Gå til innhold
Hundesonen.no

Kunnskapsløftet

Toller

Recommended Posts

de fleste vet vel at det er 52 kort i en kortstokk? og at det er fire slag.. hjerter , spar, kløver og ruter..

52/ 4 =?

biledkort = knekt, dame og konge og ess? og det er to sorte knekter og to sorte damer, og to sorte konger, og to rød konger? også er det to sorte ess og to rød ess..

kortstokk er det i de fleste mattebøker...

Og på den oppgaven hadde du også gått rett i baret Therese :D Ess er ikke et billedkort...

Billedkort har fått navnet billedkort nettopp fordi det er bilde på, så det er kun knekt, dame konge som er det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I niende flyttet vi inn i ny skole, som var bygd etter kunnskapsløftet, og i tiende begynte vi ordentlig. Hvert trinn hadde tre svære "baser" som det satt førti elever i. Hvert trinn hadde også to små formidlingsrom med dårlig luft, hvor vi fikk undervisning tjue og tjue om gangen. Den tiden vi ikke var inne i formidlingsrommene ble kalt basetimer, og der var det meningen vi skulle jobbe med det faget som læreren vi hadde i den timen hadde oss i. Problemet var at enten så var læreren rett og slett ikke der, eller så satt h*n og hjalp en enkelt elev halve timen, døv og blind for hva som skjedde rundt ham eller henne. Dette resulterte i to ting - vi fikk ikke hjelp når vi trengte det, og basetimene var forferdelig bråkete. Ingen hadde arbeidsro, og selv om læreren kanskje dempet oss en gang i løpet av en time, var det like bråkete to minutter senere.

Vi hadde også et fellesareal, hvor "de som hadde behov for å snakke sammen" skulle gå og arbeide. For min base ble det motsatt - de som ville arbeide i fred gikk dit. Riktignok var det bare vår base som brukte den regelen, så der var det nesten mer bråkete enn i basen.

Resultat? Vi lærte nesten ingenting, for vi hadde svært få undervisningstimer i uka. Lærerne forventet at vi hadde gjort et tonn med oppgaver til hver undervisningstime, men siden det var umulig å få arbeidsro på skolen måtte vi gjøre alt hjemme. Det gadd i alle fall ikke jeg å gjøre - enten var jeg sliten og hadde vondt i hodet etter skoledagen, eller så ville jeg ikke ta meg tid til det. Jeg syns synd på de elevene som må gå på en slik skole hele ungdomsskolen (og de har til og med fått skoledag fra åtte til fire).

Her er det lærersvikt og ikke noe annet. Hadde læreren gjort det han skulle, og sørget for at "planen" blei overholdt hadde dere lært det dere skulle. Men jeg forstår godt at du er irritert, at en person som svikter skal få så store følger for mange andre er veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noe positivt inntrykk av kunnskapsløftet nei, men nå har vel egentlig jeg veldig lite med det å gjøre. Jeg var heldigvis det siste kullet som hadde 94 - reformen(tror det var det det het), og siden vi har så få år igjen, får vi fortsatt bruke pensumet fra den forrige reformen. Takk for det!

Men litt påvirket har vi jo blitt, vi får ikke solgt bøkene vi kjøpte i år, neste år..

Synes forøvrig det er litt teit at de må bytte skolereform så ofte.. I løpet av de årene jeg har gått på skolen, har det vært tre reformer. I 1.klasse hadde vi en reform, så hoppet vi over 2.klasse fordi at 94-reformen startet, og nå kunnskapsløftet..

Politikerene skal liksom gjøre skolen bedre, så vi får jo se hvordan det går.. Det hjelper hvert fall veldig lite at de skal kutte ut flere millioner kr av budsjettet til skolen :D <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket belegg har du for å påstå at dette er lærerne sin feil, Bella?

Er det noen du vil legge skylda på så må det bli politikerne som har utarbeidet denne "fantastiske" planen.. De vil ha en idealskole, og bøtter nedpå med punkt som skal følges.. Problemet er TID.. En lærer har ikke sjans til å gå igjennom det som står i kunnskapsløftet.. Da blir det kræsj, og elevene får "hull" i læringen sin..

Kunne tenkt meg å få høre hvordan lærerne skal gjøre jobben sin? Tid er ikke noe man kan skaffe seg mer av..

*Dobbelposting, Mod. Aya*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er jo bare sannsynlighetsregning et kapittel i et stort pensum da.

Ja, men hvis du leser hva jeg skriver så er det jo nettopp at "de er gode i ihvertfall en del av matten"....

En annen side av saken er at de som virkelig har "talent" for en del av pensumet også ofte har gode forutsetninger for å lære seg resten også ganske lett - om interessen er der da, noe den kanskje ikke alltid er, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på den oppgaven hadde du også gått rett i baret Therese :icon_redface: Ess er ikke et billedkort...

Billedkort har fått navnet billedkort nettopp fordi det er bilde på, så det er kun knekt, dame konge som er det :wub:

Jeg tror man regner ess som billedekort faktisk..? :D:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvis du leser hva jeg skriver så er det jo nettopp at "de er gode i ihvertfall en del av matten"....

En annen side av saken er at de som virkelig har "talent" for en del av pensumet også ofte har gode forutsetninger for å lære seg resten også ganske lett - om interessen er der da, noe den kanskje ikke alltid er, hehe

Overså den ja, min feil.

Men snakket med mange som går vg1 idag, og de har kun positive erfaringer med kunnskapsløftet. De sier at matten går kjempebra(og dette er ikke kun 6'er elever fra ungdomsskolen) og at de får gode karakterer. Tiden klager de heller ikke på. Men så har vårs skole veldig flinke mattelærere også da, det har da litt å si også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merka så mye til kunnskapsløfte jeg. Og om man går fra en 5 til en 1 i matte, tror jeg har veeldig mye med læreren å gjøre! Er man middels god i matte og har en dårlig lærer, kan man bare gå å legge seg på VGS :wub: Jeg har en super lærer og holder meg fast på 5'rn :icon_redface: hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merka så mye til kunnskapsløfte jeg. Og om man går fra en 5 til en 1 i matte, tror jeg har veeldig mye med læreren å gjøre! Er man middels god i matte og har en dårlig lærer, kan man bare gå å legge seg på VGS :wub: Jeg har en super lærer og holder meg fast på 5'rn :icon_redface: hehe..

Men hvordan kan det ha noe med læreren å gjøre når det er en hel skole, og ikke bare den skolen heller? Det er faktisk flere byer som sliter med dette også.

Det er tid som er mangelvare her, alt er presset ned i 1 klasse, men så er det noen lærere som tar det saktere, og det er kjempe bra syns jeg. Problemet er at de fleste lærerene ikke gjør det, og det er fordi de har fått andre beskeder.

Snakket med flere lærere i dag, og de var helt fortvilet de. De skjønte ikke hvordan de skulle ha tid til å lære oss alt vi skal før sommeren. Og hvis man ser på pensum er det veldig mye mer nå enn i fjor for å si det sånn!

Og ja, det med sekser elever var bare et eksempel for å vise resultatet. Det er ikke mange som får seks i matte, og det vet jeg. Jeg syns mattelærerene på skolen min er gode, de fleste jeg har hatt i hvertfall så tror jeg hadde lært mye mer hadde det bare ikke vært sånt tidspress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket belegg har du for å påstå at dette er lærerne sin feil, Bella?

Er det noen du vil legge skylda på så må det bli politikerne som har utarbeidet denne "fantastiske" planen.. De vil ha en idealskole, og bøtter nedpå med punkt som skal følges.. Problemet er TID.. En lærer har ikke sjans til å gå igjennom det som står i kunnskapsløftet.. Da blir det kræsj, og elevene får "hull" i læringen sin..

Kunne tenkt meg å få høre hvordan lærerne skal gjøre jobben sin? Tid er ikke noe man kan skaffe seg mer av..

*Dobbelposting, Mod. Aya*

Ut i fra det du skrev fra din skole, så var det at læreren holdt seg til en elev halve timen og at det ble bråk rundt. Etter min mening så må man ha enkelte jobbetimer der alle som trenger det får hjelp, og enkelte timer med undervisning, er sånn vår skole forholder seg til kunskapsløftet, og det fungerer uten problem.

De klarer det i andre land, så hvorfor ikke norge? Som sikkert de fløeste har fått med seg, så ligger vi laaaangt nede på alle lister over matte- og naturfag kunskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren jeg har fått er SUPER! Fikk likevel to.. Syns hun gjør en fabelaktig jobb, men målene vi har er helt på trynet!

Og ja, sant som heidi sier.. Dette gjelder flere skoler, ja flere byer faktisk.. Det MÅ være noe galt et sted! Det kan faktisk ikke bare være dårlige elever og dårlige lærere... Fin teori, men det lar seg bare ikke gjøre i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også studieøkter som vi kaller det :icon_redface: Det fungerer sånn at alle fagene har ett eller flere rom en kan gå til, her er det en eller flere lærere som har det ene faget som er og de skal hjelpe elevene. Dette fungerer kjempe bra! Det er en del av kunnskapsløftet jeg liker godt. Vi har to økter i uka. Kjempe bra! :wub:

Ja, vi er ikke så gode i matte og naturfag i forhold til andre land, men dette gjør det ikke bedre gitt, tvert i mot! Håper dette endres, og at vi får bedre tid til å lære oss matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matta vi har er ikke SÅÅ vanskelig, får det fint til! Og regner med de fleste har samme pensum (Vg1)?! Jeg tror ikke kunnskapsløfte har noe å si om man får 6 eller 1 i matte.. Eller.. tror hvertfall ikke de som nå har fått 2, hadde fått 5 uten kunnskapsløfte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matta vi har er ikke SÅÅ vanskelig, får det fint til! Og regner med de fleste har samme pensum (Vg1)?! Jeg tror ikke kunnskapsløfte har noe å si om man får 6 eller 1 i matte.. Eller.. tror hvertfall ikke de som nå har fått 2, hadde fått 5 uten kunnskapsløfte!

Det er jo ikke det at matten er vanskelig da, jeg klarer det fint jeg ;) Men det er bare det at vi går altfor fort videre. Men kanskje dere ikke gjør det, og da er du heldig.

Jeg tror faktisk mange som får 2 nå kunne fått 5. I hvertfall de fleste i klassen vår. Det er bare at vi har for dårlig tid til å lære oss det skikkelig. kanskje dere gjør det på en annen måte enn mange av oss da. Det er godt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg synes dere burde være fornøyde med kunnskapsløftet, spesielt det at det kreves at dere går fort frem. Jeg gikk ut av VGS i vår, begynte på universitet i høst. Og det er helt sykt som jeg har slitt for å henge med, det går SÅ mye fortere enn før. Jeg har gått på en kjempegod privatskole, hvor alle hadde høye snitt, men vi var IKKE forbredt på dette. på VGS bruker man tre uker på et skuespill, her går vi gjennom ett hver dag, eller en bok hver dag, og det er himmelhøy forskjell på hvor dype analysene skal være. Kunnskapsløftet krever nok at den gjennomsnittelige elev på VGS jobber mye hardere på egenhånd, og det legger også mer opp til foreldrene, men jeg tror dere vil bli mye mer forbredt på videre skolegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også studieøkter som vi kaller det ;) Det fungerer sånn at alle fagene har ett eller flere rom en kan gå til, her er det en eller flere lærere som har det ene faget som er og de skal hjelpe elevene. Dette fungerer kjempe bra! Det er en del av kunnskapsløftet jeg liker godt. Vi har to økter i uka. Kjempe bra! ;)

Ja, vi er ikke så gode i matte og naturfag i forhold til andre land, men dette gjør det ikke bedre gitt, tvert i mot! Håper dette endres, og at vi får bedre tid til å lære oss matte.

Er sånn vi også har det, og det fungerer helt topp. Men nå er vi også 60 stk i klassen med mye forelesninger også.

Og hvorfor skal ikke dette gå? Det går i mange andre land, dette er tross alt ikke noe nytt?

Vet du hva, jeg synes dere burde være fornøyde med kunnskapsløftet, spesielt det at det kreves at dere går fort frem. Jeg gikk ut av VGS i vår, begynte på universitet i høst. Og det er helt sykt som jeg har slitt for å henge med, det går SÅ mye fortere enn før. Jeg har gått på en kjempegod privatskole, hvor alle hadde høye snitt, men vi var IKKE forbredt på dette. på VGS bruker man tre uker på et skuespill, her går vi gjennom ett hver dag, eller en bok hver dag, og det er himmelhøy forskjell på hvor dype analysene skal være. Kunnskapsløftet krever nok at den gjennomsnittelige elev på VGS jobber mye hardere på egenhånd, og det legger også mer opp til foreldrene, men jeg tror dere vil bli mye mer forbredt på videre skolegang.

Er helt enig, vi har lange forelesninger hver dag. Mange klager, men jeg synes det er bra. For jeg har hørt mange si det samme som deg, at ting går fort framover og at det er et stort hopp fra vgs til universitet/høyskole p.g.a forelesningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...