Gå til innhold
Hundesonen.no

Øystein Ødegård som lp dommer


Marthe

Recommended Posts

Dersom man ikke skal ta hensyn til rase, og KUN individ, så kan man vel bare glemme fart? For noen BCer er som ei lus på tjærekost. Men skal den da få 10 bare den gjør momentene korrekt? Bare fordi det er en treg BC av natur, og ikke sette noe krav til fart?

Noen standarder må man ha, og det blir vanskelig om det skal gå på individ og ikke rase. Er jo bare å påstå at man da har et naturlig treg utgave av rasen, så slipper man å tenke på fart under innlæring av øvelser...

Nå kan jeg lite om fuglehunder da, men hvorfor kan ikke de gå inntil på fri ved foten? Ingen hunder skal jo klenge uansett...

Jo da. Det er ikke alltid dommere følger helt med. Og det er tidvis store forskjeller ute å går, men det går ikke kun på rase.

Og som jeg sa tidligere, så kommer denne "rase mal påstanden" ofte fra personer med generell lav kvalitet på øvelser (ofte... ikke alltid). Og nei. At berner sennenhunden må ta 10 skritt før den stopper på stå under marsj, har ingenting med rasen å gjøre... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg lite om fuglehunder da, men hvorfor kan ikke de gå inntil på fri ved foten? Ingen hunder skal jo klenge uansett...

okei dette er jo Ot da,men tenkte jeg fikk svare hva jeg mente med det.

Selfølgelig kan fuglehunder gå inntil ved fri ved foten :wub: ,men jeg har hatt bc før og har sheltie nå,å di kan gå klin inntil(og klenge,som tydeligvis noen dommere mener er det flotteste)mens endel andre raser kan slite litt med det. Jeg har hvertfall hørt fra mange at gjetrhunder har lettere for å gå inntil/klenge en andre hunderaser.At for noen hunderaser er det ikke naturlig å følge fører så tett,da di har andre oppgaver opprinneig,mens gjeteren skal samle osv.

Men anyways jeg bare skrev det som et svar på hva jeg mener om vedkommede...det var jo det som var det opprinnelige spørsmålet. Jeg gidder ikke gå for noen som bare ser at ånei det er ikke noen border så den gir jeg aldri mer en 5 i hvertfall :D Det er ikke en rettferdig dommer som følger reglene i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...