Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål til "crossovertrenere"


Betty

Recommended Posts

Var det vanskelig å gå over til klikkertrening fra tradisjonell? Tenker mest på å la være å lokke hunden, og klare å være passiv. Ser for meg at den biten må være utrolig vanskelig. Har nettop lest klikkertrening for din hund, og satt igjen med spørsmålet om hvordan man skal klare å komme seg ut av lokkingtreningen :unsure: . Og spørsmålet sto enda sterkere etter vi var på miljøtrening igår med udyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bästa tips är att du absolut inte ska vänta på att hunden ska "komma på" rätt beteende på egen hand. Välj istället att klicka och belöna hunden när han gör bra saker i vardagen. Det kan vara att han ser på dig under promenader, att han sätter sig, att han lägger sig på sin plats etc. Jobba så tills du ser att din hund börjar erbjuda beteenden för att få klick och godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke bare bare, for man måtte jo holde kjeft :icon_redface: Jeg ville meldt meg på kurs, da det ikke er bare bare å begynne å trene etter boken. Å øke og senke kriteriene fort nok er vanskelig, iallefall når man er vant med å forte seg langsomt. Klikkertrening er jo-jo trening. Å få andre kyndige til å se på når en trener hund og samtidig lærer seg en ny metode, er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke jeg kommer til å hive meg på klikkerbølgen med det første, og hovedgrunnen til det er at det ikke er noe særlig tilgang på klikkerkurs her enda. Og så får jeg vært på så lite av både treninger og annet siden jeg går på skole i annet fylke. Bare lurte på om det var vanskelig å gå over i til å ikke lokke og lure. Vi bruker ikke positiv straff i treningen uansett så den biten er grei. Men den biten med å holde mer kjeft vil jeg nok slite med om vi konventerer :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var litt vanskelig i starten å ikke lokke. Dessuten hadde jeg problemer med å holde orden på hund, bånd, belønning og klikker på en gang. Men alt går seg til, og nå syns jeg det er vanskelig å ikke skulle la hunden tilby, i motsetning til hvordan det var tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelig ja? Oh yes...

For meg er det vanskeligere å la være å kjefte/ irettesette hunden enn å unngå lokking. Jeg lokker generelt lite, både nå og før, men jeg har det med å gjøre en del andre småfeil :wub:

Egentlig er jeg ikke cross-over heller. Klarer det ikke. Bruker mye av..hva skal man si..ikke prinsippene, for det blir litt feil det også...framgansgmåtene i klikkertreningen, men klarer ikke å leve den fullt ut med Ask.

Det jeg derimot ser, er at med valpene på skolen, som vi har klikkertrent fra starten er det mye enklere enn med Ask, som ikke hørte et eneste klikk før han var et par år, og da nokså ødelagt fra en klikkertreners øyne. Jeg har litt uvaner med valpene også, og læreren (fra tr.heim hundeskole) Så med en gang at jeg ikke var vandt med å trene klikkersk. :P Men det er enklere med hunder som er klikkertrent fra starten, synes hvertfall jeg. For da har du bare deg selv å tenke på for å si det slik. Jeg klikkertrener valpen bedre enn jeg klikkertrener Ask...

Det er viktig å huske at om dette med omsetting er vanskelig for oss, er det enda vanskeligere for hunden, og du får en litt forvirret hund en periode. :P men så gjevner det seg ut, og ting funker klikkersk :P

Elisa: Ja, men det kan ta tid, og blir sikkert ikke helt enkelt. Men det er jo "bare" å starte på nytt skulle jeg tru. Altså "bare" å begynne å bruke klikkeren rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...