Gå til innhold
Hundesonen.no

Plante

TineSimbaNana

Recommended Posts

ekke sikker på om de har i større men jeg kan jo se da...

Her er bilder av planten min vis det blir lettere og svare vis dere ser ossen den har det :icon_redface:

For meg ser det ut som en Bacopa du har.

Den kan faktisk få blomster over vannflaten og er også fin og bruke i åpne akvarier.

Legger ved en link til Tropica, der er det masse god info om planter!

http://www.tropica.com/go.asp?article=220&...languageguid=DA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skikket på den siden nå og det fins 3 forskjellige Barcopa planter, 2 stk uten blomster og 1 med blomster. Tror jeg har en uten blomster.

Men vis jeg har sand til planten min, må jeg bytte ut sand da??? Når jeg skal bytte vann eks...

Og hva mente du med å knipe den under vann??

Skal jeg knipe av "armene" til planten?? Det som er under vann liksom???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skikket på den siden nå og det fins 3 forskjellige Barcopa planter, 2 stk uten blomster og 1 med blomster. Tror jeg har en uten blomster.

Men vis jeg har sand til planten min, må jeg bytte ut sand da??? Når jeg skal bytte vann eks...

Og hva mente du med å knipe den under vann??

Skal jeg knipe av "armene" til planten?? Det som er under vann liksom???

Mest sannsynlig er det en Bacopa Monnieri du har, den er mest utbredt.

Du trenger ikke bytte ut glassgrusen du har med grus, den fungerer som grus.

Hvis du vil ha planten lenge bør den få komme ut av potten og få litt rotgjødsel.

Gjødseltablettene stikker du ned i grusen i nærheten av røttene. Plasserer du gjødselen for tett til røttene kan de "svies", og planten kan dø.

Det finnes også flytende næring til planter. Når en plante er saktevoksene skal du ikke være for raus med denne. Da får du som regel en solid oppblomstring av alger.

Det er ikke så mange alger som er skaldelig for planter...men det ser ikke så pent ut.

Grusen har samme fungsjon som jord har for planter. Planter trives ofte ikke med at du driver og "roter" med røttene i tide og utide...så la den bare være om du ikke har noen problemer.

Ellers vil jeg anbefale deg etterfylling av vann. Du erstatter det som fordamper.

Om glasset er blitt uklart kan du først skrubbe det med en gryteskrubb i plast, og så fylle på.

Skiten som faller til bunnen kan du fjerne med en slamsuger før du etterfyller med vann.

Så vil jeg anbefale deg om og klippe plantene i stede for og knipe dem av med fingrene. Grunnen til det er at du får en ujevn snittflate som igjen kan føre til at det blir ganske lange stengler og få blader.

Hvist du ikke vil ha planten over vannflaten er det bedre at du bruker en saks.

En plante kan også få for mye stengel i forhold til blader selv om du klipper den. Da er det som regel at den har for lite næring eller lys.

...og vist du vikelig skal gjøre det litt trivelig (skjemme den litt bort) kan den gjerne få ørlitte granne Farris i ny og ne...da får den CO2 og det liker de godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen når det gjelder antall planter er: lengde på karet (i cm.) x bredden (i cm.) / 50 = antall planter.

seriøst? det vil jo si at jeg bør ha 42 planter i 80litern det. hørtes utrolig mye ut, selv for en som liker masse planter... hehe...

tenkte jeg bare skulle fortelle en snedig måte å få fjernet ulla rundt plantene, kjøp en sånn katte/hundebørste med stål"bust/tagger" eller hva det er, så bruker du den forsiktig. Du får med det meste av ulla samtidig som det går mye raskere enn å stå å små nappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen regel uten unntak, og smaken er som kjent som baken...

Denne "regelen" er satt opp mtp best mulig økologi i akvariet siden plantene hjelper til med å filtrere mikropartikler i vannet og hemmer algevekst, men selvfølgelig kommer det an på hva slags planter du skal ha (noen vokser i bredden, andre i høyden), hva slags type fisker du har (enkelte ciklider er håpløse når det kommer til planter) og selvfølgelig din personlige smak.

Jeg har "minimalt" med planter i mine egne kar, har valgt Vallesneria som hovedplante og noen vanlige sverdplanter og Anubias som tilleggsplanter.

Vallesneria er en kjempeflott plante som lever sitt eget liv - den er meget hardfør, dekorativ og sprer seg selv ved hurtigvoksende avleggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallisneria planten finnes det seks arter/typer av: fra Americana som blir kjempesvær og passer i kar fra 250 liter og oppover til Nana som passer i mindre kar. Har enda ikke funnet Vallisneria i dyrebutikkene her, men bestilt de via en nettbutikk.

Ta en titt på rad 18: http://www.tropica.com/plant_print.asp

Anubias finner finner du på rad 29.

Vanlig sverdplante som er lett å få tak i: http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Nå har jeg tatt planten ut av potten og tatt vekk "ulldotten" rundt.

Før tok jeg planten ut av glasset og puttet den i den plastikk koppen jeg fikk planten i også tok jeg alt vannet ut av skylte gursen og tok i nytt vann og den rene grusen og planten i.

Nå blir det nok vanskeligere vis jeg må slamsuge og det hele...

Har tatt en svamp nå som skal bare være planten sin...Går det greit å vaske nedi der med den nå som jeg ikke skal ta han ut av glasset??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Jeg har ikke turt å klippe planten enda, :getlost:;) Føler at den får ondt jeg...

Nå står planten litt i vinduet siden det nesten bare er stengel.

Får se om jeg tar til å klipper den i dag... :wub: Haha

Men han har ikke slott rot enda, så i går tok jeg den utav og gjorde slik som jeg skiftet vann før siden en av stenglene hadde gått ut av grusen og føt rundt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...