Gå til innhold
Hundesonen.no

Kunnskapsløftet


Toller

Recommended Posts

  toya skrev:

de fleste vet vel at det er 52 kort i en kortstokk? og at det er fire slag.. hjerter , spar, kløver og ruter..

52/ 4 =?

biledkort = knekt, dame og konge og ess? og det er to sorte knekter og to sorte damer, og to sorte konger, og to rød konger? også er det to sorte ess og to rød ess..

kortstokk er det i de fleste mattebøker...

Og på den oppgaven hadde du også gått rett i baret Therese :D Ess er ikke et billedkort...

Billedkort har fått navnet billedkort nettopp fordi det er bilde på, så det er kun knekt, dame konge som er det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  wesminster skrev:

I niende flyttet vi inn i ny skole, som var bygd etter kunnskapsløftet, og i tiende begynte vi ordentlig. Hvert trinn hadde tre svære "baser" som det satt førti elever i. Hvert trinn hadde også to små formidlingsrom med dårlig luft, hvor vi fikk undervisning tjue og tjue om gangen. Den tiden vi ikke var inne i formidlingsrommene ble kalt basetimer, og der var det meningen vi skulle jobbe med det faget som læreren vi hadde i den timen hadde oss i. Problemet var at enten så var læreren rett og slett ikke der, eller så satt h*n og hjalp en enkelt elev halve timen, døv og blind for hva som skjedde rundt ham eller henne. Dette resulterte i to ting - vi fikk ikke hjelp når vi trengte det, og basetimene var forferdelig bråkete. Ingen hadde arbeidsro, og selv om læreren kanskje dempet oss en gang i løpet av en time, var det like bråkete to minutter senere.

Vi hadde også et fellesareal, hvor "de som hadde behov for å snakke sammen" skulle gå og arbeide. For min base ble det motsatt - de som ville arbeide i fred gikk dit. Riktignok var det bare vår base som brukte den regelen, så der var det nesten mer bråkete enn i basen.

Resultat? Vi lærte nesten ingenting, for vi hadde svært få undervisningstimer i uka. Lærerne forventet at vi hadde gjort et tonn med oppgaver til hver undervisningstime, men siden det var umulig å få arbeidsro på skolen måtte vi gjøre alt hjemme. Det gadd i alle fall ikke jeg å gjøre - enten var jeg sliten og hadde vondt i hodet etter skoledagen, eller så ville jeg ikke ta meg tid til det. Jeg syns synd på de elevene som må gå på en slik skole hele ungdomsskolen (og de har til og med fått skoledag fra åtte til fire).

Her er det lærersvikt og ikke noe annet. Hadde læreren gjort det han skulle, og sørget for at "planen" blei overholdt hadde dere lært det dere skulle. Men jeg forstår godt at du er irritert, at en person som svikter skal få så store følger for mange andre er veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noe positivt inntrykk av kunnskapsløftet nei, men nå har vel egentlig jeg veldig lite med det å gjøre. Jeg var heldigvis det siste kullet som hadde 94 - reformen(tror det var det det het), og siden vi har så få år igjen, får vi fortsatt bruke pensumet fra den forrige reformen. Takk for det!

Men litt påvirket har vi jo blitt, vi får ikke solgt bøkene vi kjøpte i år, neste år..

Synes forøvrig det er litt teit at de må bytte skolereform så ofte.. I løpet av de årene jeg har gått på skolen, har det vært tre reformer. I 1.klasse hadde vi en reform, så hoppet vi over 2.klasse fordi at 94-reformen startet, og nå kunnskapsløftet..

Politikerene skal liksom gjøre skolen bedre, så vi får jo se hvordan det går.. Det hjelper hvert fall veldig lite at de skal kutte ut flere millioner kr av budsjettet til skolen :D <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket belegg har du for å påstå at dette er lærerne sin feil, Bella?

Er det noen du vil legge skylda på så må det bli politikerne som har utarbeidet denne "fantastiske" planen.. De vil ha en idealskole, og bøtter nedpå med punkt som skal følges.. Problemet er TID.. En lærer har ikke sjans til å gå igjennom det som står i kunnskapsløftet.. Da blir det kræsj, og elevene får "hull" i læringen sin..

Kunne tenkt meg å få høre hvordan lærerne skal gjøre jobben sin? Tid er ikke noe man kan skaffe seg mer av..

*Dobbelposting, Mod. Aya*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Nina skrev:

Men så er jo bare sannsynlighetsregning et kapittel i et stort pensum da.

Ja, men hvis du leser hva jeg skriver så er det jo nettopp at "de er gode i ihvertfall en del av matten"....

En annen side av saken er at de som virkelig har "talent" for en del av pensumet også ofte har gode forutsetninger for å lære seg resten også ganske lett - om interessen er der da, noe den kanskje ikke alltid er, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Silje skrev:

Og på den oppgaven hadde du også gått rett i baret Therese :icon_redface: Ess er ikke et billedkort...

Billedkort har fått navnet billedkort nettopp fordi det er bilde på, så det er kun knekt, dame konge som er det :wub:

Jeg tror man regner ess som billedekort faktisk..? :D:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  HeliX skrev:

Ja, men hvis du leser hva jeg skriver så er det jo nettopp at "de er gode i ihvertfall en del av matten"....

En annen side av saken er at de som virkelig har "talent" for en del av pensumet også ofte har gode forutsetninger for å lære seg resten også ganske lett - om interessen er der da, noe den kanskje ikke alltid er, hehe

Overså den ja, min feil.

Men snakket med mange som går vg1 idag, og de har kun positive erfaringer med kunnskapsløftet. De sier at matten går kjempebra(og dette er ikke kun 6'er elever fra ungdomsskolen) og at de får gode karakterer. Tiden klager de heller ikke på. Men så har vårs skole veldig flinke mattelærere også da, det har da litt å si også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merka så mye til kunnskapsløfte jeg. Og om man går fra en 5 til en 1 i matte, tror jeg har veeldig mye med læreren å gjøre! Er man middels god i matte og har en dårlig lærer, kan man bare gå å legge seg på VGS :wub: Jeg har en super lærer og holder meg fast på 5'rn :icon_redface: hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Muffins skrev:

Har ikke merka så mye til kunnskapsløfte jeg. Og om man går fra en 5 til en 1 i matte, tror jeg har veeldig mye med læreren å gjøre! Er man middels god i matte og har en dårlig lærer, kan man bare gå å legge seg på VGS :wub: Jeg har en super lærer og holder meg fast på 5'rn :icon_redface: hehe..

Men hvordan kan det ha noe med læreren å gjøre når det er en hel skole, og ikke bare den skolen heller? Det er faktisk flere byer som sliter med dette også.

Det er tid som er mangelvare her, alt er presset ned i 1 klasse, men så er det noen lærere som tar det saktere, og det er kjempe bra syns jeg. Problemet er at de fleste lærerene ikke gjør det, og det er fordi de har fått andre beskeder.

Snakket med flere lærere i dag, og de var helt fortvilet de. De skjønte ikke hvordan de skulle ha tid til å lære oss alt vi skal før sommeren. Og hvis man ser på pensum er det veldig mye mer nå enn i fjor for å si det sånn!

Og ja, det med sekser elever var bare et eksempel for å vise resultatet. Det er ikke mange som får seks i matte, og det vet jeg. Jeg syns mattelærerene på skolen min er gode, de fleste jeg har hatt i hvertfall så tror jeg hadde lært mye mer hadde det bare ikke vært sånt tidspress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Velvet86 skrev:

Hvilket belegg har du for å påstå at dette er lærerne sin feil, Bella?

Er det noen du vil legge skylda på så må det bli politikerne som har utarbeidet denne "fantastiske" planen.. De vil ha en idealskole, og bøtter nedpå med punkt som skal følges.. Problemet er TID.. En lærer har ikke sjans til å gå igjennom det som står i kunnskapsløftet.. Da blir det kræsj, og elevene får "hull" i læringen sin..

Kunne tenkt meg å få høre hvordan lærerne skal gjøre jobben sin? Tid er ikke noe man kan skaffe seg mer av..

*Dobbelposting, Mod. Aya*

Ut i fra det du skrev fra din skole, så var det at læreren holdt seg til en elev halve timen og at det ble bråk rundt. Etter min mening så må man ha enkelte jobbetimer der alle som trenger det får hjelp, og enkelte timer med undervisning, er sånn vår skole forholder seg til kunskapsløftet, og det fungerer uten problem.

De klarer det i andre land, så hvorfor ikke norge? Som sikkert de fløeste har fått med seg, så ligger vi laaaangt nede på alle lister over matte- og naturfag kunskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren jeg har fått er SUPER! Fikk likevel to.. Syns hun gjør en fabelaktig jobb, men målene vi har er helt på trynet!

Og ja, sant som heidi sier.. Dette gjelder flere skoler, ja flere byer faktisk.. Det MÅ være noe galt et sted! Det kan faktisk ikke bare være dårlige elever og dårlige lærere... Fin teori, men det lar seg bare ikke gjøre i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også studieøkter som vi kaller det :icon_redface: Det fungerer sånn at alle fagene har ett eller flere rom en kan gå til, her er det en eller flere lærere som har det ene faget som er og de skal hjelpe elevene. Dette fungerer kjempe bra! Det er en del av kunnskapsløftet jeg liker godt. Vi har to økter i uka. Kjempe bra! :wub:

Ja, vi er ikke så gode i matte og naturfag i forhold til andre land, men dette gjør det ikke bedre gitt, tvert i mot! Håper dette endres, og at vi får bedre tid til å lære oss matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matta vi har er ikke SÅÅ vanskelig, får det fint til! Og regner med de fleste har samme pensum (Vg1)?! Jeg tror ikke kunnskapsløfte har noe å si om man får 6 eller 1 i matte.. Eller.. tror hvertfall ikke de som nå har fått 2, hadde fått 5 uten kunnskapsløfte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Muffins skrev:

Matta vi har er ikke SÅÅ vanskelig, får det fint til! Og regner med de fleste har samme pensum (Vg1)?! Jeg tror ikke kunnskapsløfte har noe å si om man får 6 eller 1 i matte.. Eller.. tror hvertfall ikke de som nå har fått 2, hadde fått 5 uten kunnskapsløfte!

Det er jo ikke det at matten er vanskelig da, jeg klarer det fint jeg ;) Men det er bare det at vi går altfor fort videre. Men kanskje dere ikke gjør det, og da er du heldig.

Jeg tror faktisk mange som får 2 nå kunne fått 5. I hvertfall de fleste i klassen vår. Det er bare at vi har for dårlig tid til å lære oss det skikkelig. kanskje dere gjør det på en annen måte enn mange av oss da. Det er godt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg synes dere burde være fornøyde med kunnskapsløftet, spesielt det at det kreves at dere går fort frem. Jeg gikk ut av VGS i vår, begynte på universitet i høst. Og det er helt sykt som jeg har slitt for å henge med, det går SÅ mye fortere enn før. Jeg har gått på en kjempegod privatskole, hvor alle hadde høye snitt, men vi var IKKE forbredt på dette. på VGS bruker man tre uker på et skuespill, her går vi gjennom ett hver dag, eller en bok hver dag, og det er himmelhøy forskjell på hvor dype analysene skal være. Kunnskapsløftet krever nok at den gjennomsnittelige elev på VGS jobber mye hardere på egenhånd, og det legger også mer opp til foreldrene, men jeg tror dere vil bli mye mer forbredt på videre skolegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Hundeheidi skrev:

Vi har også studieøkter som vi kaller det ;) Det fungerer sånn at alle fagene har ett eller flere rom en kan gå til, her er det en eller flere lærere som har det ene faget som er og de skal hjelpe elevene. Dette fungerer kjempe bra! Det er en del av kunnskapsløftet jeg liker godt. Vi har to økter i uka. Kjempe bra! ;)

Ja, vi er ikke så gode i matte og naturfag i forhold til andre land, men dette gjør det ikke bedre gitt, tvert i mot! Håper dette endres, og at vi får bedre tid til å lære oss matte.

Er sånn vi også har det, og det fungerer helt topp. Men nå er vi også 60 stk i klassen med mye forelesninger også.

Og hvorfor skal ikke dette gå? Det går i mange andre land, dette er tross alt ikke noe nytt?

  Aya skrev:

Vet du hva, jeg synes dere burde være fornøyde med kunnskapsløftet, spesielt det at det kreves at dere går fort frem. Jeg gikk ut av VGS i vår, begynte på universitet i høst. Og det er helt sykt som jeg har slitt for å henge med, det går SÅ mye fortere enn før. Jeg har gått på en kjempegod privatskole, hvor alle hadde høye snitt, men vi var IKKE forbredt på dette. på VGS bruker man tre uker på et skuespill, her går vi gjennom ett hver dag, eller en bok hver dag, og det er himmelhøy forskjell på hvor dype analysene skal være. Kunnskapsløftet krever nok at den gjennomsnittelige elev på VGS jobber mye hardere på egenhånd, og det legger også mer opp til foreldrene, men jeg tror dere vil bli mye mer forbredt på videre skolegang.

Er helt enig, vi har lange forelesninger hver dag. Mange klager, men jeg synes det er bra. For jeg har hørt mange si det samme som deg, at ting går fort framover og at det er et stort hopp fra vgs til universitet/høyskole p.g.a forelesningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
    • Ikke ta ting personlig. Opplysning om gjeldende lovverk er ikke et angrep på deg. Det er mange gæmliser her som har hatt hund før det var lover mot å la hundene løpe løse. Jeg (vi) kan relatere og forstår deg. Tror ikke du er et dårlig menneske. De lovene er forholdsvis nye, de er i konflikt med tradisjonelt hundehold på bygda og de står ikke på forsiden av avisene hver dag, en må søke etter dem eller få informasjon fra andre. Det er langt mellom lovverket og gjengs oppfatning av hva som er ok blant folk flest, utenfor typiske hundemiljøer. Folk flest bare har hund og gjør som alle andre rundt som også bare har hund. Slipper dem løse overalt fordi de synes de trenger å få løpe fra seg, helt uvitende om at det ikke er lov. ..men det er altså forbudt ved lov og kan medføre bøter ved overtredelse, selv om hunden ikke lager problemer for noen. Får dere til å sette opp en god løpestreng med retractable line som reduserer faren for at hunden vikler seg inn? Om det er folk hjemme som kan høre om hunden bjeffer, i tilfelle noe skjer, så kunne en sånn kanskje vært en løsning på morgenen, om ingen har tid til å lufte hunden godt nok. (Tror jeg. Den er ikke under FULL kontroll for den KAN vikle seg ut av selen eller noe kan løsne, men.. 🤷🏼‍♀️ Bedre enn å bare slippe den løs da) Så lenge opplegget holder hunden er den under kontroll.   
    • Nå har han hundegård da, men det er litt for lite for ham, så han får gå løs når vi har oversikt. Dit vi flytter om et år er det 4 mål tomt som vi planlegger å gjerde inn, det blir noe annet. Men dette synes jeg begynner blir tåpelig. Skal jeg fortelle hele livshistorien min mens vi holder på eller skrive en roman om livet og hunden min? Høres ut som mange her ville kjøpt den boken.
    • "Det gjelder ikke min hund" er dessverre en alt for vanlig unnskyldning. Helt til den dagen det gjør det. Gjerde inn tomta, problemet løst. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bo uten trygg inngjerding for hund rundt boligen.
    • Dette vet jeg og hadde det vært tilfelle så hadde det vært noe helt annet, men for å repetere: det som er greia her er at et familiemedlem som ikke altid er helt enkelt å forholde seg til slipper ut bikkja om morgenen - uten tilsyn - mens jeg og et annet familiemedlem har sagt ifra om akuratt dette her flere ganger, men det går inn ene øret og ut det andre.  Og bikkja jager ikke vilt, han går og snuser i veikanten fordi andre hunder har gått der, dette begynte han med seint i vinter, det var ikke noe problem før da.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...