Jump to content
Hundesonen.no

Hvordan skal din hund stå?

WheatenMali

Recommended Posts

Kan ikke alle legge ut bilder av hvordan rasen dere har skal stå på utstilling, er jo gøy å se :D Mange skal jo stå fritt mens andre har spesielle måter :D

Husk å gjøre bildene små nok :wink:

En Wheaten skal stå med et bein i hvert hjørne, bakbeina skal være litt lenger bak en rompa, halen skal bøyes over ryggen og halsen skal heves:

(Begge hundene kunne gjerne stilt bena lenger bak seg, det nederste blir da riktig)

oscstilleopp.jpg

Jeg må hjelpe Oscar litt med halen, den vil liksom ikke stå riktig :D

nenapeeen.jpg

Nena kan stå helt selv, men har litt kort hals så "heiser" den litt ved å stramme båndet :wink:

oscarwild.jpg

Her har du faren til Oscar, som står ganske korrekt! (men skulle gjerne bøyd halen litt mer)

Portisene skal stå med bakbena litt lenger bak enn bakparten, halen skal bøyes over ryggen, om den ikke står slik naturlig, og man holder ofte litt under haka for å reise opp hodet.

På det andre bildet her ser vi en hund som står veldig pent uten hjelp, og det er jo det, spesielt ang. halen, som ønskes.

JEUW05-R%F6dtop-Glori-Unistar.jpg

g_harley0012.jpg

Dobberen skal være "alert" og stå med bakbena strekt bakover - det varierer hvor mye på hvor godt vinklet de er bak,og mange stiller dem med handler bak hunden.De må og gjerne teve, så man ser underkjeven.

På siste bildet her kunne Odin gjerne vært strekt mer, da han har såpass gode vinkler bra. Febo, hunden øverst, har ikke så gode vinkler og burde gjerne hatt bakbena pittelitt mer under kroppen, men ikke mye..

febo3.jpg

adamant05mauv.jpg

kitkat-di-Rizzi.jpg

Dobberen skal være "alert" og stå med bakbena strekt bakover - det varierer hvor mye på hvor godt vinklet de er bak,og mange stiller dem med handler bak hunden.De må og gjerne teve, så man ser underkjeven.

På siste bildet her kunne Odin gjerne vært strekt mer, da han har såpass gode vinkler bra. Febo, hunden øverst, har ikke så gode vinkler og burde gjerne hatt bakbena pittelitt mer under kroppen, men ikke mye..

febo3.jpg

adamant05mauv.jpg

kitkat-di-Rizzi.jpg

ååh brun/tan dober er så flotte =D>

Glemte å si at om dere ser på bena, nederste delen bak liksom? fra hasen og ned? Det gir en god indikasjon på om hunden står skikkelig...-er dette leddet rett ned i 90 grader mot bakken, står hunden rett i forhold til sin egen kropp.. :wink: dette gjelder forbena og - de ska være paralellt med bakbena hva grader angår. Ser dere da bedre hvorfor jeg sier Odin kunne vært strekt litt mer ? :wink::D Om dere ser bak?

Faren til Odin, på bildet i midten, står korrekt.

Pommer skal stå ganske kvaderatisk med beina slik at de ikke ser lange ut og bakbein skal stå paralellt og de skal frembeina også.

De skal kikke frem eller opp slik at de ser kortest mulig ut pluss at halen skal ligge som en vifte på ryggen og når dem i bakhodet. Pelsen skal være børstet OPP for å bli "poff" og de skal være klippet i en rund fasong.

t2.2611.jpg

Mini Morris Amazing All The Way klippet i utstillings klipp.

t2.2612.jpg

Meg og Pito i førde

t2.2613.jpg

Pito

hejjjja.jpg

farHjalmar.jpg

Labradoren skal stilles fritt foran fører. Tror det eller ei - men man scoorer poeng om du gjør hunden til en "skikkelig labrador". Labradorer er jo kjent for å være så glade hunder, så da må de jo være litt rasetypiske også! De skal helst logre så halen nesten detter av, gjerne hoppe litt opp i glandt (eller vise glede på andre måter). Forbeina skal være parallelle, og bakbeina skal stå i en flott vinkel. Den skal også helst strekkes en del.

----------

Newfoundlandshunden skal derimot helst ikke stilles opp fritt. Beina skal plasseres som på en labrador. Med den ene bånden holdes båndet, slik at hodet blir løftet. men det skal IKKE se ut som en vil kvele hunden Med den andre hånden tar du forsiktig tak litt under haken, slik at du får løftet hele hodet opp, og nuffen ser skikkelig stolt ut!

Pappa'n til Boris og Balder

Int N Fin Ch Brux W 96 Twillin Gate Silvermoon:

bellmann.jpg

sadasd.jpg

amstaffen skal stilles opp av handleren:) Den skal strekke seg og mange foretrekker å holde båndet høyt slik at hodet til hunden løftes:) Andre holder en godbit foran nesen slik at hunden ser på den...

Det må være moro å stille amstaff :D

Hvordan gikk det med amy på valpeshow da?

Bare bra.. :D fikk kjempegod kritikk begge gangene.. Men kom på 2 plass fordi ho er så tynn.. (men så mener eg at en unghund skal være tynn og da..) Den som vant over meg er sjikkelig feit.. ser ikke musklene på den en gang.. menmen,,

Gleder meg til eg skal stille på "sjikkelig" snart..

amstaffen skal stilles opp av handleren:) Den skal strekke seg og mange foretrekker å holde båndet høyt slik at hodet til hunden løftes:) Andre holder en godbit foran nesen slik at hunden ser på den...

Det må være moro å stille amstaff :D

Ok..

Bare gji beskjed så skal du få låne Amy akkurat når du vil.. :wink:

Synes det er helt forferdelig å "vise" ho eg.. :oops:

Bare bra.. :D fikk kjempegod kritikk begge gangene.. Men kom på 2 plass fordi ho er så tynn.. (men så mener eg at en unghund skal være tynn og da..) Den som vant over meg er sjikkelig feit.. ser ikke musklene på den en gang.. menmen,,

Gleder meg til eg skal stille på "sjikkelig" snart..

Hvor skal du stille?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det beste for henne er å ikke ha kull, især om du som oppdretter ikke innehar nok kunnskap om avl og oppdrett.   Drektighet er alltid risikabelt for hunder, og hjelper ikke med livmorbetennelse slik myten påstår. Tvert imot kan de blir mer utsatte i forbindelse med drektighet og fødsel.
    • Hei jeg har ei blandings hund som er super å god jente, hun er 3 år å har tenkt på å se på parring til neste sommer siden hun blir 4 da.  Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre eller gå fram siden jeg har aldri gjordt dette. Jeg veit lite om parring og hørt at det er best å ha minst 1 kull på dem siden det er beste for å unngå livmorhalskreft. Hun er en sund å frisk hund, aldri vært dårlig eller hadd problemer. Hun er rett å slett perfekt (helse) også hvordan hun er som hund også, så finne noe blir ikke vanskelig men hva skal jeg blade henne med ? Folk er litt opp å ned på blandings raser, men nå lurer jeg på hva kan man blade henne med. Hun er rottwailer-dogo- dobermann fra før av. Lite av disse rasene men mest rottwailer. Noen sier jeg burde ta en av de rasene mens andre sier jeg burde ta en annen en. Jeg er så usikker å vil gjøre det best for henne. 
    • Han har aldri tisset i buret sitt, han er ganske flink. Som sagt i første melding, vi har hatt en god rutine for spise tid og do tid. Når han har tisset inne, er det jo min feil at jeg ikke var rask eller observant nok, og det er selvsagt helt greit å vaske litt.   Bruken av bur er omdiskutert i Norge, og vi ser det tydelig i denne tråden. Jeg spurte jo om anbefalinger for gode valpekurs, men temaet endret seg til burbruk. :)) Jeg skal sjekke det du anbefalte i Fornebu. Takk skal du ha. Takk for alle bidrag. Det er godt å vite at det var greit (til og med et bedre valg) å droppe buret. Han har en stor og trygg kompostgrind på balkongen, men ikke inne, da jeg ikke har nok plass. Jeg skal finne en løsning på det. Ha en fortsatt god dag alle sammen.  
    • Hvis du lufter rett før du skal gå fra litt så går nok det helt fint. Eventuelt timer til å gå fra rett etter han har tisset. Og så om han tisser? Da må du vaske litt. Om hunden er i bur og tisser så må han ligge i sitt eget tiss, og da må du vaske hunden også, pluss at det er en ukomfortabel opplevelse for hunden å ikke kunne tisse bort fra liggestedet sitt. De tisser jo ikke for å være kjipe eller ødelegge, men fordi de må. Håper du greier å finne gode løsninger uten bur! Det høres jo ut som hunden takler det helt fint.
    • Min har sovet i sengen min sammen med meg siden hun var 10 uker gammel, og det har overhodet ikke vært noe problem for hjemme alene-treningen. Men  bur har jeg aldri brukt annet enn i bilen.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...