Gå til innhold
Hundesonen.no

vom og hundemat


dogge

Recommended Posts

Jeg hadde tidligere en boerboel på 70 cm og 70 kilo. Han var en aktiv hund, han var flott og muskuløs, og hadde ikke et gram overflødig fett på kroppen - bare muskler.

Han spiste cirka 1,5 kg V&H hver dag...

Det går på forbrenningen til hunden og aktivitetsnivået. Jeg har en hund som er særdeles aktiv (redningshund) og trenes fysisk "hardt" flere ganger i uken. Og når man måtte opp i 2 kg om dagen - og kanskje enda mer, ble regnestykket enkelt. Selv om jeg kjøpte rett fra de som selger og fikk forhandlerpris (ca 7,- pr halvkilo's pølse) - ble det billigere med tørrfôr og han slapp de sinnsyke mengder med fôr.

En annen ting - som jeg skrev tidligere her - han ble også kvitt våteksemen etter at jeg kuttet ut V&H..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går på forbrenningen til hunden og aktivitetsnivået. Jeg har en hund som er særdeles aktiv (redningshund) og trenes fysisk "hardt" flere ganger i uken. Og når man måtte opp i 2 kg om dagen - og kanskje enda mer, ble regnestykket enkelt. Selv om jeg kjøpte rett fra de som selger og fikk forhandlerpris (ca 7,- pr halvkilo's pølse) - ble det billigere med tørrfôr og han slapp de sinnsyke mengder med fôr.

En annen ting - som jeg skrev tidligere her - han ble også kvitt våteksemen etter at jeg kuttet ut V&H..

Synes egentlig det er litt bra jeg at det kommer noen slike historier om v&h. Det er absolutt et bra fôr, men synes det er bra at historier om når ikke dette var "Himmelen" også kommer frem. til tider har jo nesten dette fôret "gudestatus" her inne:P Selv fungerer min hund utmerket, men viktig med flere sider av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har flere venner med hunder kan man tjene noen kroner på å slå seg sammen for en bestilling fra leverandøren direkte. Vi gjorde det på skolen ifjor.. Kjøpte blokker vi da, så det stilelr seg jo litt annerledes, men er mulig å sjekke ut iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går betalte jeg 13 kroner for 0,5 kg. på TAM Alna.. Synes det er ganske dyrt ift. NP (vi betaler i underkant av 400,- for 20 kg). Jeg kjøpte 6 pølser i går..

Vi bruker å blande vi, da. 1/3 v&h og 2/3 NP.. :lol: Veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150,- spenn for en 20-kilossekk, og 300,- for 20 kilo med pølser her. Not too bad. ;)

Jøss, da får du det billigere enn jeg gjør når jeg kjøper det direkte hos produsenten. Hvordan får du til det? Jeg betaler 200 kr for en 20 kgs sekk.

Jeg har to store hunder. Og dette er billigere for meg enn tørrfor fra Hills og RC og for i samme sjanger. Selvom jeg også kjøper grønnsaker til mine hunder. Og de kjøper jeg til vanlig butikkpris.

Når det gjelder hvor mye hunden skal ha er det 2 prosent av kroppsvekten som er anbefalt. Men man må prøve seg frem på egen hund. For mine ble det for mye, for noen er det sikkert for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger V&H-pølser (10 stk 130 kroner) på TAM på Lade Arena, sånn btw. Det er sikkert mulig å få det billigere et annet sted (om du kjøper blokker i stedet for pølser).

Jeg synes di kunne selge 1 kg pølser på lade. Eller 5 kg for min del. Har lyst til å full fore på det etter vært men vet ikke hvor di selger større en 0,5 kg i trondheim. noe som blir dyrer en å kjøpe større.

Tror Trollbutikken i Trondheim også selger vom og hundemat, både pølser og blokker ;)

Takk det står ingen ting om dette på hjemmesiden til v&h.

Hos Troll selger de kun valpeforet i 1/2 kgspølser, ellers har de blokker og pølser på 1kg. Pølsene koster 25,- pr stk, 22,- hvis man kjøper 10. Og jo, de står oppført under forhandlere på V&H. Trollbutikken ligger på Sorgenfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, da får du det billigere enn jeg gjør når jeg kjøper det direkte hos produsenten. Hvordan får du til det? Jeg betaler 200 kr for en 20 kgs sekk.

Det blir billigere når man bestiller større mengder. Jeg betaler også 200 kr for 20-kgs sekker, og jeg kjøper da cirka 60-80 kg. Prisen ville nok blitt rimeligere om jeg bestilte ett tonn om gangen... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte til slutt kutte ut V&H av ulike årsaker:

[...]

2. han fikk etterhvert påvist allergi for husmidd og etter at jeg sluttet med V&H gikk også mye av kløingen hans over. Ble for mye og store proteiner for hans del.

Har proteinstørrelsen noe med husstøvmidd å gjøre?

Er det andre med allergihunder som bruker V&H?

Har hund som er allergisk mot husstøvmidd og lagermidd, og hun reagere spesielt på Royal Canin sitt fòr, men trodde det var i tørrfòr lagermidd helst likte seg og ikke i våtfòr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokos(21 kg, 55 cm) får ca 550 g om dagen, mens Blondie(23 kg, 55 cm) får ca 450 g om dagen. Jeg gidder ikke kjøpe blokker og dele opp selv, vi betaler 500,- per 20 kg à 1kg pølser.

Men jeg syns det er elendig kvalitet på pakningen til pølsene, noen åpner seg og ofte renner de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har proteinstørrelsen noe med husstøvmidd å gjøre?

Er det andre med allergihunder som bruker V&H?

Har hund som er allergisk mot husstøvmidd og lagermidd, og hun reagere spesielt på Royal Canin sitt fòr, men trodde det var i tørrfòr lagermidd helst likte seg og ikke i våtfòr?

I følge veterinæren er det bla proteinene i fôret som er med og påvirker kløen. Prøvde Hill's vet fôr en periode. Husker ikke om det var Z/D eller hva det het... men ihvertfall ble jeg forklart at fôret er behandlet og har så små proteiner at kroppen ikke merker at de mottar de. Jeg har funnet ut at min fungerer like bra på Hill's Sensitiv eller Hill's Lam og Ris. Alt annet fôr samt V&H gjør at han begynner å klø. Og forklaringen er at proteinene i fôret er med på å "fremelske" kløen.

Lagermidd kjenner jeg ikke til. Når det gjelder husstøvmidden, hjelper det godt å skifte ofte på stedene han ligger. Da klør han langt mindre. Ligger han over lengre tid på steder det ikke er skiftet underlag, klør han plutslig mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge veterinæren er det bla proteinene i fôret som er med og påvirker kløen. Prøvde Hill's vet fôr en periode. Husker ikke om det var Z/D eller hva det het... men ihvertfall ble jeg forklart at fôret er behandlet og har så små proteiner at kroppen ikke merker at de mottar de. Jeg har funnet ut at min fungerer like bra på Hill's Sensitiv eller Hill's Lam og Ris. Alt annet fôr samt V&H gjør at han begynner å klø. Og forklaringen er at proteinene i fôret er med på å "fremelske" kløen.

Lagermidd kjenner jeg ikke til. Når det gjelder husstøvmidden, hjelper det godt å skifte ofte på stedene han ligger. Da klør han langt mindre. Ligger han over lengre tid på steder det ikke er skiftet underlag, klør han plutslig mye mer.

Fôrallergi skyldes at hunden har en unaturlig reaksjon på enkelte proteiner i maten. Hvis hunden har fiskeallergi, så reagerer den på proteinene i fisk. Har hunden allergi mot storfekjøtt, så er det storfeproteiner som forårsaker allergireaksjonen. Hvis hunden har kornallergi, så kommer det av proteinene i kornet.

En typisk reaksjon er at hunden får kløe.

Hvis hunden er allergisk, så lønner det seg å sjekke hva den tåler og ikke tåler. Hvis du mistenker fiskeallergi, så prøv å gi et lite stykke rått eller kokt fisk daglig i minst en uke. Mistenker du storfe, svinekjøtt, kylling, osv så prøv dette også. Bruk minst en uke på hver av dem, og ikke gi dem samtidig. Mistenker du korn, så prøv å gi en liten mengde av f.eks. kokt ris daglig, deretter kan du prøve hvetemel, bygg, mais, osv. Idéen er å gi en og en matvare som du mistenker, og se om det gir noen forverring av kløen. Du bør selvfølgelig samtidig gi et fôr som veterinæren anbefaler i forbindelse med elimineringstesting. Dette fôret bør ikke inneholde noe som helst av de råstoffene du mistenker.

Når du gjennomfører elimineringstesten, bør du ikke gi noe annet som kan påvirke resultatet. Unngå vaksinering, unngå bading og pelsbehandling med sjampo og lignende, unngå flåttmidler, osv. Du bør også unngå bruk av tøymykner når du vasker hundetepper og lignende, og du bør ikke bruke ukjente vaskemidler i huset. Kjøper du nye hundetepper, så vask dem på 60 grader før du tar dem i bruk. Det er heller ikke så lurt å gjennomføre elimineringstest i forbindelse med løpetid eller røyteperioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Jeg synes di kunne selge 1 kg pølser på lade. Eller 5 kg for min del. Har lyst til å full fore på det etter vært men vet ikke hvor di selger større en 0,5 kg i trondheim. noe som blir dyrer en å kjøpe større.

De tar inn alt som V&H tilbyr - du må bare bestille om du skal ha noe annet enn 0,5kg pølser. Jeg har akkurat bestilt to pølser på 5kg av TAM bare for å prøve, men prisen var så stiv av jeg nesten kunne ha kjøpt 0.5kg istedet. Det positive med disse store pølsene er at jeg får delt de opp i riktig posjoner (i overkant av 800g).

Blir bayeros på meg neste gang hvis ikke TAM senker prisen på 5kg'n med 40-50kr.

Hmm.. ved nærmere ettertanke blir det nok bayeros neste gang uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...