe som gir hodets helhet en fullendt avslutning.
Om skallen står det:

Middels bred i proporsjon med hodets lengde. Pannen er heller flat enn hvelvet og midtfuren er bare svaktt uttalt. Sett i profil er skallen parallell med neseryggens overlinje. Ikke fremtredende øyenbrynsbuer eller kinnbensbuer. Nakkeknølen er lite markert.

Ja, også står dette om Kjever/tenner da:

Velutviklede kjever. Sterke hvite, solid festede og regelmessig plasserte tenner. Saksebitt. Tangbitt tolereres og foretrekkes av fåre- og kveggjetere. Komplett tannsett. Mangel av to P1 tolereres, mangel av M3 tas ikke hensyn til.
Kinnene skal være:

Tørre, flate, likevel muskuløse.

Med tanke på at en del av disse bruksmallene ser ut som enten schäfere eller amstaffblandinger, så er det neppe riktig i henhold til standarden?

Så det er bruksoppdretterne som er seriøse innen schæferavlen da?

Igjen, hvorfor kan vi ikke få begge deler? En hund man ikke trenger å gjette rasen på, som kan brukes? Og ikke gidd å si at det er lett å se forskjell på f.eks bruksmaller og bruksschäfer, for da hadde "dere" bruksekspertene turt å gjette i "Jakthunder"-tråden..

Forstår du nå bedre hvorfor "bruksfolket" nødig vil kompromisse på bruksegenskaper?

Det er helt greit for meg at de ikke vil kompromisse på bruksegenskaper, men hvorfor insistere på å kalle det "rase", når utseendet er uten betydning, og - som vi så i den før nevnte tråden - ofte kan forveksles med andre raser?

Det er forøvrig mulig å få begge deler, så vidt jeg kan se på Norsk Belgisk Fårehund Klubb sine sider, hvis du går inn på Årets Belger-siden her, så finner man flere hunder som konkurrerer i høyere klasser i lydighet, som i tillegg ligger på mestvinnende-lista på utstilling.. Og flere belgere som kommer fra "utstillingskenneler" som gjør det greit i bruks- og lydighet.. Så selv de utstillingsavlede ubrukelige langhårsbelgerene KAN altså brukes, for folk som ikke må ha ekstremvarianten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar

2ne - og for de som ønsker "ekstremvariantene" hadde det kanskje vært tilstrekkelig med en eller to oppdrettere innenfor en rase - som har ett/to kull i året?

Resten av de "bruksinteresserte" eierne klarer seg kanskje godt med normale, veltilpassede individer av rasen - som vi har fått mange eksempler på også kan komme fra såkalte utst.linjer?

Dvs. de eierne som jobber seg opp i lydighets/agilityklassene, går på et par brukshundkurs og trener for moro skyld - ikke for å bli verdensmester i IPO.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne - og for de som ønsker "ekstremvariantene" hadde det kanskje vært tilstrekkelig med en eller to oppdrettere innenfor en rase - som har ett/to kull i året?

Resten av de "bruksinteresserte" eierne klarer seg kanskje godt med normale, veltilpassede individer av rasen - som vi har fått mange eksempler på også kan komme fra såkalte utst.linjer?

Dvs. de eierne som jobber seg opp i lydighets/agilityklassene, går på et par brukshundkurs og trener for moro skyld - ikke for å bli verdensmester i IPO.

Susanne

Ja, det tror jeg. Jeg tror ikke de "utstillingsavlede" hundene av disse bruksrasene er så dårlig som folk skal ha det til, det er bare innmari mye tøffere å si at man har "brukshund".. Legger jo merke til at folk som aldri har hatt verken belger eller schäfer før, gjerne skal ha "ordentlig brukshund", fordi man skal satse på brukshundsport, gjerne før de veit eksakt hva brukshundsport er og, ofte.. Og bruksavlede hunder er jo sååå mye bedre, både mentalt og fysisk - har jeg hørt rykter om..

Langhårsbelgere flest er mer enn nok hund for de fleste hundesport-folkene (legg merke til at jeg sier "flest" - ett og annet drittkull fra en og annen oppdretter har vi i vår rase og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rett buklinje, som f.eks. rottweiler og labrador skal ha, har ingenting med fedme å gjøre! Det har med lengden på de bakerste ribbeina å gjøre. Hos begge disse rasene ønskes godt velvede ribbein, som gir en kraftig brystkasse med god plass til lungene. At det "alltid" er de feite eksemplarene som vinner, er feil. Ingen av disse rasene skal se ut som pointere(selv om de såkalte "jaktlabradorene" ofte gjør det.) Når en feit hund vinner, så kan det jo hende at denne har bedre rasedetaljer enn den slanke hunden på 2.plass? DFessuten, fedme er ikke arvelig. Det er derimot steile skuldre, korte overarmer, korte eller avfallende kryss, dårlige bakbeinsvinkler,utsvingte albuer, kuhaser osv osv. Dette er anatomiske feil som i høy grad går utover hundens funksjon og utholdenhet - les:Bruksegenskaper. Hva hjelper det med høye difter og sådant mere når kroppen ikke henger med,og hunden etterhvert sliter med belastningsskader? Det er direkte vondt, synes jeg, å se dommere som setter opp hunder med slike feil. Enten har de ikke lest anatomileksen sin, eller de kan ikke standarden godt nok. Standarden gir riktignok litt slingringsmonn for smak og behag, men hundens sunnhet og funksjon må komme først. Enhver rase er laget for et eller annet formål, og standarden beskriver en hund som kan utføre denne oppgaven. Derfor har jeg aldri skjønt de som hevder at en pen og velbygget hund ikke kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis tror opptrukken bukline automatisk betyr at hunden IKKE er feit, så vil det altså si at f.eks. mynder nærmest ikke KAN være feite (Lotta?) - for det skal vel noen ekstrem fedme til for at en greyhond, whippet eller sloughi faktisk er så feit at den ikke har opptrukket buk?

Mens praktisk talt alle terriere er da "feite". og alle bassets - og generelt alle raser som faktisk ikke har en underlinje som en mynde...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hevdet at utstillingshunder er ubrukelige på generell basis. Jeg har derimot sett mange eksempler på at man med utstillingslinjer har større sjanse for å få en hund man må jobbe bakenden av seg for å bygge opp før man kan begynne å trene på det man egentlig skaffet den til. Så inntil utstillingsoppdrettere begynner å teste hundene sine rutinemessig og kanskje også finner et par valpekjøpere til hvert kull som kan bruke hundene til noe som krever litt av nerver og annet snacks under topplokket, er det safere å kjøpe bruksvarianter. Da kan man i det minste ha en formening om hva man vil få av egenskaper.

Har lest, men fortsatt ikke funnet svar på hva de gjør for å sikre rasetypisk temperament, har du?

Siri har forøvrig bidratt med én hel setning i debatten.

Siden jeg nå har lest både Belgerpias og Siris innlegg uten å få svar på hvordan bruksegenskapene til bruksrasene blir kontrollert hos "dere" utstillingsoppdrettere (for dere er jo sikre på at de blir godt ivaretatt), så ber jeg deg nok en gang om et svar på det (med fare for at du bevisst har unngått spørsmålet i mangel på et vettugt svar).

Nå trenger Siri neppe noen til å forsvare seg, men siden jeg veit at hun er på ferie og er noe så sjeldent som en beskjeden trønder (:D) vil jeg bare nevne at Siri konkurrerer i bruks (med opprykk til kl. B :D ) med egenoppdrettet tispe.. Den samme tispen har opprykk til kl. 3 i lydighet (veit ikke om hun har konkurrert der enda?), samt er multinasjonal utstillingschampion :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hverken Labrador eller Rottweiler, men så vidt jeg ser, så står det ikke "skal være feit" i noen av de rasestandardene? Gjør det det i noen standard for noen rase? *lurer*

Neida, det står ikke at de ska være feite, men det er tydeligvis sånn dommerne tolker det som står.

Spørsmålet mitt er da; Hvordan måler du disse, ifølge standarden, rasetypiske trekkene i en MH eller en FA?

Vennlig, fredelig lynne, oppmerksom, selvsikker, nervefast og uforferdet er alle egenskaper som kan vurderes på MH eller FA.

Vel.. For oss som syns det er greit at bikkjene ser ut som de rasene de er, så blir det litt feil at maller skal ha bred skalle for kraft i bittet, når standarden sier dette om hodet:

For det første står det ikke at skallen skal være smal som en brevsprekk (som de er nå) heller. "Middels bred" er jo ganske vidt definert... For det andre: Hvilke funksjoner skulle mallen oppfylle som gjorde at skallen skulle være "middels bred", og hvilke funksjoner avles den for i Belgia i dag?

Ja, også står dette om Kjever/tenner da:Velutviklede kjever. Sterke hvite, solid festede og regelmessig plasserte tenner. Saksebitt. Tangbitt tolereres og foretrekkes av fåre- og kveggjetere. Komplett tannsett. Mangel av to P1 tolereres, mangel av M3 tas ikke hensyn til.

Mener du dette er et problem på bruksmallene?

Med tanke på at en del av disse bruksmallene ser ut som enten schäfere eller amstaffblandinger, så er det neppe riktig i henhold til standarden?

Det har du helt rett i, men har noen hevdet at de du refererer til oppfyller standardens eksteriørbeskrivelse?

Igjen, hvorfor kan vi ikke få begge deler? En hund man ikke trenger å gjette rasen på, som kan brukes?

Siden du er opptatt av "de fleste", så tør jeg minne deg på at man for de aller FLESTE bruksvarianter ikke har noen problemer med å se hvilken rase de tilhører. At du finner noen eksempler på det motsatte, beviser vel ikke at det er regelen? Faktum er at de kanskje ikke vil gjøre det noe særlig på utstilling, men fortsatt er veldig gjenkjennelige. Dessuten er det forskjell i linjer på bruksvariantene også, serru. Noen av dem er riktig så pene (også i flg. standarden).

Det er forøvrig mulig å få begge deler, så vidt jeg kan se på Norsk Belgisk Fårehund Klubb sine sider, hvis du går inn på Årets Belger-siden her, så finner man flere hunder som konkurrerer i høyere klasser i lydighet, som i tillegg ligger på mestvinnende-lista på utstilling.. Og flere belgere som kommer fra "utstillingskenneler" som gjør det greit i bruks- og lydighet.. Så selv de utstillingsavlede ubrukelige langhårsbelgerene KAN altså brukes, for folk som ikke må ha ekstremvarianten..

Nå er det vel ikke et godt lydighetsemne som er hovedfokus for dem som skaffer seg bruksbelger? De beste på den nevnte lista i spor, rundering og IPO er alle fra bruksoppdrett, men det er egentlig ikke poenget. Ingen bestrider at en utstillingsterv kan gjøre det greit i både lydighet og bruks, men brusvarianten har bedre forutsetninger.

2ne - og for de som ønsker "ekstremvariantene" hadde det kanskje vært tilstrekkelig med en eller to oppdrettere innenfor en rase - som har ett/to kull i året?

Hvorfor skulle 2ne være rett person til å svare på dette? Hun skal jo ikke ha dem...

Og hva i all verden får deg til å tro at et kull eller to i året får være nok? Der, som hos "dere", er man opptatt av avlsmessig framgang, skjønner du.

Ja, det tror jeg. Jeg tror ikke de "utstillingsavlede" hundene av disse bruksrasene er så dårlig som folk skal ha det til, det er bare innmari mye tøffere å si at man har "brukshund"..

Du "tror"? Kan du slenge noe fakta på bordet? Min erfaring er at "hodet" på en utstillingsbelger er milevis fra bruksvariantenes, ikke bare utenpå.

En rett buklinje, som f.eks. rottweiler og labrador skal ha, har ingenting med fedme å gjøre! Det har med lengden på de bakerste ribbeina å gjøre.

Jada, ribbein eller ei; de som gjør det godt på utstilling er FEITE.

At det "alltid" er de feite eksemplarene som vinner, er feil.

Mulig det er feil, men ihvertfall fakta.

Ja, hvis tror opptrukken bukline automatisk betyr at hunden IKKE er feit

Har noen sagt det?

Det var disse stolene og krakkene igjen da...

Nå trenger Siri neppe noen til å forsvare seg, men siden jeg veit at hun er på ferie og er noe så sjeldent som en beskjeden trønder (:D) vil jeg bare nevne at Siri konkurrerer i bruks (med opprykk til kl. B :D ) med egenoppdrettet tispe.. Den samme tispen har opprykk til kl. 3 i lydighet (veit ikke om hun har konkurrert der enda?), samt er multinasjonal utstillingschampion :D

For å presisere: Jeg har verken utfordret eller angrepet deg eller Siri på noen måte, men derimot kostatert at svaret på mitt spørsmål til Lotta (på hvordan det mentale kvalitetssikres) ikke var å finne i deres innlegg, som hun hevdet.

Siden du bringer det på bane: Én champion som gjør det bra i bruks forteller ingenting om oppdrettet som sådann. Én champion som har fått opprykk i C og kl.2 gjør det ihvertfall ikke. Men for all del, det er sikkert en kjempefin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, for du har vel "vanlig" kelpie - og ikke working kelpie? :rolleyes:

De to skilte vel lag for lenge siden, så du har da en utstillingsvariant som er brukspremiert?

Sitat fra news:

Nå er kelpien fullstendig brukelig helt på egen hånd, den da.

Men du har kanskje ikke fått med deg at Australian Kelpie og Working

Kelpie er to forskjellige raser? Australian Kelpie er mer en generell

brukshund, mens WK'en er en gjeterhund.

(Innlegget på no.alt.hunder)

Jeg leste forøvrig litt mer om mannen som var så opptatt av arbeidsterriere, og da han kjøpte sin første hund, så var det ENESTE han lette etter, en jack russeltispe som var liten nok i høyde og brystomfang. Eneste kriterie! Og så skulle den helst ha fine farger...

Er du sikker på at det virkelig var slik han valgte, og at han ikke hadde en del andre kriterier som han bare ikke klarte å formulere?

Høres litt rart ut, det der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE(Hilde Stegane @ Dec 28 2006, 02:13 00)

Nå er kelpien fullstendig brukelig helt på egen hånd, den da.

Men du har kanskje ikke fått med deg at Australian Kelpie og Working

Kelpie er to forskjellige raser? Australian Kelpie er mer en generell

brukshund, mens WK'en er en gjeterhund.

hviske: dette har vi pressisert lengre bak i diskusjonen...

Bare lurte på hvor du ville med det sitatet? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvisker tilbake:

ok, så ikke det :D

Nå trenger Siri neppe noen til å forsvare seg, men siden jeg veit at hun er på ferie og er noe så sjeldent som en beskjeden trønder ( :D ) vil jeg bare nevne at Siri konkurrerer i bruks (med opprykk til kl. B :D ) med egenoppdrettet tispe.. Den samme tispen har opprykk til kl. 3 i lydighet (veit ikke om hun har konkurrert der enda?), samt er multinasjonal utstillingschampion :P

Siden jeg nå har lest både Belgerpias og Siris innlegg uten å få svar på hvordan bruksegenskapene til bruksrasene blir kontrollert hos "dere" utstillingsoppdrettere (for dere er jo sikre på at de blir godt ivaretatt), så ber jeg deg nok en gang om et svar på det (...).

Det er flotte resultater, og all ære til Siri for dette. Jeg ser allikevel ikke svar på Tereses spørsmål, vedr. hvordan man tar vare på bruksegenskapene hos utstillingsoppdretterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det står ikke at de ska være feite, men det er tydeligvis sånn dommerne tolker det som står.

Kremt - NEI - det er slik DU tolker det lille du vet/har sett av plasserte rottweilere/labradorer. (Skulle gjerne sett noen fotoeksempler jeg, da, men...).

- Og så sa du vel faktisk følgende:

Trodde jeg akkurat brukte rottis og lab som eksempler på dysfunksjonelt eksteriørideal.
Tatt i betraktning at det er rasestandarden som for "oss" beskriver "idealet", så hadde det vært rimelig å anta at det var den du viste til når du påsto at rasene skulle være feite...

Hvorfor skulle 2ne være rett person til å svare på dette? Hun skal jo ikke ha dem...

Muligens fordi hun har gitt noen eksempler som vi andre forstår gjelder funksjonalitet testet i praksis på belgere av utstilligslinjer?...

Og hva i all verden får deg til å tro at et kull eller to i året får være nok?
Hvor mange brukshunder klarer "dere" (de utvalgte få som "trenger" sånne hunder) å bruke opp på et år da?

Der, som hos "dere", er man opptatt av avlsmessig framgang, skjønner du.

Å f**n - jeg som trodde de drev oppdrett for å forsyne "dere" med valper... :D

Du "tror"? Kan du slenge noe fakta på bordet? Min erfaring er at "hodet" på en utstillingsbelger er milevis fra bruksvariantenes, ikke bare utenpå.
Sa du ikke nettopp at mange eksemplarer av "bruksvarianten" var riktig pene i forhold til standarden, da? De er kanskje ikke så forskjellige, "utenpå" som du vil ha det til?

Jada, ribbein eller ei; de som gjør det godt på utstilling er FEITE.

Jada. Saklig, velbegrunnet og med rikelig dokumentasjon. Bælfeite, rett og slett. Det er visst idealet det, nå til dags... Jo feitere jo bedre. Og da mener jeg FEIT, ikke velkroppet, med godt velvet brystkasse, men dissy, dassy, juleribbegrisefeit. Alle sammen! Ikke bare labrador og rottweiler - men egentlig ALLE utstillingshunder i hele verden, ja universet! Helt sant!

Mulig det er feil, men ihvertfall fakta.
Jada. Vi har i det siste fått erfare at det ikke er grenser hva folk kan tro er fakta på hundeutstillinger. Jo mindre man kan om dem, jo mer forvirra blir man tydeligvis, og jo mer feilaktige forestillinger kan man få i hodet sitt om både dette og hint... Klart du har rett. De er bælfeite og stygge og dysfunksjonelle, og DUMME - ikke minst. (Du har ikke vurdert å gjøre som andre før deg, hhv delta i dette vanviddet som du forakter så totalt, alternativt studere steintavler og se om poletten ramler ned?)...

For å presisere: Jeg har verken utfordret eller angrepet deg eller Siri på noen måte, men derimot kostatert at svaret på mitt spørsmål til Lotta (på hvordan det mentale kvalitetssikres) ikke var å finne i deres innlegg, som hun hevdet.

Jeg klarer helt utmerket å hente ut svarene fra deres innlegg jeg.

Siden du bringer det på bane: Én champion som gjør det bra i bruks forteller ingenting om oppdrettet som sådann. Én champion som har fått opprykk i C og kl.2 gjør det ihvertfall ikke. Men for all del, det er sikkert en kjempefin hund.

Nei, det betviler jeg på det sterkeste - mitt inntrykk er at den er FEIT (og dum, som oppdretteren OG eieren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det står ikke at de ska være feite, men det er tydeligvis sånn dommerne tolker det som står.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har rare erfaringen med rottiser og labber, men de rottisen jeg har sett, er sjeldent feite.. De feite labradorene jeg har sett, har stort sett vært hos folk som ikke driver særlig aktivt med hund i det hele tatt, hverken utstilling eller noe annet, men det er neppe dommerenes feil? At folk som har en 20 kg for tung hund insisterer på at den er "kraftig" og ikke feit, ser jeg ikke på som en avlsfeil - det er rein skjær idioti fra EIERENS side, syns du ikke?

Vennlig, fredelig lynne, oppmerksom, selvsikker, nervefast og uforferdet er alle egenskaper som kan vurderes på MH eller FA.

Så da er vi enige om at MH og FA er et avlsverktøy mtp avl av brukshunder..? Skal jeg fortelle deg en hemlighet? Selv "utstillingshunder" deltar på sånt.. Ikke si det til noen da?

For det første står det ikke at skallen skal være smal som en brevsprekk (som de er nå) heller. "Middels bred" er jo ganske vidt definert... For det andre: Hvilke funksjoner skulle mallen oppfylle som gjorde at skallen skulle være "middels bred", og hvilke funksjoner avles den for i Belgia i dag?

Jeg foreslår at du leser litt f.eks her, hvor det står f.eks dette:

Den industrielle revolusjonen

Med den industrielle revolusjonen på slutten av 1800 tallet forsvant behovet for gjeterhunder.

Belgeren ble ”arbeidsledig”.

Med den fattigdommen som rådet i Europa var det ikke naturlig å skaffe seg flere munner å mette gjennom unødvendig dyrehold, så den nyetablerte rasen var i ferd med å dø ut.

Noen entusiaster fantes, og de var på leting etter nye anvendelsesområder for rasen. For sportens skyld begynte de å trene hundene i forskjellige typer brukshundøvelser. Dette utviklet seg senere til det vi i dag kjenner som tjenestehundarbeide. Både politihund-, forsvarshund- og konkurransebrukshundarbeidet har sin bakgrunn fra disse entusiastiske belgereiernes arbeide med sine hunder på tampen av 1800 tallet.

Siden har belgeren beholdt sitt rykte som en fremragende brukshund. Politi og forsvar, i flere land, ser på belgeren, og da i særdeleshet malinoisen som en klar ener.

Også i brukshundsporten er den høyt ansett. I verdens- og Europa Mesterskapene vinner ofte en belger og det er alltid belgere blant de aller beste.

For min del må de avle bruksmallene til å se ut som hva de nå enn måtte ønske, men MÅ de kalle det belger? For mallen ER ikke en egen rase i utgangspunktet, det er en variant av rasen Belgisk Fårehund..

Mener du dette er et problem på bruksmallene?

Nei, du nevnte noe om tannstilling i et innlegg, hva slags tenner en "brukshund" måtte ha, så jeg slang det bare med.. :D

Siden du er opptatt av "de fleste", så tør jeg minne deg på at man for de aller FLESTE bruksvarianter ikke har noen problemer med å se hvilken rase de tilhører. At du finner noen eksempler på det motsatte, beviser vel ikke at det er regelen? Faktum er at de kanskje ikke vil gjøre det noe særlig på utstilling, men fortsatt er veldig gjenkjennelige. Dessuten er det forskjell i linjer på bruksvariantene også, serru. Noen av dem er riktig så pene (også i flg. standarden).

Ja, jeg har sett noen av de bruksmallene som ser ut som belgere jeg og, faktisk.. Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor man må avle frem bruksmaller man lager lange diskusjoner om fordi de ser ut som amstaffblandinger..

Nå er det vel ikke et godt lydighetsemne som er hovedfokus for dem som skaffer seg bruksbelger? De beste på den nevnte lista i spor, rundering og IPO er alle fra bruksoppdrett, men det er egentlig ikke poenget. Ingen bestrider at en utstillingsterv kan gjøre det greit i både lydighet og bruks, men brusvarianten har bedre forutsetninger.

Øh.. Så lydighet er ikke et bra nok bruksområde for belgeren? Skjønte ikke den "Nå er det vel ikke et godt lydighetsemne som er hovedfokus på dem som skaffer seg bruksbelger?" jeg, er det bare IPO som teller da, eller? Jeg har forøvrig trent spor med flere utstillingbelgere jeg, har du?

Du "tror"? Kan du slenge noe fakta på bordet? Min erfaring er at "hodet" på en utstillingsbelger er milevis fra bruksvariantenes, ikke bare utenpå.

Nå var ikke den retta til meg, men min erfaring er den samme.. Og jeg foretrekker hodet på utstillingsbelgeren, og mener fortsatt at det er fullt mulig å finne en terv fra utstillingslinjer som duger til både bruks- og lydighetskonkurranser i høyere klasser.. Selv om du kanskje mener at lydighet ikke er bra nok for brukshunder..

For å presisere: Jeg har verken utfordret eller angrepet deg eller Siri på noen måte, men derimot kostatert at svaret på mitt spørsmål til Lotta (på hvordan det mentale kvalitetssikres) ikke var å finne i deres innlegg, som hun hevdet.

Siden du bringer det på bane: Én champion som gjør det bra i bruks forteller ingenting om oppdrettet som sådann. Én champion som har fått opprykk i C og kl.2 gjør det ihvertfall ikke. Men for all del, det er sikkert en kjempefin hund.

Du spør stadig vekk hva f.eks Siri har gjort for å kvalitetssikre den mentale delen av brukshundavl.. Faren til denne egenoppdrettede tispa er Korad, moren har bestått K-test og NKKs brukshundkåring..

Det hender vi tøyser litt med sånt, vi utstillingsfolk skjønner du.. Vi later som om vi vil vite noe om innholdet i hundene våre, og melder oss på sånne tester og sånt.. Og innimellom går det bra!

Det er flotte resultater, og all ære til Siri for dette. Jeg ser allikevel ikke svar på Tereses spørsmål, vedr. hvordan man tar vare på bruksegenskapene hos utstillingsoppdretterne.

Jeg veit tydeligvis ikke jeg, så kan ikke du spørre oppdretteren din om det? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det faktisk fullstendig nytt at langhårsbelgeroppdrettere her til lands tester hundenes mentalitet og tar HENSYN til resultatet i avlen av brukshundrasen. (Sånn utenom skuddfasthet som jeg har lagt merke til at ofte blit trukket frem som om det er det eneste viktige -at bikkja kanskje ikke avreagerer overhodet og gjør gjentatte utfall på kjeledressen derimot er liksom ikke viktig. Den er skuddfast ergo er den en bra hund sant?og kamp/leke lyst er da heller ikke viktig for en brukshund må vite.) Ja, de aller fleste belgere kan brukes til noe fornuftig slik belgeren er akkurat nå i dag, men skal belgeren forbli en brukshund så må man faktisk fokusere på de egenskapene og. Jeg prater ikke om en brukshund for spesiellt intresserte men jeg for min del mener at man ikke skal måtte være et unikum innen hundetrening for å få frem en bukshund/Lp champion i brukshund raser. Er man ikke intressert i en hund som har egenskapene man trenger i en god brukshund så bør man faktisk se på andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feite labradorene jeg har sett, har stort sett vært hos folk som ikke driver særlig aktivt med hund i det hele tatt, hverken utstilling eller noe annet, men det er neppe dommerenes feil?

De labradorene som vinner på utstilling i dag, er for tunge til å brukes til det rasen er avlet for, og snuten er blitt kortere.

En lengre snute er en fordel for en apporterende hund. Tenk deg at bikkja skal ut og samle opp f. eks. endene som er skutt. Med en kort snute, kan den ikke ta så mange om gangen, og må løpe flere runder. Sjansen for at den glemmer hvor mange av fuglene har falt, er da økende, i tillegg til at hunden blir mer sliten fysisk.

Vil du ha en kort snute på hunden, som de som vinner i utstillingsringen i dag har, bør vel hunden også være lett nok til at den kan løpe de ekstra rundene?

Ser du på dagens labrador- og goldenutstillingsvinnere, er de relativt tunge.

Vi vet at overvekt medfører store belastninger på skjelettet, og gir økt risiko for skader. En jakthund som skal kunne løpe langt, bør vel ikke være så tung som dagens labrador og golden etter utstillingskriterier? Og særlig ikke om vi altså er enige om at så kort snute som særlig labrador har fått, er gunstig.

Det er kanskje dette som gir jaktvariantene av retrievere: tynnere, lettere, og med lengre snuter enn de som vinner utstillinger. Det rare er at disse pælmes ut av utstillingsringen med blå sløyfe. De vurderes som å ikke være i hht. rasestandarden, mens disse faktisk avles på bruksegenskaper, og kun det. Mulig jeg er mindre begavet, men jeg oppfatter det som at utstilling som avlsverktøy kun er til skade for raser, brukt slik som i dette konkrete eksempelet ...

Så da er vi enige om at MH og FA er et avlsverktøy mtp avl av brukshunder..? Skal jeg fortelle deg en hemlighet? Selv "utstillingshunder" deltar på sånt.. Ikke si det til noen da?

Litt ot, men: hva er poenget med å argumentere med spydigheter og sarkasmer? Har du ikke noe bedre argument?

Jeg tror det er ytterst få som ikke vet at selv utstillingshunder deltar på MH og FA. Det som er leit for enkelte av oss, er at det ikke er innbakt noen forutsetning om godkjente mental- eller funksjonstester før hundene settes i avl, for veldig mange raser.

Øh.. Så lydighet er ikke et bra nok bruksområde for belgeren? Skjønte ikke den "Nå er det vel ikke et godt lydighetsemne som er hovedfokus på dem som skaffer seg bruksbelger?" jeg, er det bare IPO som teller da, eller? Jeg har forøvrig trent spor med flere utstillingbelgere jeg, har du?

Catfight er alltid moro, men du overså visst at du fikk en utdyping i innlegget du siterer fra.

Du spør stadig vekk hva f.eks Siri har gjort for å kvalitetssikre den mentale delen av brukshundavl.. Faren til denne egenoppdrettede tispa er Korad, moren har bestått K-test og NKKs brukshundkåring..

Da fikk vi svar på noe av det man lurte på. Når ingen sier sånne ting, kan man ikke vite det. Eller? For eget vedkommende er jeg også nysgjerrig på svaret på dette spørsmålet, men på et langt bredere grunnlag. Du viser til en oppdretter, som også utmerker seg med stadig gode resultater, etter det jeg forstår. Hva med de andre?

Det hender vi tøyser litt med sånt, vi utstillingsfolk skjønner du.. Vi later som om vi vil vite noe om innholdet i hundene våre, og melder oss på sånne tester og sånt.. Og innimellom går det bra!

Er det sånt som dette du ønsker å bli husket for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**************************************************

Loke, kan du forklare for en brukshundukyndig hvilke tester/krav/prøver foreldrene (ev andre hunder du mener er av betydning i Lyras stamtavle) har bestått/utført/gjort/klart som gir en pekepinn om brukesegenskapene du kan forvente av henne? Og eksteriørt, hva er så bra med hennes brukslinjer at de kan danne fundamentet for et framtidig laekenois-oppdrett for deg?

For vi vet jo at det er enkelte som ikke får med seg de prøvene, testene og undersøkelsene som faktisk ER tilgjengelige, men som foretrekker å velge valp utfra søte bilder, på internett, ikke sant? (Men jeg har ikke funnet noen hjemmeside til "Vår Letsager" jeg, så det gjelder sikkert ikke deg... :D )

*Interessert*.

Lotta

**********************************************

Forøvrig: Pling, bing, bong, bæbubæbubæbu..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
For meg var det faktisk fullstendig nytt at langhårsbelgeroppdrettere her til lands tester hundenes mentalitet og tar HENSYN til resultatet i avlen av brukshundrasen. (Sånn utenom skuddfasthet som jeg har lagt merke til at ofte blit trukket frem som om det er det eneste viktige -at bikkja kanskje ikke avreagerer overhodet og gjør gjentatte utfall på kjeledressen derimot er liksom ikke viktig. Den er skuddfast ergo er den en bra hund sant?og kamp/leke lyst er da heller ikke viktig for en brukshund må vite.)

Har du sett mange "langhårsbelgere" gå FA du? Siden du påberoper deg å vite at akkurat langhårsvarianten gjør utfall mot kjeledressen og ikke avreagerer?

Når det gjelder antall testede individer (FA, K-test og MH i NORGE - mange drar jo til Sverige å kjører MH) så tror jeg nesten at det testes flere langhårsbelgere enn "bruksvarianten" nesten. Og på de testene jeg har vært så har vel strykprosenten på bruksvarianten vært like høy som på langhårsvarianten, forskjellen er kanskje at mens "langhårsvarianten" gjerne stryker på skudd, så ryker "bruksvarianten" på andre ting som f.eks. konsentrasjon - og her kommer vel den største forskjellen inn, en bruksvariant (altså de litt mindre pene gjerne korthåra) - har ofte større drifter enn de langhåra eksempelvis kamplyst - det er utrolig hva man kan skjule av rævva egenskaper fordi bikkja går i tiltmodus når den får leke liksom ............ og jeg vet nå ikke jeg hvor bra det er?

Og igjen ønsker jeg å spørre - hvor mange folk - totalt - driver med brukshunsport i Norge (rundering, spor, IPO)?? Det er forsvinnende få i forhold til antall hundeeiere totalt - og hvor mange er aktive innen en eller annen annen gren av hundesporten? Igjen - relativt få i forhold til totalen. Hvor stort er da behovet for at bikkja har ekstrem kamplyst?

Nei, så er kanskje ikke alle belger egnet som politihunder, IPO hunder osv. - og takke min skaper for det - hadde man bare skulle avlet hunder til det formålet så ville rasen dødd ut faktisk, for det er faktisk ikke nok folk som trenger slike hunder - og for å si det sånn Annette - hadde ikke folk avlet som 90% gjør så hadde du aldri kunnet få deg en krøllebelger, den hadde vært utdødd. Faktum er vel at alle variantene ville vært borte om det var ekstremsporthunder man skulle lage........... så antagelig hadde du neppe hatt belger i det hele tatt om det ikke var for at det fantes folk som gadd å avle på helheten og ikke bare en liten del for spesielt interesserte.

Jeg synes egentlig det er relativt underholdende at folk som så og si aldri er på utstilling - og som skjelden treffer mer enn kanskje ett par tre individer av en rase skal uttale seg om den generelle ståa jeg.

At man har truffet ett eksemplar av en rase som ikke er bra - samt hørt fra andre at sånn og sånn er det og da må det jo være sånn...........

Personlig så er jeg mye på utstilling, og har gjennom 15 år sett relativt mange belgere, hatt en del selv og kjenner veldig mange - og javisst finnes det drittbikkjer - men det er faktisk ikke sånn at velfungerende langhårsbelgere er unntakene, det er faktisk omvendt, de aller fleste er svært fornøyd med sine belgere og klager de på noe så er det som oftest at de er litt for mye enn litt for lite.

....og det at bikkja går bananas når den ser en kong er neppe noe godt argument å bruke for hundens egenskaper som hund det heller - det hjelper lite at bikkja tilter på lek når den ikke funker på andre ting, og det finnes nok eksemplarer av ekstremarten der.

Jeg tør å påstå at så og si alle (med få unntak) som driver oppdrett av i alle fall belger, tenker mye på temperament i sin avl, og nei - kanskje tester man ikke nok - men jiiiisus - det gjør da for fanden ikke de som oppdretter såkalte brukshundbelgere heller - de er jo skjeldent nok engang aktive innen noen form for sport - de avler ut i fra hva de vet om linjene - på lik linje med andre oppdrettere.

Min største skrekk i livet er for eksempel å få valper med samme temperament som min første belger, sånn vil man ikke ha uansett hvor pen hunden var og hvor mye hun vant på utstilling - for det er jo ikke sånn at man avler på alt som går bra på utstilling helt ukritisk - (selv om det av og til kanskje virker sånn) - de oppdretterne - uansett rase - som er seriøse - de tenker helhet - temperament og utseende - og de er vel også de som varer lengst i gamet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Loke,

Har Vår Letsager egen webside? Det er ikke alltid like lett for alle å forstå hva de leser (ikke at det er noe nytt, da, men...) på internettet...

- Jeg ser at de samarbeider med flere andre oppdrettere, men finnes det en oversikt over deres hunder, hva de har gjort i brukssammenheng, noe sted? (Noen utstillingsresultater blir ikke ganske det samme, kanskje?)

*Fortsatt interessert* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel Vår Letsager har ingen nettside, men de deler en med oppdrettergruppen Gebelgd. ( www.gebelgd.nl).

Moren til Lyra har en såkalt "Sosiale" test som er den nederlandske testen.Testen ligger ikke ute på hjemmesiden annet en resultatet bestått. Laekenoisen er fryktelig liten så du kan faktisk lese om mange av Lyras slektinger her.

Men nei.. Lyras slektninger er nok ikke først og fremst avlet etter brukshundegenskaper, de er avlet for at rasen skal overleve. Men joda, selvfølgelig skal hun testes før jeg eventuellt bruker henne eller mest sannsynlig lar noen andre bruke henne, men jeg har altså ikke oppdrettet Lyra selv.

Forøvrig er vel ikke begge foreldrene til min svarte testet heller så vidt meg bekjent :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel Vår Letsager har ingen nettside, men de deler en med oppdrettergruppen Gebelgd. ( www.gebelgd.nl).

Moren til Lyra har en såkalt "Sosiale" test som er den nederlandske testen.Testen ligger ikke ute på hjemmesiden annet en resultatet bestått. Laekenoisen er fryktelig liten så du kan faktisk lese om mange av Lyras slektinger her.

Men nei.. Lyras slektninger er nok ikke først og fremst avlet etter brukshundegenskaper, de er avlet for at rasen skal overleve. Men joda, selvfølgelig skal hun testes før jeg eventuellt bruker henne eller mest sannsynlig lar noen andre bruke henne, men jeg har altså ikke oppdrettet Lyra selv.

Forøvrig er vel ikke begge foreldrene til min svarte testet heller så vidt meg bekjent :D

Takk, da har jeg forstått det rett. (Ellers funderer jeg på om du hadde flagget "bruksinteresser" like høyt da du anskaffet den svarte?)... Skal være forsiktig med å gi deg råd, men det er jo slik i "oppdretterbransjen" at det er lurt å skaffe seg en tispe med de egenskapene man syns er viktige når man går i gang med å avle (så vet man litt mer om hva man får, bl a)... Og det er eldgammel visdom å skaffe seg det aller, aller beste man har råd til når man vil starte hundeoppdrett. Uansett.

Og sånn i denne diskusjonens ånd - hvis du er opptatt av bruksegenskaper, men kjøper en belger hvor du ikke vet mye om slikt - men du vet at den skal bli "krøllete", er det ikke slik da at det er rasens EKSTERIØRE egenskaper du har som første prioritet? Det finnes tross alt andre belgervarianter hvor det er mulig å få akkurat de bruksegenskapene du vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett mange "langhårsbelgere" gå FA du? Siden du påberoper deg å vite at akkurat langhårsvarianten gjør utfall mot kjeledressen og ikke avreagerer?
Jeg har ikke sagt at spesiellt langhårsvarianter gjør det nei, det var som en observasjon av hva folk synes er "viktig". Den testen jeg reagerte mest på til hørte en korthåret en hvor man skrøyt av bra skuddfasthet og ikke nevnte ting som økende redsla etc..

Ja, jeg mener og at langhårsbelgeren stort sett er en bedre hund enn sitt rykte, og nei jeg mener ikke at de alle skal bli "gale" maller til ekstremsportsbruk (selv om jeg enda har til gode å møte en gal malle), men jeg savner større fokus på bruksegenskapene. Altså: lekelyst, kamplyst ec.. Min laghårsbelger fikk 5 på lekelyst og han går ikke bananas når han ser en kong liksom. Han er høyest styrbar i leken og de driftene overskygger ikke alt annet (desverre må jeg si noen ganger). Belgeren forblir ikke den fine brukshunden den er nå uten at det blir ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da har jeg forstått det rett. (Ellers funderer jeg på om du hadde flagget "bruksinteresser" like høyt da du anskaffet den svarte?)... Skal være forsiktig med å gi deg råd, men det er jo slik i "oppdretterbransjen" at det er lurt å skaffe seg en tispe med de egenskapene man syns er viktige når man går i gang med å avle (så vet man litt mer om hva man får, bl a)... Og det er eldgammel visdom å skaffe seg det aller, aller beste man har råd til når man vil starte hundeoppdrett. Uansett.

Og sånn i denne diskusjonens ånd - hvis du er opptatt av bruksegenskaper, men kjøper en belger hvor du ikke vet mye om slikt - men du vet at den skal bli "krøllete", er det ikke slik da at det er rasens EKSTERIØRE egenskaper du har som første prioritet? Det finnes tross alt andre belgervarianter hvor det er mulig å få akkurat de bruksegenskapene du vil ha?

Den svarte er faktisk etter "brukslinjer"... og relativt pen.

Dette blir litt på siden av tråden men når man skal nevne bruksegenskaper så er det høyt premierte bruksmaller på begge sidene hos Lyra;) Som det er på de aller fleste Laekens. "Alle" vet "alt" i Laeken verden så jo, jeg føler jeg vet mer om det som ligger bare Lyra enn det som ligger bak Loke..på godt og vondt. Det er ikke så veldig vanskelig å få oversikten i en rase hvor samme hunden gjerne dukker opp fem ganger i samme stamtavlen.Lyra er etter noen av de beste linjene man kan få av Laekens faktisk..hun er også fra høyt ansette oppdrettere innen rasen... i tillegg har samme kombinasjon blitt gjort tidligere med svært gode resultater. Det er også derfor jeg dro til Holland for å hente henne istedet for å dra til sverige.

Men ja, jeg vektla "riktig" utseende når jeg valgte linjer samtidig som jeg vektla temperament. Jeg mener faktisk det er mulig å få begge deler... Men det forutsetter at man fokuserer på begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**************************************************

Loke, kan du forklare for en brukshundukyndig hvilke tester/krav/prøver foreldrene (ev andre hunder du mener er av betydning i Lyras stamtavle) har bestått/utført/gjort/klart som gir en pekepinn om brukesegenskapene du kan forvente av henne? Og eksteriørt, hva er så bra med hennes brukslinjer at de kan danne fundamentet for et framtidig laekenois-oppdrett for deg?

For vi vet jo at det er enkelte som ikke får med seg de prøvene, testene og undersøkelsene som faktisk ER tilgjengelige, men som foretrekker å velge valp utfra søte bilder, på internett, ikke sant? (Men jeg har ikke funnet noen hjemmeside til "Vår Letsager" jeg, så det gjelder sikkert ikke deg... :D )

*Interessert*.

Lotta

**********************************************

Nå heter ikke jeg Loke og ikke Bikkja Lyra heller :D Men rent ut i fra spørsmålet ditt og t jeg har en "kombinert" hund så kan jeg fortelle hva jeg så etter.

Rett fra stamtavlen til min hund så er (4 generasjoner med Blaze) så har 12 av 15 en eller flere utstillingstittler. 12 av 15 har tittelen Korad som er den tidligere nevnte mental testet (MH er en mental beskrivelse og gir ingen titteler da det ikke en en bedømmning) Les mer om Korad og MH her

4 av 15 har en bruks tittel som Sbch, Tjh og Gk.vallhund.

3 av 15 har en eller flere Lp champ.

Alle hundene i slekten har enten A hofter eller Ua.

Dette er det som står på papiret, om man sjekker grunndigere rundt på SKK eller andre hundedata så er flere hunder oppflyttet til høyere klasser innen bruks, men er uten offisiell tittel pga dem kanskje ble pensjonert tidligere, eller føreren ikke var dyktig nok på øvelsene til å trene hunden til Bruks champ.

At hunden alene er Korad sier ikke meg nok til at jeg sier at dette en en bra brukshund. Den forteller meg om egenskaper hunden har, men ikke om dem kan "brukes" og om den mentale egenskaper, evnen til å avreagere o.l. For at jeg skal føle meg sikker på at det er en bra brukshund så må den faktisk stille konkurranser. Det forteller mer mer om hunden evne til å bruke egenskapene sine: er det utholdene, kan den jobbe lenge uten belønning, har den samarbeid med fører (noen av dem hundene som før høy poengsum på Koraden eier ikke samarbeid og er nesten umulig å konkurrere med da dem fikser alt selv... en egenskap jeg syns er dårlig)

Så får meg holder ikke bare fine mental tester, dem må faktisk vise at den kan.

det å også se på søsken av hudnene i stamtavlen kan fortelle deg mer om ett helt kull har en bra egenskap eller om det var ett enkelt tilfelle av en bra hund.

Min egenhund har faktisk en "dårlig" MH, men fy hvor den hunden kan jobbe! Og hun har faktisk kommet mye lengre enn andre hunder med bedre tester i samme alder som henne(hunden min vil gjerne ha litt støtte av fører for å løse problemer, derfor "dårlig" mh). Det er det med å se helheten igjen og ikke bare store fine tittler, og det gjelder faktisk begge "sider" av oppdretterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de aller fleste belgere kan brukes til noe fornuftig slik belgeren er akkurat nå i dag, men skal belgeren forbli en brukshund så må man faktisk fokusere på de egenskapene og. Jeg prater ikke om en brukshund for spesiellt intresserte men jeg for min del mener at man ikke skal måtte være et unikum innen hundetrening for å få frem en bukshund/Lp champion i brukshund raser. Er man ikke intressert i en hund som har egenskapene man trenger i en god brukshund så bør man faktisk se på andre raser.

Høh.. Etter uttallige BC vs. andre raser-diskusjoner, trodde jeg det var bred enighet om at man burde være en god hundetrener for å få frem en brukshund/LP champion jeg? Selv om man ikke nødvendigvis må være et unikum?

Det er mulig jeg bare er dårlig vant etter å ha trent lydighet med en AH, men belgere slår meg ikke som problematiske å lære noe.. Snarere tvert i mot, jeg sliter mer med at de lærer kjapt.. Men det er kanskje fordi jeg ikke er noe unikum av en hundetrener?

Mulig jeg er mindre begavet, men jeg oppfatter det som at utstilling som avlsverktøy kun er til skade for raser, brukt slik som i dette konkrete eksempelet ...

Det er mulig, men jeg kan ikke se at avl på reine bruksegenskaper er til noe gode for raser heller, sånn som det blir i bruksmalle/Schäfer-avl.. Det er et fåtall mennesker som trenger så mye hund for vanlig konkurranserettet hundesport..

Litt ot, men: hva er poenget med å argumentere med spydigheter og sarkasmer? Har du ikke noe bedre argument?

Ah.. Hadde jeg vært hund og tatt en MH/FA, ville det kommet frem at jeg avreagerer dårlig.. Og jeg avreagerer med å bli sarkastisk og spydig, til tross for alle mine andre glimrende egenskaper..

Jeg tror det er ytterst få som ikke vet at selv utstillingshunder deltar på MH og FA. Det som er leit for enkelte av oss, er at det ikke er innbakt noen forutsetning om godkjente mental- eller funksjonstester før hundene settes i avl, for veldig mange raser.

Det høres ikke sånn ut som at det er ytterst få som ikke veit at selv utstillingshunder deltar på MH og FA i denne diskusjonen, gjør det vel? I og med at den omhanlder utstillingsavl som roten til alt ondt i hunde-Norge?

Catfight er alltid moro, men du overså visst at du fikk en utdyping i innlegget du siterer fra.

Nei, jeg bagatelliserte det på lik linje som at resultater i høyere klasser i lydighet (kl. 3 og Elite) ble bagatellisert..

Og bare for å nevne en hund - selv om en hund ikke beviser noe - så er hunden som ligger som nr 2 i klasse B. spor fra en utstillingskennel.. Han startet vel i D i fjor høst, om jeg ikke husker feil, og har hatt opprykk til høyere klasse i alle konkurranser han har startet, bortsett fra en.. Han fikk opprykk i den ene konkurransen han konkurrerte i i B-spor og, så han er klar for å starte i A når sesongen begynner igjen.. Og - siden jeg hadde gleden av å være tidtaker på sporet hans i akkurat den konkurransen, så er han ut fra det jeg kan se, mer enn kapabel nok til å gjøre det bra i A og.. Men klart, han har sikkert et unikum av en hundetrener, en langhårsbelger som gjør det såpass bra i brukshundsport? Og er nok unntaket som bekrefter regelen..

Jeg har forøvrig hatt gleden av å trene spor med 1 av hundene på lydighetslista og, hun (og moren og brødrene JEG har sett) kunne gjort det bra DER og, men det ser ut som at de har konsentrert seg om lydighetskonkurreringen..

Da fikk vi svar på noe av det man lurte på. Når ingen sier sånne ting, kan man ikke vite det. Eller? For eget vedkommende er jeg også nysgjerrig på svaret på dette spørsmålet, men på et langt bredere grunnlag. Du viser til en oppdretter, som også utmerker seg med stadig gode resultater, etter det jeg forstår. Hva med de andre?

Jeg har ikke særlig greie på briard-avl jeg - det interesserer meg strengt tatt ikke heller, utover det at jeg veit at Siri har bra hunder.. Og det var det det ble spurt om, hva Siri gjorde for å bevare bruksegenskapene til rasen?

Er det sånt som dette du ønsker å bli husket for?

Jeg har ikke noe behov for å bli husket, ikke engang på hundesonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...