Gå til innhold
Hundesonen.no

Husren


sussa85

Recommended Posts

Det har sikkert blitt laget tråd om dette flere ganger, men jeg spør igjen:

Sokrates er 13.5 uker, han er veldig flink til å gå på do ute, og tisser kun en sjelden gang inne.. Og da tisser han på avispapiret. Avisen har jeg prøvd å ta bort, i håp om at han skal gi beskjed, men da finner han seg en helt annen plass å tisse. Når vi er ute får han masse godbiter. Så hva skal jeg gjøre for å få han til å gi beskjed om at "jeg må på do, slipp meg ut" ?? Noen som har en god ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert blitt laget tråd om dette flere ganger, men jeg spør igjen:

Sokrates er 13.5 uker, han er veldig flink til å gå på do ute, og tisser kun en sjelden gang inne.. Og da tisser han på avispapiret. Avisen har jeg prøvd å ta bort, i håp om at han skal gi beskjed, men da finner han seg en helt annen plass å tisse. Når vi er ute får han masse godbiter. Så hva skal jeg gjøre for å få han til å gi beskjed om at "jeg må på do, slipp meg ut" ?? Noen som har en god ide?

Hvorfor skal du vente med å slippe ham ut til han sier fra selv ? Burde ikke du ta ansvaret for at han får komme seg ut jevnlig slik at han SLIPPER å si fra ? Jeg har aldri hatt hunder som sier fra at de må ut fordi jeg slipper dem ut såpass ofte (som Vipsen sier: etter soving, spising, leking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at valpen din går på avisen for å tisse, og ikke andre steder, har du jo allerede et signal på at hunden må tisse.

Gjør som Vipsen sier, flytt avisen stadig nærmere døra, og være lynrask når du ser valpen er på vei til avisen. Jo flere ganger du får hindret den i å bruke avisen, jo kjappere skjønner den at det er ute man skal tisse.

Om det er lyd du ønsker fra hunden når den skal tisse, er det ikke sikkert du får det. Min hund går til døra, men gjør ellers ikke noe vesen av seg om han må tisse. Han kun står der, og venter på at jeg skal reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du vente med å slippe ham ut til han sier fra selv ? Burde ikke du ta ansvaret for at han får komme seg ut jevnlig slik at han SLIPPER å si fra ? Jeg har aldri hatt hunder som sier fra at de må ut fordi jeg slipper dem ut såpass ofte (som Vipsen sier: etter soving, spising, leking).

Jeg tar han med ut ofte, det er mer om jeg vasker opp, ser en film, o.l. og noen ganger tisser han nå når han ikke har gjort noe spesielt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du vente med å slippe ham ut til han sier fra selv ? Burde ikke du ta ansvaret for at han får komme seg ut jevnlig slik at han SLIPPER å si fra ? Jeg har aldri hatt hunder som sier fra at de må ut fordi jeg slipper dem ut såpass ofte (som Vipsen sier: etter soving, spising, leking).

Så hvis hundene dine er syke feks, må på do OFTE, så driter de inne istedet for å si fra at de må ut på do? Bare eksempler...

Men, jeg trodde at de fleste hunder faktisk sier fra når de må ut på do? Enten ved å gå til døra å sitte der, stå der, klore på døra, bjeffe, pipe, tasse frem og tilbake i huset, eller som bikkja til ei venninne,- stille seg til å stirre i glasset på tv benken... Det var hennes tegn på at hu måtte ut på do.

Buffy gikk frem og tilbake mellom meg og døra da hu sku ut. Luna merker jeg allerede nå at begynner å gå hvileløst rundt inne, og nærmer seg døra, da løper vi ut og det er FÅ uhell. Men, jeg håper jo hu etterhvert kan gi meg et tydelig tegn på at hu MÅ ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Siri jeg..ingen av mine hunder har sagt i fra at de må på do sånn i det vanlige.. Såpass ofte er de ute liksom... Er det krise på natta så kommer det jo noen pip men det er jo heller sjelden.. Har bare opplevd krise en gang med Loke og det var natt til i går. Krisen var forårsaket av en hel pose frolic som var stjålet fra kjøkkenbenken <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poser frolic er sjelden bra har jeg skjønt... Buffy stjelte det engang hun også. Eller, ca 2 kg da. Det ble diare på teppegulvet da jeg var borte gitt. Jeg satte bikkja på kjøkken og gang da jeg dro, stengt med barnegrind til stua.. Hu hoppa over, dreit og hoppa tilbake... Tipper hu forøvrig sa mye fra at hu måtte ut først.

Buffy sa også fra om hu måtte spy. Kastet opp inne engang eller noe uten å gi beskjed, ellers gulpet hu lenge og løp på døra. Lærte henne ikke dette på annet vis enn at vi selv hver gang hu begynte å gulpe, løp mot døra for å få henne ut. Dette tok hu etter fort selv.

Men ja, selvfølgelig. Fint at hundene er ute ofte, slipper å måtte si fra osv, men det er jammen greit at de sier fra og ikke bare huker seg ned å tisser om man er treig en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis hundene dine er syke feks, må på do OFTE, så driter de inne istedet for å si fra at de må ut på do? Bare eksempler...

Men, jeg trodde at de fleste hunder faktisk sier fra når de må ut på do? Enten ved å gå til døra å sitte der, stå der, klore på døra, bjeffe, pipe, tasse frem og tilbake i huset, eller som bikkja til ei venninne,- stille seg til å stirre i glasset på tv benken... Det var hennes tegn på at hu måtte ut på do.

Buffy gikk frem og tilbake mellom meg og døra da hu sku ut. Luna merker jeg allerede nå at begynner å gå hvileløst rundt inne, og nærmer seg døra, da løper vi ut og det er FÅ uhell. Men, jeg håper jo hu etterhvert kan gi meg et tydelig tegn på at hu MÅ ut.

Altså: det er lov å tenke LITT selv vettu :P. Om hundene er syke, så slipper de ut OFTE - sant ? Ikke så vanskelig det :P. Hunder bør slippe å holde seg så lenge at de må si fra om at de må ut - de skal luftes så ofte at de slipper det.

Jeg hadde forresten en hund en gang som sa fra når han skulle ut jeg. Han sa etter hvert fra flere ganger i timen han - for han fikk jo gå ut hver gang han sa fra, sant ? Han var smart nok til å misbruke min mamma's snillhet - for han skulle jo ikke gjøre noe - bare ut og "sjekke" ståa liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke hadde uhell i stua han *host* jeg aktet ikke å sitte oppe hele natten for å se om det endelig kom ut (jeg syntes faktisk ikke så fryktelig synd på rønneren :P )

Nå de første nettene så ligger Lyra og jeg alene på soverommet og jeg våknet ikke av at han sa i fra (jeg går ut i fra at han sa i fra) så han gjengjeldte tjenesten med å drite en STOR ruke rett på utsiden av soveromsdøra mi. Der fikk jeg den!

Ellers så hadde både Pan og Sheila kriser noenganger når de gikk på medisiner. Da var det å kaste dyna rundt seg og beine ut med stakkarene. Kriser kommer jo alltid på natten ser det ut til*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriser kommer jo alltid på natten ser det ut til*sukk*

Ja, er ikke det der merkelig ??? Når jeg tenker etter må det sikkert være et par år siden jeg måtte slippe ut en eller annen hund om natta (*krysse fingrene for at det heller ikke skjer med det første*). Men en gang gikk det galt for gamle Lotta midt på dagen mens jeg var på jobb. Hva gjør man da - når man desperat må på do pga dårlig mage ??? Jo - man plasserer etterlatenskapene på avisa som ligger under vannskåla selvsagt :P. Merkelig men hun har faktisk gjort fra seg på de avisene tre ganger tidligere - og hun var ikke vant til å gå på avis fra valpekassen av (og langt mindre etter at hun kom til meg 12 uker gammel). Men DER skulle det altså plasseres :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man få vært ute ofte nok med hunden så han får gått fra seg ute og slipper og si ifra, men det er jo ikke alltid like lett med en valp. Har selv valp på 14 uker nå, og selv om vi er ute med han nesten hele tiden, skjer det uhell inne. Han skjønner at han skal tisse og bæsje ute, men han gjør jo ikke noe hver gang vi er ute. Da kan det godt skje at vi kommer inn igjen, også tar det 10 min, også skjer det et uhell. Hadde ikke akkurat gjort noe om han hadde gått å satt seg ved døra.

For et par uker siden tissa han i gangen, mens utgangsdøra var åpen og jeg stod rett utenfor. Da var vi selvfølgelig på besøk hos svigerforeldrene mine. :lol: Just my luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går ut med Ronja etter hun har sovet, spist, lekt, drukket mye vann og innimellom ellers også. Hun tisser og gjør i fra seg ut når vi er ute med henne, men ofte gjør hun fra seg når vi kommer inn igjen også <_< hjelper ikke om hun har tisset både tre og fire ganger på turen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man få vært ute ofte nok med hunden så han får gått fra seg ute og slipper og si ifra, men det er jo ikke alltid like lett med en valp. Har selv valp på 14 uker nå, og selv om vi er ute med han nesten hele tiden, skjer det uhell inne. Han skjønner at han skal tisse og bæsje ute, men han gjør jo ikke noe hver gang vi er ute. Da kan det godt skje at vi kommer inn igjen, også tar det 10 min, også skjer det et uhell. Hadde ikke akkurat gjort noe om han hadde gått å satt seg ved døra.

For et par uker siden tissa han i gangen, mens utgangsdøra var åpen og jeg stod rett utenfor. Da var vi selvfølgelig på besøk hos svigerforeldrene mine. :) Just my luck!

Hehhe, kjenner meg igjen her ja... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...