Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundelivsmessen?


dorab01

Recommended Posts

Hei

Var på hundelivsmessen i dag og lurte hva deres mening er? Jeg synes det er altfor lite for all de pengene vi måtte betale synes 180 kroner er litt drøyt... <_<

pluss det var selvfølgelig et par ting som sjokerte meg ..(som vanlig).. :D

Det jeg synes var verst var en som solgte bikje mat. Det kom en bitte"liten" napolitansk mastiff og skulle smake på maten. Den var lys grå tigret. Var altså maks 3 måneder gammel og skikkelig tydelig søt lten valp. Så spørr det formennesket om det er en labrador...gud tenkte jeg at det går an å gjøre en sååå stor bommert når man faktisk selger hundemat, men værre blir det.. Og eieren svarer pent for seg og sier neida det er na. mastiff. Og så sier formennesket ja men den er voksen ikke sant! Da snudde jeg og gikk. Gidder rett og slett ikke å kjøpe hunde mat fra en som har såpass lite peiling på hund.

man men ellers var jo messen grei syntes nesten den var lit bedre i fjo... Men det var veldig mange som var blitt interesret i rasen min mye fler som kom og spurte en fjor det var jo kjemope hyggelig... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var der lørdag, og kan si litt hva jeg mente av det jeg så. og hel heten.

UNDERHOLDNING:

Politihunder- syns dette var dårlig forhold til det som var for to år siden, det har hvert det beste hittil. Og nå syns jeg det ble litt kjedelig.

Raseparaden: Utrolig FÅ raser. Man ser jo flere andre raser bare av å snu seg FRA oppvisningsringen.

Dogwalk: blir like oppgitt av kjoler, på hunder hver gang. "forbildene" til jentene dukker opp med de små chihuahuane.

SÅNN ELLERS: mange flotte stander. Lundehundene <3<3<3

MEN man skiller fort ut hvem som er der for å vise seg med hunden sin (selfølgelig en chi). også er de alltid så (eeh) bærtete.(ja jeg er sær).

PRISEN var litt høy, hadde holdt med 100kr.

Barn lærer nok mye her, og ser på det som god underholdning. Jeg syns det var gøy å titte.

Ja, hva mer kan man si. Det var jo gøy, men litt for dårlig underholdning. Tilogmed jeg kunne dratt med rex inn i raseparaden å vise at det faktisk finnes brune border collier :icon_redface: men var jo ikke "vanlige" bc der engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg storkoste meg..Stod sjøl på stand,handla masse og traff kjent folk og halv kjentfolk fra nettet og kurs jeg har vært på.

men det beste av alt ar oppmøtet, folks åpnenbare interese og alle hundenen som var innom for å titte.Valper og viksne i alle størrelser og kategorier.Stemmningen var så god? Hunder hilste , lekte litt og en følte at dette var en folkefest! og freestylejentene var så flinke, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Var der på søndag, hadde det moro jeg! Både jeg og gutten hadde godt av det, også møtte vi på mange kjente :wub:

Archie var nesten med på service-hundenes show, han klarte å snike seg under gjerdet :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg grundig lurt. Mye penger å betale for særdeles lite. Jeg er ikke stor fan av å måtte betale for å komme inn i en reklamehall.

En annen ting... Hva tenker hundeeiere med/på når de tar med seg hundeaggressive hunder på et arrangement der det kommer til å være hunder i hopetall, godt most sammen i mylderet?

Det første som møtte meg var lyden av to hunder som kranglet, noe jeg ikke reagerte veldig på (det skjer jo av og til, og jeg hørte at det ikke dreide seg om livet, liksom).. Så kom jeg nærmere, og utenfor inngangen stod vidunderet; en stor polarhund (ved deres stand) som så lite blid ut. Jeg gikk tvers over veien for sikkerhets skyld, men det hjalp lite. Der stod tenna på tørk, og busten til værs, på en liten valp som gikk 20 meter unna og ikke enset den en gang. :lol:

Kanskje en grunn til at standen deres var ute?

Helt inntil ringen stod også et kvinnemenneske med en amstaff og en fuglehund. Folk hopet seg opp bak for å se (ikke kan jeg skjønne hvorfor, det var jo totalt uinteressant :rolleyes: ), og da en hund våget å snuse på hennes amstaff, snudde hun seg og sa "ta bort hunden din, hun her er litt sur".

En annen hund kom bort til valpen jeg hadde med, og stod urørlig og snuste, før den uten forvarsel glefset og knurret. Greit nok, eieren reagerte kontant og fjernet hunden, men det eieren sa til hunden fikk meg til å tro dette var et problem de jobbet med, og sånne steder er liksom ikke en treningsring (isåfall får du informere de du treffer på først!).

Tror ikke jeg tar med meg flere hunder på sånne steder, når folk er så tjukke i huet eller gir så blaffen i andres hunder... :wallbash:

Heldigvis slapp valpen unna noen større konfrontasjoner, og synes hele opplegget var aldeles supert (hunder som vil hilse og folk som gir deg godbiter overalt!). Dette var nok en tur bikkja satte langt mer pris på enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er dustete å måtte betale for å komme inn på et sted hvor poenget er at du skal bruke enda mer penger! Inngangsbillett på et kjøpesenter, liksom! Ellers reagerte jeg kun på en schæfer som lå og høgg mot alle som trødda han og matmor for nær, der de satt på en stol ved oppvisningsringen. En diger branne som lå under stolen og forsvarte reviret, var kanskje ikke det kjekkeste å ha med på et sånt sted.

Fibi var igjen hjemme! Hun mestrer fint slike settinger, men det er vel egentlig fordi det blir så overveldende at hun går i en liten sjokktranse (fint ord?) hele tiden. Det syns jeg hun kunne få slippe! Dessuten fikk jeg anledning til å hilse på trehundreognittito hunder og deres hyggelige eiere, uten å komme i skyggen av den lille prinsessa :lol: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei alle som ikke passer på hundene sine, de som bare slipper de bort til andre hunder. Hverfall når du går unna, så følger de etter. :D

Jenna og Luna sier i fra til sånne.

Lise sto å trente Luna, så kom det bort ei dame hengene etter en amstaff. Hu slapp den bort, og hadde ikke kontroll på den i det hele tatt! Luna sa selvfølgelig i fra og Lise tok henne vekk. Damen trakk hunden til seg og slapp den bort igjen. Lise ble sur og trakk seg unna nok en gang. Damen kalte Luna "drittbikkje" fordi den sa i fra til en helt ukjent hund.

Og da pappa sto med Jenna. Var det noen som gikk forbi og sa "Den hunden der vil jeg hvertfall ikke hilse på! Den ser helt gæærn ut!"

Når sånt skjer blir jeg sur! Det er det som irriterer meg mest på sånne messer..

Synes det også var ganske dyrt. Noen av de showene de laga kunne godt vært bedere også.. Ellers var det masse fint og kjøpe der, og vi hadde egentlig en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei alle som ikke passer på hundene sine, de som bare slipper de bort til andre hunder. Hverfall når du går unna, så følger de etter. :D

Jenna og Luna sier i fra til sånne.

Lise sto å trente Luna, så kom det bort ei dame hengene etter en amstaff. Hu slapp den bort, og hadde ikke kontroll på den i det hele tatt! Luna sa selvfølgelig i fra og Lise tok henne vekk. Damen trakk hunden til seg og slapp den bort igjen. Lise ble sur og trakk seg unna nok en gang. Damen kalte Luna "drittbikkje" fordi den sa i fra til en helt ukjent hund.

Og da pappa sto med Jenna. Var det noen som gikk forbi og sa "Den hunden der vil jeg hvertfall ikke hilse på! Den ser helt gæærn ut!"

Når sånt skjer blir jeg sur! Det er det som irriterer meg mest på sånne messer..

Synes det også var ganske dyrt. Noen av de showene de laga kunne godt vært bedere også.. Ellers var det masse fint og kjøpe der, og vi hadde egentlig en fin dag!

Eh, trente på messa?? Er det det vi kalle kontakt med forstyrrelser? Da er det vel egentlig opp til deg å trene bikkja di så den tåler de forstyrrelsene den blir utsatt for, eller trene et sted med litt færre forstyrrelser, kanskje...

Var vi på samme sted? Det krydde av bikkjer i alle aldre, mennesker i alle aldre og innimellom gikk vi nesten oppå hverandre! Lurt å senke skuldrene og ta det for det det er, en sosial happening, der både to- og firbeinte var best tjent med å tåle mye og nær kontakt!

Du klarte tilogmed å bli sur på både de som hilste og de som ikke ville hilse på samme messe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Vi trente ikke akkurat, men Archie var med for sosialiseringens skyld. Jeg vet at Archie takler store mengder, men han kan bli litt redd om alt kommer på en gang. Så jeg tok han med for å venne han til dette, han taklet det faktisk kjempebra! Selvom han stoppet litt opp her og der, satte jeg meg på huk og ventet til han var klar til å gå videre. Vi hilste rolig på hundene som ville hilse, også fikk Archie masse godbiter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trente ikke akkurat, men Archie var med for sosialiseringens skyld. Jeg vet at Archie takler store mengder, men han kan bli litt redd om alt kommer på en gang. Så jeg tok han med for å venne han til dette, han taklet det faktisk kjempebra! Selvom han stoppet litt opp her og der, satte jeg meg på huk og ventet til han var klar til å gå videre. Vi hilste rolig på hundene som ville hilse, også fikk Archie masse godbiter! :)

Så vidt jeg kunne se, hadde du en svært så avbalansert og harmonisk liten vofs, som studerte alt livet med stor ro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt inntil ringen stod også et kvinnemenneske med en amstaff og en fuglehund. Folk hopet seg opp bak for å se (ikke kan jeg skjønne hvorfor, det var jo totalt uinteressant :rolleyes: ), og da en hund våget å snuse på hennes amstaff, snudde hun seg og sa "ta bort hunden din, hun her er litt sur".

Øh? Hvorfor er det noe galt å si ifra om at hunden kan være litt sur?

Frøkna her kan og bli grinete når det kommer en uhøflig hund med en uoppmerksom/tankeløs eier bak seg og trer nesa si opp i ræva på henne helt plutselig.. At man har med hund på et sånt arrangement, betyr vel ikke at man vil at hunden skal utsettes for alt mulig rart vel?

Jeg er helt enig i at man ikke tar med seg hva som helst av hunder på sånne ting, men det går vel an å holde LITT avstand til andre hunder, SÆRLIG når man kommer på de bakfra..

Var forøvrig ikke på messa i år heller, og det ser ikke ut til at jeg trenger å angre på det :) Men jeg antar at inngangsprisen var for å dekke leie av hallen, selv om de kunne dratt inn DE pengene et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh? Hvorfor er det noe galt å si ifra om at hunden kan være litt sur?

Frøkna her kan og bli grinete når det kommer en uhøflig hund med en uoppmerksom/tankeløs eier bak seg og trer nesa si opp i ræva på henne helt plutselig.. At man har med hund på et sånt arrangement, betyr vel ikke at man vil at hunden skal utsettes for alt mulig rart vel?

Jeg er helt enig i at man ikke tar med seg hva som helst av hunder på sånne ting, men det går vel an å holde LITT avstand til andre hunder, SÆRLIG når man kommer på de bakfra..

Problemet lå i at hun

1: Tok med seg en hundefiendtlig hund på et hundearrangement

2: Stilte seg opp midt i en mengde (med nevnte hund), der hun var nødt til å skjønne at det kom til å bli trangt - hadde hun stått fire meter lenger bak hadde hun fint sluppet å be folk om å flytte seg (men hun prioriterte vel å få med seg "moroa", da...

Jeg kan ikke skjønne at hunder som ikke liker sånne situasjoner, på død og liv skal være med. Det blir utrivelig for både hunden og alle som måtte treffe på den, og finne på å stå innenfor en meters avstand...

Hvis frøkna di er som du sier, så forventer jeg at hvis du tar den med på et slikt arrangement, sørger for at den slipper å få hunder plutselig på seg (les: ikke stiller deg opp i en folke/hundemengde med ryggen til hunden).

Ikke det at jeg helt skjønner at en hund som snuser en annen hund bak skal være noe å "utsettes" for?

En annen ting er at det lange øret på den stakkars fuglehunden ble brukt som holdelenke. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet lå i at hun

1: Tok med seg en hundefiendtlig hund på et hundearrangement

2: Stilte seg opp midt i en mengde (med nevnte hund), der hun var nødt til å skjønne at det kom til å bli trangt - hadde hun stått fire meter lenger bak hadde hun fint sluppet å be folk om å flytte seg (men hun prioriterte vel å få med seg "moroa", da...

Jeg kan ikke skjønne at hunder som ikke liker sånne situasjoner, på død og liv skal være med. Det blir utrivelig for både hunden og alle som måtte treffe på den, og finne på å stå innenfor en meters avstand...

Hvis frøkna di er som du sier, så forventer jeg at hvis du tar den med på et slikt arrangement, sørger for at den slipper å få hunder plutselig på seg (les: ikke stiller deg opp i en folke/hundemengde med ryggen til hunden).

Ikke det at jeg helt skjønner at en hund som snuser en annen hund bak skal være noe å "utsettes" for?

En annen ting er at det lange øret på den stakkars fuglehunden ble brukt som holdelenke. <_<

Hundefiendtlig hund? Er det det en hund er om den ikke liker å få andre hunders nese tredd opp i baken når de ikke ser at de kommer engang?

Ja, jeg sørger for at hun får plass rundt seg - OG jeg sier fra at hun KAN være sur om noen kommer vasende med ei bikkje som har fri lengde på båndet. Jeg forventer ikke at alle hunder skal gå overens, men jeg forventer at folk klarer å kontrollere bikkjene sine sjøl..

Og jeg foretrekker de eierene som VEIT at hundene deres kan være sure, fremfor de som blir helt himmelfalne og "aldri har opplevd at den har gjort sånt før" hver gang det er noe mugging mellom hunder.. De har det med å ta litt mer hensyn til at sånne steder kan bli litt for trange, selv for hunder som i utgangspunktet er trivlige og hyggelige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundefiendtlig hund? Er det det en hund er om den ikke liker å få andre hunders nese tredd opp i baken når de ikke ser at de kommer engang?

Altså... Jeg vet ikke hva som "feilte" denne hunden, det var eieren som sa at hunden var "sur", og det oppfatter jeg som at den var sur på andre hunder, og dermed hundefiendtlig, ja. Hunden fortrakk ikke en mine over hunden som stod bak den, det var eieren som reagerte (forøvrig var det eieren som virket sur, fordi andre hundeeiere (med hunder uten dette problemet) våget å stille seg opp for å se de også).

Den andre hunden stod forøvrig en halvmeter unna (IKKE fri lengde på båndet), og snuste i lufta mot "surpompen" på en helt rolig og OK måte - ikke noe overfall i hundreogti. Min konklusjon ble at den "litt sure" hunden ikke liker andre hunder generelt, altså ikke bare de som kommer plutselig på bakfra. Og sånne hunder kan man spare seg for å ta med, ikke minst av hensyn til hunden (du skjønner vel hva jeg mener med det?).

Ja, jeg sørger for at hun får plass rundt seg - OG jeg sier fra at hun KAN være sur om noen kommer vasende med ei bikkje som har fri lengde på båndet. Jeg forventer ikke at alle hunder skal gå overens, men jeg forventer at folk klarer å kontrollere bikkjene sine sjøl..

There you go - du dytter ikke hunden inn i en mengde av folk og hunder, og setter den med ryggen til, hvis du vet at den ikke ville like det.

Og jeg foretrekker de eierene som VEIT at hundene deres kan være sure, fremfor de som blir helt himmelfalne og "aldri har opplevd at den har gjort sånt før" hver gang det er noe mugging mellom hunder.. De har det med å ta litt mer hensyn til at sånne steder kan bli litt for trange, selv for hunder som i utgangspunktet er trivlige og hyggelige..

Jeg har aldri sagt noe annet (hvem LIKER vel slike eiere?), jeg har sagt at folk som VET at de har slike hunder bør la være å ta dem med seg på slike steder. Jeg foretrekker også at de ikke slipper dem løse på hundesletta.

Det var liksom det at det IKKE ble tatt hensyn til situasjonen som var problemet.

La oss nå si at hunden som ville hilse også hadde en eier som stod med ryggen til, og hadde fritt leide til den "sure" hunden og gikk bort og hilste, plutselig og bakfra. Hunden reagerer med å gå i konfrontasjon - altså bite den andre hunden. Hvem ville du lagt skylda på? To eiere som ikke følger med, den ene biter den andre for helt OK oppførsel (ingen dominering, ingen aggresjon, ingenting utover å komme litt plutselig på).

En annen ting er at rasen ikke akkurat er kjent for å gi korte varselbitt og trekke seg tilbake, så sannsynligheten for at det ville blitt skikkelig rabalder er ganske stor.

Nei - hvis man skal ha med seg hund på slike steder, så må man sørge for at man ikke setter hunden i en situasjon den kan reagere uholdbart i. Hvis man ikke klarer det, så får man heller lufte/miljøtrene/sosialisere (hva enn man vil kalle det) sine "nykkete" hunder et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, trente på messa?? Er det det vi kalle kontakt med forstyrrelser? Da er det vel egentlig opp til deg å trene bikkja di så den tåler de forstyrrelsene den blir utsatt for, eller trene et sted med litt færre forstyrrelser, kanskje...

Var vi på samme sted? Det krydde av bikkjer i alle aldre, mennesker i alle aldre og innimellom gikk vi nesten oppå hverandre! Lurt å senke skuldrene og ta det for det det er, en sosial happening, der både to- og firbeinte var best tjent med å tåle mye og nær kontakt!

Du klarte tilogmed å bli sur på både de som hilste og de som ikke ville hilse på samme messe!

Unnskyld meg? Når man går på sånne steder skal man ha KONTROLL over hunden sin, og ikke bare henge etter hunden sin i bånd som om den skulle gått tur med deg, er helt bak mål spør du meg. Dessuten er det respektløst å slippe hunden din bort til andre. Jeg foretrekker at folk spør først. Vertfall når Luna kan ha litt sånne tendenser mot andre hunder, og spesielt vis de braser på oss på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...