Gå til innhold
Hundesonen.no

Noe som gjør hud og pels bedre?


linniogamy

Recommended Posts

Bestemoren min har en Amerikaner, idet siste så har den fått endel flass og pelsen er "Fet" og ekkel å ta på.

Har hvert hos veterinæren og fått noe shampoo som hun skal ha. MEN i den leiligheten som hun bor i så er det umulig og bade hunden ( badet er i andre etasje og hunden kan ikke gå i trappen. Hun kan heller ikke løfte den pga. problemer med hendene).

Så spørsmålet mitt er om noen vet om noe som gjør hud og pels bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd fra et "pelsmenneske"..

Bytt fôr - helt enkelt. Et optimalt fôr på hunden(e) er hele hemmeligheten bak bra pels og hud. (Ser her selvsagt bort ifra allergier, arvelige lidelser, etc - som kanskje må behandles medisinsk)

Ekstra oljer, tilsetninger, allskens "bedre-pels-produkter" osv gjør veldig lite et skikkelig fôr ikke kan, og jeg har veldig liten tro på slike ting.

Jeg er overbevist om at endel slike tilsetninger til et fullverdig fôr faktisk bare kan gjøre vondt værre - dvs ødelegge en balanse som fôret i seg selv er bygget opp med.

Jeg har dog brukt ølgjær i perioder på mine, da det ser ut til å ha en viss effekt på underulls-produksjonen. Men om det er mer ønsketenkning enn noe annet - tja, det vil jeg aldri få vite..

Men, men - nå er jeg kanskje en av de aktive beardis-menneskene som bruker MINST slike tillegg, da.. Så det kan jo hende at slikt har noe for seg, bare at jeg ikke har funnet det ut ennå.

Men "værstingene" (med bruk av tilsetninger, sprayer etc) inenfor min rase har ikke hunder med noe bedre pels enn mine, så da tror jeg ikke det er så fantastisk som de sier heller..

Ellers ville jeg tro at "fet" pels/hud (slik at man kjenner det på hendene når man har klappet hunden) neppe skulle bli hjulpet av å tilføre hunden mere fett, oljer i maten, etc.. Det finnes flere fôrtyper for pelsraser, og hunder med hudproblemer - så selv om slike er dyre vil jo en liten amerikaner ikke spise for så mange ekstra kroner i mnd. uansett...

For en tid tilbake fikk en av mine hunder en form for infeksjon på huden (flass, "hot spot", rødt og kløende) - og da kjøpte vi en medisinshampo som fungerte helt utmerket bare etter et bad eller to. Den het epi-soothe (http://www.vetshop.no/p-h.16.htm) og vel verdt pengene..

Da fikk vi beskjed om å vaske henne to ganger, med en ukes mellomrom - og hun ble helt fin etter første badet.

Ellers vil også endel hud/pelsproblemer løse seg selv hvis man klipper hunden ned (skikkelig - med maskin). Da vil huden få mere luft, det vil ikke bli noen ansamling av fuktig pels på sår hud, etc..

Bare noen små tanker, sånn en søndag morgen..

Lykke til på vegne av bestemor + hund!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller brukt fiskeølje eller rapsolje enn soyaolje som tillegg. Rapsolje har et høyt innhold av omega 3, det samme har vel fiskeolje. Omega 3 er bra, og har en betennelsesdempende effekt, omega 6 har en betennelsesfremmede effekt, så jeg bruker rapsolje. Soyaoljen jeg har står det ingen omega innhold på, men for alt jeg vet, kan det jo være masse bra i den.

Ville byttet fôr, for å se om det har noen effekt. Shamponering to ganger i uken (sm ofte er anbefalt på slike shampoer), har jeg lite og ingen tro på, siden jeg har prøvd endel selv. Personlig gidder jeg ikke bade hunden min to ganger i uken, og jeg ser ikke at effekten varer. Hun virker bedre en dag eller to etter badet, ellers går det fort over. Men hun har andre plager enn denne hunden, så det kan vel variere. Men generelt tror jeg ikke at man får varige gode endringer ved å bade en hund for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedklipping, helst med maskin, tror jeg også burde være en fordel. Har en amris jeg klipper i ny og ne, og han har samme problem. Han har allergi og muligens har han lavt stoffskifte også, jeg synes iallefall å minnes det. Det hjelper noe å maskinklippe, men helt bra blir det aldri. Å ha ham langhåret gjør det bare verre. Hun bruker mild shampo og en dyrlegebalsam som ikke skal skylles ut. Tror han får hypoallergenfòr, men han må bruke kortison uansett hva de tester ut av ting og tang. Eier sier det går i perioder, men noe flass, sår og fet pels har han alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...