Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør jeg avlive hunden min etter denne episoden?

Hønefar

Recommended Posts

Så sure folk blir da :D Første gangen jeg så filmen hadde jeg ikke lyd på, og jeg syns det var noe rart. Så ikke helt ironien da nei. Men så så jeg den en gang til, og da skjønte jeg at dette bare var tull.

Syns ikke det er nødvendig å gjøre så mye ut av dette innlegget, det er jo bare ironi.

Det er da greit å bruke ironi på sonen, men som du kanskje har merker Hønefar er det vanskelig å se ironi på ett forum. Mange reagerer vel litt feil selv om det faktisk er blitt oppklart.

Da vet vi at neste gang noen vil skrive ironi så må man skrive *ironi* for ikke å bli slakta ;)

Ja til humor på sonen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Hadde det vært frykt hadde jeg nok tatt en liten pause der og da, men fortsatte treningen umiddelbart. Jeg måtte bare le siden jeg skvatt så mye som jeg gjorde da jeg vanligvis ikke er så lettskremt :D

For å kverulere litt... folks måte å (av)reagere på er veldig forskjellig, der noen ville avbrutt umiddelbart ville andre fortsatt og prøvd å dekke over det. Der noen ville blitt sinte ville andre ledd. Har vært i en situasjon der jeg ble truet av 500 kilo territorial hingst for å gå over ett jorde og bare ledd det bort og gått videre. Når jeg var på andre siden av gjerdet ble jeg imidlertid redd. Bare du kan vite hvorfor du fortsatte, siden du sier det ikke var frykt så tror jeg deg, men hadde du sagt det var frykt så hadde jeg trodd deg da også.

Ironisering blir fryktelig vanskelig når leserene har vidt forskjellige referansepunkter, det betyr ikke nødvendigvis at noen er dummere enn andre.

(og jeg tviler ikke på at du klarer å ironisere vilt over politiske ting, men du klarte det vel egentlig ikke her? Grunnen til at det ikke slo an var vel kanskje at vi vet så inderlig godt at åpningsinnlegget kunne vært seriøst ment, ikke at hundefolk er dummere enn vg-lesere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sure folk blir da :D Første gangen jeg så filmen hadde jeg ikke lyd på, og jeg syns det var noe rart. Så ikke helt ironien da nei. Men så så jeg den en gang til, og da skjønte jeg at dette bare var tull.

Syns ikke det er nødvendig å gjøre så mye ut av dette innlegget, det er jo bare ironi.

Det er da greit å bruke ironi på sonen, men som du kanskje har merker Hønefar er det vanskelig å se ironi på ett forum. Mange reagerer vel litt feil selv om det faktisk er blitt oppklart.

Da vet vi at neste gang noen vil skrive ironi så må man skrive *ironi* for ikke å bli slakta ;)

Ja til humor på sonen! ;)

Tror jeg legger ved et "blunk" neste gang ja :P

(og jeg tviler ikke på at du klarer å ironisere vilt over politiske ting, men du klarte det vel egentlig ikke her? Grunnen til at det ikke slo an var vel kanskje at vi vet så inderlig godt at åpningsinnlegget kunne vært seriøst ment, ikke at hundefolk er dummere enn vg-lesere.)

Er faktisk veldig enig meg. Skivebom mtp ironi her. Lettere å ironisere ting da det ikke "står liv på spill". Mener selvsagt ikke at folket her er noe mindre smarte enn de på VG-Nett. For på denne siden er det geniunt interesserte hundeelskere, så det var veldig dumt av meg med overskriften og at jeg ikke la til en smule hyggeligere smiley.

Jeg kom, jeg feilet og vet nå at om jeg skal bruke ironi skal det markeres i klartekst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Jeg ler hele tiden. Viser jeg noe tegn til at jeg ønsker å avlive henne?

Ehh hva medn "FY F***., PRØVER DU Å BITE MEG Å NÅ!!?" *hahaha* (for meg, usikker dumlatter), "IKKE NOE BITING" (i morskt tonefall). I tilegg til at du skvatt 2 m bakover, og sier selv lenger oppi her at bikkja aldri har gjort dette før... OG at du i tilegg skriver i innlegget ditt som du gjør, så kan vel ikke godtroende folk egentlig forstå særlig annet?

du er sikker på at du ikke menneskeliggjør hunden til venninna de litt nå eller? hunden ble sur på deg? hvordan viste hun det? uansett det kan ikke ha noe med da, at hunden fikk litt vondt eller ble litt skremt av å dette?

og til barn som har ironi, så er evnen til å forstå ironi noe barna utvikler med alderen, i de første leveårene skjønner ikke barn ironi, man snakker ikke ironi med en 3-4 åring, fordi barnet da vil ta alt for god fisk, de skjønner det rett og slett ikke..men at en unge på 10-12 skjønner det er det sikkert ingen tvil om ;)

Nei, jeg menneskeliggjø ikke den bikkja der... Hadde du sett trynet som hu glodde på meg med, og hele holdningen til bikkja, så hadde du skjønt det. Dette, i tilegg til åssen den bikkja oppfører seg i 100 andre settinger, gjør at jeg er rimelig sikker på a hu ble "fornærmet" for at jeg lo der. Jeg kan nevne hendelser i fleng som gjør den bikkja der "mennesklig", men det hører ikke hjemme i tråden her. Men at hu kan bli fornærmet og sur, er jeg ikke i det hele tatt i tvil om!

Ogunger med ironi.. Selvfølgelig.. Jeg sier ikke at en unge på 2-3 år vet hva ironi er, men en unge er vel unge til den er en del eldre enn det, er den ikke?

Hønefar demper med hele seg. Slutt å plagg! :D

;) hvorfor ska vi godta de dempende signalene hans, når han ikke godtok bikkja sine da??? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varför ska du avliva din hund efter denna händelse på videon ? :D

om du vill ge din hund förtroende för dig så ska du inte bara köra dit handen som du gör på videon.

hunden ser dig som ett hot & tycker det är otrevligt. du måste prata med din hund innan du börjar med det.

låt hunden ligga ifred en stund & låt han/hon komma till dig själmant.

detta släpper snart. du måste ha lite tålamod bara.

hunden tycker kanske att du retar den med det som du gör & blir arg på dig.

om någon gjorde så mot mig så skulle jag med bitas. ;)

gör något kul med hunden så att den blir glad istället.

sluta att lås in hunden i buren,det är fel mot hunden !

det är ju du som gör fel mot hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du deg truet når noen filmer deg?

Jeg tar mye bilder, og det er svært mange hunder som sterkt misliker, og blir usikkre, når man filmer eller tar bilder av de. Selv min egen, som har blitt fotografert opp gjennom hele livet og som er en svært stødig kar, viker unna for linsa. En annen hund jeg kjenner direkte stopper opp og viker unna når jeg retter linsa mot ham. Når du i tillegg sette rhunden på en stol som den ikke føler den kan komme seg ned fra, og presser den til å gjøre noe den ike forstår... Vel, helt naturlig at hunden blir usikker og demper. Dessverre så er nå en gang slik at en hund er en hund uansett om det er en dachs eller schäfer, så jeg synes ikke det er så vanskelig å se at din hund i situasjonen er svært ukomfortabel.

Greit nok; hunden demper, men mange hunder gjør det da man skal øve inn et nytt triks som den ikke forstår noe av.

Feil! Mange hunder demper når de trenes feil. Har du en hund som blir usikker på sitt forhold til den som trener, så må jeg virkelig si at det er dårlig hundetrening! Dette er jo ett av de viktigste prinsippene innenfor hundetrening og burde gjelde uansett om man har ambisjoner innenfor konkurranse eller bare har lyst til å aktivisere hunden sin.

I dag er hun en hund som er trygg på alle mulige måter og er utrolig sosial av seg, spesielt mot mennesker. Hun er faktisk mye tryggere på andre mennesker enn hundene deres.

Du kan fortsatt være en utrolig dårlig hundetrener og enda dårligere å lese en hunds adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var virkelig såre tær - fra en som er selvoppnevnt ekspert på ironi.... <_<

Jeg bekymrer meg lite for hva du synes om meg, jeg treffer ofte hunder med velmenende eiere som behandler dem helt hinsides - tross så "snille" de tror de er, omtrent som deg, og får hunder som demper og går og "godsnakker" for dem hele tiden for å vise at de er snille og ikke gjør noe galt.

Det jeg legger merke til, er at andre hundemennesker med mer erfaring også ser det samme som meg og har skrevet det i denne tråden, og det bør kanskje du også legge merke til.

Jeg blåser i hva du synes om meg, og om dette "holder mål" i en rettssak eller hva annet du fabler om.

Jeg synes bare det er trist - for den lille hunden dins skyld - at du ikke er villig til å ta til deg det som MULIGENS kan være tilfellet for din hund: At hun faktisk synes du er skummel i visse situasjoner.

Er du glad i hunden din, burde du hisse deg mindre opp om oss, og kanskje heller prøve å se om det faktisk ER noe i det andre mener å observere, og om vi faktisk har tråkket på en ekte sår tå, og ikke bare din sårede stolthet. Bruk tiden på det, og til å lære litt mer om dempende signaler og bruken av det - og hvorfor din hund ser så utrolig presset ut når du "morer" deg med å trene.

Og hvis hun er så lettpåkjent at hun reagerer på kamera, slik enkelte hunder gjør, hvorfor da fortsette å presse henne - så hun faktisk snapper etter deg, bare for å ha det moro - slik du synes er moro - på et opptak? Trist.

Mislik meg så mye du vil, men tenk på hunden din - det var den jeg tenkte på, deg behøver eller ønsker jeg heldigvis IKKE å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen forutsetninger for å uttale meg om hva som har skjedd før eller etterpå - jeg klikket bare på linken og så følgende: En hund plassert på stol ser vanvittig mistilpass ut. Den slikker seg rundt munnen og demper alt den kan overfor "ett eller annet" den synes er ekkelt. Med kamera i trynet nærmer dette ekle seg så mye at hunden faktisk ser seg nødt til å bite i forsvar. DET ER HVA JEG SER av den videoen.

Så kom jeg på at jeg skulle skru på lyden... og da jeg hørte "trenerens" reaksjon på at hunden biter tenkte jeg straks: Stakkars hund, tulling til eier. Den "avvæpnende" latteren i ettertid tolker jeg som en typisk avreagerende latter fordi man blir redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav!

7 siders kverulering om dette?!

Jeg bare MÅ bidra litt.

Ikke andre steder enn her kan det la seg gjøre å ta alt så utrolig seriøst at det uansett blir tolket sønder og sammen.

Det er helt vanvittig! :P

Og tilbake til spørsmålet du starter med;

Det skal du HELT SIKKERT hvis man ser på andre tråder om avliving/benådning her inne!

Her slaktes dem visst ned etter fote virker det som! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greyt: Hadde ikke "slaktet" vedkommende her jeg, hadde det ikke vært for at bikkja absolutt ikke ser komfortabel ut, og at den faktisk går til steget å glefser...

Viste forøvrig filmen til noen andre her hjemme, de så heller ikke det snev av ironi i den saken, og ingen av dem har spes peil på hund, men de så godt at den bikkja ikke var særlig trygg der den satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele innlegget var ganske latterlig.

Det var kanskje ment morro fra din side, men det er faktisk noen ting man ikke spøker med.

Avliving av hunder eller andre dyr er et alvorlig tema, og sikkert sårt for mange. Spesielt når det er snakk om hunder som biter osv..

Kall meg gjerne teit som ikke tåler en spøk, eller gledesdreper eller whatever, men jeg syns hele tråden var tåpelig. Min mening :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele innlegget var ganske latterlig.

Det var kanskje ment morro fra din side, men det er faktisk noen ting man ikke spøker med.

Avliving av hunder eller andre dyr er et alvorlig tema, og sikkert sårt for mange. Spesielt når det er snakk om hunder som biter osv..

Kall meg gjerne teit som ikke tåler en spøk, eller gledesdreper eller whatever, men jeg syns hele tråden var tåpelig. Min mening :wub:

Det synes jeg var godt skrevet! Synes ikke det er noe "stas"å verken tulle med avliving eller biting jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...