Gå til innhold
Hundesonen.no

Matstativ...


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Noen som har matstativ og vil gi familien grunner om hvorfor det er så smart?

Hadde nemmlig planer om å kjøpe det leenge, og i dag kjøpte jeg det...

Meen familien min ble mindre fornøyd... <_<

Så trenger liksom noen gode grunner til å ha det i hus, eller så forsvinner ukelønna mi ut av vinduet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg hadde også en idé om at det var fantastisk lurt, tror det ligger i et skap et sted. Men altså, dytter han skålene sine rundt? Pleier far ofte sparke til vannskålen og få druknete sokker?

Nei, han dytter ikke skålene sine rundt...

Far og resten av fammen sparker til vannskålen, men vi har allerede hatt en drukningulykke med matstativet..

Grunnen til at jeg kjøpte det var jo pga at jeg har hørt fra mange at hunden sluker enormt mye luft når den spiser maten i vanlig matskål på gulvet..

Dessuten så ser det jo litt mer profft å fancy ut med matstativ da :rolleyes:

Broren min kom borti i sta, og nå tør jeg ikke og dra hjemmefra i frykt om at det plutselig skal bli borte..(der drar den ukelønna liksom) men pappa sa vi måtte ha det der fordi det var såå smart emd ironisk tone <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker matstativ !

Gamlehunden fikk prolaps i nakken og jeg måtte bruke matstativ, da han ikke skulle bøye hode ned og spise

Jeg har hørt det samme som deg, at hundene kan sluke mye luft.

Hos meg har det blitt en vane og jeg kommer aldri til å gå tilbake til "gulv foring" ( gjør det på hytta, ferier etc men hjemme er det alltid matstaiv - selv hos foreldrene mine )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har matstativ og vil gi familien grunner om hvorfor det er så smart?

Hadde nemmlig planer om å kjøpe det leenge, og i dag kjøpte jeg det...

Meen familien min ble mindre fornøyd... <_<

Så trenger liksom noen gode grunner til å ha det i hus, eller så forsvinner ukelønna mi ut av vinduet ;)

Magedreining!! DET argumentet kan du bruke for det! Altså, man sier det, at hunder som spiser mindre bøyd (ergo ut av matskåler på stativ;)), har mindre sjanse for å få magedreining enn andre.

(beste cluet er jo at de ikke får mat rett før og rett etter hard fysisk trening.. men hyyyysj :D)

Magedreining er vel det samme som tarmslyng også, hvis jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelske settere er vel noe utasatt for magedreining ja...?

jeg har Grand Danois(og har hatt dobermann) og har brukt/bruker matstativ til alle mine, fordi det ser mye mer behagelig ut å spise uten å bøye seg, og fordi det sies at det minsker faren for magedreining...

Mine hunder er hvertfall strålende fornøyd med ordningen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker matstativ !

Gamlehunden fikk prolaps i nakken og jeg måtte bruke matstativ, da han ikke skulle bøye hode ned og spise

Jeg har hørt det samme som deg, at hundene kan sluke mye luft.

Hos meg har det blitt en vane og jeg kommer aldri til å gå tilbake til "gulv foring" ( gjør det på hytta, ferier etc men hjemme er det alltid matstaiv - selv hos foreldrene mine )

Det er faktisk vist at høyde på matstativet ikke minsker risiko men kan gi økt tendens for magedreining. (Hilsen Anna Eggertsdottir - veterinær med doktorgrad i magedreining hos hund.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk vist at høyde på matstativet ikke minsker risiko men kan gi økt tendens for magedreining. (Hilsen Anna Eggertsdottir - veterinær med doktorgrad i magedreining hos hund.)

Å pokker! Der røyk den luftspeilingen :D:P

Neida, jeg bare tuller. Supert med avlivning av myter! Selv om det går utover Christine sin lommebok :P

(Jeg er alltid like gavmild på andres vegne...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk vist at høyde på matstativet ikke minsker risiko men kan gi økt tendens for magedreining. (Hilsen Anna Eggertsdottir - veterinær med doktorgrad i magedreining hos hund.)

Jeg har lest det samme i utenlandske artikler - men visste virkelig IKKE at det finnes en norsk doktorgradsavhandling om emnet. Finnes den publisert? I så fall, hvor?

Konkluderer den også med at det finnes et genetisk aspekt?

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva vet man egentlig om dette nå?

På gamlerasen så vi jo helt tydelig hvordan dette gikk i "familier", da det var en rase hvor det var mye såkalt linjeavl (nærmere innavl) og ting kanskje ble forsterket.

Men det var mye synsing, og mye usikkerhet - også hos veterinærene dengang.

Har hørt alt fra dette med arv (kanskje for en lavere terskel), til dette med inntak av mat/vann før bevegelse, til dette med at moderne hundemat ikke "trimmer" hundemagen, som blir uelastisk.

Hva er "siste nye" man vet - noen som har dette inne? Er ikke så aktuelt på mine raser nå, men det var jo store skrekken engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva vet man egentlig om dette nå?

På gamlerasen så vi jo helt tydelig hvordan dette gikk i "familier", da det var en rase hvor det var mye såkalt linjeavl (nærmere innavl) og ting kanskje ble forsterket.

Men det var mye synsing, og mye usikkerhet - også hos veterinærene dengang.

Har hørt alt fra dette med arv (kanskje for en lavere terskel), til dette med inntak av mat/vann før bevegelse, til dette med at moderne hundemat ikke "trimmer" hundemagen, som blir uelastisk.

Hva er "siste nye" man vet - noen som har dette inne? Er ikke så aktuelt på mine raser nå, men det var jo store skrekken engang.

Det siste jeg har fått med meg (personlig synes jeg temperamentsfaktoren er uhyre interessant, og finner at den stemmer ypperlig med de tilfellene jeg kjenner godt til!):

By Wendy C. Brooks, DVM, DipABVP

Factors Increasing the Risk of Bloating

Feeding only one meal a day

Having closely related family members with a history of bloat

Eating rapidly

Being thin or underweight

Fearful or anxious temperament

History of aggression towards people or other dogs

Male dogs are more likely to bloat than females

Older dogs (7 - 12 years) were the highest risk group

Moistening dry food particularly if citric acid is listed as a preservative.

Factors Decreasing the Risk of Bloat

Inclusion of canned dog food in the diet

Inclusion of table scraps in the diet

Happy or easy-going temperament

Eating 2 or more meals per day

Feeding a a dry food containing a calcium-rich meat meal (such as meat/lamb meal, fish meal, chicken by-product meal, meat meal, or bone meal) listed in the first four ingredients of the ingredient list.

Contrary to popular belief, the presence of cereal ingredients such as soy, wheat or corn in the first four ingredients of the ingredient list does not increase the risk of bloat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning. Jepp, interessant det der med gemytt og innvirkning på ikke bare helse, men helt ned på en enkelt lidelse som dette. Hva var det man snakket om på mennesker før.... "kolerisk temperament"? Sånne som blir røde i toppen <_<

Dette med hundemat på boks/matrester i hundematen... har det noe med konsistens å gjøre? Eller med innhold, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha, men må ha sånne spesialskåler til Mike, pga han har lå lange ører og de blir så grisete hvis han spiser av vanlig skål!

Det rareste var at vi var på besøk hos foredrene mine, og da fikk han litt rester fra middagen (kjøttboller, potet og litt saus) og han grisa til ørene sine så utrolig. og han gikk rundt og suttet på ørene sine pga smakte jo sikkert godt, og så fikk han sår til slutt... og endte opp med en infeksjon på toppen av det hele!

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha, men må ha sånne spesialskåler til Mike, pga han har lå lange ører og de blir så grisete hvis han spiser av vanlig skål!

Det rareste var at vi var på besøk hos foredrene mine, og da fikk han litt rester fra middagen (kjøttboller, potet og litt saus) og han grisa til ørene sine så utrolig. og han gikk rundt og suttet på ørene sine pga smakte jo sikkert godt, og så fikk han sår til slutt... og endte opp med en infeksjon på toppen av det hele!

Silje

Da er det kanskje like praktisk med enten en "hette" (veldig vanlig til langørede og langpelsede utstillingshunder) eller en matskål som er så smal øverst at ørene ikke ramler ned i maten?

(Og kanskje å vaske ørene ordentlig med en gang de blir fulle av fristende matrester og annen "dritt"...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje like praktisk med enten en "hette" (veldig vanlig til langørede og langpelsede utstillingshunder) eller en matskål som er så smal øverst at ørene ikke ramler ned i maten?

(Og kanskje å vaske ørene ordentlig med en gang de blir fulle av fristende matrester og annen "dritt"...?)

Joda, vi har sånne spesialskåler for cockere, de fungerer veldig bra, men de står på bakken,

Vasker jo selvfølgelig ørene hans, men er ikke alltid like lett å få bort all lukta som gjør at han sutter på ørene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hihi, da jeg kswulle gi pappa pengene for matstativet(hadde ikke med penger da jeg kjøpte det) så sa han bare at han syne sdet var smart og dermed så betalte han det for meg :D

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, da jeg kswulle gi pappa pengene for matstativet(hadde ikke med penger da jeg kjøpte det) så sa han bare at han syne sdet var smart og dermed så betalte han det for meg :D

:P

Hehe, så kjekt da. :P Gratulerer med nytt matstativ. :P

Har tenkt på det en del jeg også siden hundene sluker en del luft når de spiser, pluss at det ser så krøkkete ut når de må bøye seg sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matstativ har vi. 3 stk...

Jeg kjøpte et høyt her sist, siden de andre er så lave og griser mye. Mye vann under etc

Det høye gjør at han søler mye mindre vann!

Han har økt apetitt, så tydelig at han synes det var mer behagelig enn å stå så bøyd.

Og mye lettere å gjøre rent under!

jeg sparer meg for masse bøying hver gang jeg må bytte vann!

Så jeg synes det var et godt kjøp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...