Gå til innhold
Hundesonen.no

Jokking/Rir på f.eks. kneet


Wheaten terrier

Jokker hunden din?  

18 stemmer

  1. 1.

    • Ja, ofte
      1
    • Nei, aldri
      8
    • Ja, av og til
      3
    • Har gjordt, men jeg godtar det absolutt ikke!
      6


Recommended Posts

Du skal ikke la en hund jokke/ri på deg og andre...

Det kan være ganske mangen grunner til at en hund gjør sånn..

Nordenstam mener at det er dominanseproblemer og at en bør slå hardt ned på dette.. Alså si nei og ta den i nakken. Eller si nei og skue den vekk..

Mens klikkerfolka mener det er stress og miljøforandringer..(Og andre grunner)

Har lest at det kan være mangel på sosialisering på tisper..

Men siden jeg aldri har hatt dette problemet så har jeg ikke lest så mye om det.

Tror ikke overse er den beste løsningen akkurat..

Men er det noen forandring i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka har hatt perioder hvor hun har vært helt rabiat og ridd på særlig meg. Dette har vært perioder hvor hun har vokst en del psykisk og vært stresset. Nå i kveld hentet vi henne fra et kennelopphold på to uker, og etter en liten stund hjemme begynte hun å ri litt på meg. Tror hun kan komme til å gjøre det i et par dager framover nå, pga av miljøforandringer/stress.

Det eneste jeg gjør når hun rir er å snu ryggen til, helt til hun stopper med det. Først da er det oppmerksomhet å få. Fungerer veldig bra det - men det må jo "matche" med resten av treningsopplegget ditt for at det skal ha noen særlig effekt. Har man for vane å ta hunden en gang daglig omtrent, legger den jo ikke så særlig merke til at du prøver å ignorere den for en gangs skyld. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tassen har prøvd seg men vi tok han med en gang så han har ikke gjort det igjen.. [-X han gjør det hele tiden på nabo bikkja da?! hannhund begge to jo! vi dytter han vekk hver gang han gjør det.. går det an å få han til å slutte helt med det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jokkinga handler ikke om sex eller noe sånt, men om at hunden ikke er sikker på lederskapet. Jeg ville aldri tillatt jokking. da hadde hunden fått som bare fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiLi pleier å jokke på bamsen sin, men aldri noe annet.

Hadde hun prøvd seg på meg, hadde det vært siste gang!

Jeg mener det handler om dominering, men kan også komme av stress hvis det er i spesielle situasjoner. Jeg hadde aldri tillatt det. Men om hun hadde gjort det på andre hunder hadde jeg ikke blandet meg, de må få ordne opp seg i mellom.

Det er forresten skikkelig show her når hun tar bamsen for seg :P

Biter seg fast i øret hans og lar det stå til :P :P :cry::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiLi :cry:

Nei, null jokking her i gården, men dere kjenner meg godt nok til at dere vet jeg ikke hadde godtatt det.

Det er vel et tegn på dominans, men dom Lilleariel sier, så tror jeg også det kan skje om de blir stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

det er egentlig ok at de gjør det på andre hunder, for de pleier som regel å ordne opp selv... men noen hunder klarer ikke bestandig det, derfor kan vi godt si ifra... men det er ikke farlig på andre hunder. Det er dominering, og da vil naturen ordne opp :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Vicky.. :D

Diego tror jeg aldri kommer til å prøve å ri på meg.

Han vet 100% sikkert hvem som bestemmer hjemme..

Og andre hunder. De kan bare prøve seg på Diego..

Haha. humor. Lille hissigproppen min blir forbanna hvis noen prøver å ri på han. Selv gjør han det ikke på andre hunder.. Tror det er noe med Diego. :P

Møtte naboens svære riesnschnauzer (Hann) og den skulle lukte Diego bak.

Diego trodde jo med en gang at den skulle ri på han. Så han begynte å knurre på han.. Merkelig det der.. Er bare store hunder til nå som han blir sinte på. (Rottweiler, riesnschnauzer, Hamlet, Nuffe, Schæfer)

Og alle trekker seg vekk med en gang det kommer en lyd ut fra Diego.

Hmm.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får sende Vicky på han - hun legger jo hannhunder i bakken :D

Ellers så kan Mona sikkert leke med han når hun blir voksen. Hun gjør nemlig et move. Hun legger seg på dem hun leker med! HAAH! til nå en tibetansk terrier og en whippet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får sende Vicky på han - hun legger jo hannhunder i bakken  :D  

Ellers så kan Mona sikkert leke med han når hun blir voksen. Hun gjør nemlig et move. Hun legger seg på dem hun leker med! HAAH! til nå en tibetansk terrier og en whippet  :P

Hehe.. :P

Han kom jo i en "Figth" med en Schæfer hanne da..

Endte jo også med at Schæferen gikk..

Men når Mona er voksen er jo også Diego voksen.

Og da vil jeg si han er litt stødig på bena.. :P

Men kanskje han får en liten lærepenge da.. :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, det er jo nytt nå til hunder, men man har sett fremgang med lignende produkter på andre hunder. Pluss Joint Aid på en annen litt vinglete valp! Du burde bruke det på Diego, siden han er stor og kan få problemer med ledd osv :D Les på linken under Joint Aid tråden på helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...