Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering av tispe


MonicaT

Recommended Posts

Hei !

Min 5 år gamle tispe blir hormonelt forstyrret av løpetid og innbilt svangerskap. Vurderer derfor å sterilisere henne, men får litt forskjellige tilbakemeldinger.

( har ikke konf. min faste vetrinær, men det skal jeg gjøre )

Min hund har lett for å legge på seg og en vetrinær jeg kjenner anbefalte meg ikke å sterilisere henne nettopp pga vekt problemer

Hun mente det er bedre å utsette løpetiden eller leve med det.

Er det umulig å holde vekta på steriliserte tisper ?

Kan de brukes som normalt ( jeg har en aktiv jakthund ) og ønsker jo å bruke henne som jakthund etter en evt. sterilisering.

Andre bivirkninger/ting en bør være ops ?

Har hørt at de kan lekke litt når de blir eldre, er dette normalt/vanlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sterilisere Chicka av samme grunn som deg (+at hun er blandingshund med dårlig helse).

Chicka er retriver blanding og har alltid lagt på seg fort, men jeg har faktisk ikke merket noe forskjell på akkurat det, noe jeg var veldig redd for. :)

Det er et år siden jeg steriliserte hun nå og det eneste jeg merker forskjell på er at hun (om mulig) har blitt enda mer "mammadalt" og hun går bedre sammen andre hunder (men det har vi trent mye på så det kan være derfor også)

Jeg kommer ikke til å tenke meg to ganger om neste gang jeg får en tispe, får hun innbildtsvangerskap så er det zippzipp igjen, så lett og smertefritt gikk det med Chicka.

Hvis det er kun vektproblemene som setter en stopper så hadde jeg sterilisert hun, for det finnes jo mye godt diettfor som du kan gi hun også, dersom hun har en periode som hun har gått opp litt. :D

Du kan bruke henne aktivt til det du vil selvom hun blir sterilisert.

Jeg har laget en side om Chickas sterilisering som opplysning til andre, siden jeg var så livredd før hennes sterilisering og grudde meg så fælt, men det gikk jo så BRA!!

http://www.renatea.com/sterilisering.htm Enjoy! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet i et annet emne her også, så har jeg hatt en liten ringerunde rundt til forskjellige veterinærer for å høre hvor mye de tar for sterilisering. Den billigste jeg fant var 4500 og den dyreste 7000. Så det er veldig stor forskjell på prisen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hvor stor hunden er. Billigere jo mindre hunden er. Og så varierer prisen veldig fra vet til vet. Her må jeg ut med omlag 6000 kr for å sterilisere min hund. Og det er den eneste grunnen for at jeg ikke har gjort det enda.. Penger <_<

Her (min dyrlege altså) tar de samme pris for om de er små eller store, 4500kr. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kastrert ei tispe pga pyometra, og da først som 10-åring. Hun hadde alltid tendens til å legge på seg, men neppe noe mer pga. kastreringen. Fornuftig foring og mosjon bør kunne holde de fleste hunders vekt i sjakk.

Min ble ikke lekk, men har etter hvert fått inntrykk av at det ikke er så uvanlig på tisper som blir kastrert i ung alder. Ville vel vært mer engstelig for det enn for det med vekta. Hormonsvingninger kan sikkert være plagsomt (har aldri hatt problemer på noen av mine tisper, så det kan jeg ikke uttale meg om), men en hund som lekker tiss hele året kan da jammen ikke være noe særlig det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det umulig å holde vekta på steriliserte tisper ?

Kan de brukes som normalt ( jeg har en aktiv jakthund ) og ønsker jo å bruke henne som jakthund etter en evt. sterilisering.

Hei!

Når det gjelder å opprettholde vekten er det viktig å huske at kastrerte/steriliserte hunder får redusert matbehovet (med opptil 35%). Ville redusert matmengden med kanskje +/- 30% og tilpasset utifra det :D

Når det gjelder aktivitet på hunden "før og etter" så vet jeg ikke, men jeg antar at dette ikke skal by på problemer, men det vet dyrlegen mye bedre enn meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble ikke lekk, men har etter hvert fått inntrykk av at det ikke er så uvanlig på tisper som blir kastrert i ung alder. Ville vel vært mer engstelig for det enn for det med vekta. Hormonsvingninger kan sikkert være plagsomt (har aldri hatt problemer på noen av mine tisper, så det kan jeg ikke uttale meg om), men en hund som lekker tiss hele året kan da jammen ikke være noe særlig det heller.

Er det noe man kan gjøre for å unngå lekking ?

Pepsi Max: Hvorfor har kastrerte hunder 35% mindre matbehov ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg har også ei sterilisert tispe. Hun spiser det samme som de andre og lik mengde, men er ikke på noen måte overvektig. Men pelsen derimot ble et kapittel for seg etterpå. Akkurat som på en kastrert hannhund vi hadde har pelsen blitt lang og helt forskjellig fra de andre! Kontaktsøkende har hun alltid vært, så der merkes det heller ingen forskjell :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...