Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du at din neste hund skal hete?Eller hva het din gamle hund?


MegaMarie

Recommended Posts

Hehehe... jeg har liksom aldri tenkt på FORHÅND hva en eventuelt ny hund skulle hett, men her om dagen fant jeg navnet: KASUS ! Det tror jeg min neste hund kommer til å hete :wub:.

Gamle hunder vi har hatt:

Tarzan - basenji

Leo - chihuahua

Canto - chihuahua

Carlos - bedlington

Cara - briard

Rudolf - briard

og mine nåværende som heter:

Lotta - briard

Babs - briard

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 217
  • Created
  • Siste svar

Det er jo det perfekte hundenavn! Mener jeg har lest et sted at hunder lettest oppfatter navn som har:

- to eller tre stavelser

- ulik vokal i hver stavelse

- minst én sibilant (s, z, sj-lyd)

Har hørt det jeg også.

Har jo en Ice nå.... så den neste kan hete Dobbel eller Smirnoff..

eller kanskje cerveza (ikke sikker på stavinga) -øl :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Lisa og har Vesla nå. Navnet på neste hun blir Eira, kanskje. Har veldig lyst til at den skal ha et norrønt navn. Tenkte først på Eir, men vil helst ha et navn med to stavelser og jeg synes Eira er veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha C hunder, har Chicka nå og neste hund kommer mest sannsynelig til å hete Ceos (uttaler Keos).

Masse flotte hundenavn og det er nesten umulig å si at DET skal hunden hete for når jeg får hunden så er den kanskje ikke en Ceos, men en Chira eller Chanto eller Chicko eller Chiro osv osv... :)

Edit for å legge til hva familiens forrige hunder har hatt som navn.

*Daro

*Lurven

*Max

*Brago

*Toyvo

-bare hanner, Chicka er den første tispen i familien ever. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste sobel skal hete Denya, og hun blir født i mai :wub:

Min første tric skal hete Dimma, når enn hun kommer.

Blå tispe må jeg tenke mer på.

De jeg har fra før heter Jóga og Saeta.

Betydninger:

Jóga - islandsk forkortelse for Jóhanna, som betyr gud er nådig (oppkalt etter sangen med samme navn)

Saeta - latin, betyr hår (finnes også et band fra USA med samme navn)

Denya - avledet av gresk Dionysos, vinguden. Navnet kommer først og fremst fra mamma'n som heter Enya

Dimma - islandsk, betyr mørk(e)/skumring

Har også et par navn klare til eventuelle hannhunder.

Får jeg en blå hann skal han hete Frosti (islandsk, betyr frost), en tric hann, Skuggi (islandsk, skygge).

Sobelt er usikkert :D Men så har jeg heller ikke planer om hannhund på lenge enda.

Skuggi<3 Det het en islandshest jeg passet :)

Er du islandsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ønsket med en siberian husky hann som skal hete Kazan eller Yukon. Kommer vel til å få det en gang.

Ellers har jeg ikke tengt på noen navn til tisper, og det er vel det den neste hunden mest sannsynligvis blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

haha, Frost og Storm har jeg også vurdert..Nå har jeg et supert hemmlig navn, som jeg ikke har hørt en eneste hund hete, som jeg skal kalle min neste hund :wub:

Min nåverende hund heter Milo men blir kalt bøllefrø/pølsa/filebikkje/gutten///// :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn på hunder jeg/familien har hatt:

Iko - schaefer

Kim - Schaefer

Jethro - Schaefer/rottweiler

Rosita - Spisshund blanding

Rex - Bc Blanding

Elay - Bull terrier(min stemors hund)

Gizmo - Leonberger

Lucas - Blanding/hittehund

Nå har jeg blandingen Balder, det var det navnet som poppet opp i hodet på meg første gang jeg så han. Han het Storeulv før jeg kjøpte han :)

Har ingen navneliste på fremtidige hunder. Har lyst på noen litt spesielle navn, men må nesten se hva som passer til hunden :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder jeg har hatt - dvs. hunder som har bodd hos meg og vært mitt ansvar i minst ett år sammenhengende - er:

Miff også kalt cesàr (am. cocker spaniel)

Sheila (Tervueren)

Jonas (Jrt)

Tellus (Groenendael)

Sheila( retriever/bc)

Pan( Toller)

Loke (Groenendael)

Hund jeg skal ha:

Lyra (Laekenois)

Litt rart at de eneste to tispene jeg har hatt begge het Sheila, men første Sheila var ikke min på ordentlig (jeg passet henne i en lengre periode familien hennes ikke kunne ta vare på henne), og den andre Sheila fikk jeg omplassert fra nær familie med barn så jeg hadde ikke hjerte til å bytte navn på henne. Am. cocker spanielen var heller ikke min på ordentlig, men han bodde hos meg fra han var 4mnd til han var 1,5 så han teller i min bok :wub: Miff var mitt kallenavn på han og cesàr var det eieren kalte han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ønsket med en siberian husky hann som skal hete Kazan eller Yukon. Kommer vel til å få det en gang.

Ellers har jeg ikke tengt på noen navn til tisper, og det er vel det den neste hunden mest sannsynligvis blir.

Jeg må si jeg liker Kazan VELDIG godt. Ble vel litt inspirert av navnet fra boken Full kontroll, + at jeg hørte det en del når jeg var på kurs der. Var kazan eller noe sånt noe.

Gikk også på kurs med en som het Yukon i Stovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ønsket med en siberian husky hann som skal hete Kazan eller Yukon. Kommer vel til å få det en gang.

Ellers har jeg ikke tengt på noen navn til tisper, og det er vel det den neste hunden mest sannsynligvis blir.

Hi-Hi! Du og ca femti prosent av siberianeiere andre da? Yukon er det vanligste siberiannavnet i Norge, og Kazan er ikke langt etter.. Tisper må du i så fall kalle Taiga eller Mishka, det ligger langt foran andre navn. (liten avsporing der)

Tidligere hunder:

Sekinek (solskinn)

Nuki (liten jente)

Samson

Bris hadde navn før hun ble født, det bare falt ned i hodet på meg etter at faren ble kalt "stiv kuling" (han het Steve), Luna fikk navn etter hun var født, hun bare var en Luna rett og slett. Likka skulle hete Paprika hvis hun hadde vært brun, eller så var Bindi aktuelt lenge, men så beholdt det navnet hun allerede hadde. Det betyr jente det og.

Neste hunder? Tror at de må være født først jeg og kanskje hilst på også før navnet kommer, men Paprika er fortsatt et hett tips på evnt brun lapsk.. eller noe finsk eller samisk. Liker egnetlig å kalle hunder noe som passer til rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund het Chrissy. (på stamtavla sto det noe på tysk som jeg ikke husker med Kirsten på slutten)

Hunden jeg har nå heter Luke

Min neste hund har jeg planer om skal hete Leah. Men det er mange flotte navn å velge mellom så det kan nok endre på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to Border Terriere som het Amy og Lady.

En Rottweiler tispe som het Roxy.

En Schæfer som het Harley

Og nå er det Groenendalen'en Bajas, og han gjør det han kan for og leve opp til navnet sitt :wub: .

Heter egentlig Laggartorps Dark Eagle, men Eagle på en belger??? Er det no' fint da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe fint navnesystem jeg:)

Tidligere hunder:

Ceasær

Monty

Skurk

Robin

Hund nå: Argon og Kira

Neste hund hvis det blir en toller eller brun labrador hannhund så blir det nok kanskje Concag.

Ellers hvis det blir tispa så liker jeg veldig stedsnavn som f.eks : Bali, India, Roma.

Ellers blir det navn hentet fra norrøn, gresk , engelsk (ringenes herre) mytologi.

Må ha noe ingen andre har, men begynner å bli vanskelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte og artige navn med snert i her!

Mine/våre tidligere hunder:

Kita - schäfer

Arras - schäfer

Jacka - schäfer

Marco (Polo) - schäfer

Jacko - schäfer

Sheeba - shcäfer

Freeway - shih-tzu

Yash - schäfer

Bico - collie

Mine nåværende hunder:

Archie - sheltie

Kenny - collie

Tayron - collie

Min neste hund døpes vel til Lupus, Aiko eller Charlie tror jeg - navn jeg har alltid har syntes er fine. Favorittnavnet er Arras, men for meg er det "oppbrukt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange dyr..

Hundene jeg har hatt het Jappo og sofus.

Hatt en del gnagere:

Sarah

simba

Nala

Kira

Tiffeny

osv osv...

Falt litt for navnet Frikk jeg da. Prøvde å få mamma til å kalle katten sin frikk.. Ble pjusken.

Synes nå han var en frikk jeg...

Så hvis jeg får han kjønn i noe.. om det er dyr eller en unge.. så er Frikk en stor kandidat.

Deco å..

Jente navn vet jeg ikke helt..

Kommer jo ann på hva jeg synes de passer til å hete å..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desiderte favorittnavn (dessverre "oppbrukt" i familien...) er

Jippi og Cirka!

Synes hunder har en skremmende tendens til å leve opp til navnene sine - og minnes med skrekk bikkja som eieren på død og liv måtte kalle for "Troll"...

Navnene kommer med dyra synes jeg så hva nestemann blir hetende vet jeg ikke før jeg får møtt den :wub:

Har forøvrig hatt undulatene Ying og Yang, Sing og Sang (par, selvsagt)...

(Men valpen "Godis" var jo til å spise opp og hadde antagelig beholdt navnet sitt om den kom til oss!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hunder har en skremmende tendens til å leve opp til navnene sine - og minnes med skrekk bikkja som eieren på død og liv måtte kalle for "Troll"...

Haha! :wub: Er også livredd for sånne navn etter å ha kalt kaninene mine for alt mulig rart. Hadde et søskenpar, Tristan og Isolde. Greit nok det til den ene forsvant så den andre ble igjen alene (litt som i legenden..)

Aphrodite var en utrolig kosete kanin som bare ville kjæles med hele tiden.. (kjærlighetsgudinnen)

Diva var en kanin som hadde en helt egen mening om hvor skapet skulle stå..

Tror jeg skal være litt forsiktig med navn som 'Troll' og sånt siden jeg har følelsen av at dyrene som du sier lever opp til navnene sine. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hunder har en skremmende tendens til å leve opp til navnene sine - og minnes med skrekk bikkja som eieren på død og liv måtte kalle for "Troll"...

Må si meg enig i det- har naboens digre Goldenunghund "Kaos" friskt i minne enda. For å si det sånn så TROR jeg det blir noen år før de vil ha valp/unghund igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...