Gå til innhold
Hundesonen.no

blandingshund.


Tina

Recommended Posts

Helt enig Marianne.

Selv om de som avler på rasehunder røntger hunden sin så avler de

jo på dem selv om de har HD/AA..

Så at rasehunder er sunnere vil jeg ikke si.

Er så masse usunne rasehunder.. Som foreks Bulldoggen..

Og jeg mener også at blandingshunder oftest arver de beste egeneskapene fra hver foreldre.. :D

Jeg mener også dette pga egne erfaringer med rasehunder og blandingshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

men på en blandings hund vet man som regel ikke hvem besteforeldrene, og tipp oldeforeldrene er. Det er viktig å ha en bra stamtavle å gå ut ifra. Jeg er imot å avle på blandings hunder, når det allerede er mange som trenger et hjem [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er så fint med rasehunder da er at man kan velge at man IKKE vil ha buldoggen..

=D> :D

Jeg er imot å avle på blandings hunder, når det allerede er mange som trenger et hjem

=D> :D:(

Selv om de som avler på rasehunder røntger hunden sin så avler de  

jo på dem selv om de har HD/AA..

Det er faktisk dokumentert at over 50% av alle som avler bessist på blandingshunder IKKE rønger dem fordi det ikke stilles krav til det. Mange setter kun valper på hunden sin fordi de syns de er søte, syns "synd" i tispa når den får inbilskt svangerskap osv

Er så masse usunne rasehunder.. Som foreks Bulldoggen..

Og det finnes INGEN usunne blandingshunder? Da skulle du ha vært med meg på jobben en dag og sett...

Og jeg mener også at blandingshunder oftest arver de beste egeneskapene fra hver foreldre

Ja, du kan mene det, men det fins intet register over blandingshunder som viser at det er et faktum. Kanskje faren har alvorlige anatomifeil, og valpen arver det. Hvordan kan man finne det ut siden mange ikke rønger de?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si så mye du vil..

Kommer til å stå på mitt.

Har ikke noe i mot blandingshunder. Har hatt det selv.

Og det er mangen rasehunder som også trenger hjem.

ja, selvsagt er det også rasehunder, men det er IKKE mange i forhold til alle de blandingshundene som kommer inn!

Og forresten, så har jeg ingenting imot blandingshunder, men avlingen på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Helt enig med Handler91! Det finnes såååååå mange blandings hunder som blir avlivet, eller sitter på institusjoner hvor de lider. selvfølgelig er blandings hunder like mye verdt, men kan man ikke avle på sikrere linjer? Dette vil øke forutsigbarheten ved fødsler og avl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti EN person som har røntget eller øyenlyst bl.valper!

Du sier det er ofte at blandinger ikke arver foreldrenes sykdommer, men det er jo ikke noe annerledes for rasehunder. Det er KUN en myte at blaninger er friskere enn renraset.

Du parret tispen din og sier at du vet hun er frisk og at faren er frisk.. Hva pokker hjelper det hvis farfar har sterk HD eller mormor har epilepsi? Det er jo ingen som får sjekket sånt, fordi man ikke har noe statestikk på blaningsavl. Det er helt ukontrollert.

Føler du at du førte noe godt til rasen din ved å parre Tequila? Tror du at du har gjort noe bra for fremtidens avkom av rasen? Det du har gjort (jeg går ut i fra at du har blandingshund) er å ødelegge avlsarbeidet til ordentlige oppdrettere som har slitt for rasen sin i hundrevis av år. De har importert, røntget, valgt ut avlsdyr med mål og mening og lagt ned godt arbeide i rasen slik at vi har over 400 raser å velge mellom som er friske, vakre og funksjonelle! (Med unntak av engelsk bulldog, shar pei og noen få andre)

Det man gjør når man parrer blandinger er HELT unødvendig, og skaper vanskeligheter for valper på omplasserings-senter som allerede sliter.

Er det ikke nok med de rasene vi har? Vi kan velge akkurat hvilken høyde, pelstype, arbeidsområde, farge og akkurat hva vi mennesker måtte ønske

av en hund. Etter hva jeg har skjønt så velger folk blandingshund fordi de ikke vil drive med konkurranse eller er spesielt interessert i en sport. Ok, kan man liksom ikke ha rasehund da eller, hvis man bare vil ha en kosehund? Det er KUN snakk om PENGA!! For valpekjøpere, så betyr det mye at valpen ikke koster noe særlig, og at den er lett å få tak i . Men de tenker ikke over at den kanskje har AA eller HD lenger bakover i genene, eller kanskje en aggressiv oldemor e.l. Alt sånt kan man sjekke hos registrerte rasehunder, slik at man ikke havner i fella. Man vet hva man får, og det kaller jeg trygghet!

Nei, det finnes INGEN god grunn til at blandinger skal avles på. At mor og far er søte og snille er ikke god nok grunn. Tenk LITT lenger før dere setter blandinger til verden!

Og NEI, jeg synes ikke rasehunder er mer verdt enn blandinger.

Nå må ikke dere ta alle under en kam her da, det er jo ikke alle som ikke sjekker bl hundene sine  før de avler på dem....!

Og det er faktisk ganske ofte at bl ikke arver foreldrenes sykdommer, så jeg tror at bl har et bedre imunforsvar en mange rasehunder....! At de arver det beste fra begge foreldrene, men det er selvføgelig ikke bestandig det da.. Har jo sett eksempler på hvor det ikke har gått så bra, men oftere sett at det har gått bra!!! :wink:  

Da jeg parret Tequila, så gjorde jeg det fordi jeg vet at hun er frisk og jeg fant en hann som jeg kjenner godt, han er renraset, og jeg vet at han er frisk. Nå greide jo ikke han å gjøre jobben sin, så det ble jo ikke noen valper... :D Men de skulle ha vært 3 uker nå...... Og jeg hadde MANGE som ville ha valp etter Tequila så det hadde heller ikke vært noe problem...!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra skrevet, Charlotte :D =D> =D> Kunne ikke vært mer enig!!!!

De har importert, røntget, valgt ut avlsdyr med mål og mening og lagt ned godt arbeide i rasen slik at vi har over 400 raser å velge mellom som er friske, vakre og funksjonelle!

Nettopp! :D Og til og med shar pei hadde sin fuksjon når den ble avlet frem!:( Den tok ikke like lett skade da hunder den sloss med bet tak i den løse huden! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er flere blandingshunder enn rasehunder på omplassering er feil, se litt rundt på nettet eller besøk omplasseringssentre så ser dere det, 50/50 er kanskje mer reelt.

Det er utrolig mang Dobbere, Rottiser, Schafere osv som er der fordi eiere har skaffet seg disse og ikke klarer såpass krevende hunder.

Det er også endel Settere og andre fuglehunder der.

Jeg er enig i at man ikke skal avle på blandinger, men å forakte blandingene, det syntes jeg er lavmål, er man egentlig dyre elskere hvis man har såpass høy terskel??

Vi har "menneskeblandinger" også, hva syntes dere om det??

Jeg vet jeg setter det VELDIG på spissen, men er ikke disse menneskene like mye verd?

Jeg skjønner godt argumentet om at vi skal beholde rasene helt rene og avle på de beste innen rasen, men hunder har også sine drifter og når ulykken skjer så syntes jeg det er for j... at noen mennesker skal sitte på sin høye stol og se ned på disse individene.

Min blanding er HD rønket fordi jeg vil vite hvordan helsen hennes er, hun har fått full utredning av helsen hos vetrinæren som kostet masse penger, så kom ikke og si at jeg er så mye dårligere hunde eier fordi jeg har en blandingshund!!!

Her i huset skorter det ikke på penger, så ville jeg hatt en rasehund når jeg skulle ha Chicka så hadde jeg skaffet meg det, men jeg ville ha en hund med adferdsproblemer og startproblemer her i livet å jobbe med.

Derfor ble det en omplasseringshund, jeg kunne velge mellom Chicka og to andre rasehunder og det ble lille jenta mi, og det er jeg utrolig glad for.

Nå to år senere så sier folk at hun ikke er å kjenne igjen, så vi med blandinger bryr oss om å jobbe med hundene våre.

Det finnes utrolig mange useriøse eiere av renrasede hunder også.

Renate -egentlig ikke sinna, bare provosert over hvor trangsynte det går ann for folk å bli. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er flere blandingshunder enn rasehunder på omplassering er feil, se litt rundt på nettet eller besøk omplasseringssentre så ser dere det, 50/50 er kanskje mer reelt.

Det er utrolig mang Dobbere, Rottiser, Schafere osv som er der fordi eiere har skaffet seg disse og ikke klarer såpass krevende hunder.

Det er også endel Settere og andre fuglehunder der.

Jeg er enig i at man ikke skal avle på blandinger, men å forakte blandingene, det syntes jeg er lavmål, er man egentlig dyre elskere hvis man har såpass høy terskel??

Vi har "menneskeblandinger" også, hva syntes dere om det??

Jeg vet jeg setter det VELDIG på spissen, men er ikke disse menneskene like mye verd?

Jeg skjønner godt argumentet om at vi skal beholde rasene helt rene og avle på de beste innen rasen, men hunder har også sine drifter og når ulykken skjer så syntes jeg det er for j... at noen mennesker skal sitte på sin høye stol og se ned på disse individene.

Min blanding er HD rønket fordi jeg vil vite hvordan helsen hennes er, hun har fått full utredning av helsen hos vetrinæren som kostet masse penger, så kom ikke og si at jeg er så mye dårligere hunde eier fordi jeg har en blandingshund!!!

Her i huset skorter det ikke på penger, så ville jeg hatt en rasehund når jeg skulle ha Chicka så hadde jeg skaffet meg det, men jeg ville ha en hund med adferdsproblemer og startproblemer her i livet å jobbe med.

Derfor ble det en omplasseringshund, jeg kunne velge mellom Chicka og to andre rasehunder og det ble lille jenta mi, og det er jeg utrolig glad for.

Nå to år senere så sier folk at hun ikke er å kjenne igjen, så vi med blandinger bryr oss om å jobbe med hundene våre.

Det finnes utrolig mange useriøse eiere av renrasede hunder også.

Renate -egentlig ikke sinna, bare provosert over hvor trangsynte det går ann for folk å bli.   :wink:

=D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hunden til venninna mi døde, en bull terrier, tulla vi med om vi skulle parre hennes hund med min golden. Det hadde nok blitt fine valper ja... Nei, trokke det. Krem farget, langhåret bull terrier med en svart flekk på det oppstående øret... :D

Men til poenget... Vet ikke helt åssen min blanding skulle vært, ville nok hatt bc, blandet med ett eller annet. Noe med et litt roligere gemytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ingenting imot blandingshunder! De er nydelige! Men avl på dem er ikke bra. Og de som avler dem bevisst parrer OFTE (ikke alle) uten å rønge fordi det ikke stilles krav til det!!! Unskyld meg, men jeg syns ikke det er greit å parre blandinger bevisst.. For hva gir de videre?! Gjør de neste generasjon bedre?! Tenk alle uregistrerte hunder som finnes, er det kjekt? En hund er en hund, men vi vil ha stamtavle og papirer, for å faktisk vite HVA som ligger bak hunden vår og HVORFOR den kanskje fikk PRA (grunnet innavl f.eks?). Og siden disse "oppdretterne" ikke tenker på å fremme dagens hunder, så kan de ikke være særlig seriøse (min mening!). Og siden de ikke er særlig seriøse - så parrer de nok kun fordi hunden har allergi, hunden har innbilsk svangerskap etc, eller fordi "valper er sååå søte!". Og mange vet ikke mer enn at valper er søte, og tenker ikke på alle sykdommer som kan føre med! For hadde de tenkt på det - så hadde mange ikke tenkt på å parre blandinger heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja kunne vell tenkt meg en blanding av Samojedog Labrador/Golden retriver, de er bare sååå nydelige, ser ut som en liten Samojed og har fargen til golden/gul labbe, sånn så i hvert fall den som jeg passet ut. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit: Jeg kender et par stykker af den blanding (de er vist ret populære blandinger), og den ene ligner fuldstændig en samojede, bortset fra at den er noget mindre, og halen ikke helt så højt ansat. Synes det er utroligt at den er kommet til at ligne en samojede så meget og retriever så lidt! Sidstnævnte skulle jo ellers have så stærke gener, om man kan sige sådan. Men sød det er den! Kan godt forstå du kan lide den. :D Hvad med en blanding af japansk spids og sheltie?.. så et billede af sådan en til salgs et sted på nettet, den var altså også bare helt bedårende! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit: Jeg kender et par stykker af den blanding (de er vist ret populære blandinger), og den ene ligner fuldstændig en samojede, bortset fra at den er noget mindre, og halen ikke helt så højt ansat. Synes det er utroligt at den er kommet til at ligne en samojede så meget og retriever så lidt! Sidstnævnte skulle jo ellers have så stærke gener, om man kan sige sådan. Men sød det er den! Kan godt forstå du kan lide den. :D  Hvad med en blanding af japansk spids og sheltie?.. så et billede af sådan en til salgs et sted på nettet, den var altså også bare helt bedårende! :D

Ja den blandingen hørtes søt ut :D Har ikke sett så mange sheltie blandinger egentlig jeg... Noen som har bilde av noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er flere blandingshunder enn rasehunder på omplassering er feil, se litt rundt på nettet eller besøk omplasseringssentre så ser dere det, 50/50 er kanskje mer reelt.

Det er utrolig mang Dobbere, Rottiser, Schafere osv som er der fordi eiere har skaffet seg disse og ikke klarer såpass krevende hunder.

Det er også endel Settere og andre fuglehunder der.

Jeg er enig i at man ikke skal avle på blandinger, men å forakte blandingene, det syntes jeg er lavmål, er man egentlig dyre elskere hvis man har såpass høy terskel??

Vi har "menneskeblandinger" også, hva syntes dere om det??

Jeg vet jeg setter det VELDIG på spissen, men er ikke disse menneskene like mye verd?

Jeg skjønner godt argumentet om at vi skal beholde rasene helt rene og avle på de beste innen rasen, men hunder har også sine drifter og når ulykken skjer så syntes jeg det er for j... at noen mennesker skal sitte på sin høye stol og se ned på disse individene.

Min blanding er HD rønket fordi jeg vil vite hvordan helsen hennes er, hun har fått full utredning av helsen hos vetrinæren som kostet masse penger, så kom ikke og si at jeg er så mye dårligere hunde eier fordi jeg har en blandingshund!!!

Her i huset skorter det ikke på penger, så ville jeg hatt en rasehund når jeg skulle ha Chicka så hadde jeg skaffet meg det, men jeg ville ha en hund med adferdsproblemer og startproblemer her i livet å jobbe med.

Derfor ble det en omplasseringshund, jeg kunne velge mellom Chicka og to andre rasehunder og det ble lille jenta mi, og det er jeg utrolig glad for.

Nå to år senere så sier folk at hun ikke er å kjenne igjen, så vi med blandinger bryr oss om å jobbe med hundene våre.

Det finnes utrolig mange useriøse eiere av renrasede hunder også.

Renate -egentlig ikke sinna, bare provosert over hvor trangsynte det går ann for folk å bli.   :wink:

YOU GO GIRL =D> =D> =D> =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev så er jeg også imot planlagt avl på blansingsraser, samtidig er jeg også imot planlagt avl på dårlige renrasede hunder.

Jeg har holdt på med hunder (er oppvokst med Welsh Corgi avl og utstilling) og hester hele livet og mener at tisper/hopper også burde avelsvurderes og GODKJENNES før bruk, dersom de skal være med å representere i avlen i sin rase og gjøre den sterkere.

Mener også at en oppdretter bør ha en bred erfaring; med erfaring innen utstilling, lydighet og andre konkurranseformer som passer for den hunderasen de har tenkt å oppdrette på.

Syntes det er søkt at man sitter med ei renraset tispe og skal avle på den bare pga den kanskje er blitt brukt litt i Agility, LP osv og eier syntes den har gjort det såå bra.

Tispen bør ha kommet høyt opp i dømming på en utstilling, den bør ha GODE foreldre, være sykdomsfri og bli parret med en hanne som passer PERFEKT til tispen, om man så må importere sæd fra utlandet.

Gjør man dette blir det i mine øyne en seriøs parring og så gode valper som mulig.

Gjør man ikke dette, så er det på lik linje som med planlagt blandings parring og det er jeg sterkt imot. [-X

Det jeg skal frem til er at jeg er for KUN seriøs oppdrett av renrasede hunder, ikke "hobby" oppdrett av ei rentispe som skal ha valper med en "middels" hanne av samme rase, dette styrker ikke rasen, kun egoet til hunde eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...