Jump to content
Hundesonen.no

Problemer med koder og explorer vs firefox

Ingvild

Recommended Posts

Arg, det skal ikke være lett! Jeg koder siden til Tinka, og nå driver jeg og lager nytt design. Jeg kunne gjerne tenke meg å ha skriftstørrelse 10, og det går fint i Explorer. Men i Firefox er det bare linkene som får skriftstørrelse 10, mens all den vanlige skriften får størrelse 12.

I Explorer blir ikke skriften fet der den er og skal være det i Firefox.

Og i Firefox blir det mellomrom mellom menyframen og den andre iframen, og slik vil jeg ha det. Men sånn blir det ikke i Explorer!

Heldigvis, og tilfeldigvis, er det samme skrifttype i Firefox og Explorer nå, men det er det vanligvis ikke.

Hvorfor er det så store forskjeller på hvilke koder som virker hvordan i Explorer og Firefox?

Og hvilken kode må jeg bruke for å den vanlige teksten i størrelse 10 i Firefox? Må jeg gå inn i hvert eneste dokument og skrive str. 10 (nå bruker jeg CSS)?

Og hvorfor blir det mellomrom mellom iframene i Firefox mens det ikke blir det i Explorer? Har ikke skrevet noen koder imellom dem for å få det.

Du skal ikke trenge å skrive noe annet enn font-size: 10pt; for å få det til å fungerer i både IE og Firefox. Det kan hende at der du setter regelen ikke vil ha samme effekt i de to nettleserene. IE er kjent for å ha en litt egen stil der <_<

Jeg ville skrevet regelen over i body og evt i p, som dette:

body

{

font-size: 10pt;

}

p

{

}

og så lagt til egen regel for linkene

a

{

}

Da kan du lettere styre farger, størrelse osv for de forskjellige.

Regner med at du har ett eksternt CSS og ikke legger kodene i hver html side.

Skriver du koden selv?

Legg CSS i en egen .css fil, så slipper du å endre i hvert eneste dokument.

Skriver kodene selv og har selvsagt egen css-fil.

Du skal ikke trenge å skrive noe annet enn font-size: 10pt; for å få det til å fungerer i både IE og Firefox. Det kan hende at der du setter regelen ikke vil ha samme effekt i de to nettleserene. IE er kjent for å ha en litt egen stil der <_<

Det er jo FF som ikke følger koden, IE har riktig skriftstørrelse både på linkene og resten av teksten.

Jeg ville skrevet regelen over i body og evt i p, som dette:

body

{

}

p

{

}

og så lagt til egen regel for linkene

a

{

}

Da kan du lettere styre farger, størrelse osv for de forskjellige.

Regner med at du har ett eksternt CSS og ikke legger kodene i hver html side.

Bruker koden du satte inn. Har skrevet 10px i stedet for 10pt, men når jeg bytta om på det og lastet opp filen så ble det skriftstørrelse 12 på linker og vanlig tekst i IE og det er fortsatt skriftstørrelse 12 på vanlig tekst i FF, mens linkene fortsatt var størrelse 10 (som det alltid har vært). Så pt gjorde bare koden "ugyldig" skuteåsi.

Prøvde å sette inn koden med p inn i css-dokumentet, selv om jeg ikke helt skjønner hva det betyr, da ble det riktig i IE igjen, mens FF fortsatte som før (med 12 på vanlig tekst og 10 på linker).

Det er vanskelig å si hvorfor det ikke fungerer uten å ha sett CSS'en. P betyr paragraph, avsnitt på engelsk. Alle avsnitt blir altså slik reglene er for p. Det vil stort sett si den teksten du skriver på siden din. Jeg bruker aldri pixler som anvisning for font, og det er ikke standard, uten at jeg kan bekrefte at px blir lest forskjellig av forskjellige nettlesere. Jeg ville uansett forsøkt pt eller em, som mange bruker, for å se om det rettet problemet.

Videre ville jeg gått igjennom CSS'en for å se om det er andre regler for linker, avsnitt, body osv som du ikke har laget selv (om du ikke har laget hele css'et manuelt) og som kan forstyrre reglene satt høyere i hirearkiet. CSS er jo bygd opp hierarkisk, der du kan sette egne regler for samme funksjon (f.eks. linker), men på et spesielt sted.

Jeg bruker aldri pixler som anvisning for font, og det er ikke standard, uten at jeg kan bekrefte at px blir lest forskjellig av forskjellige nettlesere. Jeg ville uansett forsøkt pt eller em, som mange bruker, for å se om det rettet problemet.

em gav bare en helt gigantisk skrift i Explorer, så det bruker jeg i alle fall ikke. Så jeg holder meg til px, da blir det i alle fall riktig i IE.

Videre ville jeg gått igjennom CSS'en for å se om det er andre regler for linker, avsnitt, body osv som du ikke har laget selv (om du ikke har laget hele css'et manuelt) og som kan forstyrre reglene satt høyere i hirearkiet. CSS er jo bygd opp hierarkisk, der du kan sette egne regler for samme funksjon (f.eks. linker), men på et spesielt sted.

Sånt er jeg ikke flink til. Har ikke skrevet hele CSS-dokumentet selv (har f.eks. klipt og limt inn det om scrollfargen og bare endret fargene - det fungerer forresten heller ikke i FF). Limer det inn her, så kan du se om det er noe som ikke bør/skal være der, om du orker.

/* CSS Document */

<style type="text/css">

<!--

body,td,th {

font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;

font-size: 10px;

color: #000000;

align: center;

}

body {

background-color: #FFFFFF;

}

p {

}

a {

}

a:link {

text-decoration: underline;

}

a:visited {

}

a:hover {

text-decoration: none;

color: #FFB401;

}

a:active {

}

img {border: 0px;}

body, html {

scrollbar-face-color: #FFFFFF;

scrollbar-shadow-color: #000000;

scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;

scrollbar-3dlight-color: #000000;

scrollbar-darkshadow-color: #FFFFFF;

scrollbar-track-color: #FFFFFF;

scrollbar-arrow-color: #000000;

}

-->

</style>

Jeg har lagt inn mange flere styringer på font-size enn nødvendig, og jeg har også brukt pt og ikke px. Prøv det, for å se om det retter opp problemet. Jeg ville også gått inn på selve html koden og sett om du har satt regler for skriftstørrelsen der. Da vil nemlig ikke CSS'en fungere slik den skal (html'en overstyrer CSS'en).

em bruker 1.0, 1.1, 0.8 osv. Om du setter den til 10 så blir den enorm ja :)

Hvordan finner du forresten ut at det er skriftstørrelse 12 på teksten i FF? Er det 12 px den refererer til da, eller 12 pt?

body,td,th {

font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;

align: center;

}

body {

background-color: #FFFFFF;

}

a:link {

}

a:visited {

}

a:hover {

}

a:active {

}

img {border: 0px;}

body, html {

scrollbar-face-color: #FFFFFF;

scrollbar-shadow-color: #000000;

scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;

scrollbar-3dlight-color: #000000;

scrollbar-darkshadow-color: #FFFFFF;

scrollbar-track-color: #FFFFFF;

scrollbar-arrow-color: #000000;

}

Jeg fikk det til! Var ikke verre enn å fjerne td og th før koden om fontsize, farge osv.

em bruker 1.0, 1.1, 0.8 osv. Om du setter den til 10 så blir den enorm ja :)

Ok, da veit jeg det... Men det spilte jo ikke noen rolle, for teksten var jo allikevel den samme i Firefox.

Hvordan finner du forresten ut at det er skriftstørrelse 12 på teksten i FF? Er det 12 px den refererer til da, eller 12 pt?

Uff, du legger opp til at jeg skal ha svært varierte kunnskaper om koding her (at htmlen styrer over cssen var noe av det første jeg fant ut da jeg begynte å bruke css). :(

Hvordan jeg veit at det er skriftstørrelse 12 på teksten i Firefox? Jeg forhåndsviser indexen i Firefox, og da ser jeg jo med en gang om det er skriftstørrelse 10 eller 12 (eller 14, 16 eller 18 for den saks skyld) teksten har.

Skjønte ikke hva du mente med om den refererer til 12px eller 12pt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• At de aldri har hatt syke hunder synes jeg høres rart ut. Men det er ikke alt man kan se på forhånd, og at en hund utvikler en plage som er vanlig hos rasen er nok en risiko dere må ta. At hunden ikke er registrert på dere er en annen sak. Det burde dere jo få ordnet, og jeg synes det er noe NKK burde rådgi dere om hva dere skal gjøre når oppdretter ikke responderer. 
    • Hei. Det ligger tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere både på facebooksiden til kennelen og på googlesiden. Kennel har drevet i flere år og har mange hunder registrert i NKK. Ja, valpen hadde vetattest og chip. Vi kontaktet Dyreid også og der hadde de ingenting registrert på Idnummeret som fulgte helseattesten, men de begrunnet det med at ikke alt var i orden med NKK-registreringen. Nå som det er ordnet så har Idnummeret dukket opp hos dyreid, men valpen står da på oppdretter. Vi ble ikke informert om risiko for utvikling av noen helseproblemer i det hele tatt. Oppdretter sa mens vi stadig fikk svar at hen aldri har hatt syke hunder noen gang. 
    • Hva mener du med registrert oppdretter og anmeldelser? Hvor er disse anmeldelsene fra, har dere snakket med tidligere kjøpere?  Det er ikke oppdretter som er registrert i NKK, men foreldrehundene. Dette bør man såklart sjekke på forhånd, men ser også ut til å stemme i dette tilfellet siden valpene omsider er registrerte. Det kan også være lurt å sjekke om oppdretter er registrert hos raseklubben og kullet er godkjent etter deres retningslinjer, eventuelt hvorfor ikke. De fleste raseklubber har rimelige krav som de fleste seriøse oppdrettere følger, men det finnes unntak både når det gjelder krav og seriøsitet der også. Hadde valpen veterinærattest og chip ved levering? Hvis valpen hadde anlegg for å utvikle sykdom da så skal det være dokumenter, og kan være grunnlag for avslag i pris eller heving av kjøp. Har dere kontaktet Dyreidentitet om dette? 
    • Hei. Lang historie kortet ned. Kjøpte valp i starten av desember av nkk-registrert oppdretter med gode reviews. Hen virket seriøs og svarte ”riktig“ på det vi hadde av spørsmål. Eneste var at stamtavle skulle ettersendes pr post pga en feil i registreringen til far. Tiden gikk og ingen stamtavle kom. DyreId vi fikk med helseboken dukket heller ikke opp ved søk og vi tok kontakt med NKK som sa vi måtte ta det med oppdretter. Valpen vår (en corgi) fikk påvist short ulna syndrom tidlig og vi hadde store problemer med å få svar/responser fra oppdretter ang dette, så vi hadde ikke rare håpet om svar ang manglende registrering og der står saken vår nå 6 mnd etter kjøp. Kullet er omsider registrert i nkk, men med oppdretter som eneste eier. Hen står da også som eier hos DyreId fant jeg ut i dag. Meldte hen på nytt i dag morges og fikk ikke svar, så har nå informert om at vi kommer til å anmelde for svindel om ikke forholdet blir rettet innen utgangen av morgendagen. Vi har kjøpt en valp på falske premisser når oppdretteren ikke sørger for å ordne ting i henhold til kontrakten. Det er en rimelig fortvilet situasjon. Vi ønsker å være registrerte eiere hos NkK og DyreID slik at alt er i orden. Hva mer/annet kan vi gjøre? Føler vi ikke har en sak når ikke oppdretter gjør det hen skal og NkK ikke vil hjelpe. Er det bare tull da at det lønner seg å kjøpe valp fra registrert oppdretter? 
    • Dra på utstilling og få en dommer til å bedømme henne. Trolig har hun steil front, og det er det ingenting å gjøre med. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...