Gå til innhold
Hundesonen.no

Får dårlig samvittighet...


Turnip

Recommended Posts

Hei.

Jeg jobber 7 timer hver dag (man-fre) og hundepasseren kommer og lufter Mike et par timer på dagen når jeg er på jobb. Når jeg kommer hjem går jeg en tur med han etter at han har fått mat. Når vi er hjemme, så står døren oppe, så han kan gå ut og inn i hagen som han vil. men nå som det begynner å bli litt kjølig om kveldene, lukker vi døren rundt 19-tiden, når døren er lukket, så kjeder Mike seg, vi trener litt inne om kvelden og leker og koser endel, men så fort ingenting skjer i kanskje 10 min, så maser han og piper og vil at ting skal skje, vi går den vanlige kveldsturen vår rundt 21-tiden om kvelden.

Holder dere på med hundene deres hele tiden når dere er hjemme, eller er det sunt for dem å kjede seg litt?

Får så dårlig samvittighet om kvelden pga han har så mye energi og vil gjøre ting hele tiden. Han er veldig mye ute om dagen og er med på det meste og tar han alltid med meg når jeg skal bort.

Vet ikke helt hvordan jeg skal formere alt dette, men får så dårlig samvittighet hvis jeg har lyst til å slappe av en halvtimes tid foran tv`en med en kaffe og prate litt med samboeren min. Mike må liksom alltid være hovedpersonen hele tiden og blir masete hvis ingenting skjer...

Burde jeg ha dårlig samvittighet eller er det vanlig at hunder maser litt og at man ikke trenger å drive med dem hele tiden...??

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen hundeekspert - men jeg må si at jeg synes det høres ganske slitsomt ut å ha det slik som du har det. Det virker som hunden din er blitt vant til å få lov til å være midtpunkt så snart du er tilstedet. Og ut fra det jeg kjenner til så er det ikke vanlig å måtte "drive med de hele tiden" som du skriver. Dersom hunden er tilfredstillt både med tur og hodebry - så mener jeg at de skal kunne legge seg ned og være rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal du ikke ha dårlig samvittighet for, han er ikke engang alene hele dagen mens du er på jobb. Det er vår, og når vi kommer hjem går han tur, får mat, og så skal jeg kose meg, og da kjeder han seg gjerne, men det må han godta av og til. Jeg skal leve litt jeg og. Om hunden begynner å mase, så bare overse den. Om du kommer løpende hver gang han kjeder seg, så lærer han jo at det bare er å klage litt så skjer det noe gøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle ha gjort alt det hunden min ville, måtte jeg ha vært i aktivitet 24 timer i døgnet nesten. :rolleyes: Så ja hunder må nok belage seg på å være iro og "kjede" seg litt iblandt. Hunder kan ikke og blir ikke underholdt dagen lang, men det som er viktig er den tiden du tilbringer med sammen med hunden. At når du først er ute og sånn, at hunden får gjort det den liker. Så slapp av. noen hunder kan bli kravstore, og mase hvis de må ligge iro en kveld. Det er rutine som alt annet. Min hund etter kveldsturen vet at nå er det ro, og da er hun rolig og maser ikke noe. Men tror nok de fleste har tenkt en eller annen gang om at hunden får nok eller har det bra.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men er noen ganger jeg skulle vært en tur i butikken og sånt, og jeg kommer alltid hjem rett etter jobb og gir han mat og går en tur, men når jeg skal dra i butikken igjen, så får jeg hvertfall dårlig samvittighet for å dra fra han igjen... men i butikken må man jo... men syns det ikke er no særlig å la han være alene 1 time til på ettermiddagen... drar dere noen ganger ut etter jobben og hunden er alene hjemme litt igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at hunden lærer seg at noen dager skjer det lite. Det er slitsomt om de forventer/forlager/maser om action hele tiden.

Min hund er hjemme alene 8-10 timer. Går tur, spiser middag og så hender det at jeg må jobbe litt på pc - noe som betyr at det er kjedelig for henne. Skjer ikke hver dag, men noen ganger. Da er tyggebein etc kjekt å gi.

Kan være greit med en god tur før man slår seg ned i sofaen/dataen.

Hender jeg drar ut på ettermiddagen ( butikken ). Noen ganger blir hun med ( ligger i bilen ), andre ganger blir hun hjemme. Blir ikke lenge borte så det må hun bare takle.

Men kjenner igjen det med dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i helger og sånt, når dere har vært på jobben, og er hjemme med hunden på ettermiddagen, drar dere noen ganger ut på kvelden da?

Har vært et par ganger jeg gar dratt ut i 20-tiden og kommet hjem rundt 22, han har sovet mesteparten av tiden, men liker ikke å være borte fra han på kvelden, men må jo leve litt jeg også, er ikke alle steder jeg kan ha han med meg, pleier somregel å skaffe hundepass til han av gode naboer eller foreldrer, men er ikke alltid de kan. Noen ganger har jeg lyst til å ta meg en tur ut jeg også.. evt hilse på noen venner og sånt.. Han er flink til å være hjemme alene, han ødelegger ikke noe, og bråker ikke, han spiser og maten sin og går somregel og legger seg til å sove, eller leker litt med en leke jeg legger frem til han (evt tyggebein) jeg tar han med meg på de fleste steder jeg kan, men noen ganger går det rett og slett ikke, og føler at han har det bedre hjemme da enn å ligge i bilen og vente på meg... men ergo: det gir meg dårlig samvittighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei.

Jeg jobber 7 timer hver dag (man-fre) og hundepasseren kommer og lufter Mike et par timer på dagen når jeg er på jobb. Når jeg kommer hjem går jeg en tur med han etter at han har fått mat. Når vi er hjemme, så står døren oppe, så han kan gå ut og inn i hagen som han vil. men nå som det begynner å bli litt kjølig om kveldene, lukker vi døren rundt 19-tiden, når døren er lukket, så kjeder Mike seg, vi trener litt inne om kvelden og leker og koser endel, men så fort ingenting skjer i kanskje 10 min, så maser han og piper og vil at ting skal skje, vi går den vanlige kveldsturen vår rundt 21-tiden om kvelden.

Holder dere på med hundene deres hele tiden når dere er hjemme, eller er det sunt for dem å kjede seg litt?

Får så dårlig samvittighet om kvelden pga han har så mye energi og vil gjøre ting hele tiden. Han er veldig mye ute om dagen og er med på det meste og tar han alltid med meg når jeg skal bort.

Vet ikke helt hvordan jeg skal formere alt dette, men får så dårlig samvittighet hvis jeg har lyst til å slappe av en halvtimes tid foran tv`en med en kaffe og prate litt med samboeren min. Mike må liksom alltid være hovedpersonen hele tiden og blir masete hvis ingenting skjer...

Burde jeg ha dårlig samvittighet eller er det vanlig at hunder maser litt og at man ikke trenger å drive med dem hele tiden...??

Silje

OK, nå sier de fleste her at dette er ok og at du bør overse Mike - men jeg synes seriøst ikke det virker som om hunden får særlig mye.......... Mulig det er jeg som er litt rar......

Det virker på meg som om det at han har hundelufter på dagen har blitt en sovepute for deg på en måte.

Hva med å endre rutinene?

Hva med når du kommer hjem fra jobb - spis middag med samboeren din mens Mike leker i hagen eller whatever, gi han gjerne en kong med leverpostei i eller noe sånt så han har noe å gjøre.

Når middag, kaffe osv. er fortært - hopp i klærne, ta med Mike på tur, gjør noe spennende - finn nye plasser, gå i byen, dra på hundeklubben - gjør noe aktivt sammen - lek, tren litt ute, gi han litt utfordringer sånn at han må bruke hodet.

Når du så kommer hjem - etter en time eller to - gir du han middagen sin, SÅ kan du sette deg i sofaen og ha det kos foran tv'en - normalt sett da så vil klokka være akkurat passe til at man får med seg de interessante tv-programmene. ......... så en kjapp luftings før det er natta...........

Mitt tips i alle fall......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 7 timer hver dag (man-fre) og hundepasseren kommer og lufter Mike et par timer på dagen når jeg er på jobb. Når jeg kommer hjem går jeg en tur med han etter at han har fått mat. Når vi er hjemme, så står døren oppe, så han kan gå ut og inn i hagen som han vil. men nå som det begynner å bli litt kjølig om kveldene, lukker vi døren rundt 19-tiden, når døren er lukket, så kjeder Mike seg, vi trener litt inne om kvelden og leker og koser endel, men så fort ingenting skjer i kanskje 10 min, så maser han og piper og vil at ting skal skje, vi går den vanlige kveldsturen vår rundt 21-tiden om kvelden.

Vel, jeg leste presentasjonstråden din under "din hund", og Mike er jo bare ca. 6 måneder gammel. På den ene siden er det en viktig fase å trene litt på å kjede seg (eller ro-trening om du vil..), men samtidig må jeg jo også si at jeg kanskje synes Mike får litt lite til daglig. Han er proppfull av energi, og noen turer og å få svinse rundt på egenhånd vil ikke slite han ut. Prøv heller å øke treningsmengden litt - utnytt reklamepausene i favorittprogrammet til å trene sitt, dekk eller andre ting dere jobber med. På den måten vil også treningsøktene begrense seg selvi lengde :P Generelt tror jeg ikke du behøver å ha veldig dårlig samvittighet, jeg vet om mange hunder i boligområdet jeg bor i som har det "verre" enn din hund, men la han bruke hjernen sin litt mer når dere aktiviserer han (godbitsøk ute i hagen er også god trening) så vil nok Mike bli litt roligere på kveldstid også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, nå sier de fleste her at dette er ok og at du bør overse Mike - men jeg synes seriøst ikke det virker som om hunden får særlig mye.......... Mulig det er jeg som er litt rar......

Det virker på meg som om det at han har hundelufter på dagen har blitt en sovepute for deg på en måte.

Vel... vi er på kurs 2 ganger i uka, vi trener veldig mye om dagen, mye hodebry... Vi leker mye og koser masse og har det gøy... jeg driver utrolig mye med han om dagen og har lagt opp rutinene ganske bra for han synes jeg. Men etter vi har vært og trent/gått tur og han har fått tilfredstilt sine behov, og jeg har lyst til å sette meg ned litt eller ta en dusj, så maser han på at noe må skje igjen...

Jeg føler at han får nok av det han skal + litt til, jeg tenker ikke sånn at nå som hundelufteren har hatt han ute et par timer, så trenger ikke jeg å lufte han eller gjøre no spes med han når jeg kommer hjem.. jeg legger opp dagen min ganske mye etter Mike og hva han trenger og alt.. men han har lopper i blodet og vil herje og ha det kult og gjøre noe hele tiden... og jeg får dårlig samvittighet hvis jeg setter meg ned en halvtime foran tv`en uten å drive med Mike...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff... jeg får hele tiden høre at Mike har det så bra hos oss og han er en så fin trygg hund.

Når vi går tur, så er det ikke bare tusle 5 min, så inn igjen... vi legger ut spor ute, mye hodetrenining for han, vi går på kurs 2 ganger i uken, vi trener lydighet hver eneste dag og jeg bruker spor veldig mye på han pga han syns dette er spennende og utfordrene. jeg har han med i stallen hver dag og han er med på rideturer, og syns dette er helt topp. Vi har naboer som har hunder, og et par dager i uken, pleier vi å slå oss sammen og gå en tur i skog og mark og ha med mat til oss og hundene og kose oss i skogen. I sommer gikk vi tur til stranda hver kveld (når det var kjøligere ute og ikke så mange folk som badet) og Mike svømte masse og ble god og trygg på vannet.

Jeg gjør alt jeg kan for å gi Mike det han trenger og har god dialog med oppdretter som hjelper meg når jeg lurer på ting og er en viktig støttespiller for oss... Jeg har hagedøren oppe, pga Mike liker å være ute i hagen når vi er ferdig på tur/trening/leking/div, men innimellom så må jo "mor" få slappe av en halvtime å ha litt liv også. eller holder dere på med hundene deres 24 timer døgnet????

Mike er en cocker spaniel og valgte ikke bare en tilfeldig rase, dette har vært planlagt i 3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg er borte på jobb eller skole på dagen og skal ut på kvelden igjen så passer jeg på å gi henne en time med kvalitets tid mellom oss to. Enten det er trening kombinert med tur, sykkel tur eller svømming.

Slik du har det høres ekstremt stressend ut. Selv har jeg en aktiv rase, men noen dager får hun faktisk ikke annet enn lufting nettopp pga noen dager hender alt på en gang. Ett godt eksempel på når hun egentlig får "ingenting" er når jeg har eksamen og jobber samtidig. Da får hun leve med å være "selskapshund" da er det bare 30min turer 3xdaglig +litt lufting. også kjøper jeg inn noen gode ben hun kan få energien sin ut på. Hunden skal klare seg med det i korte perioder.

Om hunden din maser hele kvelden, så tror jeg egetnlig at det er du som har laget deg ett problem. Hunden blir som eieren vil. Og din dårlige samvittighet har nok gjort det slik at du hele tiden aktiviserer ham. La ham "kjede" seg noen dager også kan du heller bruke mer tid på ham andre ganger. Da får du tid til å gjøre det du vil også får hunden sitt en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som han får masse og mer enn masse av hva han trenger. Og jeg tror forsatt som jeg sa tidligere at han har blitt vant til å få lov til å være midtpunkt så snart du er tilstede. Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å sette deg ned og slappe av på kvelden etter at han fått sitt. Hvis du "svarer" på masingen hans så oppnår han å forsatt være midtpunkt. Men, hva skjer hvis du overser han? Legger han seg ned da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men det hørtes jo fint ut og mere en nok. jeg tror rett og slett at han kan være en smule bortsjemt og ønsker å ha deg hos seg hele tiden. Hva med å lære han gå og legg deg? kanskje han blir overstimulert noen som nevnte han bare er 6 måneder gammel.

Jeg har en tispe som jeg mener er hyperaktiv. Hun er også slik ute hele dagen og så sitter hun og piper forran leken sin. Dette har jeg prøvd å venne av henn ved å legge henne o sofan mens vi ser på tv og systematisk trener i ro trening. da bare ligger hun der og blir klappet. Det har funket fint for oss. Men hun er jo fortsatt hyperaktiv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du trener han så mye i løpet av en uke, og han enda ikke roer seg så er det kun en grunn som popper opp hos meg:

Han har aldri lært å roe seg ned og slappe av. Du beskriver i ditt siste innlegg et veldig aktivt liv for en ung valp , noe man ville tro han ble sliten av. I mine ører høres det ut som en overtrøtt valp som er vant til å få oppmerksomhet for litt småmasing hjemme, og ikke har lært å roe seg ned hjemme.

Overse maset hans om oppmerksomhet en stund, og slapp av selv. Fjern evt. leker på gulvet og la han bare finne ut at - ok, nå skjer det ikke noe her. Da kan jeg slappe av litt. Etterhvert som han kommer til dette punktet raskere kan du begynne å gi han et tyggebein å kose seg med fra tid til annen - ikke gå i fella om å alltid måtte stikke til hunden et tyggebein for å få ro.

Sist, men ikke minst - jeg synes det er flott at du aktiviserer hunden din såpass mye. Altfor få småhundeiere gjør det. Vurder om du kan ha en dag i uka der han må finne seg i å få litt mindre aktivisering (vent med å gjøre dette til dere har kommet litt lenger i rotreningen), så han venner seg til at noen dager kan vi bare ha det rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer litt an på deg som eier, jeg også :P

For når du utdyper litt, så gjør du jo mye av det Belgerpia lurte på/foreslo; det høres ut som han har et bra liv. Nei, du trener nok ikke for mye heller - unge hunder tåler å gjøre litt.

Men du må bare bestemme deg for at "jeg gjør nok" - hvis du mener det da :P - og så ikke ha dårlig samvittighet og la deg røre til å gjøre litt mer, hele tiden. For det merker en hund også.

Jeg har hunder som er rolige inne, som i stor grad følger mitt tempo - men nå er jeg nå ikke glad i masebikkjer heller, og det merker de nok også. Sitter jeg i sofaen, ligger de og sover. Rusler jeg rundt og ordner, så sjekker særlig den ene om jeg har tenkt å ordne noe for eksempel i kjøleskapet... og så er det greit.

Jeg tror det har litt sammenheng med deg, og også din egen veksling mellom "nå er det hund", og "nå er det ikke hund". Hvis du er veldig klar og tydelig og ikke lar deg merke med forventningene hans, samtidig som du i andre situasjoner også forsterker dette med at "nå er det nok" - enten det er lek eller trening, altså denne vekslingen mellom aktivitet og ro, så tror jeg det vil nytte.

Synes det høres bra ut, jeg... ellers :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg overser pipinga/masingen hans, så kan han småbjeffe, men gir seg fort med det, og han kommer oppi sofaen og går oppå meg og rundvasker ansiktet mitt og biter meg lekent i hånda... jeg velger å overse dette,og noen ganger så går går han ned, og da får han ros og andre ganger legger hans seg ved siden av meg, da får han også ros, men han virkelig er i sitt "ess" så kan han stå å bjeffe til meg lenge, og jeg gjør alt jeg kan for å overse det, han gir seg til slutt, men da kan han gå å gjøre ting han vet han ikke får lov til... f.eks hente dorullen og rive den istykker, gå i klesskapet mitt og hente klær og dra dem ut i hagen og prøve å grave dem ned...

Han er en valp som jeg har aktivisert mye pga jeg ville ha han med på mest mulig når han var liten, pga dem tar ting fortere da. jeg har vært veldig nøye med å sosialisere han med mennesker og hunder.

Det at jeg skaffet meg en cocker var veldig gjennomtenkt, 3 år har vi planlagt å skaffe oss det, og rasen passer oss perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen i det du beskriver, min lettopptrekkelige frøken var også litt sånn i den alderen. Å ikke gi oppmerksomhet på diverse invitter fungerte i lengden, det samme gjorde en "legg deg"-kommando.

Sistnevnte måtte jeg være veldig konsekvent og tålmodig med - hun hadde tendensen til å legge seg, for så å sprette opp igjen så snart jeg så en annen vei. Men med tid og stunder skjønte hun at å legge seg betød å legge seg og *slappe av*. Ikke gi deg på tørre møkka :P

Det kan også være greit å ha et slags signal om at treningsstunden er slutt. Jeg viser åpne håndflater og sier "ferdig" i en hyggelig tone, og med tiden lærer hunden seg sammenhengen.

Som Akela sier, etter hvert bør hunden lære å følge vårt tempo; når vi slapper av skal hunden gjøre det samme.

Hva med å kutte ut trening og lek innendørs? Hos oss var forandringen merkbar på "inneklimaet" da jeg sluttet å trene inne og fjernet alle leker som slang rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen i det du beskriver, min lettopptrekkelige frøken var også litt sånn i den alderen. Å ikke gi oppmerksomhet på diverse invitter fungerte i lengden, det samme gjorde en "legg deg"-kommando.

Sistnevnte måtte jeg være veldig konsekvent og tålmodig med - hun hadde tendensen til å legge seg, for så å sprette opp igjen så snart jeg så en annen vei. Men med tid og stunder skjønte hun at å legge seg betød å legge seg og *slappe av*. Ikke gi deg på tørre møkka :P

Det kan også være greit å ha et slags signal om at treningsstunden er slutt. Jeg viser åpne håndflater og sier "ferdig" i en hyggelig tone, og med tiden lærer hunden seg sammenhengen.

Som Akela sier, etter hvert bør hunden lære å følge vårt tempo; når vi slapper av skal hunden gjøre det samme.

Hva med å kutte ut trening og lek innendørs? Hos oss var forandringen merkbar på "inneklimaet" da jeg sluttet å trene inne og fjernet alle leker som slang rundt omkring.

Vi har gjort det ganske likt med vår vorstehervalp. Hun har jo 'makk i ræva' for å si det mildt, og hadde det vært opp til henne så hadde hun aktivisert seg ved hjelp av oss eller seg selv 24 timer i døgnet. Sånn har det iallefall kjentes ut. Så vi måtte lære henne at verden ikke gikk fra henne selv om hun la seg ned og sov litt på plassen sin. Etter at vi begynte rotreningen ble hun en roligere hund jevnt over og mer behagelig å ha i hus. Merket stor forskjell bare på et par dager. Det vi gjorde var å be henne legge seg, når hun reiste seg leide vi henne tilbake på plassen sin uten å si noenting - verken 'nei' eller noe annet - og med rolige bevegelser. Også lekte vi mindre med henne inne og ryddet lekene slik at de ikke alltid ligger fremme.

Jeg pleier faktisk også å vise frem åpne håndflater og sier 'tomt' når vi er ferdige med en økt, det funker veldig bra synes jeg iallefall. Likevel må vi si til henne at hun må gå å legge seg, ellers dilter hun rundt og finner på masse 'morsomme' ting. Og det er jo myyye kulere å gå på fluejakt enn å ligge på plassen sin, må vite. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvertfall oversett det når han maser om oppmerksomhet etter å ha både fått trening,lek og turer. Har selv ei golden tispe som går å stresser konstant-uansett hvor mye hun får vil hun bare ha mer,så henne må jeg legge i buret for å få henne til å slappe av. Høres ut som at han har det veldig bra synes jeg,men han bør nok lære seg til å kjede seg litt.

Er dager je har så mye møter og ting at det kun blir et par lufteturer ,og resten ligger di i bilen å venter. Hadde litt dårlig samvittighet ang det før,men for mine er det i alle fallk ingen big deal. Di har ikke vondt av å koble helt av en dag liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pratet med hun instruktøren min på kurset vi er på om hvordan dagen skal legges opp.

Og hun sa at Mike for mer enn nok av mosjon og hodebry, mye vil ha mer :P

Og at han ikke har vondt av å kjede seg litt eller være alene hjemme når jeg er i butikken eller ute et par timer på kvelden. Så var veldig betryggende, hun kjenner Mike veldig godt, så da stoler jeg på hennes mening og jeg burde ikke ha dårlig samvittighet! Så nå kan jeg med god samvittighet slappe av innimellom og dra i butikken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...