Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva spiser dere på julaften/i julen?


meg123

Recommended Posts

Er det bare jeg og en annen person som spiser lutefisk her? :P

Jeg spiser forresten kalkun på nyttårsaften, da spiser svigerfamilien pinnekjøtt (de spiser reinsdyr på julaften de), så jeg er den eneste som spiser kalkun, det er en tradisjon jeg nekter å gi slipp på. Pinnekjøtt spiser jeg kun på julaften. Maten er det beste med julen, overgår pakker og alt annet. Ribbe har jeg aldri likt. Ikke svin i det hele tatt egentlig, det er vel en vanesak.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lille julaften spiser vi faktisk ikke noe sånt spesielt. Spiser ofte biff den 23...

På julaften spiser vi alltid pinnekjøtt og alt som hører med, pluss julepølse. På formiddagen spiser vi risengrynsgrøt. Til dessert har vi alltid riskrem og multekrem, i tillegg til masse småkaker.

1. juledag spiser vi juleskinke med bearnaise og fløtegratinerte poteter. 2. juledag spiser vi alltid hos familien, og da blir det som regel ribbe eller noe fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eter god brødmat og spretter formbrunosten på lille julaften.

På selve julaften har vi i alle de år hatt ribbe, men i fjor bestemte mamma at det skulle serveres pinnekjøtt. Jeg åt noe så kjedelig som makaroni, ost og mais. I år håper jeg på å få noe bedre... Lasagneplater, ostesaus, aubergine og sopp med revet ost på toppen kanskje.... Namnam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegrøt lille julaften og så :Pinnnekjøtt, Pinnekjøtt, Pinnekjøtt, Pinnekjøtt til jeg spyr kålrabi og da bytter jeg over til stekt ørret før jeg fortsetter med pinnekjøtt. Det er alltid litt ribbe på bordet og (vi har noen ingifte særinger i familien) og det har jeg funnet ut at er fantastiske godbiter til hundene. De elsker det! Men det gjør ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt pinnekjøtt en gang allerede!! mmmm!

vi har selvfølgelig pinnekjøtt hjemme! men i år skal jeg være hos typen sin familie så jeg har stillt krav at pinnekjøtte får de ikke ta fra meg! og kjøttet må selvfølgelig litt i ovnen før servering! B)

enav de andre dagene så er det ribbe hvertfall...

mmmmmm *gleder seg sånn til å trykke i seg mat*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På formiddagen på julaften spiser vi grøt. Mamma lager ekstra mye så vi kan bruke resten til riskrem. Senere på dagen har vi julemiddag med ribbe, medisterkaker, medisterpølse, mandelpoteter, surkål, saus, rørte tyttebær og hele pakka. Desserten er riskrem med hjemmelaget rød bringebærsaus. På første juledag har vi kanskje rester av julemiddagen. På annen juledag og nyttårsaften har vi kalkun den ene dagen og ørret/laks den andre.

Mmm, mye god mat i jula. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lille julaften har jeg pleid å gå sulten :P . Da har mamma laget pinnekjøtt og jeg klarer det bare ikke. Har da spist storveis av kveldsmaten istede som består av mammas nydelige rundstykker og godt pålegg (som hjemmelaget kjøttrull NAM ). Julaften har det vært ribbe (NAMME), pinnekjøtt, medisterkake og diverse annet. Noe for enhver smak. 1.juledag hadde vi en tradisjon med julefrokost hos besteforeldrene mine, men det er vekke nå siden de begge er døde :P . De siste årene har vi hatt frokost hjemme, og enten dratt til en av onklene mine på koldtbord, eller vi har hatt lammelår. Varierer litt.

I år vet jeg ikke helt. Skal være hos svigers for første året, og jeg aner ikke hva de pleier å ha. Men jeg har blitt spurt hva jeg vil ha, og jeg svarte selvsagt ribbe. Men blir sikkert litt av hvert, som medisterkaker og koteletter og slikt i tillegg. Blir spennende å se. Men jeg kommer til å savne mammas lammelårmiddag samt rundstykkene hennes og den hjemmelagde kjøttrullen.

Huff nå ble jeg suuulten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften, på morran da vi bodde hjemme spiste vi grøt med mandel, den som får mandelen får stor marsipan gris :P

Kvelden er det ribbe, medisterkaker, poteter og julepølse, nam :P

1.juledag er det rester

2.spiser vi hos Tante og onkel i lillestrøm.... :P (er ikke sikkert jeg skal i år, men pleier det omtrent hvert år da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...