Gå til innhold
Hundesonen.no

Øystein Ødegård som lp dommer


Marthe

Recommended Posts

Jeg vurderer sterkt på om jeg skal melde Tassa på lydighet i Ølen (februar -07). Der er det Øystein Ødegård som skal dømme alle klassene. Hvordan er han? Streng?

Veit ikke om han har dømt noe enda, han ble dommer i sommer så er ikke sikkert han har rekt å dømme noen konkurranser enda. Har ikke sett han som dommer hvertfall.

Han veit jo godt hva som skal til for å gjøre det bra, så kan nok hende han er en flink dommer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at kan virkelig KAN lp-reglene ut og inn (er ikke alle som kan det for å si det sånn..!). Tror han vil være veldig retferdig og trekke/gi poeng slik at det blir likt i forhold til deltakerene. Tror han vil være en av de bedre dommerene i landet.

enig med deg der ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Gråtass

Jeg har gått for han når han var dommerelev og det var en veldig positiv opplevelse, han gikk da sammen med P.E Gylland og de var svært samstemte i bedømmingen av oss i hvertfall. Siden P.E.G er en av mine favoritter, ville jeg tro Ø.Ø er et godt alternativ- Ihvertfall for meg som føler meg slik innafor et ringtau... :lol:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått for han når han var dommerelev og det var en veldig positiv opplevelse, han gikk da sammen med P.E Gylland og de var svært samstemte i bedømmingen av oss i hvertfall. Siden P.E.G er en av mine favoritter, ville jeg tro Ø.Ø er et godt alternativ- Ihvertfall for meg som føler meg slik innafor et ringtau... :lol:

Lykke til!

Jeg er kjempe nervøs, så det er bra at han er ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er uansett FEIL at Øystein dømmer på den måten. Han tar hensyn til raser. Men ikke kom å fortell meg at bokser, terv, golden og mange andre vanlige raser ikke kan utføre øvelser RASKT! Hvis en hund traver ut til en kjegle/på innkalling eller noe sånt, har ikke det noe som helst med RASEN å gjøre. Kanskje det kan være en kombinasjon av individ og tilrettelagt trening (?)

*Dobbeltpost. Endret av Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke kom å fortell meg at bokser, terv, golden og mange andre vanlige raser ikke kan utføre øvelser RASKT!

Helt enig - jeg synes det er endel ting andre raser kan gjøre penere enn bc også jeg, og farten bør man jo kunne få inn på de aller fleste raser. Men dersom det hadde vært sånn at man hadde dømt en border collie og en boxer etter en bcmal, så er det jo klart at bc hadde gjort det best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom det hadde vært sånn at man hadde dømt en border collie og en boxer etter en bcmal, så er det jo klart at bc hadde gjort det best.

Kankje, men vil ikke si helt klart.... Uansett har ikke borderen noen særlige fordeler før klasse 3og elite, da borderene er flinke til å arbeide på avstand og fordi de er enkelere enn andre hunden når det gjelder å holde motivasjonen i litt lengere tid (men ikke mye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke Øystein og aner ikke hvordan han dømmer. Men ifølge reglene,så er dommerne pålagt å ta hensyn til de forskjellige rasers temperament når de dømmer, (i helhetsinntr.) Mange av de gamle dommerne er flinke til dette, men de fleste nyutdannede er vel BC-folk - med de konsekvenser det får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke Øystein og aner ikke hvordan han dømmer. Men ifølge reglene,så er dommerne pålagt å ta hensyn til de forskjellige rasers temperament når de dømmer, (i helhetsinntr.) Mange av de gamle dommerne er flinke til dette, men de fleste nyutdannede er vel BC-folk - med de konsekvenser det får.

Betyr det at det skal kun gå utover helhetsinntrykket? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein er ganske nyutdannet. Tok ikke han eksamen sin på NKK Drammen? Aner ikke hvor mye han har dømt siden det, men han bør vel få en sjanse før alle "hopper på ham" og sier han dømmer i BC favør?

Jo da. Det skal taes hensyn til rasenes forutsetninger, men alle raser kan gallopere, sitte rett ved holdter, utføre momentene ved første kommando, stoppe momentant på stå under marsj etc.

Og hvorfor kommer som ofte påstanden om at dommer dømmer etter BC mal fra utøvere som har generelt lav kvalitet på øvelsene? Jogger bikkja ut til apporten og tilbake, så er det ikke rasen det er noe i med vel egentlig? Men det er vel lettere å skylde på dommeren enn å gå i seg selv og si at man har gjort en feil i innlæringa?

Om man titter rundt på ekvipasjer som oppnår gode karrakterer, så er ikke dette de hundene som løper fortest, men de som både har fart OG nøyaktighet. De har jamn fart på hele innkallinga, apporteringa etc. Legger/setter seg aktivt (plaskedekk er ikke nødvendigvis = 10), rette innsitter, rette holdter etc.

Og hva er en streng dommer egentlig? En som ikke gir ut 10ere "gratis"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da. Det skal taes hensyn til rasenes forutsetninger, men alle raser kan gallopere, sitte rett ved holdter, utføre momentene ved første kommando, stoppe momentant på stå under marsj etc.

Og hvorfor kommer som ofte påstanden om at dommer dømmer etter BC mal fra utøvere som har generelt lav kvalitet på øvelsene? Jogger bikkja ut til apporten og tilbake, så er det ikke rasen det er noe i med vel egentlig? Men det er vel lettere å skylde på dommeren enn å gå i seg selv og si at man har gjort en feil i innlæringa?

Litt ot, men jeg har opplevd en dommer som sa til meg etter en innkallin i kl.1. "Din hund kan løpe fortere og får 9,5!" Jeg må ærlig talt si at hunden min løper ikke fortere enn i den farten når hun er konsentret, hun ligger ikke ørene flatt mot hode når hun løper som en gal under komando, hun topper ørene og er konsentrert. Den tanken som falt ned i hode mitt når han sa det var "Jeg har en AK ingen BC" Folk som så på kunne heller ikke forstå hvor kan trakk det 0,5 poenge fra...

Så jeg har opplevd dem, faktisk flere ganger. Og helt ærlig: Jeg er ikke ute etter bedre poeng enn jeg fortjener, men jeg vil ha det jeg faktisk fortjener! (og jeg kan regelverke rimelig bra i alle klasser unntagen Elite)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,jeg gikk for han da han skulle ta eksamen og han ga meg nedenom og under hele veien. Hadde fått beskjed av hoved dommer(sensor) at jeg kunne bruke godbiter fordi det var jo ikke sånn at vi skulle få karakterer egentlig+pluss at alle vi som stilte hadde gått kl 1 før på dagen i den h.... varmen. Ø sa høyt:hun skal diskes for hun bruker godbiter så du kan bare gå ut. Jeg protestert å sa jeg jo hadde fått lov,å det samme sa sensor,men han ble bare dritsur.Makan,der stiller man opp for å hjelpe til å alt man får tilbake er bare dritt...,kan jo nevnes at den andre kandidaten ga betydeligere høye karakterer og bla snakket om dette at man kan jo ikke forvente den *gåklininntil*på en fuglehund .Det lyste i alle fall lang vei at Ø ikke synes noe om en fuglehund i lp ringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. kan ikke noe for at jeg ler... Synes det er for dumt at dere tror dommere kun vil ha bordere i ringen! Det er jo helt omvendt. Altså, nå man ser en border forventer man toppfart hele veien, men det er jo faktisk sånn at det er ganske individuellt hvor rask en hund er!

Så tror helt ærlig at dere som omtaler dommerene så stygt, kun har hatt en dårlig dag i ringen. Det er min menig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå man ser en border forventer man toppfart hele veien, men det er jo faktisk sånn at det er ganske individuellt hvor rask en hund er!
Der sa du det! Hvordan kan da en dommer uttale seg om tempoet på en hund uten å ha sett den tidligere i den øvelsen?

Så tror helt ærlig at dere som omtaler dommerene så stygt, kun har hatt en dårlig dag i ringen. Det er min menig.

Så, hmmm. når jeg er missfornøyd med en karakter er det på bagrunn av to ting:

a) jeg har gjort en dårlig jobb

b ) dommeren har gjort en dårlig jobb

Den gangen dommeren trakk det poenge så vant jeg faktisk, men jeg var faktisk irritert etterpå pga dommeren skal ikke dømme på den måten! En dommer skal ikke dømme etter noe h*n ikke har sett. Hadde dommeren sagt: "Det kunne vært litt kjappere" så hadde jeg syns det var helt greit!

Men når dommeren sier "Den hunden/rasen kan være kjappere" så tillegner ham hunden egenskaper han ikke har sett. Slik skal det ikke dømmes!

ps: må bare legge til at det ikke var Ø.Ø som dømte, og jeg har ingen planer om å henge ut den dommeren i eksempelet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...