Gå til innhold
Hundesonen.no

OD-dagen

Toller

Recommended Posts

Skrevet

Er det flere som har en slik dag?

Vi skal altså jobbe en dag og tjene 300 kr som skal gå til ett eller annet godt formål. Noen tips til dagsjobb??

Skrevet

Vår skole har meldt seg ut av Elevorganisasjonen ;), men vi skal ha en tilsvarende OD dag med intekt til CARF i stedet den 10. november :P

Skrevet

Vi har noe av det samme som OD, men det heter WOW-day. Vi skal ha aksjonsdag 18 oktober, og har internasjonal uke denne uken ;) Tror jeg skal vaske kjøkkenet hjemme (alle skuffer og skap)..Gøyalt :P

Skrevet

Tror læreren våres sa at hele landet hadde på samme dag :P

jeg har ikke bestemt meg enda.. men finner jeg ikke noe bedre får jeg slenge meg på å vaske huset ;)

Guest Christine
Skrevet

Jeg sliiiter meg og finne jobb :)

Dessuten så får vi ikke være hjemme..

Kan jo kanskje mase på mamma om at jeg kan få jobbe med å trene Milo i en dag for 200 kr? ;)

Skrevet

Jeg har et kjempegodt tips. På min OD-dag jobbet jeg som verver for SOS-rasisme. Da står du på gata og verver noen timer i to dager, og de betaler uansett hvor mange du klarer å verve. Kjempekjekt, og utrolig hyggelig!

Skrevet

priv. skole= ingen OD-dag, men kanskje til neste år om de kommer med i elevorganisasjonen <_<

Det var det jeg håpet å høre ;) (lei av OD-dag). Men skal de inn i EO? :)

Hm, vet jo ikke om jeg går der til neste år heller da. (spørs helt om linja blir noe av)

Skrevet

Min første OD-dag jobba jeg ute hos faren min, raka løv og sånt. Et annet år lagde jeg og venninna mi 2 svære boller vaffelrøre å stod å stekte på en diger fabrikk til en lunch pause. Deretter betalte jeg selv for å ha en deilig fri dag :)

Skrevet

Vår skole støtter ikke OD, de bruker ALT får mye penger på administrasjon.

Vi lager en slik dag selv og gir det til et annet formold.

Vi har da OD-dag vi?? :)

Jeg skal ihvertfall ikke jobbe, skal skrive stil, for vi fikk plutselig beskjed om at vi hadde tre-fire dager på oss til å skaffe jobb osv, og det får jeg nok ikke til.

Skrevet

Vi har da OD-dag vi?? :)

Jeg skal ihvertfall ikke jobbe, skal skrive stil, for vi fikk plutselig beskjed om at vi hadde tre-fire dager på oss til å skaffe jobb osv, og det får jeg nok ikke til.

Nei, det er feil... Vi har samme opplegg som OD dagen, men skolen vår er ikke knyttet til OD.

Så der hadde du feil... HAHAHAHAHA!

Guest Christine
Skrevet

Jeg skal heldigvis ikke vaske hjemme, hehe, skal jobbe hos vetrinær :)

Hva går egentlig OD pengene til i år?

Tryggere skole vei for barna i Kosowo tror jeg det var... Ligger miner strødd langs veiene, også kan det komme Masai(?) soldater som fanger de, og får de ut i krig osv..

Skrevet

Skolen vår meldte seg ut av OD, så istede har vi prosjekt Peru:)

Tror jeg skla jobbe på apoteket her i nærheten, hvis ikke jeg finner noe bedre :)

Guest Just me!!
Skrevet

Hos oss på Sinsen skole går pengene til skuddsikre skoler i Nepal. En jente fra Nepal kom og snakket om hjemlandet og forholdene der i dag. Huff, det var ganske fælt å høre på. Barn var ikke sikre på skolene, de ble kidnappet :)

Skrevet

Jeg sliiiter meg og finne jobb :P

Dessuten så får vi ikke være hjemme..

Kan jo kanskje mase på mamma om at jeg kan få jobbe med å trene Milo i en dag for 200 kr? :P

da har jeg funnet ut hva jeg skal :)

mamma og pappa er i syden den uka og det blir mye for meg å passe på huset, lekser og hund.

Derfor syntes mamma at jeg kunne bruke det på Vanilla så hun ikke ble helt glemt bort under tiden :)

Herlig med en dag uten skole med tid til min lille elskling :P

Skrevet

Jeg skal gjøre det jeg pleier :P

Stå med noen venninner å selge kaffe, saft og diverse kaker på senteret noen timer.

Sist gang tjente jeg og venninna mi ca. 1400 kr! :P Det var flere som ikke ville ha kaker, men som bare ga penger for å støtte. Det er mega bra gjort! :)

Veldig mange som selger, gir bare skolen akkurat det de må gi, og tar resten selv. Det er utrolig trist at de har så lite respekt for de folkene som støtter OD-dagen , og tror det går til et bra formål , men så blir det i stedet brukt på godteri og annet fjas til utakknemlige ungdommer. Nei, sånn synes jeg er helt forkastelig! Hva er viktigst, sier jeg bare. Å gi fattige barn i andre land et bedre liv, eller å kjøpe det nyste TOPP - bladet, og sjokolade. :)

Guest Christine
Skrevet

Hos oss på Sinsen skole går pengene til skuddsikre skoler i Nepal. En jente fra Nepal kom og snakket om hjemlandet og forholdene der i dag. Huff, det var ganske fælt å høre på. Barn var ikke sikre på skolene, de ble kidnappet :)

Ja, var vel noe sånt... :)

Men for å si det sånn, så når ungene blir fanget av Masai-soldatene så tvinges de til og drepe egen familie, slik at de ikke blir tilgitt og slike ting :P Dessuten har det vært flere tilfeller hvor barn på vår egen alder(13-14) har måtter skjære i magen på ei gravid dame, ta ut fosteret for så og drepe dama..

Og om det skal hjelpe så er 200,- nok til en utdannelse(skolegang) hos barna i Nepal! Tenkdere hvor mange vi hjelper da!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...