Gå til innhold
Hundesonen.no

Aller beste olje!


Tiv

Recommended Posts

Har gitt de fiskeolje, Baddakys, en god stund nå. Ser at den ene har blitt ualminnelig blank og glatt i pelsen, noe hun ikke pleier være om hun ikke er nybadet. Betaler 220 kr for 0.5 liter hos den nærmeste dyrlegen. Husker ikke hva jeg betalte for 1 liter hos den dyreste. Det var en blikkboks med bilde av hund og hest.

Hender jeg kjøper salmopet. Jeg vil ha kvalitet, og ikke noe harske greier på store dunker.

Men hva er egentlig beste olje til hund, og hvorfor? Fiskeolje kan vel komme under animalske oljer, og det er det naturlig for en hund å fordøye(en av mine tåler det ikke, men sånn gjennomsnittelig da). Hva med planteoljer? Er de nøyaktig like gode som fiskeoljer? Hva er beste planteolje og hvorfor? Er ekstra interessert i omega3-delen. Vet at alt er ulikt fra hund til hund, men om man skulle tenke ''teoretisk beste olje''.

Da jeg fikk min første hund for snart 30 år siden, var hvetekimolje noe råflott og bra. Men den gang fantes det ikke andre oljetyper til hund, og omega var det ingen som visste noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det er den beste, men vi har alltid brukt Salmopet til våre. Det er ganske så dyrt når hver hund skal ha 15 ml pr dag. Vi syntes Salmopet fungerte meget bra til eldste tidligere, men nå synes jeg ikke den gir samme effekt. Skiftet fôr for en tid tilbake og med god hjelp i Salmopet og fôrskifte kom pelsen raskt tilbake. Nå, derimot, synes jeg pelsen har blitt litt tørr igjen (bruker det vanlige fôret vi alltid har brukt). Kanskje jeg skulle prøvd noe annet til henne. Yngste har uvanlig skinnende pels nå, så usikker på om jeg vil skifte på henne...

Salmopet inneholder olje fra Laks og jeg kan se at den brune underullen til eldste har kommet mer frem i fargene, men vet ikke hvordan effekt det har på dine som er hvite...

Så egentlig har jeg ikke noe fornuftig svar til deg, bare deler erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare èn hvit ;)

Brukte omegakapsler på allergikeren, han tåler ikke oljer. Labbene var fine en lang tid, men nå er de tørre og sprukne. Prøvde å spørre om høye doser omega kunne få motsatt effekt, men de(folk som driver med hund og ernæring) mente at det ikke skulle ha noe å si. Det er mulig han mangler noe helt annet, jeg vet ikke.

Har forresten prøvd omegakapslene på meg selv, mot ledd. Det virker bra etter en tids bruk, men høye doser gir også økt blødningstendens i de små blodårene. Man kan se det ved at man blør litt lenger om man skjærer seg i fingeren. Jeg merket det ved at jeg blødde neseblod om og om igjen, og at det var vanskelig å stoppe det. Måtte slutte med omega for en tid, og da sluttet det å blø. Så begynner det på nytt når jeg har brukt det 2-3 uker.

Men det var egentlig en bi-sak :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica.

Nei man behøver jo egentlig ikke tilsette olje til et bra fòr, men hvilket fòrmerke er oljen beregnet på? Gir eukanuba lam&ris senior eller adult, og da ser jeg at olje gir effekt, iallefall på den eldste. Har også prøvd olje på en med ledd, men han tålte det jo ikke.

Tidligere prøvde jeg Hills j/d tørrfòr for ledd, det er tilsatt ekstra omega, men de klødde noe inn i hampen av det. Så nå er de på vanlig fòr med oljetilskudd, ikke minst fordi et par av de er gamle, to av de yngre har leddproblemer og klør lett. Valpen behøver slett ikke få det, men jeg gir ham litt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes foring / olje er vanskelig.

Har nylig byttet tørrfor, startet med VH og sluttet med oljen. Har tatt det veldig gradvis, men så i dag at hunden har store flass flak i en kam midt på ryggen/rompa hvor hun også røyter.

Spent om det gir seg, om ikke så får jeg vurdere det gamle tørrforet og oljen igjen.

Uansett, jeg er super fornøyd med oljen til OmegaNor. Den kan man også abonnere på, utrolig deilig å få den i postkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...