Gå til innhold
Hundesonen.no

Tatovering


Tiv

Recommended Posts

Har vært mange diskusjoner om hunder som forsvinner og hvor mikrochippen aldri blir sjekket om noen finner de. Hadde en svenskhund som var tatovert, og vil gjerne gjøre det med nyhunden. Han har chip, men jeg stoler ikke helt på de. Er klar over at tatoo'en kan bli uklar med årene.

Spurte dyrlegen i dag, men hun mente at det ikke lenger går an å registrere tatoo i samme register som chip. Stemmer det? Før var det Dyreidentitet, men nå vet jeg ikke hvor sånne ting hører hjemme. De tatoverer ikke her, jeg må et annet sted i så fall.

Den synes jo om ikke annet, og kanskje de som finner hunden blir litt ekstra oppmerksomme...Kunne gjerne stått tatovert ''sjekk chippen i nakken'' :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes chippen funker best jeg.. Ofte da jeg skal finne merking på hunder så er det først og frems mye mer ubehag at en fremmen dame roter rundt i øret hans.Noen synes det er truende å i en nervøs situasjon blir litt agressive.. ( ikke alle seff) . Mange steder vokser hår over og ja det er vanskelig å tyde mange av de..

Mye letter med chip da du bare drar en slik liten boks over nakken.. tar så kort tid og hunden merker ikke noe..

Hvor i landet bor du???

Min anbefaling er å holde deg til chippen.. men som sakt er de sløve med det der de bor burde du jo ta tak i det og få det kjerpet. Her i Oslo skanner vi alltid Alle hundene.. Det er et MUST..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmannen kom på døra en dag med en fremmed hund og spurte om jeg visste hvem som eide den. Her fantes ingen dyrlege da og politiet hadde ikke scanner. Hunden hadde ikke tatoo og ikke telefonnr i halsbåndet. Han kjørte rundt med den helt til han ble lei, så slapp han den løs igjen og hunden forsvant vel ned e6'n. Jeg hadde ikke sett den før, og har aldri sett den igjen..aner ikke hvor den ble av.

Mine hunder er chippet alle som en, men jeg stoler ikke på at noen hadde orket å lete seg fram til et kontor med scanner. Om en av de ble påkjørt, ville folk lett etter tlf i halsbåndet. Om de ikke fant det, ville en død hund blitt lempet i grøfta og ingen hadde funnet den igjen. Hadde jeg mistet en hund på fjellet og den døde, kunne kanskje noen funnet en tatoo og skrevet av, om den var leselig ennå. En chip ville de ikke funnet. De har alltid tlfnr i halsbåndet, men det tar jeg av når de får sele på. Har hendt at de får panikk og sliter seg ut av sela, og da har de ingenting på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmannen kom på døra en dag med en fremmed hund og spurte om jeg visste hvem som eide den. Her fantes ingen dyrlege da og politiet hadde ikke scanner. Hunden hadde ikke tatoo og ikke telefonnr i halsbåndet. Han kjørte rundt med den helt til han ble lei, så slapp han den løs igjen og hunden forsvant vel ned e6'n. Jeg hadde ikke sett den før, og har aldri sett den igjen..aner ikke hvor den ble av.

Mine hunder er chippet alle som en, men jeg stoler ikke på at noen hadde orket å lete seg fram til et kontor med scanner. Om en av de ble påkjørt, ville folk lett etter tlf i halsbåndet. Om de ikke fant det, ville en død hund blitt lempet i grøfta og ingen hadde funnet den igjen. Hadde jeg mistet en hund på fjellet og den døde, kunne kanskje noen funnet en tatoo og skrevet av, om den var leselig ennå. En chip ville de ikke funnet. De har alltid tlfnr i halsbåndet, men det tar jeg av når de får sele på. Har hendt at de får panikk og sliter seg ut av sela, og da har de ingenting på seg.

Dumt... på slike steder skulle lensmann hatt scanner synes jeg...

Ja i tilfelle der så kunne det jo vært smart med tatoo.. hvis det hadde latt seg gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmannen kom på døra en dag med en fremmed hund og spurte om jeg visste hvem som eide den. Her fantes ingen dyrlege da og politiet hadde ikke scanner. Hunden hadde ikke tatoo og ikke telefonnr i halsbåndet. Han kjørte rundt med den helt til han ble lei, så slapp han den løs igjen og hunden forsvant vel ned e6'n. Jeg hadde ikke sett den før, og har aldri sett den igjen..aner ikke hvor den ble av.

Mine hunder er chippet alle som en, men jeg stoler ikke på at noen hadde orket å lete seg fram til et kontor med scanner. Om en av de ble påkjørt, ville folk lett etter tlf i halsbåndet. Om de ikke fant det, ville en død hund blitt lempet i grøfta og ingen hadde funnet den igjen. Hadde jeg mistet en hund på fjellet og den døde, kunne kanskje noen funnet en tatoo og skrevet av, om den var leselig ennå. En chip ville de ikke funnet. De har alltid tlfnr i halsbåndet, men det tar jeg av når de får sele på. Har hendt at de får panikk og sliter seg ut av sela, og da har de ingenting på seg.

hvorfor kan du ikke bare ha på halsbåndet når du har på selen også da? så kan du iallefall føle deg litt tryggere... hunden tar vel ikke akkurat skade av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri halsbånd fordi sela vil legge seg over det og gnage mot halshuden. Da måtte jeg i så fall hatt et halsbånd som sitter like under ørene, og noe sånt går ikke på disse hundene. Pelsen er for glatt.

ja da skjønner jeg:-) jeg føler meg heller ikke helt trygg med bare chippen liksom, er redd folk ikke gidder å sjekke den eller at de ikke veit at det finnes noe som heter det.. derfor har jeg alltid på halsbåndet, der det står at hun er chippet pluss telefonnummer, men når det ikke funker så er det jo ikke så greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er tatovert (hun er svensk), og det er ikke bare bare å se den tatoveringa. Hun har jo hengeører, og det har etterhvert blitt litt hår oppå deler av tatoveringa. I tillegg er det nokså utydelig, så det er kun halve tatoveringa som er lesbar. Denne tatoveringa har sittet på i knapt tre år, og jeg tror ikke det blir stort bedre med årene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskhunden min hadde ganske god tatov.til hund øde som treåring. Hun hadde lys hud og ikke så mye hår inni ørene. Går det ikke an å tatovere i lysken også? Denne hunden er jo hvit med ganske lys hud og ikke så mye hår under magen. Han har ståører og mye hårvekst, akkurat som gamle gubbers hårete ører..

Ja,ja, vi får høre med dyrlegen en gang. Bøndene maler en flekk på ryggen og henger plastmerke i ørene, samene skjærer hakker(så ''låner'' de hverandres rein og til slutt er hakkene så store at ørene er bortskjærte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...