Gå til innhold
Hundesonen.no

Tør ikke gå på kurs


janne&kenny

Recommended Posts

Kom deg på kurs og få løst problemet! :) Husk at ingen gidder å bry seg om hvordan hunden din er. Det er ingen som går å studerer andre. Hvertfall ville det vært noen spesielle mennesker... Og husk, kurs er morro :) Du kommer hjem med masse ny viten, og du lærer å takle sånne problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Jeg ville tatt mot til meg og meldt meg på et kurs, fortalt om problemet. Og når du kommer så vil en instruktør kunne hjelpe deg. da ser de "problemet" og kommer med gode tips og hjelper deg. Det er deg de er der for. (om du skjønner). Og de er der for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal komme meg på trening men jeg kan ikke denne onsdagen fordi meg og typen har vert sammen i 1 år:) så det skal feires:) men neste onsdag skal jeg gå! det er bare vanlige samlinger jeg skal gå på. det er ingen kurs på gang her nå. men håper å få hjelp og det blir godt å sosialisere han litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har jeg vert på kurs! overaskende bra:):) er storfornøyd!

jeg snakket med instruktøren og sa at han bjeffet mye osv.. forklarte litt.. så han trodde jo han var et monster til å bjeffe.. jeg slapp han ut så han skulle få møte en gammel golden og det kom ikke en lyd!! dette gikk jo bra sier han! så sa jeg at det er nok verst når jeg treffer enn annen hund på gata.. så vi gikk imot en dobermann han hund.. ikke en lyd da heller! jeg var jo så nervøs! (men d hadde nok med andre ting også å gjøre) så det var han som gikk med han. det gikk jo så fint! men så fikk han hilse på andre hunder! han brydde seg ikke stort... men det var et valpekurs så de allerfleste var valper.

det gikk over all forventning! jeg er glad jeg gikk og gleder meg som et barn til neste gang jeg skal ut!

takker for oppmuntring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du kom deg på kurs! :)

Jeg og Nessie begynte på vårt første kurs for noen uker siden, jeg var ganske nervøs på hvordan de andre hundene var i forhold til henne.

Men du verden altså! Vi fikk så fremgang i alt! Vi trengte et steg vidre i lydighet og det fikk vi og snart er vi klare for kl.1 i lydighet! :D

Så det er kjempe flott å gå på kurs! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste denne tråden nå, og det ante meg at det ikke ville bli så ille som du fryktet!

Kurs er kjempe gøy både for hund og eier, og jommen skal du ikke se at du kan få noen gode hundevenner i klubben også etterhvert!

De aller fleste av oss dumper oppi store eller små problemer med krapylene fra tid til annen, og det finnes ikke noe greiere enn å dele både gleder og frustrasjoner med andre hunde eiere.

Og ikke minst er det ufattelig lærerikt!

Kos dere masse på kurs!

Og hold oss gjerne oppdatert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gleder meg til neste gang, men kan ikke gå denne uka, fordi bajas er kastrert og går med en svær lampekjerm over hodet. stakkar.. men gleder meg til det blir fast hver onsdag:)

jeg vil bare takke for alle svara! det var kanskje det lille dyttet jeg trengte for å komme meg på trening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sean har å vert veldig bråkete mot andre hunder. men han er blid bedre etter vi har vert på kurs og miljø trening. så det beste er å være med på kurs. man får mange gode råd der.. sean er som en anen hund nå. er enda litt skeptisk til store mørk han hunder (men det er fordi han er blidt bitt to ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare dele med dere at jeg var på trening i går. var der hele 2 timer! han møtte flere hunder! og jeg fikk han til å roe seg ned med å sette meg forran han med ryggen til den andre hunden slik at han ikke skulle se den. jeg fikk han til å sitte, gi labb og ligg. han roet seg! så fikk han hilse!

jeg er ganske fornøyd! spesielt fornøyd med meg selv, siden jeg slet sånn med å møte opp! jeg kald svettet når det nermet seg og hadde litt vondt i magen, men det gikk helt fint! veldig lite folk og det gjorde det bare bedre!

jeg ligger i senga og tenker på dette... får ikke sove... våkna i 7 tiden og jeg har høstferie :D gleder meg til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei!

Da jeg leste første innlegget her var det som å lese mine tanker.

Jeg har en hund som bjeffet utrolig mye, da han ble glad, ville hilse på folk etc.

Jeg ringte instruktøren, hun sa at jeg måtte regne med en del bjeffing første dagen. Det er mange som sliter med dette. Men neste gang er hunden mye bedre!

Så jeg kom opp, gruet meg utrolig mye!

HVa skjer? Joda, treneren tar på bajas strupebånd, går frem og tilbake med ham. Og sier nei når han bjeffer og roser når han lydig.

For oss tok det bare de første minuttene, så ikke en lyd fra ham!

Så enkelt, men det var vårt tilfelle.

Jeg anbefaler deg kurs, henne vi går til er kjent i distriktene her for å være flink! Og hun er snill med hundene.

Hun har 24 års erfaring. Og jeg er kjempe fornøyd.

Klart, ikke enig med henne i alt, men snakker godt for seg og forklarer hvorfor hun mener som hun gjør!

Lykke til!

Din Bajas er søøøt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hadde gjort er å enten bare gått på kurs:P det er ikke noe farlig..

Har hatt det problemet før, når vi treffer andre hunder, mens hunden min går i bånd, klikker hun på de andre hundene, men ei gang hadde jeg henne laus, og gikk forbi en hund hun hater, da var hun så snill, men tror det er det at hun føler seg veldig trua når hun går i band, det jeg gjorde når hun bare knurret, snudde å gikk andre vei, helt til hun følgte med på meg, så snudde jeg igjen, og holdt på sånn, så til slutt , sluttet hun med det.

Har også sett denne metoden på tv, det som gikk før på tv <SOS HUNDEHJELPEN>.

Der lærte jeg ganske mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! bajas er en redd kar.. han har blitt angrepen noen ganger... nå gå jeg på trening hver onsdag, utenom nå i det siste pga. sykdom. det går litt opp og ned med denne bjeffinga. store hunder klikker han på så lenge han ikke får hilse. jeg sliter veldig med å få kontakt. har fått hjelp, men det er bare trening som skal til. jeg blockerer nesten like mye som han, så dette er hard trening for meg også... når vi er ute på tur, er jeg ikke så flink til å ta med meg godbit, så hvis jeg treffer en hund, går jeg rett forbi med hunden på slep. etter vi har passert den andre hunden, snur jeg han og holder han så han ikke får se noe. slipper han når han har roet seg. for meg så virker det som at han forstår at han ikke trenger å være redd.. men jeg har hørt at jeg ikke gjør det noe bedre med å fjerne han.

han er snill så lenge han er løs. han vet han ikke har mulighet til å rømme så han forsvarer seg. dette er da helt normalt, men han er ekstrem! jeg synest ikke det går noe særlig bedre når vi er ute på tur selv om jeg har godbit med meg. jeg klarer ikke å fokusere på hunden skikkelig.

han bajas må bare få posetive opplevelser med å møte andre hunder. dette trengs mye trening til! vi har lang vei igjen.. dette er slitsomt og ikke noe gøy arbeid. noen ganger er det rett før jeg gråter.. jeg blir så oppgitt.. jeg får ikke kontakt og får det ikke til. tenker også på stakkars bajas som er redd i slike tilfeller. men vi får bare trene og trene...

på treningen går det noen ganger bedre enn andre.. han bjeffer med en gangg de andre hunene kommer, men så roer han seg etter hvert hvis han har noe annet på gang (noen kommandoer fra meg og gobit) men dette er da hunder som han har sett og hilst på før, men det er veldig lite de får hilse. hvis vi tar en pause, kan han begynne å bjeffe på samme hunden igjen, men det er lettere å avlede.

det kom en gang en hvit storpuddel på trening, og han bjeffet og bjeffet! instruktøren skulle prøve å avlede han mens jeg gikk bort til storpuddelen. det tok litt tid før han fikk kontroll på situasjonen, men det gikk til slutt. han fikk også bajas til å legge seg på ryggen. men han slet han også.. så det er nok mye trening som skal til...

jeg har også lyst til å gå på AG kurs! de er ikke så flinke med AG her inne.. jeg må reise 1 time hver vei for å komme dit det er kurs. her inne jeg bor er det ikke så mange som møter opp på treninger, så de kan ikke ha så mange kurser.. vi synest det er kjempe gøy med AG, og håper det kommer et kurs snart i nærheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...