Gå til innhold
Hundesonen.no

Tinka har eggstokkcyster...


Ingvild

Recommended Posts

Takk for lykkeønskninger. :)

Det er en operasjon som pleier å gå greit, eller?

Ja, det er vel sjelden komplikasjoner ved full sterilisering på denne måten. Er forbausende lite hønemor når det gjelder sånt, da hun opererte tidligere i høst tenkte jeg ikke på det en eneste gang før jeg kom hjem og Tinka ikke var der, hehe.

Er cyster på eggstokkene farlig for hunder?

Jeg kan ikke noe særlig om cyster, veit ærlig talt ikke helt hva det er. Men det høres ikke noe bra ut, og i kombinasjon med påbegynt livmorbetennelse er det ikke noen tvil om at det er fornuftig å behandle.

Jeg har hatt lyst til å sterilisere Tinka i to år, men det har vært to ting som har holdt det tilbake: Sterilisering koster tross alt litt, og de siste fire-fem årene har vi hatt litt mindre enn vanlig å rute med (pappa har vært stipendiat). Dessuten har mamma hatt store motforestillinger mot å gjøre et såpass stort inngrep på en hund som i utgangspunktet er "frisk" (at Tinka har latt hormonproblemene sine gått utover meg har lite å si).

Så nå når vi både får tilbake på forsikringa og vi faktisk har en ordentlig grunn til å sterilisere, er jeg svært glad for å få gjort det... Så kan vi kanskje bruke treningstida på litt mer fornuftige ting i framtida, annet enn å trene på å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mennesker har cyster på eggstokkene er det væskefylte blærer. de kan variere i størrelse og antall, men er ikke farlige. Cystene kan være vonde om de sprekker. Sikkert ikke så ulikt for hunder vil jeg tro.

Håper hun blir greiere å ha med å gjøre etterpå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tror jeg at dette var det beste for Tinka jeg.. så grusomt som det må høres ut :P Men alvorlig talt: ALLE hannhunder klikker rabiat av damen jo! Ikke så gæli at det ikke er godt for noe :P Du skal se at treningen går lettere nå fremover.

Men alltid kjipt å måtte putte dyrene i narkose..

Krysser fingre for Tinka! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mennesker har cyster på eggstokkene er det væskefylte blærer. de kan variere i størrelse og antall, men er ikke farlige. Cystene kan være vonde om de sprekker. Sikkert ikke så ulikt for hunder vil jeg tro.

Håper hun blir greiere å ha med å gjøre etterpå da :)

Okei. Godt å høre at det ikke er direkte farlig, men er alltids greit å bli kvitt det.

Egentlig tror jeg at dette var det beste for Tinka jeg.. så grusomt som det må høres ut :P Men alvorlig talt: ALLE hannhunder klikker rabiat av damen jo! Ikke så gæli at det ikke er godt for noe :P Du skal se at treningen går lettere nå fremover.

Men alltid kjipt å måtte putte dyrene i narkose..

Krysser fingre for Tinka! :P

Ja - denne veterinærturen skulle vi tatt for to år siden, og i alle fall før vi dro til atferdsterapeut. Da hun opererte tidligere i høst - en like omfattende operasjon - gikk det jo bra, så jeg er ikke akkurat særlig bekymra.

Gleder meg til å ha "lette" problemer som jeg faktisk kan håndtere og gjøre noe med. Og neste gang Loke og Tinka møtes kan de kanskje faktisk være litt sammen på normale hunders vis også! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mennesker har cyster på eggstokkene er det væskefylte blærer. de kan variere i størrelse og antall, men er ikke farlige. Cystene kan være vonde om de sprekker. Sikkert ikke så ulikt for hunder vil jeg tro.

Håper hun blir greiere å ha med å gjøre etterpå da :huh:

Så sant man ikke får blødning i cystene så er det ikke farlig, bare vondt... Fikk selv blødning i cyste på eine eggstokken, og det vart operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...