Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer å kjøpe dekken til Yaris


meg123

Recommended Posts

Veldig usikker hvor denne skulle leggeså mod får bare flytte den evnt.

Altså,Yaris,min kooiker/gordonsetter blanding har ikke så veldig mye pels,å i fjor vinter virket det som han frøs litt på vinteren,men han er litt sånn pyse som skjelver for det minste, så er litt usikker... Trenger han virkelig dekken eller er det bare bortkasta penger??

Å i såfall hva slags,type osv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke å bruke dekken. Hunden vil nok heller få det mer behagelig. Du trenger ikke kjøpe det aller tykkeste til å begynne med, men begynne med et vanlig vinterdekken. Foret. Helst glatt utvendig og innvendig, for er det stoff inni, så fester snøen seg der og gjør hunden kald. Har selv et gresshoppa dekken (akkurat slik renateA annonserte om på kjøp og salg) Det er et veldig bra dekken.

Så lenge hunden er aktiv trenger den ikke dekken på, men hvis hunden skal være ltt iro ute eller ligge i bilen osv er det kjekt. Eller hvis det slapser og er kald vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg bruker dekken på min setter jeg også :lol:

Jeg bruker det:

* På kveldsturer hvor vi er som mongoer i snøen (:P)

* I pauser på treninger osv

* Enkelte turer

* Når det er kaaaldt ute

Men nå trives nå hunden min i dekkenet virker det som om og så lenge det er kaldt ute så bruker jeg dekkenet mitt en del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke dekken til våre når de er ute og løper. Nå som det blir kaldere skal vi kjøpe varmedekken til dem og ha med på lengre turer slik at de kan ha dem på i pausene. Jeg tror ikke det er nødvendig at hunden skal løpe rundt med det på hele tiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det også er litt hva man vender hunden til. Er hunden vandt med dekken når det er -10 så vil den etterhvert fryse når det er over -10 og den er uten dekken.

Selv så bruker jeg aldri dekken hjemme. Bruker kun dekken under pauser/båndgåing på jakta. Grunnen til at jeg bruker dette ( sammen med hvilepose ) er at hunden skal holde seg varm ( musklene ) og slippe å bruke krefter på å holde seg varm. Når man eks er på jakt og man må gå i bånd så bruker jeg dekken av samme grunn. Hunden skal bruker krefter på jakta, ikke på å holde seg varm.

Hjemme bruker jeg det aldri. Da er vi kun på rusletur ( løs eller bånd ) og jeg mener at hun ikke trenger det.

Det finnes forskjellige dekken, regndekken, tjukke og tynne varmedekken.

Så det er vel kanskje litt etter behov og hva man selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dekken på den ene. Her er mye snø om vinteren, og den har lett for å samle seg på innsiden av dekkenet om det er underdel på det. Kroppsvarmen smelter snøen og det blir is som blir liggende mot huden. Det beste i snøen er et dekken som går rundt halsen og bare har et bånd eller strikk rundt magen. Ev.kan man ha kondomdress først og dekken over. Han beveger seg lite og fryser fort.

Har lyst å kjøpe et obtrackdekken til ham, men det er dyrt. De selger det hos AlternatiVet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bruke dekken er opp til hver enkelt. Har sett mange hunder som burde hatt dekken for en del minusgrader siden, også har jeg sett noen som sikkert ikke hadde hatt bruk for dekken i den temperaturen (pelshunder med dekken i +5grader).. Jeg har selv pelshund (australian shepherd) som har god pels og underull. Jeg bruker dekken på ham i bilen/snøhula når han må ligge en stund og det er kaldt ute. Er det virkelig kaldt skal han få varmepose i tillegg når han ligger i bilen/snøhula. Nå blir det bare rundt -20 her på vinteren, og når vi er hjemme på ferie er det ofte rundt -30/-40grader ute, og da synes ikke jeg at det er forsvarlig å la hunden være i ro uten dekken ute, om det ikke er utehunder da...

En bil blir jo som en fryser når det er kaldt ute. Nå har jeg ikke innetermostat i den jeg har nå, men i gamlebilen var det i allefall ofte kaldere inne i bilen enn ute.

Du må jo se selv hvordan hunden er, hvor kaldt det er og hvor tykt dekken du skal ha på. Bare husk at hvis hunden blir vandt til å ha et tykt dekken på i -5 grader, så blir det kaldt for den om den skal ha samme dekkenet på i -15/-20...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

MonicaT og Mailin har mange bra poenger. Det går mye på hva hunden er vandt til og om den er i aktivitet eller ikke. Tenk på hunder som bor ute hele året. Det skal mye mer til før de fryser enn hunder med tilsvarende pels som bor inne.

Jeg ville ikke hatt dekken på hvis det var min hund (sånn som jeg tenker meg pelskvaliteten hans) når den er i aktivitet før det er veeldig mange minus. Men når hunden ligger stille, må holde musklene varme i pauser eller ved aktiviteter hvor hunden heller skal bruke energien på aktiviteten enn å holde seg varm ville jeg brukt dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått times tur med dalmatiner i minus 20 uten dekken, og hund med setterliknende pels i minus 30. Er de litt i aktivitet fryser de sjeldent, om det ikke er vind da. Står de stille i gården blir det noe annet. Et større problem er at hanner fryser testiklene, og den eneste løsningen jeg fant var kondomdress. Dekken nytter jo ikke akkurat der.

Nå har de røytet og jeg fjernet det meste av underulla, og da ser jeg at selv den mest iherdige skjelver nå som det er minus ti og snø. Hun er blitt gammel og er ikke aktiv på samme måten så et dekken hadde nok vært noe. Munnvikene henger mer nå enn før, og der blir det fort frostskader.

Ellers syns jeg ikke kulde er det største aberet vinterstid. Snø-og isklumper som legger seg inntil huden lager mer trøbbel, de får frostblemmer som dekkenet heller ikke klarer å beskytte mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har gått times tur med dalmatiner i minus 20 uten dekken, og hund med setterliknende pels i minus 30. Er de litt i aktivitet fryser de sjeldent, om det ikke er vind da. Står de stille i gården blir det noe annet. Et større problem er at hanner fryser testiklene, og den eneste løsningen jeg fant var kondomdress. Dekken nytter jo ikke akkurat der.

Litt OT, men:

Det finnes faktisk egene "dekken" til å beskytte ballene. Skal se om jeg finner link til et sted de selger...

Red: Her er link: http://www.troll-hundefor.no/ Se på Katahdin dekken...

Det høres veldig dumt ut, men for noen trekkhunder er det et problem. Sist finnmarksløp var det så kaldt at mange måtte bryte for at ikke hannene skulle forfryse baller og penis og tispene pattene. Der er fordi en del avler frem løpshunder som skal være raskere, så de blander inn en del vorsteh osv, og da får de tynnere pels med på kjøpet. Men de som hadde skikkelig pelsa polarhundtyper hadde ikke det problemet (men kulda gav andre problemer også da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Satt og kikket på de, og jeg tror jeg skal prøve et av de. Er ikke sikker på hva som passer best til en hund som skal gå og ikke ligge i ro. De så veldig fine ut og er sikkert mer solid enn en kondomdress. Den tåler lite før den rives opp, også er den jo egentlig tilpasset en fuglehunds kropp og ikke en mer klumpete rase. Måtte tilpasse dressen slik at snoppen kom ut av hullet og ikke forsvant inni. Hadde en del tisseuhell før vi fikk hullet stort nok og på rett plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått times tur med dalmatiner i minus 20 uten dekken, og hund med setterliknende pels i minus 30. Er de litt i aktivitet fryser de sjeldent, om det ikke er vind da. Står de stille i gården blir det noe annet. Et større problem er at hanner fryser testiklene, og den eneste løsningen jeg fant var kondomdress. Dekken nytter jo ikke akkurat der

Freke selger pungvarmere for hunder, de sitter faktisk veldig godt på hunden (har testet de under langkjøring med et 6-spann) og hjelper på i kulda. Katahdin er supre dekken, men for meg som bruker dekken når bikkja ligger i ro så synes jeg at de er for korte på lårene og på skuldrene. Litt tungvindt å måtte ha på t-skjorte i tillegg... Skulle jeg hatt dekken til å ha på hunden på trening også, så er Katahdin et helt klart valg:)

red: Jeg kom på at Villmarkens Port også selger pungvarmere, ser at de er laget av freke de også, til samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...